Nytt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Bild 1: det är en aulonocarahona
    Bild 2: Aulonocara jacobfreibergi
    Bild 3: ja det kan det vara men han har inte färgat så mycket. Det vita går ner mer över kroppen på iceberg.
    Bild 4: jag vet inte. 300:- kanske.
    Bild 5: Protomelas taeniolatus , när jag drog upp yngel började hanarna färga runt 7-8 cm så det borde vara på gång.

    Kommentar

    • ofrisk
      Användare
      • mars 2010
      • 19

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Bild 1: det är en aulonocarahona
      Bild 2: Aulonocara jacobfreibergi
      Bild 3: ja det kan det vara men han har inte färgat så mycket. Det vita går ner mer över kroppen på iceberg.
      Bild 4: jag vet inte. 300:- kanske.
      Bild 5: Protomelas taeniolatus , när jag drog upp yngel började hanarna färga runt 7-8 cm så det borde vara på gång.
      Okok.

      Tack än än gång för bra svar.
      Sneglat endel på Lethrinops sp. "red cap" , en polare hade sådana men dom vände magen uppåt allihop och han snacka lite om att dom va väldigt känsliga, är det så eller hade han bara otur med sin grupp? Han har inge haft några problem med någon annan art.

      Mvh Oskar
      Mvh Oskar
      __________________________________________________ __

      375L Malawisoppa.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #18
        Redcap är jättefin, jag har haft den i planerna länge men det har kommit annan fisk i vägen som jag har köpt istället

        Lethrinops kan vara känsliga när dom är 3-4 cm så försök få tag på större om du ska köpa. Dom tillsammans med Geertsi skulle bli en asgrym burk.

        Ett tips är att du håller bakrutan fri från moduler, sätter någon modul på botten och sen filtermoduler. Resten öppen sandbotten med fin sand. Lethrinopsen går och silar sand väldigt mycket. Se till att försök fixa ett överhäng mot ena gaveln så kommer geertsin hitta dit.

        Kräma inte på med för mycket ljus jag har märkt att dom blir lite skygga i starkt ljus. Här är mina två burkar med en relativt billig LED-lösning.
        I varje burk sitter det 1 st 12W LED-spot, 2 st GU10 LED-spot, en liten halogenspot och ett blått litet LED-rör. Riktigt trevligt ljus Burkarna är på 1120 och 840 liter.
        Bifogade filer

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • april 2007
          • 1147

          #19
          om man har den lys rör sylviana så jag kör med en sylviana aquastar för bak och sylviana grolux för fram själv mitt karet här i 375 liter med tre arter Auloncara Benga , Pla.Electra och Pro.sp.Steveni tawiani där mitt hemma ... Jag håller Erik Österlund skrev den vad om White lips fiskar den ja haft här innan är klart stökig lite o slut känsligt mot föll mot L.Golden och Marigold mitt karet innan.. bra man ha White lips för krav stora akvarium...bra den ge matar är bäst på NLS foder än räkmix.. mig skall försök mindre till slut med räkmix för den ...
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • ofrisk
            Användare
            • mars 2010
            • 19

            #20
            Tack för tipsen! Lutar nog åt Geertsi och Redkap faktiskt. Hur stora grupper är lagom att börja med?

            Classe, förstått att dom behöver lite större kar så jag hoppar nog dom tills nästa kar.
            Mvh Oskar
            __________________________________________________ __

            375L Malawisoppa.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #21
              Börja med 10 st redcap och 8 st Geertsi. Du kommer att behöva större burk efter ett par år om du köper yngel/ungfisk.

              Geertsi kan jag ordna

              Kommentar

              • ofrisk
                Användare
                • mars 2010
                • 19

                #22
                Låter perfa.
                Större kar är planen så småningom.
                Brorsan bor i Uppsala så kanske man kan svänga förbi på hemvägen isåfall. Inget som ska hända riktigt ännu, men senare i vår eller början på sommaren blir det nog något.
                Senast redigerad av ofrisk; 31 mars 2014, 11:30.
                Mvh Oskar
                __________________________________________________ __

                375L Malawisoppa.

                Kommentar

                Arbetssätt...