Dåligt vatten på helgerna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Dåligt vatten på helgerna.

    Bytte vatten i mitt 540 kar igår och märkte genast att fisken blev märkbart dålig. Myersin stog och flämtade och alla individer stog och tryckte under grenar och bakom stenar iklädda sina "stress" färger.

    Hade i salt och en skvätt easylife som vanligt.

    Imorse verkade det inte bättre, alla Myersi stog och tryckte och flämtade som fasen.

    Slog i en Stordos easylife.

    Var i stans lokala zooaffär och handlade lite växter och vi kom in på vattensnack.

    Han sa att jag definitivt ALDRIG ska byta vatten under helgerna i vår kommun. Han har tydligen legat i "fejd" med Va verket, en gång hade han uppmätt PH 9,5 i kranen.

    Han hade haft mycket problem med "helgvatten" i sin affär.

    VA verket i sin tur säger att dom inte gör någonting annorlunda med vattnet på helgerna.

    Nu när jag kom hem mår fiskarna mycket bättre, alla förutom en som fortfarande är väldigt skygg och ignorerade tom smaskig mysis som jag slängde i.

    Skall göra lite olika vattentester här nu och se om något är galet.
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    #2

    Dåligt vatten på helgerna- här har jag dåligt vatten alla helger plus tiden fram till sen eftermida på vardagar. Gamla ledningar plus ingen cirkulation i ledningar, få lägenheter i alla trapphus. Himla tråkigt. Kaffevatten måste jag ta på kvällen annars smakar det pest.
    På våren är det bättre att inte byta, tom. artemia vill inte kläckas då.
    Hyresvärden/kommun lovar att få igång cirkulationen sen 6 år tillbaka.
    Bara för att trösta dig Punkfredd.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av ewa

      Dåligt vatten på helgerna- här har jag dåligt vatten alla helger plus tiden fram till sen eftermida på vardagar. Gamla ledningar plus ingen cirkulation i ledningar, få lägenheter i alla trapphus. Himla tråkigt. Kaffevatten måste jag ta på kvällen annars smakar det pest.
      På våren är det bättre att inte byta, tom. artemia vill inte kläckas då.
      Hyresvärden/kommun lovar att få igång cirkulationen sen 6 år tillbaka.
      Bara för att trösta dig Punkfredd.
      Haha oj.

      De är ju så att de finns alltid NÅGON som har det värre!

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #4
        Inga problem med helgvatten här nere inte
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #5
          Men utsikten och läget är tip top ;-)

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            PH 7.5

            Nitrit obefintligt

            Och Nitraten inom klart godkända ramar...

            Alltså något annat som spökar.

            Kör ett större VB imorgon och byttsar i mer easylife och salt.

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 457

              #7
              Kan vara nån bakterie som förpestar vatten, folk brukar åka bort på helgerna, stillastående vatten, koppar ... vad vet jag. Varför har du salt i akvariet?

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av ewa
                Kan vara nån bakterie som förpestar vatten, folk brukar åka bort på helgerna, stillastående vatten, koppar ... vad vet jag. Varför har du salt i akvariet?
                Ja de finns lite olika teorier.

                Kört ett 40% VB nu iaf.

                Salt började jag ha i när en av mina hantelciklider fick dålig balans.

                Fick intrycket av att de gjorde gott för alla fiskar i karet och har sen dess fortsatt ha i lite salt så och då. Dock inte så mycket som man saltar afrikanska kar!!!

                Har läst att de hjälper till att skydda fiskarnas slemhinnor osv.

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #9
                  Punkfredd, jag hörde av en kille som jobbar på akvarieleasing här i Stockholm att det finns ett omedvetet misstag som många akvarister gör som får fiskar att må dåligt.

                  Vid uppstarten så gör många som så att de saltar karet ganska mycket 1 – 2 dl per 100liter vatten, fiskarna vänjer sig vid detta och det funkar.

                  Sen så görs det ett stort vatten byte, 50 % eller mer och då så saltar man inte, enligt honom så kunde detta scenario påverka många fiskar negativt då de har svårare att vänja in sig från saltat till osaltat vatten.

                  Jag vet inte huruvida detta stämmer eller inte men det skulle kunna vara så kanske.

                  Ett annat problem var att många bytte vatten efter att det skett en ganska stor avdunstning, 5 % eller liknande. Vid avdunstningen så stannar saltet kvar i vattnet och byter man sen t.ex. 20 % av vattnet och saltar ytterligare så kommer vattnet att vara ännu saltare än det var tidigare. Upprepar man sedan denna process tillräckligt många gånger så kommer vattnet slutligen att bli alldeles för salt.
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • GraTis
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 414

                    #10
                    Har man problem med vatten under helgtid så finns nog problemet inom väggarna där man bor. Knappast hos vattenverket i alla fall.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Det kan bero på att folk inte spolar lika mycket på helgerna lokalt (dusch, toa, industri) eller hos er men ganska mycket av det du beskriver låter koppar dvs. något åt hållet som GraTis tror. Kopparhalten sjunker snabbt efter ett byte om det finns inredning att "fästa" vid. Jag gissar att vi använder mer vatten på helgerna hemma hos oss när vi är hemma.

                      Läs den här artikeln http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00802&lopnr=13
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 05 mars 2014, 10:47.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Björnbusen
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 55

                        #12
                        Ville bara tacka Ola! Det var en mycket bra artikel du hänvisade till.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #13
                          Ja symptomen låter ju lika.

                          Men vi bor i radhus, har kommunalt vatten.

                          En större varmvatten läcka skedde på gården och dom grävde upp och bytte en bit rör men det var ca 2 månadersedan. Har ju bytt massor med vatten sen dess.

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Det verkar ju som att det tar ett tag innan det märks. Iaf enligt artikeln.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Punkfredd
                              Ja symptomen låter ju lika.

                              Men vi bor i radhus, har kommunalt vatten.

                              En större varmvatten läcka skedde på gården och dom grävde upp och bytte en bit rör men det var ca 2 månadersedan. Har ju bytt massor med vatten sen dess.
                              Har ni gemensam varmvattenberedare? Ta reda på vad det är för slags rör och när de byttes.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...