Ny på Ciklider och behöver hjälp :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Edinge
    Användare
    • april 2014
    • 3

    Ny på Ciklider och behöver hjälp :)

    Hej alla

    Jag har läst på ert forum nu några månader angående ciklider och hoppas ni kan hjälpa mig välja rätt väg

    Jag är otroligt fascinerad av Malawi cikliderna, dock så har jag några frågor ni kanske kan hjälpa mig med. Då de frågor jag har haft tycker jag inte att jag har fått svar på i Djurbutiker runt mig tyvärr.

    Min plan är ett akvarium Emotion 100 (L99xD37x61cm 175L) då platsen jag har nu får jag tyvärr inte platt med större. Se länk http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produ...te/961658.aspx

    Jag är ute efter en "soppa" där jag blandar alla vackra färgerna hos cikliderna. Ni som kan detta och vet vad ni pratar om, kanske kan hjälpa mig med vilken typ av fiskar och hur många av varje jag ska ha. Jag tycker att golden, firefish och dolphin är fina som exempel, ni får gärna ge min många alternativ om ni har tid. Det viktigaste är att mina fiskar kommer må bra i mitt akvarium.

    Är det Malawi jag ska ha eller kanske är någon annan fisk från en annan sjö? Då min akvarium är kanske inte är optimalt!

    Jag är tyvärr inte intresserad av "odla eller få för många yngel"

    Städare till mitt akvarium, har ni några förslag på sandvändare och glas putsare m.m.

    Sen har jag läst att några tillsätter salt till sitt akvarium, varför göra man detta om jag får fråga?

    Tycker ni att jag ska uppgradera pumpen till 1500l/h eller räcker den som ingår på 550l/h

    Tacksam för all hjälp och info jag kan få från er samt om ni har något mer att tillägga gör gärna det då.

    Tack på förhand.

    /Christoffer
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Ursprungligen postat av Edinge
    Hej alla

    Jag har läst på ert forum nu några månader angående ciklider och hoppas ni kan hjälpa mig välja rätt väg

    Jag är otroligt fascinerad av Malawi cikliderna, dock så har jag några frågor ni kanske kan hjälpa mig med. Då de frågor jag har haft tycker jag inte att jag har fått svar på i Djurbutiker runt mig tyvärr.

    Min plan är ett akvarium Emotion 100 (L99xD37x61cm 175L) då platsen jag har nu får jag tyvärr inte platt med större. Se länk http://www.dogman.se/sv-SE/Hem/Produ...te/961658.aspx

    Jag är ute efter en "soppa" där jag blandar alla vackra färgerna hos cikliderna. Ni som kan detta och vet vad ni pratar om, kanske kan hjälpa mig med vilken typ av fiskar och hur många av varje jag ska ha. Jag tycker att golden, firefish och dolphin är fina som exempel, ni får gärna ge min många alternativ om ni har tid. Det viktigaste är att mina fiskar kommer må bra i mitt akvarium.

    Är det Malawi jag ska ha eller kanske är någon annan fisk från en annan sjö? Då min akvarium är kanske inte är optimalt!

    Jag är tyvärr inte intresserad av "odla eller få för många yngel"

    Städare till mitt akvarium, har ni några förslag på sandvändare och glas putsare m.m.

    Sen har jag läst att några tillsätter salt till sitt akvarium, varför göra man detta om jag får fråga?

    Tycker ni att jag ska uppgradera pumpen till 1500l/h eller räcker den som ingår på 550l/h

    Tacksam för all hjälp och info jag kan få från er samt om ni har något mer att tillägga gör gärna det då.

    Tack på förhand.

    /Christoffer
    Hej och välkommen hit!
    Ja, det är ju ett inte helt optimalt kar för Malawi, då det går på höjden med liten bottenyta. Men du kan försöka bygga upp på höjden så högt och säkert du vågar med rundade decimeterstora stenar. Eller om du har råd, skaffa Rockzolidmoduler:
    http://www.akvariumkungen.se/624/--River-Stone.html Länken är bara ett illustrativt förslag. Finns flera som säljer dessa.
    Du kan ju försöka hitta naturstenar i liknande struktur som Riverstone modulsten, som du lägger underst, och sedan modulsten över, för säkerhetens skull och plånboken. Behöver ju inte gåt så många i ditt kar. Men de två arter jag föreslår nedan, behöver lite grottor, men även lite fri botten och simyta. Istället för "soppa" tycker jag det i ditt kar är bättre med kanske tio av varje av de mindre, inte så aggressiva mbunas.

    Golden som du själv tycker om funkar. Se länken nedan. Firefish är fin, men de vill ju ha en relativt hyggligt fri bottenyta att röra sig över. Om du med dolphin menar Cyrtocara moorii , blir den tyvärr för stor.

    Annars skulle karet lämpa sig för Pterophyllum scalare , om du kan avstå från färger. Men då kan du ju kompensera färgerna med andra arter och ha ett växtkar.

    Angående pump: väljer du små mbunas kan du komplettera den integrerade pumpen med en cirkulationspump.

    Salt är bra, särskilt i ett malawikar, dels för att det till viss del håller ph värdet lite stabilare. Motverkar parasiter och fiskarna tycks få ett bättre allmäntillstånd. I ditt kar, om du väljer Malawi, så ca 1,5 dl havsalt när du kör igång. Sedan vid vattenbyte på kanske en tredjedel i veckan, tillsätter du då ca 0,5 dl. Men det går bra att skippa salt också.

    Några ancistrus som käkar alger och även käkar en del överbliven mat på botten.

    Iodotropheus sprengerae
    Labidochromis caeruleus

    Du får säkert fler inlägg med förslag.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Välkommen hit!

      Som Pabbe redan varit inne på så är akvariumet i minsta laget för malawi. Soppa blir nog svårt att få till i en så pass liten burk, satsa på någon mindre art tex Pseudotropheus saulosi . Den arten har blå/svart randiga hanar och gula honor. 20-25 stycken blir ett bra gäng

      Det finns ju mindre ciklider i en annan afrikansk sjö, Tanganyika. Där finns det betydligt många fler arter som fungerar i mindre burkar.

      SA finns det också mindre ciklider som t ex Apistogramma.

      För 295:-/år kan du bli medlem och får då föreningens tidning 4 ggr/år. Du får också rabatt i flera akvariebutiker vilket kan löna sig direkt när du ska köpa allt till din nya burk .

      Kommentar

      • Bosse G
        NCS Medlem
        • november 2013
        • 235

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Välkommen hit!

        Som Pabbe redan varit inne på så är akvariumet i minsta laget för malawi. Soppa blir nog svårt att få till i en så pass liten burk, satsa på någon mindre art tex Pseudotropheus saulosi . Den arten har blå/svart randiga hanar och gula honor. 20-25 stycken blir ett bra gäng

        Det finns ju mindre ciklider i en annan afrikansk sjö, Tanganyika. Där finns det betydligt många fler arter som fungerar i mindre burkar.

        SA finns det också mindre ciklider som t ex Apistogramma.

        För 295:-/år kan du bli medlem och får då föreningens tidning 4 ggr/år. Du får också rabatt i flera akvariebutiker vilket kan löna sig direkt när du ska köpa allt till din nya burk .
        Jag är också helt enig om att akvariet är i minsta laget för Malawi. Ta en titt på Tanganyikacichlider. Du kan få riktigt snygga fiskar med ett ännu roligare beteende än Malawiciklider. Ett par Neolamprologus caudopunctatus och någon av Julidochromisarna skulle fungera perfekt. Köp 5 av varje och låt dom para ut sig. Kan du sedan få tag i ett par av Altolamprologus calvus eller compressiceps kommer du att ha ett akvarie som du inte kommer att tröttna på i första taget.

        Sedan har du ju bra mått för Apistogrammor och ett gäng skalarer. Kan bli grymt snyggt om du får till växtligheten i karet.

        Lycka till vad du än väljer

        Kommentar

        • Edinge
          Användare
          • april 2014
          • 3

          #5
          Tackar för era svar!

          Jag hade tänkt att jag skulle bygga på höjden med sten. Tack för hemsidan då jag har letat på nätet efter denna typ av sten.

          Bosse skrev att jag kunde ha 20-25 st av Pseudotropheus saulosi , jag skulle gärna vilja blanda lite mer då en soppa är väldigt fint enligt mig.
          Som dessa är också fina Labidochromis caeruleus , Aulonocara "fire fish" , Aulonocara baenschi , sen vet jag inte om dom är för stora eller kanske inte passar ihop. Jag hade tänkt mig fiskar som är Max 12-13cm stora gärna mindre.

          Tyvärr får ni tänka "bebis" nivå på mig när det gäller leta fram fisk till mitt akvarium då det finns så himla mycket så jag vet inte hur jag ska leta Just nu sitter jag och läser igenom alla forumtrådar som finns och "letar" mig fram till vilka fiskar som kanske passar mig.
          Det är där jag behöver er Ni kan detta bättre än mig samt butikerna som finns runt mig.


          Kanske ni har fler exempel på blandningar då jag har inget krav på hona eller hane då jag ej hade tänkt att skaffa yngel, om jag får så är det bara roligt men det är inte min grund tanke.

          Sen skrev Erik att Neolamprologus caudopunctatus också skulle vara en varijant av fisk. Samma här om denna typ av fisk är bättre för mitt akvarium eller att jag kan blanda denna med Malawi? Eller göra en soppa av Tanganyikasjön som är små?

          Exempel
          Neolamprologus leleupi
          Neolamprologus caudopunctatus

          Tack för alla svar jag har fått tills nu, hoppas det kommer fler förslag.

          Jag ska självklart kolla upp medlemskapet!

          Mvh
          Christoffer

          Kommentar

          • Edinge
            Användare
            • april 2014
            • 3

            #6
            Hej igen,

            Glömde tillägga att jag är för färgglada fiskar, älskar verkligen alla regnbågens färgor

            Typ saltvatten fiskar.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Du har inte funderat på ett traditionellt sällskapsakvarium? Jag tänker på barber, tetror m.m. Det utesluter ju inte ciklider utan är bra sällskap till dina ciklider. Du får färg från icke-cikliderna samtidigt som du får det intressanta beteendet från cikliderna. Det finns färggranna SA-ciklider som passar din burk men inte så som du är ute efter för jag misstänker att du vill ha en "rev-känsla" i burken med massa färgglada fiskar som rör sig bland stenarna. Då väger du upp den livliga delen med mindre, färgglada stimfiskar och sen lurar det någon apisto under några rötter..

              Förstår du hur jag tänker?

              Den känslan som jag tror du vill ha räcker inte den burken riktigt till för tyvärr.

              Kommentar

              Arbetssätt...