JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas T
    Användare
    • mars 2014
    • 119

    #91
    Efter mycket pill och oändligt mycket "sågande" med fiskelina är originalfiltret äntligen borttaget!!!

    Hela kvällen igår gick åt till detta... Jag var visserligen försiktig, för att inte råka såga i akvarieramen, men det tog inte så mycket extra tid och jag sågade mest utmed rutorna. Det största problemet upplevde jag var att fiskelinan ville väldigt lätt såga sig in i filterburken. Det spelar i sig ingen roll, då jag slänger den, men det tog sån j*-vla tid och fiskelinan skavdes lite mer och behövdes bytas ut... vilket medförde mer pillande för att få in fiskelinan i det smala, smala mellanrummet igen. Enklast tyckte jag, då jag hade ett lite större mellanrum precis i akvariets hörn, var att använda en ståltråd som jag trädde ner i hörnet bakom filterburken, och så "fiskade" jag upp fiskelinan med denna. Ett annat tidsödande problem var att om jag drog för "snabbt" (inte speciellt snabbt för den delen) eller med för korta rörelser, så blev silikonet varmt och kärvade ännu mer samtidigt som fiskelinan då smälte och gick av... vilket gav mer pillande med fiskelinan...

    Nåja, nu är filterburken borta iaf

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_015_Org_Filter_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 69,2 KB
ID: 690416
    Skar bort "silikonpuckarna" med en "rakbladsskrapa" och gnuggade sedan bort det mesta av silikonet, också med skrapan (den högra rutan).

    Använde sedan en blöt svamp med vit Scotch-Brite (som inte repar glas och porslin) och gnuggade/polerade bort de sista resterna av silikonet och "silikonhinnan". I förhållande till att få bort själva filterburken, var det inte speciellt svårt/jobbigt/tidsödande att gnugga bort det sista av silikonet. Vill helst inte använda mig av kemikalier/lösningsmedel i akvariet, men hade förberett mig genom att köpa Casco's Seal Remover (som bla finns på Bauhaus, men kallas då även Casco Sealstrip), men den behövdes som sagt inte.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_015_Org_Filter_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 59,7 KB
ID: 690417
    Tá dá!
    Senast redigerad av Jonas T; 29 mars 2014, 09:42.
    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

    Kommentar

    • Jonas T
      Användare
      • mars 2014
      • 119

      #92
      Har börjat inreda skåpet...

      Klicka på bilden för större version

Namn: Lido_BC_Installations_001b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,4 KB
ID: 690418
      Hittills har jag fått in och kopplat slangar till ytterfilter, fluidiserande sandbeddfilter, UVC-filter, yttre CO2-reaktor (det är även kopplat i denna ordning) och längst in till vänster ska det även stå en 6kg CO2-tub. Jag får se om jag använder sandbeddfiltret eller inte, och jag har förberett med kranförsedda snabbkopplingar så att det ska vara enkelt att ta bort. Har använt kranförsedda snabbkopplingar mellan alla komponenter, så att det ska bli minimalt vattenspill när man behöver ta bort något för rengöring mm.

      Eheims UVC-filter har snabbkopplingar som anslutningar, men det är hona i båda ändarna med tillhörande nippel för slanganslutning. Dvs det gick inte att ta en kranförsedd snabbkoppling och ansluta var sin del direkt i respektive ände på UVC-filtret.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Lido_BC_Installations_002b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,7 KB
ID: 690419
      Till UVC-filtret och den yttre CO2-reaktorn följde det med fästen, så dessa har skruvats upp.

      Det fluidiserande sandbeddfiltret hade lite annorlunda dimension på slangarna/slangfästena, så jag fick använda mig av en bit av den medföljande slangen, som i sin tur gick att trä på Eheim-kopplingarna. Det behövdes dock en slangklämma eftersom klämringen inte nöp ordentligt.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Lido_BC_Installations_003b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,0 KB
ID: 690420
      Till den yttre CO2-reaktorn, med bubbelräknaren till vänster, ska också slangen till inloppet för akvariet anslutas.
      Senast redigerad av Jonas T; 30 mars 2014, 11:55.
      Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

      Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #93
        Ursprungligen postat av Jonas T
        Efter mycket pill och oändligt mycket "sågande" med fiskelina är originalfiltret äntligen borttaget!!!

        Hela kvällen igår gick åt till detta... Jag var visserligen försiktig, för att inte råka såga i akvarieramen, men det tog inte så mycket extra tid och jag sågade mest utmed rutorna. Det största problemet upplevde jag var att fiskelinan ville väldigt lätt såga sig in i filterburken. Det spelar i sig ingen roll, då jag slänger den, men det tog sån j*-vla tid och fiskelinan skavdes lite mer och behövdes bytas ut... vilket medförde mer pillande för att få in fiskelinan i det smala, smala mellanrummet igen. Enklast tyckte jag, då jag hade ett lite större mellanrum precis i akvariets hörn, var att använda en ståltråd som jag trädde ner i hörnet bakom filterburken, och så "fiskade" jag upp fiskelinan med denna. Ett annat tidsödande problem var att om jag drog för "snabbt" (inte speciellt snabbt för den delen) eller med för korta rörelser, så blev silikonet varmt och kärvade ännu mer samtidigt som fiskelinan då smälte och gick av... vilket gav mer pillande med fiskelinan...

        Nåja, nu är filterburken borta iaf

        [ATTACH=CONFIG]51807[/ATTACH]
        Skar bort "silikonpuckarna" med en "rakbladsskrapa" och gnuggade sedan bort det mesta av silikonet, också med skrapan (den högra rutan).

        Använde sedan en blöt svamp med vit Scotch-Brite (som inte repar glas och porslin) och gnuggade/polerade bort de sista resterna av silikonet och "silikonhinnan". I förhållande till att få bort själva filterburken, var det inte speciellt svårt/jobbigt/tidsödande att gnugga bort det sista av silikonet. Vill helst inte använda mig av kemikalier/lösningsmedel i akvariet, men hade förberett mig genom att köpa Casco's Seal Remover (som bla finns på Bauhaus, men kallas då även Casco Sealstrip), men den behövdes som sagt inte.

        [ATTACH=CONFIG]51808[/ATTACH]
        Tá dá!
        Ja de där var ett äventyr för sig vill jag minnas... Men du fick till det!

        Kommentar

        • Jonas T
          Användare
          • mars 2014
          • 119

          #94
          Ursprungligen postat av Jonas T
          Till den yttre CO2-reaktorn, med bubbelräknaren till vänster, ska också slangen till inloppet för akvariet anslutas.
          Ohhh!

          Såg nu (har nu bytt ut bilden) att jag hade kopplat ingående slangen till utgången från CO2-reaktorn... Kan bero på att jag tycker denna CO2-reaktor ser ut att vara lite bakvänd, med bubbelräknaren parallell med reaktorn och CO2-slangen i toppen, men den ska tydligen vara mycket effektiv.
          Senast redigerad av Jonas T; 30 mars 2014, 11:57.
          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

          Kommentar

          • Jonas T
            Användare
            • mars 2014
            • 119

            #95
            Senaste kvällarnas projekt... Limmat distanser och BTN-bakgrunden... Nu är det nära!

            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Teknik_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,0 KB
ID: 690428
            Behövde planera och se att det jag hade tänkt mig verkligen fungerade och fick plats.
            • Fluvals ytavrinnare som jag ansluter till ett förböjt rör så att "flottören" inte hindras.
            • Eheims Installations SET 1 med ett extra rör (3+1).
            • Eheims doppvärmare, 200W.
            • Tänker mig även en liten cirkulationspump, så att vattnet garanterat rör på sig så att värmare och pH-mätare ska fungera tillfredsställande.


            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_017_Dist_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,2 KB
ID: 690430
            Limmade först distanserna med "silkonduttar" och stöttade dem med böcker medans silikonet fick härda något.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_018_Dist_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 152,6 KB
ID: 690431
            Efter ca ett dygn drog jag en silikonsträng runt om distanserna.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_020_BTN_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,6 KB
ID: 690429
            Ikväll limmade jag dit BTN Slimline-bakgrunden.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_019_BTN_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,0 KB
ID: 690432
            BTN Slimline-bakgrunden var något böjd, så jag fick lägga dit böcker som tyngder för att bakgrunden skulle sluta tätt i skarven och mot distanserna.
            Senast redigerad av Jonas T; 31 mars 2014, 23:14.
            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #96
              Det ser jättefint ut.

              Är bara väldigt rädd att du kommer få brottas med att de blir pilligt med grejerna där bakom.


              Du kommer tex att få gå på känn när du ska trycka i dom i alla "hållare" om du tagit upp någon del eller rör ur karet för själva sugproppen följer sällan med.

              Tror inte du behöver någon extra lite. Powerhead där bak de räcker med insugen.

              Kommentar

              • Jonas T
                Användare
                • mars 2014
                • 119

                #97
                Ursprungligen postat av Punkfredd
                Det ser jättefint ut.

                Är bara väldigt rädd att du kommer få brottas med att de blir pilligt med grejerna där bakom.


                Du kommer tex att få gå på känn när du ska trycka i dom i alla "hållare" om du tagit upp någon del eller rör ur karet för själva sugproppen följer sällan med.

                Tror inte du behöver någon extra lite. Powerhead där bak de räcker med insugen.
                Jo, det är trångt där bakom... Så jag tryckte dit alla sugproppar där de ska sitta innan jag limmade bakgrunden. Kom fram till att det är enklare så än att trycka dit dem efteråt. Jag hoppas verkligen att de sitter kvar... annars blir det pilligt, men jag har testat och det funkar också i så fall
                Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #98
                  Hehe, du verkar gilla leant ledarskap. Mjukvaruindustri eller annat?

                  Hehe, du verkar gilla leant ledarskap. Mjukvaruindustri eller annat?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Jonas T
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 119

                    #99
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Hehe, du verkar gilla leant ledarskap.
                    Jag misstänkte att någon skulle reagera på böckernas titlar...

                    Jo, jag ställer mig bakom Lean-filosofin eller snarare "The Toyota Way", då det inte bara handlar om att ta bort slöserier... eller jo det gör det på sätt och vis, men det är slutresultatet... och det är snarare människorna och vägen dit som är det viktiga... o så är Lean-begreppet något Jeffrey Liker et.al myntade då de försökte förstå/beskriva vad det var Toyota gjorde. Toyota själva började använda begreppet först ca 2001 för att just beskriva det konkreta arbetet med att minimera slöserier. Men, men... nu ska jag/vi inte fasta kring detta i detta forum...

                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Mjukvaruindustri eller annat?
                    Nej, faktiskt inte. Har jobbat en hel del med mjukvaruföretag för att utveckla/anpassa div system/programvaror men är konsult inom byggbranschen och jobbar bl.a med optimeringar inom Supply Chain Management, Bygglogistik och Projektering.
                    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Aha, Inom bygg har jag talat med Mary Poppendick som hade empire state building som exempel. Ganska cool berättelse det hela.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Vart håller du hus med dina uppdateringar?!

                        Kommentar

                        • Jonas T
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 119

                          Ursprungligen postat av Punkfredd
                          Vart håller du hus med dina uppdateringar?!
                          Jag lever och projektet också... Livet kom bara emellan med weekend-semester och mycket på jobbet...
                          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                          Kommentar

                          • Jonas T
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 119

                            Testade tidigare i veckan med att lägga dit den extra ljusrampen från Juwel och det tre-delade lucksetet.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel-Dubbla-Ljusramper_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 450,9 KB
ID: 690524
                            Tryckte även dit reflektorerna från Juwel.

                            Totalt är det 4st 28W T5-rör (112 W) vilket blir 0,56 W/L eller 343 W/kvm.

                            Tänkte köra med Juwel's Day-lysrör på 9000 Kelvin, vilka följer med som standard med både akvariet och den extra rampen. Jag har även köpt ett Color-rör som jag tänkte eventuellt använda för att framhäva de blå och röda färgerna hos fiskarna (Kardinaltetrorna).

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel-Dubbla-Ljusramper_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 367,3 KB
ID: 690525
                            Som tur är, var den bakre luckan lite större än de andra. När jag måttade för bakgrunden och sedan skar ut lite extra i distansen för lysröret, antog jag att de vara lika stora. Tack vare att den bakre luckan är lite större, är det inga problem med att få plats även med reflektorn närmast bakgrunden.

                            Luckorna har måtten (med början vid frontrutan): 11 cm, 10,5 cm och 13 cm.
                            Ljusramperna är ca 7,5 cm, dvs totalt blir det ca 49,5 cm.
                            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                            Kommentar

                            • Jonas T
                              Användare
                              • mars 2014
                              • 119

                              Tycker jag får lite dåligt vattenflöde genom systemet och misstänker att det har med slangarna att göra samt att de går lite upp och ner i skåpet.

                              Ytterfiltret Eheim 2078 anges ha ett flöde på 1850 L/h och en pumphöjd på 2,6 meter.
                              När jag mäter alla "stigningar" vattnet behöver göra i mitt system, får jag det till ca 2,5 meter. Jag får därmed vara nöjd med att jag ändå får ett flöde... Pumpar brukar normalt sett ha ca 0L/h i flöde vid deras max pumphöjd.

                              Jag mätte flödet genom filtret med Eheims programvara (hur mycket man nu kan lita på dess värden) med en kort slang och snabbkoppling kopplad direkt mellan insug och utblås. Innan hade jag haft filtret inkopplat i "systemet" och på så sätt fått bort all luft. Genom denna mätning fick jag ett flöde på 1062-1277 L/h, jämfört med angivna 1850 L/h.

                              Frågan är som sagt hur mycket man kan lita på värdena, då det lägre uppmättes i "auto-läge" medans det högre uppnåddes i "manuellt" läge. Det ger i vilket fall en siffra att jämföra med när jag kopplar in övriga komponenter i systemet.

                              Ytterfilter - Eheim 2078
                              "Rundgång" 1062 L/h
                              Ytterfilter + Insug & Utblås
                              1 insug 743 L/h
                              2 insug 810 L/h
                              Förlust genom Insug & Utblås (dH=0,90m): 250 L/h
                              Ytterfilter + Insug & Utblås + UV-filter + CO2-rektor
                              "Auto" "Manuell"
                              1 insug 594 L/h 594 L/h
                              2 insug 613 L/h 653 L/h
                              Förlust genom UV + CO2 (dH=0,65m): 200 L/h
                              Ytterfilter + Insug & Utblås + UV-filter + CO2-rektor + Fluidiserande Sandbeddfilter (FSBF)
                              "Auto" "Manuell"
                              1 insug 464 L/h 524 L/h
                              2 insug 497 L/h 524 L/h
                              Förlust genom FSBF (dH=0,70m): 110 L/h
                              Tyckte det blev lite väl mycket förluster genom insug och utblås, så helgens projekt har varit att ersätta insuget med en konstruktion av PVC-rör.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: PVC-Insug_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 473,6 KB
ID: 690527
                              Tangit rengöring och sedan Tangit PVC-U Special-lim.

                              Efter rengörning stryks limmet jämt ut på båda ytorna som ska limmas ihop. Jag la en sträng på ca 4 mm runt om och använde en pensel för att fördela limmet jämt över en yta på ca 1-1,5 cm närmast kanten.

                              Delarna trycks sedan ihop utan att vridas och hålls på plats under lätt tryck under några sekunder. Delarna sitter ihop på en gång och efter ca 5 minuter är det ingen risk för att de ska gå isär vid fortsatt limmande av övriga delar.

                              Limmet ska härda i minst 24 timmar innan det utsetts för vattentryck. Och för att bli helt härdat, så att inga kemikalier hamnar i akvarievattnet. Jag har dock hört och läst om många som limmat och sedan använt det efter 15 min eller en timme. Det går säker bra vid mindre mängd limmade delar, som vid reparationer, men jag skulle inte chansa om man limmat ett helt system.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: PVC-Insug_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 500,5 KB
ID: 690528
                              Satte en distans på insuget så att det skulle hållas rakt medans det härdade.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: PVC-Insug_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 326,9 KB
ID: 690529
                              24 timmar senare...

                              Till ytavrinnaren från Fluval använder jag fortfarande ett förböjt grönt rör som jag ansluter till PVCn med en 16/22-slang.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: PVC-Insug_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 348,6 KB
ID: 690530
                              Insuget består av 25 mm PVC-rör och tillbehör.
                              Satte dit 2 kranar, en till ytavrinnaren och en till insuget. Detta för att kunna starta upp en i taget och på så sätt verkligen förvissa mig om att båda går igång. Vände kranarna in mot varandra för att kunna komma åt dem genom springan i skåpet då akvariet står uppskjutet mot väggen.

                              Mätte upp flödet med PVC-insuget och det räcker med ett av insugen för att uppnå max-värdet. Med 16/22-slangarna behövdes båda insugen för att nå maximalt flöde. Så PVCn ger därmed mindre förluster. Vilket annars vore konstigt med tanke på att 25 mm-rören är ca 21 mm invändigt jämfört med slangens 16 mm.

                              Jag får dock inte så stor förbättring när hela systemet är inkopplat, vilket troligen beror på att det ändå är 16/22 anslutning in i filtret. Det blev en förbättring på ca 20 L/h, så det är iaf något.

                              Gör slangen till utblåset mer motstånd än insuget tro?
                              Det är en höjdskillnad på ca 0,9 m.
                              Utblåset i form av Installations SET 2, har dock fortfarande en anslutning på 16/22.
                              Senast redigerad av Jonas T; 13 april 2014, 22:20.
                              Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                              Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                              Kommentar

                              • {_AquA_}
                                Användare
                                • februari 2013
                                • 1299

                                Är det vattentät? Funderar på att göra liknande med min Fluval FX5... Får man inte mer tryck om röret är smalare? Kommer pumpen gå åt skogen isåfall? Gillar att du skriver beskrivligt vad du har gjort och gör!
                                // Nasser H

                                Följ mina projekt:

                                Tråd 1:
                                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                                Finns mer gott på följande sida!
                                Min Zoon:
                                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                                Kommentar

                                Arbetssätt...