JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    #61
    http://plantswap.se finns mängder med trådar om CO2

    På http://plantswap.se finns mängder med trådar om CO2

    Kommentar

    • Jonas T
      Användare
      • mars 2014
      • 119

      #62
      Ursprungligen postat av {_AquA_}
      Låter bra! Finns ett akvarium på nätet där han kopplat CO2. Tror det var någon 960 liters eller 1000 liters kar han hade. Det växte så det knaka... Fast han hade inte beskrivit hur han hade kopplat allt. Ska bli spännande och se vad du gör. Ta en titt på AQUA DESIGN AMANO på YouTube så kan du få lite tips på hur och var man ska plantera vissa växter osv. the Green Machine är också bra youtube kanal.
      Tack för tipsen! Ja, AQUA DESIGN AMANO och the Green Machine är trevlig inspiration.

      Ursprungligen postat av Mony
      Bara du får bytt ut karet så kommer det bli skitbra. Angående plats, finns det små hål på sidorna så att du kan sätta in ett hyllplan?

      Annars kan du kanske sätta upp en typ "kökshandukshängare" och hänga lite saker på sidorna? (sugproppar eller småspik)

      Annat tips är ett vanligt runt trärör som man har i garderoben. En geringsåg och sneda kortändar och perfekt längd, får den att fästa för upphängning = inga hål i skåpet.
      Tack för tipsen!

      Nja, det finns ett "löst" hyllplan på mitten som standard, men mitt filter är så stort så att jag fick ta bort det. I övrigt finns det inga fler hål, som standard, som det går att flytta hyllplanet till. Jag får klura lite på detta, så att jag utnyttjar skåpet på bästa sätt.


      Ursprungligen postat av Punkfredd
      I helvete har du vunnit på triss eller???!!!!!!

      Skall visa tjejen denna bilden så kommer mina inköp se ut som en fis i rymden!
      LOL!!!


      Ursprungligen postat av Ducce
      http://plantswap.se finns mängder med trådar om CO2
      Tack för tipset! Har kollat lite på det forumet, och även hittat Punkfredds "gamla" tråd med sitt Lido 120-kar med CO2.

      Jag tror jag börjar komma fram till vilka delar/produkter jag ska välja till ett trycksatt CO2-system. Jag funderar också starkt på att ha systemet styrt av en pH/CO2-controller, så att pH-värdet hålls stabilt och CO2-halten anpassas efter växternas behov/förbrukning.
      Senast redigerad av Jonas T; 22 mars 2014, 12:14.
      Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

      Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #63
        Ursprungligen postat av Jonas T
        Tack för tipset! Har kollat lite på det forumet, och även hittat Punkfredds "gamla" tråd med sitt Lido 120-kar med CO2.

        Jag tror jag börjar komma fram till vilka delar/produkter jag ska välja till ett trycksatt CO2-system. Jag funderar också starkt på att ha systemet styrt av en PH/CO2-controller, så att PH-värdet hålls stabilt och CO2-halten anpassas efter växternas behov/förbrukning.
        Ja du kommer spara dig mycket huvudbry med vridande på rattar på tuben om du investerar i en PH controller som styr det åt dig! Tyckte de var skit svårt att hålla ett jämnt PH efter som mängden växter ändrades hela tiden då de växer så fort.

        Fler dyra leksaker

        Kommentar

        • Jonas T
          Användare
          • mars 2014
          • 119

          #64
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Ja du kommer spara dig mycket huvudbry med vridande på rattar på tuben om du investerar i en PH controller som styr det åt dig! Tyckte de var skit svårt att hålla ett jämnt PH efter som mängden växter ändrades hela tiden då de växer så fort.

          Fler dyra leksaker
          Nu har jag beställt CO2-utrustningen inkl en pH-controller... Hade inte riktigt tänkt på att CO2 förbrukningen dessutom ändras i takt med att växtmassan ökar/minskar... Men naturligtvis gör den det
          Tack Punkfredd! Tänkte främst på ett stabilt pH-värde för fiskarna under hela dygnet, med tanke på natt och dag, vilket man med en timer tydligen inte riktigt uppnår...
          Senast redigerad av Jonas T; 22 mars 2014, 12:14.
          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

          Kommentar

          • Jonas T
            Användare
            • mars 2014
            • 119

            #65
            Funderar på vart jag ska placera rastren i bakgrunden...

            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_009_Raster.jpg
Visningar: 1
Storlek: 166,1 KB
ID: 690330
            Varje raster, diameter = 60 mm, ska tydligen klara ca 400 l/h, så 2,5 raster ger ca 1000 l/h. Vilket borde funka för ett tänkt flöde på max 600-800 l/h. Eller vad säger ni?

            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_009_Raster_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 133,8 KB
ID: 690331
            Längst upp till vänster ska ett raster för ytvattnet sitta. Placerar det så att rastret är som bredast precis där vattenlinjen normalt kommer vara. Kommer behöva såga av det jäms med bakgrundens ovankant.

            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_009_Raster_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,4 KB
ID: 690332
            Är lite osäker på vart de övriga två rastren ska placeras... Tillräckligt högt upp så att de inte hamnar under gruset, samtidigt som de ska vara så nära botten och till höger som möjligt, för att fånga upp så mycket "skit" som möjligt.

            Funderar på att sätta dem som på bilden, ca 9 cm upp från botten, inkl den svarta distansen, och ca 12 cm in från kanten. Detta med förhoppningen att den stora roten tillsammans med växterna ska dölja dem så mycket som möjligt.
            Senast redigerad av Jonas T; 22 mars 2014, 12:17.
            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #66
              Ursprungligen postat av Jonas T
              Funderar på vart jag ska placera rastren i bakgrunden...

              [ATTACH=CONFIG]51708[/ATTACH]
              Varje raster, diameter = 60 mm, ska tydligen klara ca 400 l/h, så 2,5 raster ger ca 1000 l/h. Vilket borde funka för ett tänkt flöde på max 600-800 l/h. Eller vad säger ni?

              [ATTACH=CONFIG]51709[/ATTACH]
              Längst upp till vänster ska ett raster för ytvattnet sitta. Placerar det så att rastret är som bredast precis där vattenlinjen normalt kommer vara. Kommer behöva såga av det jäms med bakgrundens ovankant.

              [ATTACH=CONFIG]51710[/ATTACH]
              Är lite osäker på vart de övriga två rastren ska placeras... Tillräckligt högt upp så att de inte hamnar under gruset, samtidigt som de ska vara så nära botten och till höger som möjligt, för att fånga upp så mycket "skit" som möjligt.

              Funderar på att sätta dem som på bilden, ca 9 cm upp från botten, inkl den svarta distansen, och ca 12 cm in från kanten. Detta med förhoppningen att den stora roten tillsammans med växterna ska dölja dem så mycket som möjligt.
              Du har säkert redan hunnit limma dom men ca 9 cm låter lagom!

              Rastret i överkant är Perfekt för att få bort hinnor på ytan samt att flytande löv kommer samlas där och kan lätt städas bort.

              Kommentar

              • Jonas T
                Användare
                • mars 2014
                • 119

                #67
                Ursprungligen postat av Punkfredd
                Du har säkert redan hunnit limma dom men ca 9 cm låter lagom!

                Rastret i överkant är Perfekt för att få bort hinnor på ytan samt att flytande löv kommer samlas där och kan lätt städas bort.
                Har faktiskt inte hunnit borra hål eller limma dem, men tänkte börja med det alldeles strax...
                Tack! Då kör jag på den placering av rastren som jag hade tänkt
                Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                Kommentar

                • Jonas T
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 119

                  #68
                  Ursprungligen postat av Jonas T
                  Eurika-moment... När jag ställde upp BTN Slimline-skivorna på köksbänken, för att se hur de såg ut tillsammans, så slog det mig...
                  Tack AquA för att du fick mig att tänka utanför den fyrkantiga boxen

                  ...att jag naturligtvis ställer hela bakgrunden på snedden utmed hela baksidan med början bara någon cm från baksidan och slutar ca 9 cm ut från baksidan i andra hörnet. På så vis blir det inga stora "avbrott/nivåskillnader" i bakgrunden samtidigt som inte onödigt mycket yta/volym går förlorad.

                  Om jag är lite försiktig när jag kapar bakgrunden rak i kanten, så blir den ca 70 cm (20,5 + 49,5) och "diagonalen" får jag till att bli ca 70,5cm, dvs lagom passform för att även få plats med lite silikon mot glaset.

                  Skiss på den tänka layouten med BTN Slimline (den bruna linjen) monterad på snedden utmed baksidan.
                  Bakom BTN Slimline placerar jag ytavrinnare (röd), värmare (orange) och eventuellt extra utlopp/utsug (grå). Inloppet (blå) i form av Ehiems installationskit 2 placeras vid vattenytan utmed akvariets kortsida.

                  Har nu kapat bakgrunden till rätt längd

                  Juwel Lido 200 är 69x48,5 cm (Längd x Bredd) invändigt. Vattendjupet invändigt är vid minsta vattennivå 56 cm och vid maximal vattennivå ca 57 cm.

                  Min "diagonal" blev inte mycket längre än långsidan, och för att få plats med lite silikon mellan glaset och bakgrunden kapade jag den 5 mm kortare, dvs springan blir 2,5 mm på var sida, vilket borde ge smala och fina silikonfogar. Eftersom bakgrunden är delad kommer jag kunna lägga strängen med silikon på bakgrundens kant och sedan lägga/trycka den på plats. Det blir därmed tjocka strängar med silikon på djupet, så att bakgrunden sitter fast ordentligt, samtidigt som det kommer bli minimala fogar framåt

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_012_Kapad.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,3 KB
ID: 690336
                  Använde mig av ett bågfilsblad i ett "bågfilshandtag" och sågade från framsidan. Det gick jättelätt och de små sågtänderna skapade inga flisor över huvud taget. Förstår inte varför de på BTN hemsida visar och säger att man ska använda fogsvans då de samtidigt uppmanar till att såga med flack vinkel, just för att det inte ska bli flisor...?

                  Ursprungligen postat av Jonas T
                  Funderar på vart jag ska placera rastren i bakgrunden...

                  Varje raster, diameter = 60 mm, ska tydligen klara ca 400 l/h, så 2,5 raster ger ca 1000 l/h. Vilket borde funka för ett tänkt flöde på max 600-800 l/h. Eller vad säger ni?

                  Längst upp till vänster ska ett raster för ytvattnet sitta. Placerar det så att rastret är som bredast precis där vattenlinjen normalt kommer vara. Kommer behöva såga av det jäms med bakgrundens ovankant.

                  Är lite osäker på vart de övriga två rastren ska placeras... Tillräckligt högt upp så att de inte hamnar under gruset, samtidigt som de ska vara så nära botten och till höger som möjligt, för att fånga upp så mycket "skit" som möjligt.

                  Funderar på att sätta dem som på bilden, ca 9 cm upp från botten, inkl den svarta distansen, och ca 12 cm in från kanten. Detta med förhoppningen att den stora roten tillsammans med växterna ska dölja dem så mycket som möjligt.
                  Har nu också borrat hål för rastren på de ställen som jag tidigare tänkte.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_013_Raster_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,3 KB
ID: 690337
                  Använde mig av en hålsåg med diametern 60 mm, och som alltid vid lite mer "precisions-borrning" med hålsåg, framförallt på en ojämn yta som denna, så förborrar jag först med ett vanligt borr, så att det styr och gör hålsågen stabil.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_014_Raster_005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,7 KB
ID: 690338
                  Och så blev den... Förberedd, kapad och med raster, för att kunna monteras i akvariet.
                  Senast redigerad av Jonas T; 22 mars 2014, 21:36.
                  Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                  Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #69
                    Ursprungligen postat av Jonas T
                    Har nu kapat bakgrunden till rätt längd

                    Juwel Lido 200 är 69x48,5 cm (Längd x Bredd) invändigt. Vattendjupet invändigt är vid minsta vattennivå 56 cm och vid maximal vattennivå ca 57 cm.

                    Min "diagonal" blev inte mycket längre än långsidan, och för att få plats med lite silikon mellan glaset och bakgrunden kapade jag den 5 mm kortare, dvs springan blir 2,5 mm på var sida, vilket borde ge smala och fina silikonfogar. Eftersom bakgrunden är delad kommer jag kunna lägga strängen med silikon på bakgrundens kant och sedan lägga/trycka den på plats. Det blir därmed tjocka strängar med silikon på djupet, så att bakgrunden sitter fast ordentligt, samtidigt som det kommer bli minimala fogar framåt

                    [ATTACH=CONFIG]51714[/ATTACH]
                    Använde mig av ett bågfilsblad i ett "bågfilshandtag" och sågade från framsidan. Det gick jättelätt och de små sågtänderna skapade inga flisor över huvud taget. Förstår inte varför de på BTN hemsida visar och säger att man ska använda fogsvans då de samtidigt uppmanar till att såga med flack vinkel, just för att det inte ska bli flisor...?



                    Har nu också borrat hål för rastren på de ställen som jag tidigare tänkte.

                    [ATTACH=CONFIG]51715[/ATTACH]
                    Använde mig av en hålsåg med diametern 60 mm, och som alltid vid lite mer "precisions-borrning" med hålsåg, framförallt på en ojämn yta som denna, så förborrar jag först med ett vanligt borr, så att det styr och gör hålsågen stabil.

                    [ATTACH=CONFIG]51716[/ATTACH]
                    Och så blev den... Förberedd, kapad och med raster, för att kunna monteras i akvariet.
                    Kanon! Vill vara påpeka att den där "Max och min" nivå markeringen i karet är bara för att standard filtret skall fungera! Du behöver alltså inte följa den annars!

                    Kommentar

                    • Jonas T
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 119

                      #70
                      Ursprungligen postat av Punkfredd
                      Kanon! Vill vara påpeka att den där "Max och min" nivå markeringen i karet är bara för att standard filtret skall fungera! Du behöver alltså inte följa den annars!
                      Ahaa! Bra att veta
                      Nivåerna (max) känns ganska logiska också med tanke på avståndet till lysrörsrampen, men då behöver man inte följa dem slaviskt iaf
                      Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                      Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                      Kommentar

                      • {_AquA_}
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 1299

                        #71
                        Ursprungligen postat av Jonas T
                        Har nu kapat bakgrunden till rätt längd

                        Juwel Lido 200 är 69x48,5 cm (Längd x Bredd) invändigt. Vattendjupet invändigt är vid minsta vattennivå 56 cm och vid maximal vattennivå ca 57 cm.

                        Min "diagonal" blev inte mycket längre än långsidan, och för att få plats med lite silikon mellan glaset och bakgrunden kapade jag den 5 mm kortare, dvs springan blir 2,5 mm på var sida, vilket borde ge smala och fina silikonfogar. Eftersom bakgrunden är delad kommer jag kunna lägga strängen med silikon på bakgrundens kant och sedan lägga/trycka den på plats. Det blir därmed tjocka strängar med silikon på djupet, så att bakgrunden sitter fast ordentligt, samtidigt som det kommer bli minimala fogar framåt

                        [ATTACH=CONFIG]51714[/ATTACH]
                        Använde mig av ett bågfilsblad i ett "bågfilshandtag" och sågade från framsidan. Det gick jättelätt och de små sågtänderna skapade inga flisor över huvud taget. Förstår inte varför de på BTN hemsida visar och säger att man ska använda fogsvans då de samtidigt uppmanar till att såga med flack vinkel, just för att det inte ska bli flisor...?



                        Har nu också borrat hål för rastren på de ställen som jag tidigare tänkte.

                        [ATTACH=CONFIG]51715[/ATTACH]
                        Använde mig av en hålsåg med diametern 60 mm, och som alltid vid lite mer "precisions-borrning" med hålsåg, framförallt på en ojämn yta som denna, så förborrar jag först med ett vanligt borr, så att det styr och gör hålsågen stabil.

                        [ATTACH=CONFIG]51716[/ATTACH]
                        Och så blev den... Förberedd, kapad och med raster, för att kunna monteras i akvariet.
                        Det ser fint ut men hade jag varit dig så hade jag lagt en rast på vardera sida för att på så sätt suga in skit från andra änden också. Hade så på mitt förr akvarium nämligen och all skit sögs in bakom bakgrunden där man lätt kunde slamsuga.

                        Om vill få ännu mer effekt så sätter du någon kraftig innerfilter bakom själva bakgrunden så den cirkulerar där och drar in ännu mera skit. Utblåset blir också på baksidan.

                        Sen så kan du ta lite silikon på rasterna och ta brun sand eller vad det kan vara och strö på rasterna.. då får du mer naturlig look
                        // Nasser H

                        Följ mina projekt:

                        Tråd 1:
                        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                        Finns mer gott på följande sida!
                        Min Zoon:
                        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                        Kommentar

                        • Jonas T
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 119

                          #72
                          Ursprungligen postat av {_AquA_}
                          Det ser fint ut men hade jag varit dig så hade jag lagt en rast på vardera sida för att på så sätt suga in skit från andra änden också. Hade så på mitt förr akvarium nämligen och all skit sögs in bakom bakgrunden där man lätt kunde slamsuga.

                          Om vill få ännu mer effekt så sätter du någon kraftig innerfilter bakom själva bakgrunden så den cirkulerar där och drar in ännu mera skit. Utblåset blir också på baksidan.

                          Sen så kan du ta lite silikon på rasterna och ta brun sand eller vad det kan vara och strö på rasterna.. då får du mer naturlig look
                          Det var en bra idé, men jag tror att jag håller mig till de två hål jag redan borrat...

                          Ska fundera på om jag ska ta tunt lager med silikon på rastren och strö torv i det (eller sand/grus)... Jag har inte kunnat hitta några direkta bilder som visar detta i "drift" under vattnet... Bara när det är nygjort och torrt... Jag tycker inte det ser så lovande ut...

                          Tipsa gärna eller lägg upp bild/er här som visar exempel på torvat/grusat raster i "drift" under vattnet
                          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                          Kommentar

                          • Jonas T
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 119

                            #73
                            Kockens specialitet! Kokta rötter i egen buljong

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_Kokning.jpg
Visningar: 2
Storlek: 63,2 KB
ID: 690362
                            Kvällens lilla projekt har varit att skura och "koka" rötterna. Den stora roten gick inte ner i största kastrullen, så det fick bli vattenbad istället.

                            Vattnet blev rejält färgat när jag skrubbade och sköljde rötterna... Och det heta vattenbadet blev också rejält färgat. Vattnet håller iaf ca 80 grader nu när jag fyllt upp med ca 60 liter kokande vatten.

                            Rötterna flyter inte, så kommande dagarna räcker det förhoppningsvis med att jag bara byter med kallt/ljummet vatten... eller ska jag fortsätta med kokande för att få bort färgningen av vattnet?
                            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                            Kommentar

                            • ewa
                              NCS Medlem
                              • mars 2013
                              • 457

                              #74
                              Jag lägger rötter i blöt över natten, sköljer och skrubbar ordentligt dag.2, byter vatten ett par gånger och lägger i karet. De färgar av sig lite i början, ska vara ofarligt för fiskarna. Du kan fortsätta att blötlägga rötterna ett par dagar, byt vatten ett par ggr. per dag. Det är lite olika hur mycket de färgar av sig. Det räcker att hälla över kokande vatten en gång tycker jag.

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                #75
                                Det kanske tidigare har skrivits men eheims ytterfilter kan ha inbyggd värmare, tror bara det gäller pro-serien..,jag tänkte på din bild
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...