Clas Ohlsons Kolfilter vid Vattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #16
    Om man kontaktar vattenverket där man bor, så får man info om vilka vattenvärdena är vid närmste station där värdena mäts.
    Säger de att man kan gå in på deras hemsida o kolla, så bör man begära senaste utförda mätning.
    Tjat brukar löna sig.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Mreque
      Användare
      • juni 2011
      • 348

      #17
      Ursprungligen postat av Punkfredd
      Allt jag vet är att folk har använt dessa filter innan med posetiva reaktioner.

      Dom är ju till för dricksvatten som bara passerar som snabbast så de ska ju fungera.

      Har man aktivt kol i ett ytterfilter är de knappast mer än här i (om man kör en platta typ) och där passerar ju vattnet ännu fortare i min mening.
      Jo det är sant, men det passerar även flera gånger i timmen =)

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #18
        Ursprungligen postat av Mreque
        Jo det är sant, men det passerar även flera gånger i timmen =)
        Absolut! Kanske inte skadar att lägga en i ett ytterfilter också... Men då måste jag ju byta den imellanåt... Samt ta ur den vid medicinering om de nu skulle behövas...

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #19
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Absolut! Kanske inte skadar att lägga en i ett ytterfilter också... Men då måste jag ju byta den imellanåt... Samt ta ur den vid medicinering om de nu skulle behövas...
          Ja, men gör det skillnad är det ju jättebra. Något kul hade varit om du skickade två prover på analys. Ett med vanligt vatten ur kranen, och ett där du kört det genom kolfiltret. Då får du det på pappaer!

          Kommentar

          • irwin_fletch
            Användare
            • april 2010
            • 306

            #20
            Efter att ha läst en artikel i Ciklidbladet för några år sedan började jag köra med kolfilter för att få bort kloraminer. Var återkommande artiklar om vattenkemi. Körde två filter efter varandra och bytte kolet varannan månad. Körde detta när jag odlade apistogramma. Antalet lyckade lekar verkade stiga efter att jag började använda kolfilter. Kan inte lova att det var pga av kolfiltret men jag upplevde att det var det.

            Har inte haft sötvatten på något år nu så har två filterbehållare med kopplingar på som bara ligger som är från Clas Ohlson, antar att det är liknande som fortfarande säljs.

            Kommentar

            • Micke H
              NCS Medlem
              • oktober 2003
              • 144

              #21
              filtret finns även att köpa på Granngården
              540 liter +222 +222 +100

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #22
                Har nu kört ett andra vattenbyte med filtret och all fisk visar fortsatt piggare beteende.

                Den jag varit mest orolig för, Caquetaia myersi hannen har verkligen ändrat på sig.

                Idag rusade han fram för att få pellets.

                Han trycker fortfarande i sin grotta om jag rör mig i rummet men har studerat honom på håll då han donderat runt i akvariet.

                Han bossar över alla inklusive Oscar hannen. Dom utmanar han hela tiden och han svarar. Grymt kul att se att han ryckt upp sig.

                Även mina vildfångade L-malar har fått mycket tydligare och kraftigare täckning och har börjat visa sig på helt nya ställen i karet vilket jag också tar som ett sundhets tecken.

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  #23
                  Med annat ord så bör jag också investera i ett? Hur pass länge kan man köra på dessa kolfilter tills man märker att effekten är borta?
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #24
                    Jag kör på ett drygt halvår, dock med Callidus filter. Det går dock att köra längre än så.

                    Kommentar

                    • bossep
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 2352

                      #25
                      Kul att fler har upptäckt den enkla och logiska metoden att ta bort saker i vattnet i stället för att tillsätta en massa ”mirakel kurer”.
                      Kolfilter tar inte bara bort klor/kloramin utan också diverse metaller från vattnet. Problemet med dessa filter är att ha koll på när de slutar göra verkan. Så man får ha någon form av rutin på detta och kassera även funktionella patroner för att vara på den säkra sidan. Själv förespråkar jag att köra 2 patroner i serie och sedan flytta det sista till den första positionen när man byter patron. På det viset fungerar det första som grovfilter. Har man egen brunn kan det vara smart att använda ett förfilter av exempelvis bomullsgarn. Kommunalt vatten brukar vara så pass partikel fritt så att det inte behövs.
                      Vet någon vart man kan få tag på patroner till gamla Jula filter (har i och för sig inte kollat med Jula)?
                      Webmaster för Ciklid.org.
                      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #26
                        Behöver också byta min patron i Jula filtret men inte varit inne och kollat i butiken men de finns fortfarande kvar på hemsidan i alla fall. Enligt hemsidan finns de inne hos mig i Uppsala också.

                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • bossep
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 2352

                          #27
                          Ursprungligen postat av affealien
                          Behöver också byta min patron i Jula filtret men inte varit inne och kollat i butiken men de finns fortfarande kvar på hemsidan i alla fall. Enligt hemsidan finns de inne hos mig i Uppsala också.

                          http://www.jula.se/kolfilter-438005
                          Tack! Då skall jag se om jag kan fylla upp förrådet lite.
                          Webmaster för Ciklid.org.
                          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #28
                            Ursprungligen postat av bossep
                            Kul att fler har upptäckt den enkla och logiska metoden att ta bort saker i vattnet i stället för att tillsätta en massa ”mirakel kurer”.
                            Ja tack för tipset Bosse, just nu önskar jag bara att jag skaffat filtret lite tidigare så kanske jag hade sluppit många problem jag fått tampas med under vintern och våren.

                            Ja när man läser orden så låter det ju logiskt att det är bättre att filtrera "bort" något än att tillsätta mer främmande ämnen i vattnet som "binder" saker man inte vill ha där.

                            Jag kommer i framtiden utöka till en till behållare!

                            Har lite problem med att få dom droppfria vid slangkopplingarna. Hade varit skönt att slippa tampas med allting i vasken...

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #29
                              Är det gardena kopplingarna som man sätter på slangen som inte är täta eller är det mässing bitarna du monterat i filtret?
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • Göran Å
                                Användare
                                • december 2005
                                • 1295

                                #30
                                Blir väldigt glad av att läsa era erfarenheter av detta med Kolfilter, och att det verkar fungera för er..


                                Mina egna erfarenheter är ganska gamla vid detta laget och ni som har missat min artikel i CB 02 / 2008 kan läsa den nedan.





                                Mvh Göran
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...