Tystaste sättet att syresätta vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • januari 2013
    • 2352

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Växterna förbrukar syrgas de också och på natten bildar de ingen syrgas vilket kan vara bra att tänka på.
    Ja växter och alger slutar producera syre om inte ljus finns för fotosyntesen. Däremot tvivlar jag på att växter konsumerar syre. Ofta tror man att så är fallet då bakterier konsumerar syre även under natten och dessa finns i kärlet växterna finns i. Då sjunker syrenivån.
    Fiskarna konsumerar mindre syre under natten då de flesta dagaktiva fiskar sover.

    Har du någon information om att växter och/eller alger konsumerar syre är jag MYCKET intresserad!
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Allt liv har metabolism och allt aerobt liv konsumerar syre. Gör en sökning på plant oxygen consumption. Jag kan ta reda på hur mycket ett kilo växt konsumerar ungefär och i vilken utsträckning växter skadas av syrgasbrist. Jag tror inte deras konsumtion är så stor att det spelar roll utan det viktiga är att de inte producerar syrgas under natten men nedbrytningen fortsätter att konsumera.
      Senast redigerad av Ola Svensson; 06 mars 2014, 17:19.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • bossep
        Användare
        • januari 2013
        • 2352

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Allt liv har metabolism och allt aerobt liv konsumerar syre. Gör en sökning på plant oxygen consumption. Jag kan ta reda på hur mycket ett kilo växt konsumerar ungefär och i vilken utsträckning växter skadas av syrgasbrist. Jag tror inte deras konsumtion är så stor att det spelar roll utan det viktiga är att de inte producerar syrgas under natten men nedbrytningen fortsätter att konsumera.
        Hej,
        Det skall jag göra! Men neto produktionen borde vara betydligt större än konsumtionen.
        Med micro alger har jag för mig att de spjälkar CO2 i C och O2 för att tilgodogöra sig C då blir O en restprodukt.
        Vad som kan vara viktigt är att pH ökar när CO2 används samtidigt som Syre kan bli översturerat exempelvis vid algblomning (detta försvinner via gasutbytet vid ytan).

        Edit: Tittade upp vad du menar och vist behöver alla celler syre för sin metabolism och omvandling av socker till energi. I mina studier av Vattenhyacinter så förbrukas inte syret i vattnet (gäller också exempelvis vass också). Det tycks som om syre från luften eller fotosyntetiskt syre transporteras ned till rötterna antingen i bottensubstrat eller vattenpelaren. Det tycks även som om det syret förser aeroba bakterier med syre. Jag har aldrig sett att växter har framkallat syrebrist i vattnet. Däremot kan det hända vid lång mörkläggning men då beror det nog på bakteriell aktivitet.
        Men i de experiment jag gjort med tätplanterade low-tech akvarier har jag sett en skiktning av syrenivåerna i ett akvarium helt utan cirkulation. Detta gäller dock inte med normalplanterade akvarier med god hygien.
        Detta brukar dock ändra sig om man släpper upp växter över ytan.
        Senast redigerad av bossep; 06 mars 2014, 18:08.
        Webmaster för Ciklid.org.
        Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Det visade sig vara svårare än jag trodde att sortera ut info om vattenväxter. Forskning görs på hur mycket syre som konsumeras vid rötterna på växter i jordbruk t.ex. tomater och hur rötter på jordbruksväxter skadas av syrgasbrist orsakade av vatten. Jag gissar dessutom att detta är gammal vetenskap och står i tyska växtfysiology böcker från början av förra århundradet... Jag har ett starkt minne av att vi labbade med alger eller cellkulturer och mätte syrgas och ritade diagram i förhållande till ljus. I min bok från växfysiologin står det bara en massa formler och krebbscykler osv. men inga siffror dvs. det är biokemi. Är du intresserad "på riktigt" kan jag kolla med växtfysiologerna på min institution och även om de är intresserade av naturen kan de säkert gissa om effekten av växter och algers syrgaskonsumtion är något att ta hänsyn till som akvarist. I mina low tech akvarier är det bara de med tokmycket växter jag har sett effekter av syrgasbrist på natten, men det kan ju bero på att växterna genererar substrat och material till bakterierna - det är mer död biomassa i ett sådant akvarium. En annan effekt kan vara allt allt ser bra ut på dagen då växternas fotosyntes går för fullt och att jag därmed inte får någon varning när jag tittar på fiskarna.

          Jag hittade en artikel relaterad till det du skrev ovan:

          Valisneria syrgassätter sedimentet runt rötterna om det blir syrgasfritt, även i viss utsträckning på natten. Det gör förstås dina flytbladsväxter och vattenöverståndare också.


          Seasonal variation of radial oxygen loss in Vallisneria spiralis L.: An adaptive response to sediment redox?
          By:Soana, E (Soana, Elisa)[ 1 ] ; Bartoli, M (Bartoli, Marco)[ 1 ]


          AQUATIC BOTANY
          Volume: 104
          Pages: 228-232

          DOI: 10.1016/j.aquabot.2012.07.007
          Published: JAN 2013
          View Journal Information
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Pertan
            Användare
            • januari 2014
            • 32

            #20
            Är det ingen mer än jag som är nyfiken?? Om nämnde discusodlare säger att det krävs bubblor.... Vart har dom gömt syrestenarna i Amazonfloden??

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Allt liv har metabolism och allt aerobt liv konsumerar syre. Gör en sökning på plant oxygen consumption. Jag kan ta reda på hur mycket ett kilo växt konsumerar ungefär och i vilken utsträckning växter skadas av syrgasbrist. Jag tror inte deras konsumtion är så stor att det spelar roll utan det viktiga är att de inte producerar syrgas under natten men nedbrytningen fortsätter att konsumera.
              Hehe, det vet till och med min 13-årige grabb som nyss läst om just detta i Biologin
              Senast redigerad av DaRe; 06 april 2014, 21:20.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Ursprungligen postat av Pertan
                Är det ingen mer än jag som är nyfiken?? Om nämnde discusodlare säger att det krävs bubblor.... Vart har dom gömt syrestenarna i Amazonfloden??
                Hehe, syresten och liknande fungerar ju bra på många sätt. Syret kommer genom att det blir vågor på ytan och diskus kan gilla det för det blir minimalt med cirkulation utan stillastående vatten vilket de brukar uppskatta.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Marcus1979
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 404

                  #23
                  Om inte jag är helt ute och cyklar så är det minst lika viktigt med cirkulation i de nedre delarna av karet så det inte blir massa liggande skit som inte kommer till filtren. Denna skit försämrar annars vattenkvalitén så pass att inget ytsyre i världen kan rädda upp det. =)

                  Mvh/Marcus
                  960L Malawi

                  Kommentar

                  • Pertan
                    Användare
                    • januari 2014
                    • 32

                    #24
                    Helt rätt... Det som syresätter vattnen ute i världen är ju en konstant rörelse... Vind, vågor, regn och liknande. Naturligtvis är en syresten bra genom att den sätter ytvattnet i rörelse. Men det framkom ju att "man måste ha bubblor".... Det var det jag tyckte var lite kul. Man undrar vad den diskusodlaren har för utbildning....

                    Helt rätt... Det som syresätter vattnen ute i världen är ju en konstant rörelse... Vind, vågor, regn och liknande. Naturligtvis är en syresten bra genom att den sätter ytvattnet i rörelse. Men det framkom ju att "man måste ha bubblor".... Det var det jag tyckte var lite kul. Man undrar vad den diskusodlaren har för utbildning....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...