EU-val i maj, kolla var din kandidat står

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • januari 2013
    • 2352

    Ursprungligen postat av Mikael W
    Är inte sexan (ny numrering?) bara vidskepelse, egentligen? Lite som att det måste gå en man med röd flagga framför bilen.
    Kloningen menar du? Ursäkta för min rörighet med nummer i översättningen!
    Jag vet att det pågår en hel del försök med kloning. Men som sagt det är kanske mer en moralisk fråga än naturbevarande.
    Det kanske vore bättre att vi äter klonad torsk än att tömma världshaven på fisk?
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      Ursprungligen postat av DaRe
      Haha, chipa fiskar. Det vore nåt.
      Inget nytt - det görs redan sedan många år tillbaka av de asiatiska arowanan Scleropages formosus.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        OFI Journal är medlemstidningen för alla OFI-medlemmar och den största delen av det senaste numret handlade om hotet mot akvaristiken. En av flera bra och intressanta artiklar i detta nummer kan laddas ned från denna sida som har lagts upp av OATA.

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • januari 2013
          • 2352

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          OFI Journal är medlemstidningen för alla OFI-medlemmar och den största delen av det senaste numret handlade om hotet mot akvaristiken. En av flera bra och intressanta artiklar i detta nummer kan laddas ned från denna sida som har lagts upp av OATA.
          Mycket bra artikel! Det viktigaste i den är att det är en väldigt komplex fråga. Det finns helt enkelt ingen patentlösning.
          Skulle de som fångar eller odlar akvariefisk inte kunna fortsätta att skrapa ihop sin ofta magra inkomst på det, så skulle de i stället sätta ut eller eller odla fiskar eller annat vilka oftast äventyrar den biologiska mångfalden betydligt hårdare.
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Kloning tycker jag borde vara ok.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8597

              Ursprungligen postat av bossep
              Mycket bra artikel! Det viktigaste i den är att det är en väldigt komplex fråga. Det finns helt enkelt ingen patentlösning.
              Skulle de som fångar eller odlar akvariefisk inte kunna fortsätta att skrapa ihop sin ofta magra inkomst på det, så skulle de i stället sätta ut eller eller odla fiskar eller annat vilka oftast äventyrar den biologiska mångfalden betydligt hårdare.
              Eller ännu värre: sälja sin mark till storföretag (t.ex. palmoljeplantager) som skulle förstöra området totalt, och flytta till storstädernas slummar.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • bossep
                Användare
                • januari 2013
                • 2352

                Ursprungligen postat av DaRe
                Kloning tycker jag borde vara ok.
                Tänk om de skulle klona mig!!!! Stackars värld...
                Webmaster för Ciklid.org.
                Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                Kommentar

                • bossep
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 2352

                  Ursprungligen postat av Mikael W
                  Eller ännu värre: sälja sin mark till storföretag (t.ex. palmoljeplantager) som skulle förstöra området totalt, och flytta till storstädernas slummar.
                  Ofta äger de inte ens sin mark. De får vackert flytta ändå. Eller helt enkelt blir tagna av daga. Jag kommer inte ihåg hur många som blev skjutna i Guatemala när de protesterade eller ville ha lite betalt för marken förra året men det var något 100 tal. Sedan är det ett ganska stort mörker värde som knarkhandlarna står för, fast de planterar inte palmer utan laboratorier.
                  Webmaster för Ciklid.org.
                  Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 2352

                    Jag har jobbat en del med "fair trade" http://www.fairtrade.net/ eller http://fairtrade.se/ framför allt inom kaffe sektorn det tror jag kunde vara något för akvariefisk handlarna att ta efter.
                    Morot funkar i bland lika bra som piskan och man har ett bra positivt och inte så laddat argument för sina produkter.
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • Erik Österlund
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 3788

                      Ursprungligen postat av bossep
                      Jag har jobbat en del med "fair trade" http://www.fairtrade.net/ eller http://fairtrade.se/ framför allt inom kaffe sektorn det tror jag kunde vara något för akvariefisk handlarna att ta efter.
                      Morot funkar i bland lika bra som piskan och man har ett bra positivt och inte så laddat argument för sina produkter.
                      Finns det inte fair-trade eller liknande när det gäller saltvattensfisk?

                      Allt som ska odlas eller vara miljömässigt bra som alternativ måste kunna ha samma prissättning som sådant som inte gör det annars köper dom flesta det billigaste alternativet.

                      Kommentar

                      • bossep
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 2352

                        Ursprungligen postat av Erik Österlund
                        Finns det inte fair-trade eller liknande när det gäller saltvattensfisk?

                        Allt som ska odlas eller vara miljömässigt bra som alternativ måste kunna ha samma prissättning som sådant som inte gör det annars köper dom flesta det billigaste alternativet.
                        I pricip, ja. Men det börjar ändra sig och folk väljer "ekologiskt" även om det är lite dyrare.
                        Troligtvis kan man uppnå det samma på fisk om man "säljer" in det. Men det måste vara i samma härad. Jag tro detta faktiskt kan vara enklare hos de stora kedjorna. Tänk ICA Coop det är oftast där man hitta diverse stämplar, osv.
                        Jag handlar allt akvarierelaterat hos min lokala handlare även om det kanske vore billigare hos någon annan.
                        Jag köper ocks ekologiska bananer fast jag vet att de inte är mer ekologiska än de som ligger bredvid på hyllan.
                        Men det är ju jag....

                        Jag tror inte det finns någon märkning på någon fisk.
                        Webmaster för Ciklid.org.
                        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 414

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          En informationspunkt som kan vara bra att tänka på i debatten:
                          Fish from Nsumbu National Park

                          Uppdaterat för ungefär en månad sen

                          The Nsumbu National Park Zambia banned collection for an indefinate time of the following popular fish :
                          Tropheus ilangi
                          Tropheus musanga, linangu yellow, nkonde bright yellow
                          Tropheus nangu
                          Tropheus chilambo yellow rainbow, kabejeje
                          Tropheus chilanga red
                          Altolamprologus calvus yellow
                          and many more



                          Nu vet jag iofs inte bakgrunden till detta,men Ad brukar ju ofta hävda att beståndeni Malawi och Tanganyika är i många fall känslig för fångst inte minst till syften som hobbyn och han brukar förorda odlad fisk.

                          Referens:
                          https://www.facebook.com/media/set/?...4960653&type=1
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Känner inte heller till detta men grunden till problemen med att många arter håller på att försvinna är ju att så många människor har flyttat till sjöarna och de behöver något att äta och därmed har fångsten av matfisk ökat enormt vilket har lett till att bestånden för många arter är hotade. Och med många känsliga (dvs små) populationer så de olika arterna så kommer en del i farozonen och där kan akvariefiskfångasten (även om denna fångst bara handlar om några promille av det totala uttaget) bli den sista nådastöten för en population.

                          Sedan kan det ju finnas andra skäl också men oavsett vilket så kan man verkligen hoppas att regelerna följs.

                          Hittade
                          Senast redigerad av GraTis; 11 maj 2014, 17:41.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            Ursprungligen postat av GraTis
                            Hittade de här textraderna i NCS arkivet enligt Toby

                            Toby Veal

                            Så här svarade Toby Veall: "Jag fångar "Ilangi" väldigt sällan. Mycket på grund av
                            krokodilerna, men också för att populationen är så liten. Den här varianten förekommer
                            endast på en fyrahundra meter lång sträcka och det skulle vara mycket lätt att
                            utrota den med för stor fångst. Det förekommer att andra varianter säljs som "Ilangi".


                            Så genom att vara medlem i NCS får ni rabatt i butiker som säljer utrotningshotad fisk.
                            Och genom att hänvisa till vad som hade hänt när nilabborren inplanterades i Viktoriasjön när myndigheterna i Malawisjön ville plantera ut nilabborren också där och visa på att detta skulle till att Malawis näst största exportindustri (akvariefiskar) skulle slås ut så skedde ingen inplantering där.
                            Av det totala uttaget av fisk från dessa sjöar så motsvarar fångst av fisk för hobbyn ca. 0,5 promille så detta är absolut inte grundorsaken till att fiskar därifrån idag riskerar att utrotas utan det är den stora ökningen av folkmängden vid sjön och för dessa är fisk billig föda och denna fångst har därför ökat drastiskt - sedan så självklart så kan fångst av akvariefisk av vissa arter bli droppen som får bägaren att rinna över - men detta är inte grundproblemet.

                            Sedan är det ju allom bekant att massvis av arter i dessa bägge sjöar bara finns i en litet antal på ett väldigt begränsat område. Jag minns t.ex. när jag dök vid Taiwan Reef (ett väldigt litet område på kanske 100 meter i diameter) så slogs man av hur få fiskar man där såg av vissa arter. Ett så litet område är så klart extremt känsligt för fångst till hobbyn, men i än högre grad för fångst för matfiske, eller för föroreningar. Fångst av akvariefiskar sker ju av naturliga skäl på ett helt annat sätt än fångst för matfiske. Akvariefiskar fångas genom att de en och en jagas in i ett nät. Matfiskar fångas genom trålning.

                            Inte desto mindre är det självklart viktigt att fångsten av dessa fiskar (helt andra förhållanden gäller för andra ställen som t.ex. för fångsten av kardinaltetran) måste ske med försiktighet eftersom många arter/populationer är väldigt känsliga och idag odlas ju också flera av dessa arter vid såväl Malawi som Tanganyikasjön för att inte tala om all odling som sker i hemmaakvarier.

                            Jag vill istället peka på ett annat problem när det gäller vildfångat och det gäller urvalet vid fångsten. Dvs odlare vill helst ha fler honor än hanar och därför fångas ibland fler honor än hanar, odlare vill helst ha fiskar som utseendemässigt är perfekta dvs t.ex. bara kejsarmoori med perfekta band fångas medan de med "sämre" band lämnas kvar. Dessa saker leder kan på lång sikt leda till att beståndet minskar (flest honor fångas) samt att "kvaliten" (dvs utseendemässigt) försämras.

                            Håller man dessa fiskar så är vildfångst bra för såväl miljön (ger arbete och lön till lokalbefolkningen samt ger naturen ett större värde om den bevaras) som för akvariefisken (nytt friskt blod kommer in som höjer kvalitén på akvariestammarna) men man skall själv genom urvalsodling skapa de fiskar som vi anser vara "perfekta" och inte genom att sålla bland vildfångat.

                            Kommentar

                            • GraTis
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 414

                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Och genom att hänvisa till vad som hade hänt när nilabborren inplanterades i Viktoriasjön när myndigheterna i Malawisjön ville plantera ut nilabborren också där och visa på att detta skulle till att Malawis näst största exportindustri (akvariefiskar) skulle slås ut så skedde ingen inplantering där.
                              Av det totala uttaget av fisk från dessa sjöar så motsvarar fångst av fisk för hobbyn ca. 0,5 promille så detta är absolut inte grundorsaken till att fiskar därifrån idag riskerar att utrotas utan det är den stora ökningen av folkmängden vid sjön och för dessa är fisk billig föda och denna fångst har därför ökat drastiskt - sedan så självklart så kan fångst av akvariefisk av vissa arter bli droppen som får bägaren att rinna över - men detta är inte grundproblemet.

                              Sedan är det ju allom bekant att massvis av arter i dessa bägge sjöar bara finns i en litet antal på ett väldigt begränsat område. Jag minns t.ex. när jag dök vid Taiwan Reef (ett väldigt litet område på kanske 100 meter i diameter) så slogs man av hur få fiskar man där såg av vissa arter. Ett så litet område är så klart extremt känsligt för fångst till hobbyn, men i än högre grad för fångst för matfiske, eller för föroreningar. Fångst av akvariefiskar sker ju av naturliga skäl på ett helt annat sätt än fångst för matfiske. Akvariefiskar fångas genom att de en och en jagas in i ett nät. Matfiskar fångas genom trålning.

                              Inte desto mindre är det självklart viktigt att fångsten av dessa fiskar (helt andra förhållanden gäller för andra ställen som t.ex. för fångsten av kardinaltetran) måste ske med försiktighet eftersom många arter/populationer är väldigt känsliga och idag odlas ju också flera av dessa arter vid såväl Malawi som Tanganyikasjön för att inte tala om all odling som sker i hemmaakvarier.

                              Jag vill istället peka på ett annat problem när det gäller vildfångat och det gäller urvalet vid fångsten. Dvs odlare vill helst ha fler honor än hanar och därför fångas ibland fler honor än hanar, odlare vill helst ha fiskar som utseendemässigt är perfekta dvs t.ex. bara kejsarmoori med perfekta band fångas medan de med "sämre" band lämnas kvar. Dessa saker leder kan på lång sikt leda till att beståndet minskar (flest honor fångas) samt att "kvaliten" (dvs utseendemässigt) försämras.

                              Håller man dessa fiskar så är vildfångst bra för såväl miljön (ger arbete och lön till lokalbefolkningen samt ger naturen ett större värde om den bevaras) som för akvariefisken (nytt friskt blod kommer in som höjer kvalitén på akvariestammarna) men man skall själv genom urvalsodling skapa de fiskar som vi anser vara "perfekta" och inte genom att sålla bland vildfångat.
                              Mycket
                              Senast redigerad av GraTis; 11 maj 2014, 17:42.

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                Ursprungligen postat av GraTis
                                Mycket i din text handlar om vad man bör och hur det borde fungera. Precis så som det bevisligen inte fungerar och därför har nationalparken Nsumbu stängt för fiske för akvarister.

                                Så NCS är en förening som förespråkar fångst av utrotningshotade arter genom att arbeta fram rabatter vid köp av dessa fiskar.
                                På vilket sätt menar du att ncs förespråkar fångst av utrotningshotade arter? För att man som medlem får rabatt i butiker som säljer akvarierelaterade produkter och fisk?

                                Känns som att du är ute och cyklar rätt långt från vägen nu..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...