Dåligt vatten på helgerna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Har ni gemensam varmvattenberedare? Ta reda på vad det är för slags rör och när de byttes.
    Skall kolla upp detta! Tack för hjälpen!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av Punkfredd
      Skall kolla upp detta! Tack för hjälpen!
      Glöm inte bort att en gång inte är ett mönster . Kanske var det något helt annat än vattnet, eller så var vattnet dåligt just den här gången av någon orsak.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #18
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Glöm inte bort att en gång inte är ett mönster . Kanske var det något helt annat än vattnet, eller så var vattnet dåligt just den här gången av någon orsak.
        Skadar inte att gräva i det för att utesluta faktorer.

        Tjejen skickade en kort film på dom nu och dom såg mycket piggare och mer nyfikna ut än tidigare så förhoppningsvis är det över!

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #19
          Alla fiskar har piggnat till och börjat äta, förutom en som varit fortsatt seg och hållt sig undan.

          Häromdagen såg jag sår vid hans skjärtfena som såg ut som bitmärken.

          I morse hittade jag honom tyvärr död.

          De var den "nya" hanen och jag tror helt enkelt de tre hannarna jag hade valde han som mobboffer när de blev lite stressigt i akvariet.

          Får hoppas att allting stabiliserar sig nu men de är fasen inte kul att förlora en 400 kr firre...

          Kommentar

          • {_AquA_}
            Användare
            • februari 2013
            • 1299

            #20
            Min L128 vildfångade mal dog dagen efter att jag tog hem honom ifrån landskrona med heatingbag och allt. Dog på samma ställe den sov på. 700:- där... Liknande händelse med en Golden Nugget Stardust vildfångad ifrån Sao Felix.. 500kr där .. dog samma dag..

            Livet är surt ibland :-(
            // Nasser H

            Följ mina projekt:

            Tråd 1:
            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

            Finns mer gott på följande sida!
            Min Zoon:
            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #21
              Ursprungligen postat av {_AquA_}
              Min L128 vildfångade mal dog dagen efter att jag tog hem honom ifrån landskrona med heatingbag och allt. Dog på samma ställe den sov på. 700:- där... Liknande händelse med en Golden Nugget Stardust vildfångad ifrån Sao Felix.. 500kr där .. dog samma dag..

              Livet är surt ibland :-(
              De är därför man håller sig ifrån dom svindyra malarna

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #22
                Neeeej vad är det som händer.

                Nu har en av Mina stora fina hannar fått ett sår/märke längst fram på ryggfenan.

                Jag tror jag kan kasta mina slantar på att det är parasiter i vattnet...

                Dags att få igång UV IDAG!

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #23

                  Kommentar

                  • Mreque
                    Användare
                    • juni 2011
                    • 348

                    #24
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Bytte vatten i mitt 540 kar igår och märkte genast att fisken blev märkbart dålig. Myersin stog och flämtade och alla individer stog och tryckte under grenar och bakom stenar iklädda sina "stress" färger.

                    Hade i salt och en skvätt easylife som vanligt.

                    Imorse verkade det inte bättre, alla Myersi stog och tryckte och flämtade som fasen.

                    Slog i en Stordos easylife.

                    Var i stans lokala zooaffär och handlade lite växter och vi kom in på vattensnack.

                    Han sa att jag definitivt ALDRIG ska byta vatten under helgerna i vår kommun. Han har tydligen legat i "fejd" med Va verket, en gång hade han uppmätt PH 9,5 i kranen.

                    Han hade haft mycket problem med "helgvatten" i sin affär.

                    VA verket i sin tur säger att dom inte gör någonting annorlunda med vattnet på helgerna.

                    Nu när jag kom hem mår fiskarna mycket bättre, alla förutom en som fortfarande är väldigt skygg och ignorerade tom smaskig mysis som jag slängde i.

                    Skall göra lite olika vattentester här nu och se om något är galet.
                    Anledningen till högre PH på helgerna kan mycket väl vara att konsumptionen ökar och att VA verker har överskattat konsuptionen och ökar automatiskt sin dosering felaktigt.

                    Eller att vattnet konsumeras fortare och det är beräknat att sjunka i PH till runt 8 när det landar hos konsumenterna.
                    Men att det rör sig såpass fort i ledningarna att det inte hinner sjunka och att du får "För färskt" vatten. Högre doser klor.
                    Senast redigerad av Mreque; 08 mars 2014, 15:18.

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 457

                      #25
                      Här minskar konsumptionen, folk reser bort åker skidor, till sommarstugan eller till barnbarnen över helgen. Tyst i hela kvarteret, med stillastående vatten i ledningar.
                      Punkfredd, det kan vara svampinfektion, ett sår som blivit angripen. Hoppas det är inget annat, parasiter... usch.
                      Lycka till!

                      Kommentar

                      • endymion

                        #26
                        Gamla galvade kallvattenrör med galvsten i?

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #27
                          Dåligt vatten på helgerna.

                          Ursprungligen postat av Mreque
                          Anledningen till högre PH på helgerna kan mycket väl vara att konsumptionen ökar och att VA verker har överskattat konsuptionen och ökar automatiskt sin dosering felaktigt.

                          Eller att vattnet konsumeras fortare och det är beräknat att sjunka i PH till runt 8 när det landar hos konsumenterna.
                          Men att det rör sig såpass fort i ledningarna att det inte hinner sjunka och att du får "För färskt" vatten. Högre doser klor.
                          Ursprungligen postat av ewa
                          Här minskar konsumptionen, folk reser bort åker skidor, till sommarstugan eller till barnbarnen över helgen. Tyst i hela kvarteret, med stillastående vatten i ledningar.
                          Punkfredd, det kan vara svampinfektion, ett sår som blivit angripen. Hoppas det är inget annat, parasiter... usch.
                          Lycka till!
                          Ursprungligen postat av endymion
                          Gamla galvade kallvattenrör med galvsten i?
                          Ja nu var de ju inte PH som var problemet iaf.

                          Och Nitriten var obefintlig och Nitraten helt ok.

                          fiskarna är piggare igen, men blir väldigt sega när dom ätit.

                          Dom känna dock fortfarande lite "känsligare".

                          Förutom stackaren med såret på ryggen han gömmer sig och flämtar häftigt.

                          Tror också det är svamp som blivit i såret.

                          Vad är galvsten endymion?

                          Bor i ett radhus område byggt i början på 90tal...

                          Saker jag ändrat på sen problemen startade.

                          Köpt ny fisk.

                          1.Två C.Myersi (varav en var hannen som dog, honan är dock den piggaste Myersin i karet just nu.

                          2. Köpte vid samma tillfälle 4 stycken Pictus malar. Har bara 3 av dessa kvar, hittade aldrig något fisklik men detta är ett par veckorsedan nu.
                          Vet att en del malar är giftiga. Kan en död mal utsöndra gift i vattnet?

                          3. Köpte och satte i tre knippe. Vallisneria giantea (sköljde såklart noga innan).
                          Senast redigerad av FrePGun; 09 mars 2014, 22:24.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #28
                            Får se om en dubbel dos av detta kan rädda stackarn för salt biter inte.

                            Kommentar

                            • Erik Österlund
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 3788

                              #29
                              Trist! Hoppas att det löser sig!

                              Du har ingen mindre burk som du kan flytta sjuklingen till?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...