JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas T
    Användare
    • mars 2014
    • 119

    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Är det vattentät? Funderar på att göra liknande med min Fluval FX5... Får man inte mer tryck om röret är smalare? Kommer pumpen gå åt skogen isåfall? Gillar att du skriver beskrivligt vad du har gjort och gör!
    Ja, det är vattentätt

    Jag var lite orolig för en av limningarna, den första jag gjorde, men den är också tät.
    Limmet smälter snarare ihop PVCn än limmar ihop den. Det är viktigt att fördela limmet jämt över ytorna och oerhört viktigt att göra rent ytorna med Tangit rengöringsmedel, då PVC är ett mycket svårt material att limma ihop. Det går inte med T-röd mm. Möjligen med aceton, då det ingår i rengöringsmedlet, men jag skulle inte chansa...

    Hastigheten på vattnet ökar med smalare rör/slang samtidigt som motståndet/tryckförlusterna ökar i både själva röret/slangen och vid eventuella förminskningar, T-kopplingar mm. Dvs det blir jobbigare för pumpen att pumpa samma mängd vatten genom ett smalare system, vilket medför att flödet, L/timme, blir mindre. Och tvärt om med ett grövre system. Därav att jag gick upp i dimension på mitt insug, från 16 mm till 21 mm, med förhoppningen om att det skulle ge ett bättre flöde i resterande systemet. En grundregel vid dimensionering är också att hastigheten på vattnet i ledningarna inte ska överskrida 5 m/s, vilket blir, om jag räknar rätt 3600 L/h i en 16/22 slang.

    Vet inte hur mycket, eller om en pump tar skada över huvud taget, av att konstant behöva jobba med att pumpa vattnet genom ett "trögt" system jämfört med ett mindre "trögt".

    Tack! Jag skiver lite som om det vore en blogg och försöker ta med och svara på mina egna frågor som jag har sökt/fått svar på. Så att det förhoppningsvis hjälper eller kan ge tips/idéer till någon
    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      Jonas , din tråd verkar vara mycket teoretisk
      In med sanden, växterna, det är dags nu!!!
      Det påminner om mitt akvarium som står och väntar på vatten mm. Jag har svårt att ta beslut angående placeringen....
      Lycka till

      Kommentar

      • Jonas T
        Användare
        • mars 2014
        • 119

        Ursprungligen postat av ewa
        Jonas , din tråd verkar vara mycket teoretisk
        In med sanden, växterna, det är dags nu!!!
        Det påminner om mitt akvarium som står och väntar på vatten mm. Jag har svårt att ta beslut angående placeringen....
        Lycka till
        Jag håller med dig Ewa! Det har blivit lite väl mycket teoretiskt... Jag vill inget hellre än att få tömma i gruset, göra lite scaping med min fina rot, plantera växter... och slutligen släppa i lite fisk och bara beskåda underverket

        Tyvärr åkte jag nu på att utföra lite spackling och målning av väggen där akvariet ska stå, för jag kommer inte komma åt det när akvariet står på plats. Och så kommer ju nu också Påskhelgen som ska tillbringas tillsammans med tvåbenta landvarelser på annan ort...
        Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

        Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          Ha en glad påsk med de tvåbenta!
          Bra att tapetsera innan

          Kommentar

          • Jonas T
            Användare
            • mars 2014
            • 119

            Ursprungligen postat av ewa
            Ha en glad påsk med de tvåbenta!
            Bra att tapetsera innan
            Tack!

            Glad Påsk!

            PS. Jag fick även lite gjort med akvariet igår kväll, efter att jag fixat det jag behövde med väggen. Återkommer med mer info...
            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

            Kommentar

            • Jonas T
              Användare
              • mars 2014
              • 119

              Början på aquascapen...

              Klicka på bilden för större version

Namn: Dennerle-DeponitMix_Pro_Bag.jpg
Visningar: 1
Storlek: 351,8 KB
ID: 690541
              Efter att ha tvättat ca 30kg grus var det dags att grunda med miniralberikad sand/lera.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Dennerle-DeponitMix_Pro_Box.jpg
Visningar: 1
Storlek: 472,1 KB
ID: 690542
              Använde mig av Dennerle's DeponitMix Professional miniralberikade sand/lera för att ge en långvarig tillgång på mineraler mm för växterna.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Dennerle-DeponitMix_Pro.jpg
Visningar: 1
Storlek: 360,4 KB
ID: 690543
              Fördelade DeponitMixen så att det blev någon cm närmast rutan och ca 3-4 cm i mitten och mot baksidan.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_001_Gravel_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 384,9 KB
ID: 690544
              Dags för det svarta gruset...

              Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_002_Gravel_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 385,8 KB
ID: 690545
              Försökte få till en snygg linje/sektion av gruset, för att fylla på med ljusare grus/sand till höger.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_003_Gravel_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 375,7 KB
ID: 690546
              Jag tycker kontrasten blev lite väl stor mellan det svarta och ljusa gruset med tanke på bakgrundens färgskala. Det hade säkert funkat bättre med typ Rådasand istället för det ljusa gruset.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_004_Gravel_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 372,9 KB
ID: 690547
              Det fick därmed bli bara svart grus.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_005_Root_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 378,0 KB
ID: 690548
              Efter många småjusteringar av rötternas placering... lite mer till höger... lite mer vridet mot frontrutan... närmare bakgrunden... osv, så fick jag till slut till en placering jag är nöjd med från alla tre sidor.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_005_Root_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 408,0 KB
ID: 690549
              Fyllde på vatten igår kväll/natt och så här såg det ut i morse

              Vattnet är fortfarande lite grumligt av bakteriekulturen jag tillsatte för att få igång filtret.

              Klicka på bilden för större version

Namn: Prime_Sera-Nitrivec.jpg
Visningar: 1
Storlek: 457,0 KB
ID: 690550
              Använde mig av Prime vattenberedningsmedel och jag tycker det verkar som att det fungerade riktigt bra.
              Vattnet förblev helt klart och det bildades lite grått skum på vattenytan i akvariet som jag tog bort.
              Det är dessutom väldigt drygt, 5ml till 200L.

              För att få igång bakteriekulturen använde jag Sera's Nitrivec. Det grumlar vattnet, men grumlingen ska försvinna efter 4-24 timmar.
              Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

              Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                Nu väntar vi bara på ett mega växtpaket så kommer det där bli succé! Plantera nu hela karet från start så att du har motstånd mot algerna!!!

                Mycket snabbväxare!

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 457

                  [y]

                  Kommentar

                  • Jonas T
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 119

                    Nattskiftet har jobbat på bra... Första bilderna på planteringen

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_006_Plants_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 420,5 KB
ID: 690556
                    Det blev totalt 27 krukor med växter.

                    Jag tänker mig att jag återkommer med en växtlista.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_007_Plants_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 644,7 KB
ID: 690557
                    Sett genom frontrutan.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_008_Plants_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 445,8 KB
ID: 690558
                    Högra sidorutan, den som är vänd mot soffan.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: Scaping_009_Plants_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 543,7 KB
ID: 690559
                    Vänstra sidorutan.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: PMDD_001_Bottles_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 445,9 KB
ID: 690560
                    Tömde i en omgång med PMDD så att det förhoppningsvis blir fart på växterna. Har inte kopplat in CO2 än men ska förhoppningsvis få till det i kväll.
                    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                    Kommentar

                    • Mony
                      Användare
                      • december 2013
                      • 187

                      Wow, så snyggt!
                      Vilket jobb att få till alla tre sidor, men man ser ju att du har det "rätta ögat".

                      Ofta brukar nyplanterade kar se lite fattiga ut, men ditt är snyggt redan efter första dygnet!

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Jag spår en lysande framtid för det här karet!

                        Tänk på att inte ha för mycket ljus om du inte har co2 påsatt!

                        När du slår på den sen så kommer ditt kar växa ikapp mitt på ca 7 dagar.

                        Kommentar

                        • Jonas T
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 119

                          Ursprungligen postat av Mony
                          Wow, så snyggt!
                          Vilket jobb att få till alla tre sidor, men man ser ju att du har det "rätta ögat".

                          Ofta brukar nyplanterade kar se lite fattiga ut, men ditt är snyggt redan efter första dygnet!
                          Tack!

                          Det tog ett tag att komma på hur jag skulle placera växterna för att få till alla tre sidorna. Jag hade en tanke från början, men det blev lite justeringar då de mellanhöga växterna inte fick plats där jag hade tänkt. Utrymmet behövs istället för att svärdsplantan ska kunna breda ut sig.
                          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                          Kommentar

                          • Jonas T
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 119

                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Jag spår en lysande framtid för det här karet!
                            Jag hoppas på en lysande framtid också, och förhoppningsvis inte en algexplosion eller andra tråkigheter...

                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Tänk på att inte ha för mycket ljus om du inte har co2 påsatt!

                            När du slår på den sen så kommer ditt kar växa ikapp mitt på ca 7 dagar.
                            Det får med andra ord bli dagliga, istället för veckovisa, uppdateringar för min del
                            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                            Kommentar

                            • Jonas T
                              Användare
                              • mars 2014
                              • 119

                              Bilder från 2014-04-17, dag 2...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-04-17_Per.jpg
Visningar: 1
Storlek: 520,9 KB
ID: 690653

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-04-17_Front.jpg
Visningar: 1
Storlek: 754,7 KB
ID: 690654

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-04-17_Left.jpg
Visningar: 1
Storlek: 575,6 KB
ID: 690655

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-04-17_Right.jpg
Visningar: 1
Storlek: 570,6 KB
ID: 690656
                              Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                              Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                              Kommentar

                              • Jonas T
                                Användare
                                • mars 2014
                                • 119

                                De nya invånarna och bilder från 2014-04-19, dag 4, med CO2 i 2 dygn.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: Otocinclus macrospilus_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 572,2 KB
ID: 690657
                                Enligt akvarieaffären ska detta vara Otocinclus macrospilus, men jag vet inte vad som skiljer dem och Otocinclus affinis... Fina är de i alla fall och jag ska nog komplettera med ytterligare 5st.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-04-19_Per.jpg
Visningar: 1
Storlek: 545,5 KB
ID: 690658
                                Vattnet är nu mycket klarare och det bubblar på fint från växterna

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-04-19_Front.jpg
Visningar: 1
Storlek: 806,5 KB
ID: 690659
                                Växterna i bakgrunden verkar ha växt några cm och har utvecklat sin bruna/röda färg på utväxterna.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-04-19_Left.jpg
Visningar: 1
Storlek: 611,0 KB
ID: 690660

                                Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-04-19_Right.jpg
Visningar: 1
Storlek: 561,2 KB
ID: 690661
                                Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                                Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                                Kommentar

                                Arbetssätt...