Carpinte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    citat:paracetamol säljs t ex under namn som Alvedon, Reliv, Panodil, Curadon och Perfalgan
    Det är just det. Du får paracetamol, inte acetylsalicylsyra. Det skulle ju vara illa om alvedon ibland var det ena ibland det andra och om apetekspersonalen lojt tyckte "det är ju bara handelsnamn" eller ännu värre " inte vet jag om det är ditt eller datt jag har köpt det som alvedon.
    citat:Vad händer t.ex med deras barn om de skulle få några? ...blir de också "dvärgväxta?
    Nej, förvärvda egenskaper går inte i arv. Generna påverkas inte. Det är dessutom helt "naturligt" med dessa dvärgar (dvs. man finner dem även i naturen), åtminstone hos en del arter.

    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #17
      Hej

      Tänkte bidra lite med mina erfarenheter. Jag har haft Texasciklid vid ett flertal tillfällen. Dock så har jag bara haft den riktiga (cyanoguttatum) vid ett tillfälle. Varför då? Jo den är svår att få tag på (åtminstone här nere i Skåne). Går du ut i affärerna och skall handla Texasciklid så får du Carpinte, det är den som är absolut vanligast i handeln.
      Fisken är en tuffing, det har alla de som jag har haft varit i varje fall. Men den är inte irriterande på det sätt att den far runt i akvariet och sätter alla på plats hela tiden som vissa andra kan göra. Detta tycker jag är irriterande, sådana fiskar får hos mig lämna plats åt andra istället.
      Nu har jag 3 st, 1 hane och 2 honor. Jag skall försöka hitta en hane till. Det kan bli lite problem för trots att den är relativt enkel att få tag på så är det svårare att få tag på fiskar som ser bra ut. Oftast så är de på tok för långsmala. Har man då sett bilder på kraftiga,högryggade fiskar så är det inte roligt att sitta och tittar på sina ålar därhemma.
      I skrivande stund så är hanen 14 cm medans honorna är 12 resp 8 cm. De är alltså tillräckligt stora för att leka nu men har trots det inte visat något som helst intresse för detta än så länge och detta är jag faktiskt glad för, det innebär ju att framför allt honorna kommer att bli större. Hanen är nummer 2 i mitt kar, det är bara den stora salvinihanen som han inte rår på än. Övriga fiskar flyttar han på när de befinner sig på fel ställe, nämligen hans ställe. Men det är inte så att han jagar dem över hela karet. Simmar de bort ett par decimeter så låter han dem vara. honorna är helt harmlösa de jagar inga andra och blir inte heller speciellt jagade av några andra. Det händer ibland att det blir bråk, det är när min nicaraguensehane går till attack på Texashanen. Här visar han då vilken tuffing han är, han viker inte en millimeter utan står stilla med utspända gällock och vidöppen mun. Nicaraguensn ger sig då och simmar därifrån.
      De nuvarande har som sagt inte lekt ännu men jag har haft andra par förut som har gjort det. Bägge föräldrarna har tagit del av yngelvården då och gjort det bra, de blir betydligt aggressivare vid yngelvård precis som alla andra ciklider. Fiskarna ändrar då helt utseende, bakkroppen och nedre delen av framkroppen blir då helt svarta. Resten av kroppen går över i en ljusare färgton.

      Så FI om du funderar på att skaffa Carpinte till ditt 222 liters så blir det nog inte några problem med dina jaguarer i samma kar.
      Du hade problem med små jaguarer också läste jag. De dovii som jag har nu gick, efter det att jag sålde föräldrarna, länge i ett 70 l kar. Nästan ett år faktiskt. När jag släppte upp dem till 375 l karet var de största ca 6-7 cm. Detta var om jag inte minns helt fel i Februari. Nu är de största runt 15 cm. Jag tror att dina kommer att ta fart och börja växa snabbare när de har passerat 6-7 cm. Sen finns det ju klart sådana som aldrig växer något, det kvittar hur mycket mat eller hur stort utrymme man ger dem. Sådana fiskar är det lika bra att sortera bort direkt, de stjäl bara utrymme för de andra.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        jarinen: Tack för din beskrivning, det låter som en jätteintressant ciklid det där, den är ju också väldigt vacker och det gillar jag skarpt.
        Däremot så bllir det ingen carpinte för min del än på ett tag, jag blev lite skraj av allt prat om aggression så jag har precis skaffat 3st nicaraguense och 5st multispinosa istället och jag tänkte testa få lek med dessa först och se om det är något att spinna vidare på innan jag tar mig an carpinten.

        Appropå jaguarerna så tar de så väldigt lite plats just nu så jag kommer inte att "gallra bort" dem pga utrymmesskäl, de är dessutom de minst aggressiva fiskarna i karet för tillfället så de får nog hänga med ett par månader till. Det skulle vara intressant att få se hur de utvecklas utseendemässigt innan jag säljer dem, om de liknar föräldrarna osv.

        Men carpinten kommer hur som helst att ligga på min planeringslista, jag har sett enormt vackra carpintes på nätet och fiskarna brukar alltid vara ännu vackrare i verkligheten än på bild, det skulle vara ruskigt kul att få fram ett lekpar och lyckas odla fram ett par kullar av denna blågrön-gnistrande skönhet.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Jompastar
          Användare
          • augusti 2003
          • 80

          #19
          Carpinte ar ganska individuell nar det galler raseri utbrott. Men kan generellt summeras med att om den finner otycke for nagon gar det at pipan for den firren. Mycket latt lekt och drar sig inte for att leka med andra arter om tillfalle ges. Mycket personlig fisk som verkar fundera en hel del over vad du pysslar med. Blir inte lika stor som Texas men precis lika arg som en Texas. Fatalet hanar ar rent javliga.

          Tal att namnas att den av nagon andledning accepterar en del fiskar utan problem och ratar en del. Du far lista ut proceduren sa att siga!
          En tank fordelare kan vara nagot att tanka pa ifall du vill behalla din hona vid liv en langre tid. De kan bli oense ganska latt varpa hanen slar ihjal honan pa nagra minuter. Rellativt beroende pa hur stor din tank ar, men generellt - Tank Devider!

          Lycka till! En iskall fisk som ar otroligt vacker or arg pa allt!

          Kommentar

          • dr. strange

            #20
            FI: jag hade 2 Carpinte, 2 hanar......... nu har jag bara en men den är väldigt fin, den går med 2 jaguarer och ett gäng andra fiskar, den är högryggad och väldigt fin, och den bestämmer verkligen över cikliderna i karet, men den jagar inte runt utan bevakar sin sida av karet.

            helt klart min favorit bland cikliderna, men den är rätt tuff.

            just nu är den ca 15cm, önskar jag hade en bra kamera och plats att lägga bilder på

            //Marcus

            Kommentar

            • Jompastar
              Användare
              • augusti 2003
              • 80

              #21
              Har ar nagra bilder. Det finns en carpinte pic dar.


              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #22
                Grymt vacker fisk! =)
                Hur stor är den?

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • Jompastar
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 80

                  #23
                  Han borjar narma sig 7 inches - du far klura pa det i cm. Handlaren jag koper mina firrar hos haller grym kvalite pa fiskarna. Bade min Green Terror och carpinte ar otrolig vackra. Dessutom sa skammer jag bort mina fiskar med vatten kvalite och mat. Jag kor mycket Hikari, beef heart, rakor, insekter och vitamin tillskott.

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • april 2003
                    • 1888

                    #24
                    Jaha , då har man blivit med Carpinte igen då.

                    Var till handlarn idag och någon kund hade lämnat in en Carpinte som simma kring i en hink vid disken.

                    Kände att den vill jag ha nu när jag har lite glest i 540n, koppade in den och efter c:a 3 minuter i karet så började den mäta o hota allt o alla. Den mäter 12-13 cm och är lika i storlek som min zebra hane och Tomocichla.
                    Den körde en munlåsning på sysnpila honan men det resulterade i en oerhörd respekt för dom verkar det som,nedfällda fenor och försök att göra sig osynlig gäller när synspilor är i sikte, dom är ju dubbelt så stora. Zebra hanen har hållit ett stort berg i karet tills nu, det gäller inte längre, carpinten rysta om zebran direkt, däremot tomocichlan har hängt i och dom har haft ett par bataljer där carpinten ser mest moloken ut. Tomocichlan är en riktig hårding och tar inget tjafs från en nykomling.

                    Jag tror det ska kunna funka hyfsat, oerhört intressanta beteenden när det ska göras upp om domänerna är det iallafall.

                    Hursom , trevligt att ha en Carpinte igen!

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #25
                      Det verkar som du har fått en tuffing.
                      Jag har ju 3 st, varav 2 är nästan lika stora. Den ena av dessa 2 är rejält tuff medan den andra nästan är rädd för sin egen skugga.
                      Ett bevis på att man inte kan döma en art generellt det beror mycket på individerna också.
                      Jag hoppas att dessa 2 är hanar och att den lite mindre är en hona, men än så länge har jag inte sett till något som helst intresse dem emellan.
                      Letar efter en stor hane då jag är rätt säker på att min minsta är en hona.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #26
                        Nu har det gått ett par dagar och Carpinten har gjort sig till en självklar invånare, och den gillar verkligen att jaga Zebra hanen.

                        Tomocichlan är stabil, den backar aldrig, dom har lite lagom respekt för varann, Synspilorna går i en egen division så att säga i o med att dom är så mycket större.

                        Men den verkar inte så ursinnig ännu iallafall, tidigare har jag haft Carpinte par som lekt och det strävar jag inte efter nu, ska bara ha en carpinte tänkte jag, kanske lite lugnare då.

                        Får se ett par veckor så där, då kan man avgöra om det är en grinig individ jag fått eller inte.

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #27
                          citat:

                          En bild på den största, 4,5cm och nästan 7 månader gammal...


                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Lite vid sidan om den här trådens ämne; När jag såg bilden på din "dvärg" kom jag att tänka på ett tips jag hört för länge sedan:

                          Man kan misstänka att en ciklid har växt för långsamt om dess ögon är oproportionerligt stora. Detta eftersom ögonen växer i normal takt även om kroppen växer långsamt pga av för lite mat som yngel eller andra miljöfaktorer.

                          Det verkar stämma med din bild, visst är ögonen rätt stora? Kan någon bekräfta detta tips? Jag vet inte var jag hörde eller läste det men någon annan här kanske vet om det stämmer eller inte?

                          /Daniel
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #28
                            Intressant teori Daniel, jag har inte hört det där tidigare men det kanske stämmer. "Dvärgen" är fortfarande ovanligt liten, han är nu nästan 1 år gammal och bara 8-9cm, det måste vara något slags rekord...
                            Här är en färsk bild, kortet är tagit lite snett för att slippa blixtreflektioner så han ser lite ihoptryckt ut men jag tycker mig ändå kunna se att ögonen är ganska stora. Eller inbillar jag mig bara?


                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Jompastar
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 80

                              #29
                              Tog tva bra bra bilder pa min carpinte. Precis matad med Delfin kott he! he! Underbar firre!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...