EU-val i maj, kolla var din kandidat står

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • januari 2013
    • 2352

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Känner inte heller till detta men grunden till problemen med att många arter håller på att försvinna är ju att så många människor har flyttat till sjöarna och de behöver något att äta och därmed har fångsten av matfisk ökat enormt vilket har lett till att bestånden för många arter är hotade. Och med många känsliga (dvs små) populationer så de olika arterna så kommer en del i farozonen och där kan akvariefiskfångasten (även om denna fångst bara handlar om några promille av det totala uttaget) bli den sista nådastöten för en population.

    Sedan kan det ju finnas andra skäl också men oavsett vilket så kan man verkligen hoppas att regelerna följs.
    Mina erfarenheter är att när befolkningen ökar vid en sjö så är det främst avloppsvatten som knäcker stammarna. Men det kan ju också vara både att fisken är attraktiv som matfisk och kanske akvariefisk. Ett sekundärt problem blir då ofta att man planterar ut någon fisk som är härdigare än den som fans och då går det oftast riktigt åt pipan.
    Ett odlingsprogram av de för akvarister attraktiva arterna borde vara en bra lösning. Dels tär man inte så hårt på små naturliga bestånd och sedan skapar det arbete för folk som driver och arbetar med sådana odlingar.
    Dessa odlingar måste naturligtvis skötas på ett tillfredstellande sätt annars skapar de mer problem än vad de fixar.
    Senast redigerad av bossep; 08 maj 2014, 12:12. Anledning: Lade till en bit
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      Ursprungligen postat av bossep
      Mina erfarenheter är att när befolkningen ökar vid en sjö så är det främst avloppsvatten som knäcker stammarna. Men det kan ju också vara både att fisken är attraktiv som matfisk och kanske akvariefisk.
      Ja men nu är ju trots allt både Malawisjön och Tanganyikasjön gigantiska (oerhört djupa) så de kan ändå svälja rätt mycket "skit" så jag TROR nog snarare att här är problemet "dammsugningen" efter matfisk.

      Ett odlingsprogram av de för akvarister attraktiva arterna borde vara en bra lösning. Dels tär man inte så hårt på små naturliga bestånd och sedan skapar det arbete för folk som driver och arbetar med sådana odlingar.
      Dessa odlingar måste naturligtvis skötas på ett tillfredstellande sätt annars skapar de mer problem än vad de fixar
      Så sker väl också redan nu då en hel del fisk odlas i Grants anläggning i Malawi och mycket odlas ju även i Brichards anläggning i Burundi. Vore kanske uppslag till en artikel i CB som kanske Lasse A. eller Alf Ole kan skriva.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Så sker väl också redan nu då en hel del fisk odlas i Grants anläggning i Malawi och mycket odlas ju även i Brichards anläggning i Burundi. Vore kanske uppslag till en artikel i CB som kanske Lasse A. eller Alf Ole kan skriva.
        Bra ide. Hmm det vore bra om man kunde tagga personer i ett inlägg. I detta fall Wilhelm så han får en notis om det hela.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          Ursprungligen postat av DaRe
          Bra ide. Hmm det vore bra om man kunde tagga personer i ett inlägg. I detta fall Wilhelm så han får en notis om det hela.
          Såklart fanns det redan:



          gratisversion bara att installera eller betalversionen med lite mer funktioner.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            Det kommer en lägesrapport från Stuart Grants fond för bevarande av Malawiciklider i nästa CB
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Det kommer en lägesrapport från Stuart Grants fond för bevarande av Malawiciklider i nästa CB
              Det är ju jättebra att det kommer - men mitt förslag ovan då?

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Så sker väl också redan nu då en hel del fisk odlas i Grants anläggning i Malawi och mycket odlas ju även i Brichards anläggning i Burundi. Vore kanske uppslag till en artikel i CB som kanske Lasse A. eller Alf Ole kan skriva.
                Vi kollar upp detta Kjell.

                /Jocke

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  Här ser det lite trist ut just nu. Tjänstemännen på ministeriet som bereder förslaget till ny djurskyddslagstiftning lutar sig ganska kraftigt mot en "bred" konsultativ grupp, som tyvärr fick en ganska kraftig slagsida mot djurrättsfolk och diverse rävflickor. Finlands Djurskyddsförbund för den vägen fram förslag till positivlistor.

                  Kel/hobbydjursföreningarna har grundat ett riksförbund (Suomen eksoottisten eläinten harrastajayhdistysten liitto ry (SEEL ry)), som nu i försvar mot positivlistor tänker föreslå negativlistor. Med en sådan knorr, att de djur som inte tas upp på listan, skulle man behöva tillstånd för att få hålla.

                  Undrar just hur lång behandlingstid (inklusive besvärsförfarande) det blir på ett tillstånd. Och ifall de ännu hittar på att avgiftsbelägga det, säg 200 euro, så kan man väl säga att loppet de facto är kört.

                  Tror därför att hoppet, åtminstone hos oss, står till att övertyga riksdagsmännen att rösta för förkastande av lagförslaget.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 2352

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ja men nu är ju trots allt både Malawisjön och Tanganyikasjön gigantiska (oerhört djupa) så de kan ändå svälja rätt mycket "skit" så jag TROR nog snarare att här är problemet "dammsugningen" efter matfisk.
                    Vi kan nog helt klart konstatera att trycket från fiske och miljö hot är avsevärt mycket större än infångandet av akvariefisk. Det kanske finns en och annan mycket snygg och mycket lokal fisk kan påverkas av akvariehobbyn. Ett viktigt argument bör kunna vara att vi faktiskt kan slå larm när arter hotas. Det blir svårare att få tag på de fiskar vi vill ha och priserna går upp.
                    Vad det gäller avlopp i sjöar så är det en markant skillnad i tropiska sjöar om vi jämför med exempelvis Svenska. Den korta förklaringen är att vattnet i tropiska sjöar bildar olika skikt både termodynamiskt och kemiskt. Avloppsvatten i tropikerna stannar i det övre skiktet under mycket lång tid och detta faller oftast in i det segment där fiskarna lever. Det är också där fytoplankton bildas vilka blockerar solljuset så bottnar blir anaeroba. På den här bilden ser man hur förorenat ytvatten bildar ett lock och börjar röra sig horisontellt istället för vertikalt som i en Svensk sjö. http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=41385 tyvärr har jag stängt ned de artiklar jag skrivit av politiska själ. Eventuellt har jag dem sparade om någon är intresserad. Atitlan sjön har stora likheter med Rift wally sjöarna och är mycket djup med normalt mycket rent vatten.
                    Det visade sig att det inte var så mycket cyano utan helt enkelt Spirogyra, Cladophora, Oedogonium som normalt finns runt sjön men dessa normalt bentiska "renvattensalger" alger växte ut på den ”botten” som bildade i skiktningen på ca 20 meters djup. Samma sak skulle kunna hända i exempelvis i de Afrikanska sjöarna då de har liknande bentiska alger.
                    Ett annat stort problem är invasiva arter som planterats ut för matproduktion eller av ”misstag”. Nilabborren i Victoriasjön är kanske det mest kända fallet.


                    Så sker väl också redan nu då en hel del fisk odlas i Grants anläggning i Malawi och mycket odlas ju även i Brichards anläggning i Burundi. Vore kanske uppslag till en artikel i CB som kanske Lasse A. eller Alf Ole kan skriva.
                    Mycket bra förslag. Man borde kunna göra samma sak i andra länder.
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • bossep
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 2352

                      Svar på löftet som Vote for Animals vill att våra parlamentariker skall skriva under

                      Jag har blivit ombedd av styrelsen i NCS att ta fram vår syn på de upprop som vote for animals insisterar på att våra EU politiker skall skriva under.
                      Jag har tagit mig friheten att fritt översätta med hjälp av allas vår vän Goggle orginaltexten till något som liknar svenska. Jag har också bytt ut punkterna mot nummer så vi enklare kan referera till dessa.
                      Den sista delen har man smugit in utan att ha den som en attsats. Som Mike Noren påpekar så finns det en hel del andra saker i deras manifest. Troligtvis har många politiker som skrivit på nedanstående inte läst själva manifestet. Som Mike också påpekar så är det baserat på moralsika grunder.
                      När jag blir vald lovar jag att:
                      1. Verka för ett ramverk för en gemensam djurskyddslag antas som ger högsta möjliga välfärd
                      2. Sträva efter att minimera transport av levande djur, se över den befintliga lagstiftningen för att maximera skyddet av djur och se till att den efterlevs i hela EU
                      3. Främja en övergripande EU-strategi för att minska djurförsök och att driva på en acceptans för användning av alternativa metoder
                      4. Se till djurskydd är tydligt med i EU och USA Handelsavtal
                      5. Införa lagstiftning som kommer att förbjuda kloning av djur för mat
                      6. Utveckla EU-omfattande standarder för avel och handel med sällskapsdjur för att skydda djurens välbefinnande och säkerställa spårbarhet
                      7. Arbetet med att minska antalet arter och djur som hålls som exotiska husdjur och maximera deras välfärd


                      Dessutom kommer jag att sträva efter att se till att djuren erkänns som kännande varelser i all lagstiftning som kommer före parlamentet och sträva efter att alla befintliga djurskydd relaterad lagstiftning tillämpas på rätt sätt.
                      Här är original texten.
                      When elected I pledge to:
                      • Work to ensure an animal welfare framework law is adopted that provides the
                      highest level of welfare possible
                      • Endeavour to minimise live animal transport, review the existing legislation to
                      maximise the protection of animals and ensure it is enforced across the EU
                      • Promote a comprehensive EU strategy to decrease animal testing while driving
                      the acceptance and uptake of alternative methods
                      • Ensure animal welfare is clearly included in the EU-US Trade agreement
                      • Introduce legislation that will ban the cloning of animals for food
                      • Develop EU wide standards for breeding and trade of companion animals
                      to protect animal welfare and ensure traceability
                      • Work to reduce the number of species and animals being kept as exotic pets and
                      to maximise their welfare

                      In addition I will strive to ensure that animals are recognised as sentient beings in
                      all legislation that comes before the Parliament and strive to ensure all existing
                      animal welfare related legislation is properly enforced.
                      Ser ni något som är felaktigt översatt så skrik till. Sedan föreslår jag att vi tar detta punkt för punkt och lämnar våra förslag för dessa ur akvaristperspektiv.
                      Vi bör kanske också titta på deras manifest på ett liknande sätt. Men det här är vad politikerna skriver under.
                      Senast redigerad av bossep; 09 maj 2014, 15:14. Anledning: rättade till viss oordning i listan
                      Webmaster för Ciklid.org.
                      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • augusti 2002
                        • 8598

                        Hmm, en intressant liten skillnad, punkt 6 talar om sällskapsdjur (companion animals) och punkt 7 om exotiska djur (exotic pets). Är dessa alltså olika saker, eller bara terminologisk röra? Ifall det handlar om olika saker, ifall akvariefiskar hänförs till sällskapsdjur (p 6.) och ifall man med exotiska djur (p. 7) avser bara sånt som lejon, gorillor och motsvarande, kunde vi t.o.m. jobba FÖR detta.
                        Senast redigerad av Mikael W; 09 maj 2014, 16:08. Anledning: ändrade numer så det stämmer med min lista.
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • bossep
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 2352

                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Hmm, en intressant liten skillnad, punkt 8 talar om sällskapsdjur (companion animals) och punkt 9 om exotiska djur (exotic pets). Är dessa alltså olika saker, eller bara terminologisk röra? Ifall det handlar om olika saker, ifall akvariefiskar hänförs till sällskapsdjur (p 8.) och ifall man med exotiska djur (p. 9) avser bara sånt som lejon, gorillor och motsvarande, kunde vi t.o.m. jobba FÖR detta.
                          Som jag ser det är det en av de krockar som finns dels i detta dokument samt mellan deras manifest och detta dokument.
                          Jag TROR att dom menar att exotiska djur är vildformer eller vildfångade djur och att sällskapsdjur är exempelvis "ras" hundar och odlingsformer av exempelvis fisk såsom slöjstjärtar och flowerhorn.
                          Eftersom man skall kunna spåra sällskapsdjur så får vi kanske chipa våra fiskar som man gör med andra sällskapsdjur. Annars kanske de räknas som exotiska.
                          Senast redigerad av bossep; 09 maj 2014, 15:20.
                          Webmaster för Ciklid.org.
                          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            Haha, chipa fiskar. Det vore nåt.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • bossep
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 2352

                              Mina högst personliga åsikter.
                              1. Ingenting att invända mot detta. Jag tror inte många akvarister medvetet plågar djur. I vilt tillstånd får många bytesdjur lida mer än samma djur som hålls av människor.
                              2. Att minimera transporter och transport tider av djur ligger nog i allas intresse.
                              3. Jag håller med och anser att samma djurskydd skall finnas i hela EU. Enskilda medlemsländer kan ha starkare lagstiftning om de så önskar. Minimi regler skall dock vara de samma.
                              4. Håller med
                              5. Håller med
                              6. Rent moraliskt håller jag med. Men varför endast för djur som avlas för matproduktion. Kan det vara för att vi människor också är djur och att vi inte vill klona denna art?
                              7. Jag håller i princip med. Exempelvis bör tvångsparning av hundar förbjudas. Försäljning av hundvalpar i trånga burar i djuraffärer. För vår del skall alla som säljer akvariefisk ha grundläggande utbildning. Man kanske bör inkludera att affärer skall skicka med generella och i förekommande fall artspecifika skötsel instruktioner.
                              8. Håller med Mikael. Man måste specificera vad som är exotiska respektive icke exotiska arter.


                              Sista delen som inte är en attsats. Inkluderar man och erkänner att även människan är en djurart så gäller även detta. Jag tror i så fall att vi skall börja med den arten
                              Webmaster för Ciklid.org.
                              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                              Kommentar

                              • Mikael W
                                NCS Medlem
                                • augusti 2002
                                • 8598

                                Är inte sexan (ny numrering?) bara vidskepelse, egentligen? Lite som att det måste gå en man med röd flagga framför bilen.
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...