Carpinte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Carpinte?

    Jag rotade precis runt lite på The Cichlid Scene, http://www.cichlidscene.com/, och hittade en väldigt vacker ciklid under namnet Carpinte... Vad är det för en art?
    Den liknar Texascikliden men går inte den under ett annat namn?

    Här är några bilder.






    Är det någon som vet det fullständiga namnet på den här vackert skimmrande firren? ...och vet någon om den brukar finnas i butikerna här i Sverige? ...kanske under något skumt handelsnamn?

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Fisken heter Herichthys carpintis men säljs ofta felaktigt som texasciklid. Ibland under sitt rätta vetenskapliga namn och ibland som H. cyanoguttatus.

    Se www.cichlidae.com/gallery/Herichthys

    Gammal tråd http://www.ciklid.se/forum/topic.asp...=2578&ARCHIVE=

    Bra artikel http://www.cichlidae.com/articles/a048.html
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Tackar!

      Mvh Fredrik Isaksson

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • jarinen
        Användare
        • april 2003
        • 1888

        #4
        Hej!

        Herichtys carpintis och Herichtys cyanoguttatus är ju två varianter och om de båda kallas Texasciklid i handeln är väl en sak, hur hårt ska vi ta på handelsnamn?

        Däremot om en carpintis säljs som cyanoguttatus, det går ju naturligtvis inte för sig.

        Jag tror att den vanligaste i handeln ändå är Carpintis, den har jag haft själv och är en helt fantastiskt vacker och intressant ciklid.

        Ciklid med karaktär? Då är det här fina fisken !

        Mvh Jari

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Eftersom det bara finns en ciklid i USA så tycker jag att det är helt uppåt väggarna att kalla H. carpintis för texasciklid. Lite som om ICA kallade alaska pollock för torsk och sedan ansåg att det bara var handelsnamn. Numera finns det förstås en hel del ciklider i USA men de är införda. Se "Species list på http://nas.er.usgs.gov/fishes/index.html
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

            Eftersom det bara finns en ciklid i USA så tycker jag att det är helt uppåt väggarna att kalla H. carpintis för texasciklid
            Håller med, ingen av dom borde kallas Texasciklid, båda finns ju framförallt i Mexico.

            ICA jämförelsen var väl inte speciellt relevant kanske?

            Vattendragena går ju över gränsen Texas och Mexiko, så definitionen blir ju hårfin.

            Varför syssla med handelsnamn när det finns vetenskapliga ?

            FI : Dina bilder visar ju en carpintis, den är du intresserad av om jag förstått saken rätt, den borde vara rätt vanlig i butiker då den är rätt lättlekt och oftast finns hemma hos grossister om man gör en sökning.

            Så om fisken på dina bilder ska frågas efter så är ju det säkraste: Herichtys Carpintis.

            Mvh Jari



            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Visst är det säkrare med vetenskapliga namn men jag tycker faktiskt att man kan kräva en hel del mer när det gäller användandet av sk. handelsnamn speciellt när dessa finns som ord i folks språk. Det finns helt enkelt bara en fisk som kallas texasciklid och det är cyanoguttatus. Allt annat är fel. Tall ska inte kallas gran, och beställer man torsk på en restaurang så ska man få Gadus morhua. Attityden "det är bara handelsnamn" är så slö och den tar bort krav på grossister och handlare att bry sig på ett sätt som jag tycker att man kan kräva. Jag tyckte alltså att ICA jämförelsen var riktigt riktigt relevant. Man ska få det de påstår att de säljer, inget annat.

              Fast i princip håller jag förstås med Jari i allt han skriver. Vetenskapliga namn är överlägsna, men ickeakvarister blir lite tjuriga när man använder dem.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • jarinen
                Användare
                • april 2003
                • 1888

                #8
                Har kollat runt lite på nätet och på amerikanska o internationella siter så kallar man även Herichtys carpinte för " Texas ciklid " men då med tillägget Blå/Grön Texas.

                Men det poängteras ochså att Cyanoguttatum är den "riktiga" Texas cikliden. "Grön Texas" ( carpinte ) är alltså ett begrepp som man använder på nästan alla internationella siter.

                Cyanguttatum blir aningen större än Carpinten och dom är verkligen lika alltså,måste erkänna att jag ett tag var osäker vilken det är jag haft men nu är jag rätt säker på att det är Carpinten.



                Mvh Jari

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Jag såg i IPC's stora akvariebok att de har en bild på en carptis som de kallar cyanoguttatus (och pärlciklid). Går man in på populärnamn på FishBase så kallar de carpintis pärlciklid (Pearl Cichlid) och cyanoguttatus Rio Grande Cichlid eller Texasciklid. Igen: håller helt med om att vetenskapliga namn är bättre men för den sakens skull finns det ingen orsak att vara så slapp med handelsnamnen som man är. På ett sätt är inte handelsnamn samma sak som populärnamn men handelsnamn kan bli populärnamn. Neontetra heter neontetra heter neontetra liksom.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    #10
                    Kan vi gå ifrån namnhärvan bara för en liten stund?...

                    Hur aggressiva blir carpintis och hur stora blir de om de nu inte blir lika stora som den vanliga texascikliden?
                    Vid vilken storlek blir de könsmogna? ...och blir de aggressiva först vid könsmognaden eller är de aggressiva redan som små?
                    Hur snabbt växer de?

                    Jag flyttade mina största jaguarciklidsyngel till ett 222-liters härom dagen men jag skulle gärna vilja fylla ut det med något då jaguarerna bara är 4cm just nu.

                    Jaguarciklider är inte aggressiva då de är små så carpintisarna får absolut inte vara aggressiva redan från början, jaguarerna är prio ett och tanken är att jag ska låta dem växa upp till 10-12cm innan jag till slut säljer dem.
                    Vad tror ni? ...kan ungfiskar av carpintis och jaguarciklider gå i samma kar(222 liter) under ca 6 månader?

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • FI
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 3743

                      #11
                      Jag kanske också ska understryka att jaguarcikliderna i fråga kan ha blivit "dvärgar" då de bara är 4cm efter ca 6 månader... Själv är jag osäker på hur "stunting" fungerar och om fiskarna börjar växa normalt om deras levnadsmiljö förbättras eller om de fortsätter att växa sakta... Om ni vet något om detta så kan ni ju även ta med detta in i ert expertutlåtande.

                      Mvh Fredrik Isaksson
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Om de blir könsmogna vid låg ålder och "förkrympt" storlek så blir de med stor sannolikhet aldrig fullt utvuxna. Jag tror att du kan ha carpintis och jaguar i samma, särskilt om det är flera jaguarer och carpintis är något större, men nu gissar jag.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • jarinen
                          Användare
                          • april 2003
                          • 1888

                          #13
                          Hej!

                          Dom blir uppåt 25-30 cm vid vuxen ålder och dom är rätt glupska men säkert inte som managuensen, så dom växer väl inte sådär herrejössesfort om man nu inte går in för det.

                          Jag hade ett par som lekte när båda var klart under 10 cm så dom blir könsmogna rätt tidigt. Den här hanen blev jag av med och skaffade en som var 17 cm ungefär och dom lekte direkt trots storleksskillnaden.

                          När den här hanen så att säga blev hemmastadd då tog den över och skulle bara ha rena ytor kompromisslöst så dom andra fick inta pausläge så att säga, då hade jag blå ciklider och Tomocichla ihop med den.

                          Vad gäller det att dom ska gå med dina jaguarciklider, kanske en risk för dom blir ju könsmogna tidigt och är lekvilliga och lätttlekta.

                          Har du många yngel och ett fåtal carpinte så kanske dom aldrig får utlopp för sina naturliga drag och därigenom kanske funkar.

                          Tycker nog det borde funka, men parar någon ut eller så då blir det körigt.

                          När börjar managuensen att trilskas? Den är väl rätt aggressiv den ochså?

                          Carpinten blir rätt grinig tidigt om den har möjlighet så att säga, mina första var 6-7 cm och det tog inte lång tid innan dom tog över och höll alla kort i akvariet, då mer än dubbelt så stora blå ciklider bland annat.

                          Har inte sådär lång o välgrundad erfarenhet av Carpinten, men jag skulle prova och går det inte så gör det inte.

                          Vet inte vad du har för relation med din handlare men när jag köpte Carpinte så var det med möjlighet att komma tillbaka med dom om det inte funkar bra.

                          Namnhärvan är avslutad! ;- )

                          Mvh Jari

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Tack för era utförliga svar!
                            Jag gör nog ett försök med carpinten så får vi se hur det går.

                            citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                            Om de blir könsmogna vid låg ålder och "förkrympt" storlek så blir de med stor sannolikhet aldrig fullt utvuxna.
                            Jag kanske får göra så gott det går och ha dem "släpandes" i diverse kar så länge de klarar sig, det verkar ju nästan oansvarigt att släppa iväg sådana fiskar ut till handeln... Vad händer t.ex med deras barn om de skulle få några? ...blir de också "dvärgväxta?

                            En bild på den största, 4,5cm och nästan 7 månader gammal...


                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • nils42
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 931

                              #15
                              Jag har noterat, men begriper inte denna aversion mot att också använda handelsnamn. Det mesta här i världen har ju sådana. Läkemedlet paracetamol säljs t ex under namn som Alvedon, Reliv, Panodil, Curadon och Perfalgan och allt detta är precis samma sak. Det är nog inte handelsnamnen vi ska racka ner på, utan i stället också använda de vetenskapliga tillsammans med handelsnamnen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...