Apistogramma sp. "abacaxi"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • concolor
    Användare
    • oktober 2010
    • 13

    #16
    uppdatering:
    Problemen hopar sig.

    De gångna veckorna har varit en pers. Hannen har varit mycket aggressiv mot honan som i stort sett bara låg i ett hörn. Ut med hanen i ett eget kar. Honan vägrade efter det att äta och gned sig flitigt mot underlaget. Efter kontakt med en fisksjukdomskunnig så fick jag rekommendationen att medicinera med Dactymor. Har man gett närmare 400:- för en fisk, som jag dessutom länge velat ha, så gör man vad som helst för att fisken ska klara sig. Sagt och gjort. Hälften av mina Aspidoras strök tyvärr med under kurreringen, men nu har honan börjat äta igen. Hanen är tillbaka och med nyvunnen styrka hos honan så hoppas jag på en ny lek snart.

    Ser ut som hon står ut med hanens intensiva "hackande", och följer efter honom trots väntande aggressivitet.

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #17
      Många arter Apistogramma som kommer från mjukt surt vatten får lätt sjukdomar om de hålls i fel typ av vatten, A. sp. Wilhelmi är en av dem, pH 5,0-6,0 och en konduktivitet under 150 µS/cm håller dem friska, tar väldigt lång tid att acklimatisera dem till högre värden och de flesta exportörer gör det inte, de håller dem och de skickar dem i samma typ av vatten som de kommer ifrån. Tex. det tog 4 månader att acklimatisera N. adoketa till "normalt" vatten utan att de utvecklade några sjukdomar, efter det är de lika enkla som Cichlasoma eller Aquiedens etc. och de leker också. Tror att det stora problemet med att många har problem med vild fångade arter speciellt från väldigt mjukt vatten och lägre pH är just den tid de behöver för att acklimatisera sig, ett par veckor funkar inte, de behöver lång tid på sig och långsamt vänja sig vid högre pH och hårdare vatten.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • concolor
        Användare
        • oktober 2010
        • 13

        #18
        Ursprungligen postat av Janne E
        Många arter Apistogramma som kommer från mjukt surt vatten får lätt sjukdomar om de hålls i fel typ av vatten, A. sp. Wilhelmi är en av dem, pH 5,0-6,0 och en konduktivitet under 150 µS/cm håller dem friska, tar väldigt lång tid att acklimatisera dem till högre värden och de flesta exportörer gör det inte, de håller dem och de skickar dem i samma typ av vatten som de kommer ifrån. Tex. det tog 4 månader att acklimatisera N. adoketa till "normalt" vatten utan att de utvecklade några sjukdomar, efter det är de lika enkla som Cichlasoma eller Aquiedens etc. och de leker också. Tror att det stora problemet med att många har problem med vild fångade arter speciellt från väldigt mjukt vatten och lägre pH är just den tid de behöver för att acklimatisera sig, ett par veckor funkar inte, de behöver lång tid på sig och långsamt vänja sig vid högre pH och hårdare vatten.

        Mvh Janne
        Tack Janne,
        för tipsen. Men:

        Som jag tidigare nämnde i inlägget så går de i mjukt vatten. Har inte kollat värde men ska fixa det. ph ligger runt 6. temp:26. Dessutom är fiskarna odlade i Tyskland och inte vildfångade.

        Kommentar

        • concolor
          Användare
          • oktober 2010
          • 13

          #19
          Ny lek.

          Fiskarna Lekte i fredags. Tyvärr var äggen borta i morse. Men denna gång var det honan som skötte äggen(som sig bör) och jagade bort hanen. lovande för eventuella framtida lekar.
          Nya tag så ska kanske detta gå vägen.

          Kommentar

          Arbetssätt...