Hästnosar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #16
    Ursprungligen postat av FLAVUS
    Tack för era svar !
    Alldeles riktigt riktlinjer att det skiljer sig när det gäller födan för arterna .
    Samma är ju med Malawi : Växtätare och köttätare men inte diskuteras det så mycket om det ?
    Lite kul att du nämner det och du har säkert rätt i dina kommentarer ,jag öppnade en ny tråd idag ang. troffar och vi kom in på just detta med foder.
    När jag hade troffar i början på 80-talet så snackades det inte så mycket om att ha troffar i eget kar p.g.a. maten.
    Samtliga fiskar käkade flingfoder och pellets i kombination med mysis och cyklops som dom fick 1-2 ggr. i veckan..
    Jag hade under flera år Tropheus Dubois tillsammans med Julidochromis marlieri ,Prinsessor,Pulcher,Occelatus och compressiceps mm.
    Var sällan problem,visst slogs dom om reviren emellanåt ( aldrig dödligt) men fodermässigt så mådde fiskarna utmärkt.
    Jag ifrågasätter absolut inte ditt inlägg för du vet säkert mer än mig om detta men man undrar ju varför inte dessa kombinationer tydligen inte fungerar längre?
    Plus att idag snackas det om att man bör ha minst 25-30 st. Troffar. När jag inhandlade ny fisk så köpte jag mellan 8-10 st. som rekommenderades och samma sak där , inga större problem. Visst hände det att man fick förflytta någon individ som blev mobbad men var sker inte det , även i ett vanligt sällskapsakvarium? Om man köper fullvuxna så kan man nog garantera problem men ungdjur ?
    Visst går det att ha troffar med andra arter, men läser du runt på lite forum så brukar det vara så att de som inte riktigt vet får till kombinationer som sedan inte fungerar i längden. Fiskar dör etc.
    Och det går att ha färre troffar, men risken för problem ökar.

    De flesta som frågar vill ju ha tips hur det kommer fungera kalas från dag ett och framåt utan problem. Ett säkert recept är att inte ha fiskar som bör få animalisk mat ihop med troffar då troffarna lätt kan bli sjuka av den animaliska maten, tror de behöver MER fibrer.
    Så om du kör ett separat troffekar med 25-40 fiskar och endast matar vegetabiliska flingor/pellets ökar chanserna att det kommer gå kalasfint.

    Men har du kunskap att blanda fiskarna så kör på finns ju många fall där det fungerar med olika blandningar.

    Kommentar

    • FLAVUS
      Användare
      • mars 2014
      • 122

      #17
      Tror på det du säger och lägger det på minnet.
      Var precis inne på NCS:s sida som heter " Nybörjarguide för Tanganyikasjöns Tropheus"

      Där skriver dom följande :

      Sällskap till troffar :
      I ett troffekar kan man ha lite andra fiskar som sällskap utan att de stör troffegruppen, här kommer några exempel.
      Malar: Synodontis petricola, gärna en liten grupp på cirka 5 st.
      Hästnosar går alldeles utmärkt ihop med troffar, gärna en liten grupp.
      Callochromis macrops eller Callochromis pleurospilus är mycket snygga (men pleurospilus kan var väldigt aggressiv mot sina egna).
      Lamprologus: Här finns många fina snäckskalsciklider.
      Julidochromis: Det finns flera arter.
      Neolamprologus: N. leleupi (också den kan vara aggressiv mot sina egna).

      När man läser detta så blir man ju oerhört kluven ?

      Kommentar

      • FLAVUS
        Användare
        • mars 2014
        • 122

        #18
        Får ta mig en funderare på vad det blir för fisk i karet.
        Håller med om det du skriver ang. maten och att det kan bli ett dilemma.

        Kommentar

        • FLAVUS
          Användare
          • mars 2014
          • 122

          #19
          Har bestämt mig nu att köra som jag tidigare gjort ! (på tidiga 80-talet)
          För att det inte ska misstolkas så vill jag påpeka att jag är väldigt glad och nöjd för era svar och era tankar.
          Var precis det som jag önskade mig när jag öppnade detta.
          Svaren hade jag hoppats på vara mer till min favör och för att det bara skulle vara att bara sparka igång men jag ger mig,tror helt på det ni säger men.........
          Gammal och enveten så ska jag gå på gamla meriter !

          Jag ska inom kort starta upp mitt ( Drömtanganyikakar ) med blandningar som inte överensstämmer med hur det ska vara.
          När jag väl börjar så ska jag påbörja en blogg där jag veckovis ska beskriva hur det går ( förhoppningsvis med både bilder och videos )
          Först ett Tanganyikaakvarium , har inte bestämt storlek men just nu lutar det åt 375 kanske ett 600 ( vi får se,är ev på väg att flytta )
          Sen hade jag tänkt att bygga en egen bakgrund med inbyggda grottor.Hade tänkt att ta med detta projekt också.
          Därefter köpa in art efter art och till sist sätta in ca. 8-10 Troffar , inte 25-30 som sägs nästan är ett måste.
          Vi får se hur detta projekt går och om jag lyckas att få allt detta att fungera.

          Troligtvis så går jag väl på pumpen eftersom jag inser att ni som svarat + det man läst på övriga bloggar säger att detta inte fungerar .
          Lyckas jag så blir jag glad att jag fått mitt drömkar.
          Misslyckas jag däremot så blir jag ju ett bra exempel på att det är bättre att lära och lyssna på medlemmarna här på forumet först innan man gör något på eget bevåg.

          PS ! Kan inte släppa det, att det går att introducera samtliga fiskar till gemensam utfodring successivt ( oavsett tarmfloran -köttätare/växtätare ) tills att alla kan må bra med likadan utfodring.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Jag har 8 Troffar i ett större kar med en massa andra firrar och det går aldeles utmärkt. Det blir väl en artikel vad det lider med lite erfarenheter, men jag ser inga problem i detta alls.
            Jag har nära nog tömt ut alla fiskar/rötter/växter. Måste jag dra upp pH? Hur? Annan sand känns dyrt men det kanske är viktigt. Jag har 2260 pump men funderar om jag måste dra igång också cirkulationpumpar i btnmodulerna, vad tror ni? Besättning funderar jag på men hästnosar är definitivt alternativ. Men sefan funderar jag


            Matar alla med NLS och de gillar det och ingen ser ut att bli sjuk. Många anser att alla arter kan matas med denna mat. Niema problem.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #21
              Det går utmärkt att blanda troffar med andra arter men man bör först och främst anpassa fodret efter troffarna och sedan välja arter som klarar sig bra på samma foder. Jag har S. petricola, N. multifasciatus, N.marguensis (brichardi-linande) och T. irsacae (hästnos) tillsammans med mina troffar.

              Det går att ha färre troffar som många har sagt men varför chansa? Jag har fått flera mindre grupper att fungera men då hade jag 30 akvarium så det var inga problem att fånga ur fisk som var mobbade, och sedan släppa ihop dem igen. Nu när jag inte har plats att ta hand om utmobbade fiskar så har jag ingen lust att chansa och ha färre. Anledningen till att rekommendationen finns är för att man har mycket större chans att lyckas helt enkelt. En sak till som är värd att tänka på är att det nödvändigtvis inte måste vara tropheus man "fyller ut" akvariet med, så länge det är tillräckligt mycket fisk så brukar troffarna hålla sig lugna.

              För övrigt så har nog inte troffarna ändrat sig något sedan 80-talet, det har jag i och för sig svårt att svara på för jag började med troffar strax innan 2000 men jag tvivlar på att det har förändrats , man har nog lärt sig mer helt enkelt. Jag tror att det var få som lyckades så bra med troffar som du gjorde i början, det är just därför rekommendationerna som finns nu existerar. Men som sagt, det är samma fisk så lyckades du då så lär du göra det igen. Jag ser fram emot uppdateringarna på hur det går!
              Senast redigerad av Pierre_N; 28 mars 2014, 20:38.

              Kommentar

              • FLAVUS
                Användare
                • mars 2014
                • 122

                #22
                Jag var hos Kent i Nol idag och pratade lite med honom om just detta och blev informerad om att han matade så gott som alla sina Tanganyika med samma foder , Troffar som andra arter.
                Var det jag ville höra och det som var min tanke ifrån början.
                Skönt att få det utrett att jag kan blanda Troffar med andra Tanganyika-arter även om inte basfödan är densamma.
                Är som sagt samma med Malawi.
                Sen att Troffarna är känsligare det har jag känt till sen 35 år tillbaka men då som nu, så tycker jag att det första man gör är att fråga vilket foder säljer ger dom och sen gradvis övergår till det foder som man tycker passar bra till alla fiskarna i karet.

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  #23
                  Jag matar alla Tanganyika som Malawi med samma foder. Troffar, Julidochromis, olika typer av Sandsilar och några varianter av Hästnosar har jag i dagsläget. Har då aldrig känt att jag skall behöva variera fodret pga av dessa olika sorter.
                  Kolla gärna igenom tråden " garage med troffar" så får du ett smakprov på de fisk som matas med ett och samma foder.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • FLAVUS
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 122

                    #24
                    UPDATE !
                    Allt flyter på som det ska !
                    Inte en död fisk sen Jullen som dog.
                    Samtliga troffar mår utmärkt trots foderbyte och blandningen med 2 solika sorter i samma kar !
                    Ska iväg nu på semester i 2 veckor och får hoppas att min fiskvakt klarar av detta under tiden jag är borta.
                    Har en del akvarium som behöver sitt. Tanganyikakaret,SA-karet,Malawiburken,Mal-akvariet samt yngelkaret !
                    Har införskaffat foderautomater för säkerhets skull.
                    Jag hoppas att jag kan släppa detta när jag är borta och att allt flyter på som vanligt ????

                    MVh / FLAVUS

                    Kommentar

                    • FLAVUS
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 122

                      #25
                      PS !
                      När jag är hemma igen så blir jakten på att få tag i några hästnosar , till att börja med

                      Kommentar

                      • Pierre_N
                        Användare
                        • mars 2004
                        • 772

                        #26
                        Hur erfaren akvarist är din fiskvakt? Jag skulle rekommendera att du endast lägger fram portioner som fiskvakten matar med annars kommer det med 100% sannolikhet bli för mycket mat. Om jag hade varit du hade jag lagt fram 2-3 portioner, fiskar i god kondition klarar sig lätt på det.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...