Tystaste sättet att syresätta vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ganton
    Användare
    • januari 2014
    • 6

    Tystaste sättet att syresätta vattnet?

    Undrar vilka metoder ni använder för att syresätta vattnet på tyst(ast) möjliga sätt?

    Gillar inte riktigt synen av bubbelgardinen som en syresten kopplad till luftpump ger i ett biotop-kar.
    Så jag kör med innerfiltrets utblås precis i ytan så att strålen drar med sig luft ner i turbulensen, men det för samtidigt ganska mycket väsen.

    Hur gör ni för att syresätta ordentligt?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag tycker nog innerfilter är tystast, mend et gäller att ha ett bra filter med bra upphängning och att man får ut bubblor i det. Om det börjar låta brukar rengöring av alla rörliga delar hjälpa.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ganton
      Användare
      • januari 2014
      • 6

      #3
      Ok förtydligande, mina filter såväl ytter- som innerfilter låter inte mycket i sig, men när man höjer utblåset i nivå med vattenytan låter det ganska mycket när luften och vattnet sprutar ut.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Det har du rätt i, men för syresättning behöver det inte skvalpa, det räcker att vattnet rör sig. Skulle du ha vägarna förbi Södermalms akvarieaffär kan du se att Jane, som har affären, inte har någon cirkulation alls i många burkar han har.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ove Planstedt
          NCS Medlem
          • maj 2006
          • 1816

          #5
          En oxydator syresätter vattnet knäpptyst utan störande syrebubblor.



          Annars så är en streamer, riktad mot ytan, ett bra sätt att syresätta vattnet.

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #6
            Du behöver investera i en såkallad WAVEMAKER Det finns enkla eller dubbla. Om det är dubbel så kan du rikte den ena mot botten så att skitet cirkulerar och dras in i insuget och den andra mot ytan så at det bryter vattenytan och blir syresatt. Tyst och effektivt

            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #7
              Innerfilter med utblås riktade så att ytan rör sig lite med kombination av en streamerpump som endast går när belysningen är på. Tror att du vill få bort ljudet nattetid.
              Senast redigerad av Johan F; 05 mars 2014, 22:35.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Mreque
                Användare
                • juni 2011
                • 348

                #8
                Rikta utblås mot ytan, problem löst. Låter inget extra.

                Kommentar

                • Ganton
                  Användare
                  • januari 2014
                  • 6

                  #9
                  Tack för er input, jag kanske har satt utblåset på mitt innerfilter onödigt högt.
                  Fick dock rådet av en framstående diskus-odlare att jag måste ha bubblor i vattnet, lite ytrörelse skulle tydligen inte vara nog.

                  Blir väl till att göra som jag gjort de senaste 20 åren med akvarie,...testa och utvärdera.

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #10
                    Toppfilter eller hängfilter. Billigt lättarbetat suverän syresättning men o andra sidan inte det snyggaste
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • {_AquA_}
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 1299

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ganton
                      Tack för er input, jag kanske har satt utblåset på mitt innerfilter onödigt högt.
                      Fick dock rådet av en framstående diskus-odlare att jag måste ha bubblor i vattnet, lite ytrörelse skulle tydligen inte vara nog.

                      Blir väl till att göra som jag gjort de senaste 20 åren med akvarie,...testa och utvärdera.
                      Köp wavemaker med magnetfäste eller liknande och sett den ganska nära ytan.. kommer att ge rejäl syresättning samtidigt som det inte hörs
                      // Nasser H

                      Följ mina projekt:

                      Tråd 1:
                      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                      Finns mer gott på följande sida!
                      Min Zoon:
                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Bubblor i vattnet syresätter inte i sig. De gär att ytan kommer i rörelse och ger cirkulation så att syrgasrikt vatten sprids men bubblorna i sig är helt onödiga.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 414

                          #13
                          Skapa ytrörelse med riktning av pumputblås mot ytan men precis så att inte skvalp o sugande virvlar uppstår borde vara det tystaste sättet, förutom oxydatorn då men den ska underhållas ganska ofta så den ledsnar man på förr eller senare. Droppfilter är effektiva men knappast tysta om man inte specialbygger själv.

                          Kommentar

                          • bossep
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 2352

                            #14
                            Lite fundamental information om syresättning.
                            1. Blanda inte ihop syre och luft. Luft innehåller ca 21 % syre.
                            2.Den absolut tystaste syresättningen sker via fotosyntes hos växter, alger och cyanobakterier.
                            3. Som Ola skriver luftbubblor i vatten ger i sig ingen nämnvärd överföring av syre.
                            4. Det sker hela tiden ett gasutbyte vid ytan. Dvs det avgår exempelvis Koldioxid, kväve och diverse andra gaser samtidigt som syre absorberas av vattnet. Skapar man rörelse eller ökar ytan med exempelvis vågor eller bubblor som brister fungerar detta snabbare.
                            5. Syrenivån är alltid högst vid ytan och lägst vid botten. Men detta är vanligtvis försumbart i ett akvarium med något så när cirkulation. Syreförbrukningen och ökningen av andra gaser är högst vid botten främst pga. bakteriell aktivitet.
                            6. Högst är syreförbrukningen i ett biologiskt filter. Dessa skall ha, så nära man kan satureringspunkten i inloppsvatten in och i princip syrelöst vatten ut för att fungera optimalt (OBS in och utlopp till filtret, inte akvariet).
                            7. Bakterier förbrukar oftast mer syre än fiskar i ett akvarium.

                            Så svaret är att den tystaste metoden för syresättning är fotosyntes. I kombination med bra akvariehygien.
                            Webmaster för Ciklid.org.
                            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Växterna förbrukar syrgas de också och på natten bildar de ingen syrgas vilket kan vara bra att tänka på.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...