Nytt akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ofrisk
    Användare
    • mars 2010
    • 19

    Nytt akvarium.

    Tjenare igen.
    Jag gjorde en tråd nyligen med massa frågor i, bland annat om storlek på kar osv. Tycker den ligger lite i fel forumsdel så jag gör en ny samlingstråd.
    Tjenare. Vet inte om det är rätt forumdel, men jag kör på iallafall. Det är så att jag fått en liten nytändning på fisk igen och har tillstånd att ha ett synligt akvarium, så länge det är ett möbelakvarium. Jag är inne på Malawi igen, inte bestämt mig för om det blir ett 540 eller 720 dock. Nu till alla mina frågor. Har


    Det blev att jag köpte ett begagnat 375 som jag tänkt att ha ett tag och sen byta upp mig. Är ju som jag skrev på en nytändning och känner inte att jag vill lägga ut 10 000kr+ precis här i början ifall det inte är kul om ett halvår.
    Därav detta.

    I akvariet fick jag med en hel del fisk, ska nog inte behålla något tror jag dock.
    Kommer lägga upp lite bilder senare med frågor om art osv.

    Ett par frågor redan nu då.

    Akvariet står lite snett på ställningen såg jag nu, gör detta något? Det står ju i våg, men det står kanske 2mm längre ut från väggen på ställningen på högersidan än vänstersidan. Förstår ni hur jag menar?

    Sen fråga nr2.
    Va ett gäng med Rödzebror med, fullfuxna. Deras magar är väldigt insjunkna, tror ni dom är sjuka eller att dom bara inte fått tillräckligt med mat? Ingen annan fisk har så. Men dom är också störst i akvariet så dom kräver väl kanske lite mer i matväg?


    Jag är sugen på att ha 3-4 arter i akvariet sedan.Vill i grunden ha whitelips, sen två arter till.


    Va tror ni passar bäst ihop med dom?

    http://www.ciklid.org/artregister/ar...rt.php?ID=1330 Geertsi eller trewavasae


    Är sugen på någon en mbuna.


    Vad är bästa mixen för att ha så bra balans som möjligt?
    Är det möjligt att ha 2 geertsi hanar i detta lilla karet?
    Hur mycket Whitelips kan jag ha?

    Mvh Oskar
    Mvh Oskar
    __________________________________________________ __

    375L Malawisoppa.
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Släng upp bilder istället
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Ett 375 litersakvarium är nog tyvärr för litet för både Placidochromis phenochilus och Copadichromis geertsi . Whitelips är rätt stökiga har jag märkt nu när mina vuxit till sig. Funkar inte riktigt bra med mesigare fisk men är inte tillräckligt tuff för hårdare mbuna heller

      Jag har både Geertsi och whitelips (inte i samma burk) och jag tror inte att dom skulle funka så bra ihop. Kanske i en 1000+ litersburk och om du har redan utfärgade Geertsi i burken och släpper i mindre whitelips. Whitelipsen bråkar inte så mycket med annan fisk men känsligare fisk störs mycket av bråkandet inom whitelips-gruppen. Helt klart två grymt snygga firrar om dom får rätt förutsättningar.

      Om du fick välja en art som du verkligen vill ha, vilken blir det då? Ha den som utgångspunkt för övrigt sällskap, det blir enklare

      När det gäller insjunken mage så låter det ju som att dom inte fått tillräckligt med mat. Det är svårt att mata upp fisk om dom går tillsammans med annan fisk som inte har samma problem för då blir dom åt andra hållet istället - feta.

      Som sagt upp med några bilder

      Kommentar

      • ofrisk
        Användare
        • mars 2010
        • 19

        #4
        Skickar upp en bild på hur det såg ut igår kväll snart.
        Om jag väljer Geertsi, vad för grupp är det som gäller då?
        Om jag väljer Phenochilus, vad för grupp kan jag ha då?

        Har väl varit inne mest på whitelips fram tills nyss.
        Tack för väldigt bra svar Erik.

        Mvh Oskar
        Mvh Oskar
        __________________________________________________ __

        375L Malawisoppa.

        Kommentar

        • ofrisk
          Användare
          • mars 2010
          • 19

          #5
          Klicka på bilden för större version

Namn: 1394398668348.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,3 KB
ID: 690247

          Såhär såg det ut inatt. Håller på nu och ska ha i mer grus och inreda det med lite sten.

          Mvh Oskar
          Mvh Oskar
          __________________________________________________ __

          375L Malawisoppa.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Burken är i minsta laget för båda arterna. Det är rätt bra storlek på både Geertsin och Whitelipsen i vuxen storlek.

            Jag började med åtta stycken Geertsi ihop med 10 stycken Lethrinops albus "Kande island" i en 375:a. Där hade dom inte kunnat gå nu utan att det skulle se trångt ut, 18 fiskar i den storleken gör att ett 375 L ser rätt litet ut. Nu har jag 34 stycken Geertsi ihop med Albus i ett 1120 L, och det hade ju självklart inte funkat

            När det gäller storlek på grupperna så beror det på om dom ska gå kvar i burken eller om du har tänkt skaffa större burk längre fram. Hur mycket öppen bottenyta du ska ha spelar också roll.

            Kommentar

            • ofrisk
              Användare
              • mars 2010
              • 19

              #7
              Lethrinops är riktigt snygga också!
              Hur linkar du fiskarten sådär?

              Tanken är väl 720 inom ett år, typ om ett år kankse.
              Bottenyta blir det endel, tycker om mycket bottenyta. Blir moduler på bakrutan och eventuellt en på bottenglaset, sen något litet rös kanske.

              Men vi säger ifall att, är det möjligt att hålla någon av arterna i en 375?
              Vi säger om jag köper på mig en grupp av någon av dom, för att sedan skicka över i 2 meters kar. Hur många är bra att börja med då?
              Och om det skulle skita sig med planen, måste jag göra mig av med hela gruppen då eller skulle jag kunna halvera den och fortfarande ha resterande i 375?

              Om det är möjligt så har jag ju hellre en stor grupp av någon av dom och en liten passande art för att mixa det lite.

              Mycket frågor här som sagt.

              Mvh Oskar
              Senast redigerad av ofrisk; 10 mars 2014, 15:34.
              Mvh Oskar
              __________________________________________________ __

              375L Malawisoppa.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Om du vill ha någon copadichromis så kan du ju kolla på dom mindre som t ex:
                Copadichromis azureus
                Copadichromis sp. "virginalis gold"
                Copadichromis trewavasae
                Copadichromis parvus

                m fl. det finns ju rätt många

                ps. skriv in artnamnet på fisken så länkas det automatiskt till artregistret.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Ursprungligen postat av ofrisk
                  Lethrinops är riktigt snygga också!
                  Hur linkar du fiskarten sådär?

                  Tanken är väl 720 inom ett år, typ om ett år kankse.
                  Bottenyta blir det endel, tycker om mycket bottenyta. Blir moduler på bakrutan och eventuellt en på bottenglaset, sen något litet rös kanske.

                  Men vi säger ifall att, är det möjligt att hålla någon av arterna i en 375?
                  Vi säger om jag köper på mig en grupp av någon av dom, för att sedan skicka över i 2 meters kar. Hur många är bra att börja med då?
                  Och om det skulle skita sig med planen, måste jag göra mig av med hela gruppen då eller skulle jag kunna halvera den och fortfarande ha resterande i 375?

                  Om det är möjligt så har jag ju hellre en stor grupp av någon av dom och en liten passande art för att mixa det lite.

                  Mycket frågor här som sagt.

                  Mvh Oskar
                  Jag skulle nog köpa en grupp med 6-8 Geertsi. Aulonocara, Lehtrinops eller någon Otopharynx funkar t ex som sällskap.

                  Geersti gräver bower i närheten av en klippa/klippöverhäng. Här är en bild på en bower min hane grävde. 2 säckar med sand lades till rätta
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Här ser man höjden på bowern bättre
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • ofrisk
                      Användare
                      • mars 2010
                      • 19

                      #11
                      Ojäklar vad han grävt!
                      Coolt!

                      Tackar för tipsen. Blir att tänkas på, först och främst ska akvariet göras om och jag ska köpa mig ett ordentligt ytterfiler. Fisken som huserar nu ska flytta också.
                      Men det får gå såhär ett tag.
                      Lysrören va kassa märkte jag också, är det värt att köpa en ledramp eller ska jag bara köpa 4 nya rör? Vilken led ramp eller vilka rör ska man ha till malawi?

                      <edit> Blir ingen ledramp, tokdyrt ju. </edit>

                      Mvh Oskar
                      Senast redigerad av ofrisk; 10 mars 2014, 17:42.
                      Mvh Oskar
                      __________________________________________________ __

                      375L Malawisoppa.

                      Kommentar

                      • Mony
                        Användare
                        • december 2013
                        • 187

                        #12
                        Jag gillar ljusrör med rött och blått i, typ aquastar. Vilka lampor du ska ha beror på vilken färg dina fiskar har och vad du vill framhålla för färger.
                        Grolux ger också fin skimmer på fiskarna, men är väl mera optimerat om man vill ha växter. Sök på ljusrör/lysrör här i forumet så får du massa tips

                        Edit: LED var helt överlägset snyggt. Helt klart värt de stora slantarna IMHO.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Vilka lysrör som blir snyggast beror lite på vilka färger du vill få fram. Alltså vilken färg fisken har mao.
                          Ett generellt tips spm ger snyggt ljus och funkar till typ alla fiskar är grolux och något mer åt blått t ex aquastar.

                          Aquastar mot framrutan och sen grolux. Mer ljus blir inte snyggt och behövs inte. Inget ljus i bakkant eftersom det förstör djupkänslan, det är snyggare med skuggiga partier där.

                          LED är absolut snygast och behöver inte kosta så mycket. Nya T8 rör kostar också en slant så kolla mellanskillnaden innan du köper något.

                          Kommentar

                          • ofrisk
                            Användare
                            • mars 2010
                            • 19

                            #14
                            Blev visst dubbla inlägg. Lyckades inte lista ut hur man raderade det.
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av ofrisk; 10 mars 2014, 23:05.
                            Mvh Oskar
                            __________________________________________________ __

                            375L Malawisoppa.

                            Kommentar

                            • ofrisk
                              Användare
                              • mars 2010
                              • 19

                              #15
                              Tack för era tips på ljus, ska kollas upp ordentligt innan beställning.
                              Lite bilder ihop med fler frågor.
                              Ursäkta kvaliten på bilderna, tagna med mobilen.

                              Denna honan, är det aulonocara eller ahli?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0072.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,0 KB
ID: 690261

                              Vad för aulonocara är detta?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 276,1 KB
ID: 690262

                              Visst är detta en ahli iceberg?
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0075.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,0 KB
ID: 690263

                              En rödzebra grupp i den här storleken, vad är ett rimligt pris att lägga ut dom på?
                              6st fullvuxna honor, 1 blå hane och 1 vit, hane? samt 5 yngel.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 274,9 KB
ID: 690264

                              Visst är väl detta ett hinderi ungdjur/yngel? När kan man räkna med att se utfärgning på en sådan?
                              Dessa är väl 4-6cm.
                              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0077.jpg
Visningar: 1
Storlek: 281,0 KB
ID: 690265

                              Mvh Oskar
                              Senast redigerad av ofrisk; 10 mars 2014, 23:07.
                              Mvh Oskar
                              __________________________________________________ __

                              375L Malawisoppa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...