JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas T
    Användare
    • mars 2014
    • 119

    #76
    Ursprungligen postat av specmats
    Det kanske tidigare har skrivits men eheims ytterfilter kan ha inbyggd värmare, tror bara det gäller pro-serien..,jag tänkte på din bild
    Jo, det har varit uppe tidigare i tråden:

    Ursprungligen postat av {_AquA_}
    Det finns Eheim ytterfilter med inbyggd värmare Hur bra det lär funka vet jag inte. I värsta fall kan du ha bakgrunden sen får du ha två smala delar som du vinklar lite och sätter mot bakgrunden... Det kan bli som en liten gömma med en rast på ena sidan där insuget och ytavrinnaren är och samtidigt sätter du doppvärmare där också och den andra kan agera som gömma för utblås
    Ursprungligen postat av Jonas T
    Jag har tyvärr redan beställt filter, ett Eheim 2078. Valde det filtret dels för att, som jag tycker, att jag fick ett bra pris samtidigt som det har en relativt bra lyfthöjd på 2,6 m.

    Jag kollade på dem med värmare, men är lite skeptisk till att bygga in saker i varandra. Pajar värmaren/filtret blir man av med båda... Vet inte om jag tänker fel där, men men.
    När jag kollar lite snabbt är det dessutom en prisskillnad på ca 1000kr mellan filtret med och utan inbyggd värmare... att jämföra med ca 250kr för en 200W Eheim/Jäger doppvärmare.
    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #77
      Jag kör med värmaren från originalfiltret. Funkar klockrent.

      Kommentar

      • Jonas T
        Användare
        • mars 2014
        • 119

        #78
        Ursprungligen postat av Punkfredd
        Jag kör med värmaren från originalfiltret. Funkar klockrent.
        Jo, det är klart... Jag svarade lite mer generellt på inlägget, om det är fler som överväger att köpa filter med eller utan inbyggd värmare.

        Det är inte alla som har Juwel-akvarier där doppvärmare ingår
        Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

        Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #79
          Ursprungligen postat av Jonas T
          Jo, det har varit uppe tidigare i tråden:





          När jag kollar lite snabbt är det dessutom en prisskillnad på ca 1000kr mellan filtret med och utan inbyggd värmare... att jämföra med ca 250kr för en 200W Eheim/Jäger doppvärmare.
          Ja det är lite i överkant men ska ändå skaffa just den för att spara utrymme i karet, har inte som du en bakgrund
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Jonas T
            Användare
            • mars 2014
            • 119

            #80
            Ursprungligen postat av specmats
            Ja det är lite i överkant men ska ändå skaffa just den för att spara utrymme i karet, har inte som du en bakgrund
            Jag funderade ett tag på en separat extern värmare, innan jag bestämde mig för att sätta bakgrunden som jag gör. Den kostar visserligen en hel del den också, så med rätt pris på filtret, så är filter med inbyggd värmare kanske den bästa lösningen...?

            Exempel på extern värmare: Hydor Termostatvärmare
            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #81
              det blir ändå ett rör från inloppet som ska döljas, jag använder kraftigt bakåt riktat actinic ljus som "bakgrund" och det fungerar överraskande bra..
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #82
                Ursprungligen postat av Jonas T
                Jag funderade ett tag på en separat extern värmare, innan jag bestämde mig för att sätta bakgrunden som jag gör. Den kostar visserligen en hel del den också, så med rätt pris på filtret, så är filter med inbyggd värmare kanske den bästa lösningen...?

                Exempel på extern värmare: Hydor Termostatvärmare
                Den där var jag nära på att köpa! Men sen såg jag att deras 300 W var till för ett 200 liters Max. Mao fruktansvärt energislukande! Man är ju miljövän

                Kommentar

                • Jonas T
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 119

                  #83
                  Ursprungligen postat av Jonas T
                  Kockens specialitet! Kokta rötter i egen buljong

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning.jpg
Visningar: 2
Storlek: 63,2 KB
ID: 690363
                  Kvällens lilla projekt har varit att skura och "koka" rötterna. Den stora roten gick inte ner i största kastrullen, så det fick bli vattenbad istället.

                  Vattnet blev rejält färgat när jag skrubbade och sköljde rötterna... Och det heta vattenbadet blev också rejält färgat. Vattnet håller iaf ca 80 grader nu när jag fyllt upp med ca 60 liter kokande vatten.

                  Rötterna flyter inte, så kommande dagarna räcker det förhoppningsvis med att jag bara byter med kallt/ljummet vatten... eller ska jag fortsätta med kokande för att få bort färgningen av vattnet?
                  Ursprungligen postat av ewa
                  Jag lägger rötter i blöt över natten, sköljer och skrubbar ordentligt dag.2, byter vatten ett par gånger och lägger i karet. De färgar av sig lite i början, ska vara ofarligt för fiskarna. Du kan fortsätta att blötlägga rötterna ett par dagar, byt vatten ett par ggr. per dag. Det är lite olika hur mycket de färgar av sig. Det räcker att hälla över kokande vatten en gång tycker jag.
                  Tack Ewa för tipset/guiden!

                  Jag skrubbade och hällde på kokande vatten ytterligare en gång igår, efter ca 3 timmar... för säkerhets skull

                  Det mesta av färgningen av vattnet tycks uppstå i princip på en gång när man tömmer på det nya vattnet.

                  En liten "time lapse"...

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning.jpg
Visningar: 2
Storlek: 63,2 KB
ID: 690363
                  Tid 0 h. Vattenbad 1. Direkt efter att kokande vatten har hällts på rötterna.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,0 KB
ID: 690364
                  Tid 3 h (+3 h). Vattenbad 2. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot nytt kokande vatten.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 56,6 KB
ID: 690365
                  Tid 10 h (+7 h). Vattenbad 3. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot nytt varmt kranvatten.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning_003b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,8 KB
ID: 690366
                  Tid 22 h (+12 h). Vattenbad 3. Det gamla vattnet efter 12 timmars vattenbad.
                  En ytterst liten ökning av färgningen på vattnet.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,1 KB
ID: 690367
                  Tid 22,5 h (+0,5 h). Vattenbad 4. Direkt efter att vattnet har bytts ut mot varmt kranvatten.

                  Vid sista vattenbytet är det ytterst liten färgning av vattnet, så nu kan jag tänka mig lägga dem i akvariet.
                  Kommer nu byta vatten 1-2 gånger per dag i några dagar, för att hålla vattnet friskt, fram tills att jag får hem nya akvariet.
                  Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                  Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                  Kommentar

                  • Ducce
                    Användare
                    • november 2009
                    • 360

                    #84
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Den där var jag nära på att köpa! Men sen såg jag att deras 300 W var till för ett 200 liters Max. Mao fruktansvärt energislukande! Man är ju miljövän
                    Men 300W är 300W oberoende på akvariestorlek! Om du anser dig behöva så stor värmare skall du överväga 2 st istället, blir det fel på en 300W så är risken stor att du kokar fisken i ett kar på 2-300 liter. Har sett tabell på hur man beräknar värmareeffekten beroende på rumstemperatur och akvariestorlek, kan inte komma på var bara. jag tror att jag har runt 300W till 300 liter, men då räknar jag på en rumstemperatur på 16gr som kallast.

                    Jag har börjat gå över till denna modell istället, lite kompaktare Aquael Easy Heater 150 watt

                    Kommentar

                    • Jonas T
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 119

                      #85
                      Ursprungligen postat av Ducce
                      Men 300W är 300W oberoende på akvariestorlek! Om du anser dig behöva så stor värmare skall du överväga 2 st istället, blir det fel på en 300W så är risken stor att du kokar fisken i ett kar på 2-300 liter. Har sett tabell på hur man beräknar värmareeffekten beroende på rumstemperatur och akvariestorlek, kan inte komma på var bara. jag tror att jag har runt 300W till 300 liter, men då räknar jag på en rumstemperatur på 16gr som kallast.

                      Jag har börjat gå över till denna modell istället, lite kompaktare Aquael Easy Heater 150 watt
                      Jag vill inte skapa någon debatt kring detta, men vill också påpeka att den "ökade" energiförbrukningen, att 300W bara räcker till 200L, troligen beror på att värmaren sitter just utanför akvariet och att denna samt slangarna mm är oisolerade. Detta medför att en del av värmen/effekten försvinner direkt ut i rummet utan att först värma själva akvariet.

                      Sen håller jag med om att det kan vara en god idé att ha två mindre värmare, än en stor, med tanke på risken för överhettning vid fel eller att värmen försvinner helt om värmaren går sönder. Redundanta system är alltid att föredra, men det kostar såklart en del och ska vägas mot risken/nyttan...
                      Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                      Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #86
                        Ursprungligen postat av Ducce
                        Men 300W är 300W oberoende på akvariestorlek! Om du anser dig behöva så stor värmare skall du överväga 2 st istället, blir det fel på en 300W så är risken stor att du kokar fisken i ett kar på 2-300 liter. Har sett tabell på hur man beräknar värmareeffekten beroende på rumstemperatur och akvariestorlek, kan inte komma på var bara. jag tror att jag har runt 300W till 300 liter, men då räknar jag på en rumstemperatur på 16gr som kallast.

                        Jag har börjat gå över till denna modell istället, lite kompaktare Aquael Easy Heater 150 watt
                        Syftade på att min 300 W jäger kan värma ett kar på 1000 liter vid normal rumstemp medan denna utompåliggande hydor värmaren är till max ett 200 liters kar. Var tar all dem energin vägen?!

                        Kommentar

                        • Jonas T
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 119

                          #87
                          Back in business!

                          Hämtade det nya akvariet igår eftermiddag och profyllde det... Inga "vita streck" i silikonet den här gången och inga läckor... Phuuu!

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel_Lido_200_Water_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,6 KB
ID: 690412

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel_Lido_200_Water_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 70,4 KB
ID: 690413
                          Använder pumpen Eheim 1200 för att pumpa vattnet från köksbänken till akvariet.
                          Pumpen ska ha en kapacitet på 1200L/h dvs 20L/min, men det tog 40 minuter att fylla akvariet på 200 liter, dvs pumpen ger bara 5L/min (300L/h)...
                          Gör 5 meter slang så mycket motstånd?
                          Pumphöjden ska vara 2,0 meter och i detta fall var det en höjdskillnad på ca 70 cm.
                          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                          Kommentar

                          • Ducce
                            Användare
                            • november 2009
                            • 360

                            #88
                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Syftade på att min 300 W jäger kan värma ett kar på 1000 liter vid normal rumstemp medan denna utompåliggande hydor värmaren är till max ett 200 liters kar. Var tar all dem energin vägen?!
                            Det är ju bara relevant när man vet under vilka förhållanden man beräknat det. Har du testat vilken temperatur du kan köra upp karet till med den värmaren. Nog för att det kan bli värmeförlust, men inte så mycket mer än när man har värmaren placerad i karet.
                            Men det verkar allmänt som man rekomenderar många w/l från tillverkarna.

                            Kommentar

                            • {_AquA_}
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 1299

                              #89
                              Ursprungligen postat av Jonas T
                              Back in business!

                              Hämtade det nya akvariet igår eftermiddag och profyllde det... Inga "vita streck" i silikonet den här gången och inga läckor... Phuuu!

                              [ATTACH=CONFIG]51803[/ATTACH]

                              [ATTACH=CONFIG]51804[/ATTACH]
                              Använder pumpen Eheim 1200 för att pumpa vattnet från köksbänken till akvariet.
                              Pumpen ska ha en kapacitet på 1200L/h dvs 20L/min, men det tog 40 minuter att fylla akvariet på 200 liter, dvs pumpen ger bara 5L/min (300L/h)...
                              Gör 5 meter slang så mycket motstånd?
                              Pumphöjden ska vara 2,0 meter och i detta fall var det en höjdskillnad på ca 70 cm.
                              Ju kortare väg desto snabbare går det ju. Men tycker ändå inte att det ska reduceras SÅÅÅÅÅ mycket! Kanske 10-15 L/min ... det där är för lite...
                              // Nasser H

                              Följ mina projekt:

                              Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                              Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                              Kommentar

                              • Pierre_N
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 772

                                #90
                                Eheim ytterfiltren verkar inte pumpa i närheten av vad de påstås göra även om man har normallånga slangar. Mätte upp mitt (Eheim 2075 professionel 3) som ska göra 1250l/h, det gav endast runt 600l/h. Jag mätte för att det var en annan som hade mätt sitt sprillans nya och jag tyckte det lät märkligt, han hade kommit fram till samma siffror som jag, dvs att de gör ungefär hälften. Med det sagt så är jag ändå jävligt nöjd med filtret, det är ju inte cirkulationen man är ute efter på ett ytterfilter.

                                Så med tanke på att det förmodligen bara gör 600l/h under normala förhållanden så tycker jag inte 300l/h låter helt orimligt. Slang ger mycket mer motstånd än man tror, dessutom ser det ut som att du har lite höjdskillnad på in och ut-vatten till filtret. Men mät gärna under normala förhållanden sen och se om du kommer fram till samma siffror som jag du med.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...