Sällskap till Lamprologus multifasciatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    Användare
    • december 2006
    • 263

    Sällskap till Lamprologus multifasciatus

    Jag har en liten Lamprologus multifasciatus odling här hemma i små 56-liters men kommer att lägga ner den och skaffa mig ett 540-liters sällskapsakvarium istället. Tanken är att skicka ner mina multisar där i samt skaffa någon mer större fisk från Tanganyika som kan tänkas gå ihop.

    Har ni något tips på passande fisk som jag bör kolla upp? Att en och annan multis stryker med är inte hela välden.
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Det finns så himla mycket att välja på. Har du någon egen tanke om vad du vill ha? Multisar går ihop med det mesta, men visst, är sällskapet stort nog så kan någon ryka då och då, men de är duktiga på att ta hand om sig.

    Kommentar

    • MagArne
      Användare
      • december 2006
      • 263

      #3
      Jag tycker att Altolamprologus calvus och Altolamprologus compressiceps är riktigt snygga. Tycks ju hålla till på samma plats som multisarna i sjön så kanske kan fungera även i mitt 540-liters?

      Kommentar

      • Trafter
        Användare
        • oktober 2013
        • 345

        #4
        Du kan även köra multisar med malawi om du inte bryr dig om biotopriktighet

        Jag kör två kolonier i ett 375 med vuxna saulosi, interruptus, metriaclima (rödzebra) och maingano. Fungerar utmärkt, ryker väl några ungar i varje kull. Har man bara tillräckligt med skal så klarar sig alltid några, och det är ju skönt när man inte behöver gallra stup i kvarten. Aldrig tappat en vuxen multis, de står på sig bra.
        1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Ursprungligen postat av MagArne
          Jag tycker att Altolamprologus calvus och Altolamprologus compressiceps är riktigt snygga. Tycks ju hålla till på samma plats som multisarna i sjön så kanske kan fungera även i mitt 540-liters?
          Absolut så kommer de arterna att fungera, men det fyller ju inte ut ett 540

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Ett litet stim "Cyprisar" så du får något i dom övre regionerna skulle passa bra. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • MagArne
              Användare
              • december 2006
              • 263

              #7
              Är det någon form av Cyprichromis typ Cyprichromis pavo som du tänker på?

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Vad det gäller Cyprisar så är det en smaksak, du kan ha vilken variant som helst i det karet.

                /Jocke

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #9
                  Det är Cyprichromis Repen1 menar och jag håller med, jag har blivit riktigt fäst i dem.

                  Mitt förslag på fisk:
                  Lamprologus multifasciatus
                  20st Cyprichromis leptosoma /eller valfri annan Cypris
                  2-6st Altolamprologus calvus /compressiceps
                  8st Tanganicodus irsacae

                  Kommentar

                  • MagArne
                    Användare
                    • december 2006
                    • 263

                    #10
                    Tack, mycket bra förslag och jag gillar dem alla :-)

                    Men först och främst ska jag få hem 540-karet och börja skissa på filtrering, bakgrund, inredning m.m. så det är ju ca en månad bort innan det är i drift. Men planering och teknikinstallation är ju halva nöjet ;-)

                    Kommentar

                    • Doktor-T
                      Användare
                      • april 2012
                      • 424

                      #11
                      Du kan ju även köra Troffar & O. Ventralis ihop med Cyprisar och snäcklekare.
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

                      Kommentar

                      Arbetssätt...