Hästnosar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FLAVUS
    Användare
    • mars 2014
    • 122

    Hästnosar

    Hej,
    Har lite planer på att starta upp ett Tanganyikakar igen. Min fråga är , finns det Eretmodus cyanostictus (Hästnosciklid) att få tag i nära Göteborg eller är det importförbud på denna intressanta fisk.Hittar den ingenstans ?

    Är det någon som har tips om var jag hittar dessa ?

    Mvh / FLAVUS
  • Falken
    Användare
    • december 2013
    • 16

    #2
    Köpte mina hos Åleds i Halmstad.
    Bäst att ringa innan man kör dit så klart 😄.
    Kanske det inte är så nära Göteborg......

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Nol brukar väl ha hästnosar inne lite då och då, det är ju nära GBG till skillnad från Åleds

      Kommentar

      • FLAVUS
        Användare
        • mars 2014
        • 122

        #4
        Tack för att ni engagerar er och svarar,Johho & Falken !
        Var hos Kent i Nol men såg inga senast men blir till att kolla in hos honom i helgen igen men utav era svar så finns dom att tillgå i alla fall.
        Känner redan nu att intresset ökade markant.
        Gå lite emot strömmen :
        5 hästnosar
        4 Julidochromis ornatus
        1 Par Vf Brichardi
        5-6 Lamprologus Multifisciatus
        6-8 Tropheus Red Bishop (kanske 10 st.)

        200x 60x50 -600 liters kar

        Låter det Ok ?
        Eller har jag gjort ett fel val ?

        Mvh / FLAVUS

        Kommentar

        • Pettap
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 1385

          #5
          Ursprungligen postat av FLAVUS
          Tack för att ni engagerar er och svarar,Johho & Falken !
          Var hos Kent i Nol men såg inga senast men blir till att kolla in hos honom i helgen igen men utav era svar så finns dom att tillgå i alla fall.
          Känner redan nu att intresset ökade markant.
          Gå lite emot strömmen :
          5 hästnosar
          4 Julidochromis ornatus
          1 Par Vf Brichardi
          5-6 Lamprologus Multifisciatus
          6-8 Tropheus Red Bishop (kanske 10 st.)

          200x 60x50 -600 liters kar

          Låter det Ok ?
          Eller har jag gjort ett fel val ?

          Mvh / FLAVUS
          Jag var i Nol i fredags och då var det slut på Eretmodus cyanostictus men det fanns lite olika varianter av Tanganicodus irsacae Tropheus Red Bishop fanns det en grupp av såg jag.
          //Peter
          4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
          900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
          Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Nol är alltid värt ett besök om man funderar på Tanganyika. Ta en sväng dit och kika lite på vad som finns innan du bestämmer dig. Senast jag var där var jag sugen på ett gäng Neolamprologus cylindricus . Jag lyckades dock inse att jag inte hade någon bra plats för dem just nu.... Du har ju ett ganska stort kar, annars kan ju dock brichardin vara lite bökig när det börja kolonisera, grymt intressant beteende dock.

            /Jocke

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 335

              #7
              Ursprungligen postat av FLAVUS
              Tack för att ni engagerar er och svarar,Johho & Falken !
              Var hos Kent i Nol men såg inga senast men blir till att kolla in hos honom i helgen igen men utav era svar så finns dom att tillgå i alla fall.
              Känner redan nu att intresset ökade markant.
              Gå lite emot strömmen :
              5 hästnosar
              4 Julidochromis ornatus
              1 Par Vf Brichardi
              5-6 Lamprologus Multifisciatus
              6-8 Tropheus Red Bishop (kanske 10 st.)

              200x 60x50 -600 liters kar

              Låter det Ok ?
              Eller har jag gjort ett fel val ?

              Mvh / FLAVUS
              Hej

              Det låter som du kommer få problem. Tropheus lär behöva vara en klart större grupp om du ska få några kvar mest troligt. Satsa på i alla fall 30st.

              Sen undrar jag vad VF Brichardi är?

              Kommentar

              • FLAVUS
                Användare
                • mars 2014
                • 122

                #8
                Tack för alla svar !
                Samtidigt be lite om ursäkt att jag inte har svarat riktlijer förrän nu.
                Jag var lite otydlig när jag beskrev arterna , med Vf Brichardi så menade jag vildfångade .

                Kommentar

                • Repen1
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 877

                  #9
                  Att det är Vf du menar är ju inga problem att förstå, men "brichardi" är lite svårare då det finns flera att välja på tex"Chalinchromis Brichardi" " Neolamprologus brichardi " " Telmatochromis brichardi " " Tropheus brichardi " det är nog det flera undrar då fiskarna har olika beteenden. Mille
                  Dieselråttan

                  Kommentar

                  • FLAVUS
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 122

                    #10
                    Neolamprologus brichardi ,Vildfångade
                    Har varit borta för många år!

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Då var det lite klarare, roligt att du kommer tillbaka o just med TA det är ju intresanta fiskar.Hoppas du hittar dom fiskarna du vill ha. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • FLAVUS
                        Användare
                        • mars 2014
                        • 122

                        #12
                        PS !
                        Tänkte på en sak till !
                        Under tiden som jag har haft akvarie-koma så har dom ändrat namnet på arten .
                        Den hette bara Lamprologus Brichardi (Prinsessan av Burundi )då och inte som nu Neolamprologus.

                        Kommentar

                        • riktlinjer
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 335

                          #13
                          Ursprungligen postat av FLAVUS
                          Neolamprologus brichardi ,Vildfångade
                          Har varit borta för många år!
                          Även om du skrivit lamprologus brichardi hade man ju kunnat misstänka vad för fisk...

                          Alla fiskarna utom tropheus äter väl animaliskt/blandat av de du listat. Och tropheus kan vara ganska känslig i kosten för vad deras magar tål.

                          Mitt tips undvik tropheus med övriga fiskarna, skaffa ett enbart tropheus kar lite senare om du vill prova arten. Och tillräckligt stor grupp då.


                          Det kan nog tänkas att över tiden kommer dina prinsessor ta över karet, nog bara snäckskalslekarna som i längden kommer orka hålla stånd. Men det beror ju även på hur du inreder och om du kommer hålla nere prinsesskolonin med tillräcklig gallring.

                          Kommentar

                          • FLAVUS
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 122

                            #14
                            Tack för era svar !
                            Alldeles riktigt riktlinjer att det skiljer sig när det gäller födan för arterna .
                            Samma är ju med Malawi : Växtätare och köttätare men inte diskuteras det så mycket om det ?
                            Lite kul att du nämner det och du har säkert rätt i dina kommentarer ,jag öppnade en ny tråd idag ang. troffar och vi kom in på just detta med foder.
                            När jag hade troffar i början på 80-talet så snackades det inte så mycket om att ha troffar i eget kar p.g.a. maten.
                            Samtliga fiskar käkade flingfoder och pellets i kombination med mysis och cyklops som dom fick 1-2 ggr. i veckan..
                            Jag hade under flera år Tropheus Dubois tillsammans med Julidochromis marlieri ,Prinsessor,Pulcher,Occelatus och compressiceps mm.
                            Var sällan problem,visst slogs dom om reviren emellanåt ( aldrig dödligt) men fodermässigt så mådde fiskarna utmärkt.
                            Jag ifrågasätter absolut inte ditt inlägg för du vet säkert mer än mig om detta men man undrar ju varför inte dessa kombinationer tydligen inte fungerar längre?
                            Plus att idag snackas det om att man bör ha minst 25-30 st. Troffar. När jag inhandlade ny fisk så köpte jag mellan 8-10 st. som rekommenderades och samma sak där , inga större problem. Visst hände det att man fick förflytta någon individ som blev mobbad men var sker inte det , även i ett vanligt sällskapsakvarium? Om man köper fullvuxna så kan man nog garantera problem men ungdjur ?

                            Kommentar

                            • FLAVUS
                              Användare
                              • mars 2014
                              • 122

                              #15
                              Jag hoppas verkligen inte att någon eller några av er ev. missuppfattar att jag ifrågasätter !
                              Varför jag kanske "går mot strömmen och frågar mycket " är för att jag behöver nya kunskaper helt enkelt.
                              Jag är väldigt tacksam för alla inlägg och jag tar åt mig och lär.
                              Man vill ju inte lägga flera tusenlappar på denna hobby och sen få en massa bakslag.

                              MVH / Flavus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...