EU-val i maj, kolla var din kandidat står

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    Ursprungligen postat av GraTis
    Mycket i din text handlar om vad man bör och hur det borde fungera. Precis så som det bevisligen inte fungerar.
    Så fungerar det faktiskt nästran alltid och det är ju därför som IUCN (som jag länkade till tidigare i tråden), CITES, IWOKRAMA, FAO etc. etc. allt som oftast pläderar för mer vildfångad och "viltodlad" akvariefisk.
    Det var ju därför som FN-mötet i Nagoya i Japan häromåret försökte begränsa odlingen av akvariefisk (i andra länder än ursprungslandet) skulle begränsas eller åtminstone avgiftsbeläggas eftersom det var ett sätt för rika länder att suga ut fattiga länder
    utan tanke på miljön. Nu fattades inget beslut om detta denna gång, men nästa gång så.....

    Så fram med dina bevis om att akvariefiskfångst överlag skulle leda till utrotning av fiskarter.

    och därför har nationalparken Nsumbu stängt för fiske för akvarister.
    Och var anges att det är detta som är orsaken? Finns ju också en nationlapark i södra delen av Malawisjön där man inte heller får fånga fiskar men inte sjutton infördes detta för att fiskarna riskerades att utrotas.


    Så NCS är en förening som förespråkar fångst av utrotningshotade arter genom att arbeta fram rabatter vid köp av dessa fiskar
    Varken NCS eller någon annan akvarieorgansiation vad jag vet pläderar för att man skall köpa utrotningshotade fiskar. Tvärtom så anser i alla fall jag att det är viktigt att man skall följa lagen till alla delar även om det i och för sig är en inkonsekvent lag.

    Ta bara detta med att man i en Belo Monte-området i Brasilien håller på att bygga ett gigantiskt dammkomplex som kommer att utrota en stor mängd med arter av fiskar (och många andra djur). De fiskar som finns där och som kommer att utrotas är det dessutom exportförbud på från Brasilien (smart sätt av myndigheterna för då sätts ju inte deras miljöförstöring i fokus). Detta har lett till att en del ljusskygga individer fångar fiskar i området och smugglar dom sedan till andra länder varifrån de exporteras till höga priser. Man kan kanske tycka att detta bara är bra eftersom dessa arter ju ändå kommer att utrotas men det har ändå fått som konsekvens att "akvarister" nu beskyllsför att vara folk som skiter i miljön och på så sätt riktar återigen myndigheterna fokus på andra så att deras egen miljöförstörelse inte hamnar i rampljuset.

    Därför måste man ta avstånd från ett sådant agerande och istället sätta rampljuset på de verkliga miljöproblemen.

    Kommentar

    • GraTis
      Användare
      • januari 2013
      • 414

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Så fungerar det faktiskt nästran alltid och det är ju därför som IUCN (som jag länkade till tidigare i tråden), CITES, IWOKRAMA, FAO etc. etc. allt som oftast pläderar för mer vildfångad och "viltodlad" akvariefisk.
      Det var ju därför som FN-mötet i Nagoya i Japan häromåret försökte begränsa odlingen av akvariefisk (i andra länder än ursprungslandet) skulle begränsas eller åtminstone avgiftsbeläggas eftersom det var ett sätt för rika länder att suga ut fattiga länder
      utan tanke på miljön. Nu fattades inget beslut om detta denna gång, men nästa gång så.....

      Så fram med dina bevis om att akvariefiskfångst överlag skulle leda till utrotning av fiskarter.


      Och var anges att det är detta som är orsaken? Finns ju också en nationlapark i södra delen av Malawisjön där man inte heller får fånga fiskar men inte sjutton infördes detta för att fiskarna riskerades att utrotas.



      Varken NCS eller någon annan akvarieorgansiation vad jag vet pläderar för att man skall köpa utrotningshotade fiskar. Tvärtom så anser i alla fall jag att det är viktigt att man skall följa lagen till alla delar även om det i och för sig är en inkonsekvent lag.

      Ta bara detta med att man i en Belo Monte-området i Brasilien håller på att bygga ett gigantiskt dammkomplex som kommer att utrota en stor mängd med arter av fiskar (och många andra djur). De fiskar som finns där och som kommer att utrotas är det dessutom exportförbud på från Brasilien (smart sätt av myndigheterna för då sätts ju inte deras miljöförstöring i fokus). Detta har lett till att en del ljusskygga individer fångar fiskar i området och smugglar dom sedan till andra länder varifrån de exporteras till höga priser. Man kan kanske tycka att detta bara är bra eftersom dessa arter ju ändå kommer att utrotas men det har ändå fått som konsekvens att "akvarister" nu beskyllsför att vara folk som skiter i miljön och på så sätt riktar återigen myndigheterna fokus på andra så att deras egen miljöförstörelse inte hamnar i rampljuset.

      Därför måste man ta avstånd från ett sådant agerande och istället sätta rampljuset på de verkliga miljöproblemen.
      Men herre
      Senast redigerad av GraTis; 11 maj 2014, 17:42.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        Ursprungligen postat av GraTis
        Men herre gud vad har jag att bevisa?
        Även en efterbliven kan läsa sig till att Ilangin är hotad, orsak till det? kan väl kvitta.(Förhoppningsvis har man startat odling av dessa fiskar) Men så länge jag kan få köpa den typen av VF fisk till rabatterat pris tack vare att man är med i NCS så får man väl anta att NCS förespråkar fångst o försäljning av hotade arter. I annat fall hade man väl agerat? Och det här är inget nytt precis.....
        Och var kan du i rabattaffärer köpa vildfångade Ilangi som är fångade efter fångststoppet?

        Om det nu är på det sättet så ange var så att NCS kan kontakta den affären och påtala det för dom.
        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 10 maj 2014, 17:48.

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Och var kan du i rabattaffärer köpa vildfångade Ilangi som är fångade efter fångststoppet?

          Om det nu är på det sättet så ange var så att Zoorf kan kontakta den affären och påtala det för dom.
          Nu var
          Senast redigerad av GraTis; 11 maj 2014, 17:43.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            Ursprungligen postat av GraTis
            Nu var väl Ilangi hotad långt innan fångststoppet. Alla visste det men handlade ändå.
            Sluta slingra dig - eller hittar du bara på. Frågan kvarstår. Vilken av NCS rabattaffärer i Sverige säljer idag vildfångade kejsarmoorii?

            Kommentar

            • GraTis
              Användare
              • januari 2013
              • 414

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Sluta slingra dig - eller hittar du bara på. Frågan kvarstår. Vilken av NCS rabattaffärer i Sverige säljer idag vildfångade kejsarmoorii?
              Jag
              Senast redigerad av GraTis; 11 maj 2014, 17:41.

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                Ursprungligen postat av GraTis
                Jag slingrar mig inte. Vet inte vilken verklighetsflykt som drabbat dig men Kejsarmoori har jag sett fina VF exemplar av flera ggr under de sista åren. VF Ilangi har jag också sett flera ggr under de sista åren, även en hel del andra utav dessa så kallade hotade arter.
                Finns dom inte med på butikernas listor så brukar det gå att få fram ändå.
                Att påstå att det är något NCS eller du är omedvetna om, är som att.......

                Jag är också intresserad av vilken rabattaffär som säljer VF fiskar som är utrotningshotade i naturen? Det känns som om du bara är ute efter att baktala NCS, styrelsen och allt annat som har med föreningen och hobbyn att göra. En av de största gåtorna för mig är varför du är intresserad av den här hobbyn överhuvudtaget, och än mer varför du hänger här så mycket med tanke vad du verkar tycka om NCS och oss som jobbar för föreningen. Jag kan faktiskt inte minnas en enda positiv eller konstruktiv kommentar om hobbyn eller NCS från din sida det senaste året eller så....

                /Jocke

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  Boooring! Vår hobby är hotad. På riktigt. Ring era MEP-kandidater nu i stället.

                  Sent from my Nokia 920 using Board Express
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    På förstasidan står nu alla politiker som har skrivit på för dessa tokigheter listade.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • GraTis
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 414

                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Boooring! Vår hobby är hotad. På riktigt. Ring era MEP-kandidater nu i stället.

                      Sent from my Nokia 920 using Board Express
                      Verkligen.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        Användare
                        • september 2006
                        • 796

                        Inspirerad av ditt första inlägg, Mikael, skickade jag nyss följande meddelande till Socialdemokraterna centralt. (Dom borde vara känsligast). Fåse om dom reagerar.

                        Hej,
                        Vi har konstaterat att samtliga socialdemokratiska svenska ledamöter i Europaparlamentet påstås ha skrivit på en "pledge" från "Eurogroup for Animals" att de stöder deras manifest och vill arbete för deras frågor. Stöd för djurens väl är i och för sig bra men när det sker en polarisering mellan djurskydd och miljövård måste man göra ett val. Bland annat vill Djurrättsgruppen kriminalisera innehav av exotiska djur. Dit hör så gott som samtliga akvariefiskar och reptiler samt en hel del av de däggdjur och fåglar som hålls i svenska hem idag. Det finns enstaka undantag, men i princip gäller följande (om så önskas kan jag tillhandahålla en djupare argumentering och data):

                        1. Akvariefiskar liksom de flesta av de reptiler, amphibier och ryggradslösa djur som idag hålls som sällskapsdjur lider inte av att hållas på ett ansvarsfullt sätt i ett lämpligt akvarium eller terrarium. De flesta arterna kan erbjudas lika bra, eller till och med bättre, förhållanden i akvariet än i naturen, där de ofta lever på gränsen till vad de tål, i smutsigt vatten, avverkade urbaniserade områden, i ogynnsamma temperaturer och under ständigt hot från rovdjur och parasiter. Mer krävande djur kan i regel hållas av erfaret hobbyfolk som kan erbjuda dem de förhållanden de behöver.
                        2. Fångst av akvariefisk i naturen hotar inte arterna eller deras biotoper. Det går inte att jämföra med de risker som kan förknippas med det kommersiella matfisket. Tvärtom, fångst av akvariefisk ger ofta lokalbefolkningen en möjlighet till en hållbar utkomst och motiverar till att värna om fiskarna i naturen och deras biotoper. Jämför gärna med miljöprojektet Piaba som har valspråket: "Köp en fisk, rädda ett träd".
                        3. Avsikten med djurskyddslagstiftningen borde vara att befrämja djurens välfärd, inte att genom förbud "sopa problemet under mattan".
                        4. En samhällsutveckling som går i riktning frihet under ansvar är bättre än ett ängsligt generellt förbjudande av allt som tjänstemän och politiker finner främmande.
                        5. Att hålla sällskapsdjur, speciellt akvarier som omfattar ett helt litet ekosystem, skapar insikter i hur människan fortfarande är i direkt kontakt med naturen, ekologiska grundprinciper och liknande kunskaper som den urbaniserade människan alltmer förlorar. Speciellt alla beslutsfattare borde sköta ett akvarium!

                        Vi undrar nu om ledamöterna insett vad det är de har skrivit under och konsekevenserna. Strävar partiet efter att kriminalisera sällskapsdjuren
                        ???

                        Med vänliga hälsningar
                        Erik Åhlander
                        Ordförande i Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund
                        och gammal biolog

                        Kommentar

                        • Mikael W
                          NCS Medlem
                          • augusti 2002
                          • 8598

                          Kanonbra. Berätta gärna om det kommer respons.

                          Ni andra, ta efter. ring (eller maila) er MEP-kandidat.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            Vekligen bra initiativ och bra formulerat, Erik!

                            Kommentar

                            • bossep
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 2352

                              Kanon Erik!
                              Jag förselår att detta skickas till alla partier och politiker som är eller vill bli EU politiker.
                              Webmaster för Ciklid.org.
                              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Användare
                                • april 2002
                                • 4619

                                Bra skrivet Erik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...