Apistogramma sp. "abacaxi"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • concolor
    Användare
    • oktober 2010
    • 13

    Apistogramma sp. "abacaxi"

    Efter att ha haft ett kortare uppehåll i hobbyn och några år med saltvatten, så är jag nu återigen på banan med sötvatten. Vad kan vara mer passande för en gammal apistogramma-entusiast, än att ge sig in på det gamla spåret igen. Om en timma ska jag iväg och plocka upp ett par Ap. sp. "abacaxi". Om allt går vägen kan man följa odlingsförsöket i denna tråd.

    Utgångsläge:
    54l osmos
    Ph: ?
    temp: 24
  • fart66
    Användare
    • januari 2012
    • 191

    #2
    Fin Apistogramma det, gleder meg til å følge odlingsförsöket

    Kommentar

    • concolor
      Användare
      • oktober 2010
      • 13

      #3
      Uppdatering:
      Fiskarna var i mycket fin storlek. Dock mycket stressade efter den långa transporten. Det har varit svårt att få de att äta och de har ratat allt utom levande black worms än så länge. Ska sätta igång en atemialäckning så att de får lite variation fram tills dess att isarna lättar från träsken, och man kan ge sig ut och håva lite levande.

      Solskenshistoria:
      Efter att igår kväll återvänt hem från helgbestyr, så kunde jag konstatera att hannen var helt borta. Letade i hela karet och runt omkring för att se om han hade hoppat ut. Vilket han hade gjort. Men som tur var hade han hoppat över till akvariet som står, med vatten men annars tomt, bredvid akvariet där paret går. Trevligt med tanke på att utgiften för detta par sved ordentligt i min pressade studentbudget.

      Nu hoppas jag att jag kan mata upp dem så att de snart kan leverera en kull.

      Klicka på bilden för större version

Namn: paret ciklid.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,8 KB
ID: 690121Klicka på bilden för större version

Namn: hona ciklid.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,3 KB
ID: 690122Klicka på bilden för större version

Namn: hane ciklid.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,1 KB
ID: 690123

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Ser toppen ut!!! Spännande att följa
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Vet du om det är denna:


          eller denna:


          du har?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • PiaJo
            • januari 2011
            • 1744

            #6
            Spännande att få höra hur det går vilken härlig solskenshistoria, ibland har man turen på sin sida
            ----------------------------------
            /PIA

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              en snygg apisto lycka till med dem Har själv ett gäng.
              Bifogade filer
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Camenius
                NCS Medlem
                • oktober 2004
                • 233

                #8
                Ursprungligen postat av concolor
                Efter att ha haft ett kortare uppehåll i hobbyn och några år med saltvatten, så är jag nu återigen på banan med sötvatten. Vad kan vara mer passande för en gammal apistogramma-entusiast, än att ge sig in på det gamla spåret igen. Om en timma ska jag iväg och plocka upp ett par Ap. sp. "abacaxi". Om allt går vägen kan man följa odlingsförsöket i denna tråd.

                Utgångsläge:
                54l osmos
                Ph: ?
                temp: 24

                Är ju lite ny (-gammal) och rostig här på forumet där jag smygläser och avnjuter era inlägg utan att kommentera så ofta. Blev dock lite nyfiken på ordet "osmos" som jag antar är osmosvatten. Varför använder du det? I så fall, vilka är fördelarna? Hur får du vattnet?

                Jag har själv svagt färgat vatten och funderar därför att starta ett SA-kar när jag så småningom drar igång mitt projekt. En del osmosvatten i mitt brunnsvatten vore kanske en bra lösning?
                Legitimerad Nortonist.
                "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                Kommentar

                • concolor
                  Användare
                  • oktober 2010
                  • 13

                  #9
                  Oklart. Köpte den som Apistogramma sp. "wilhelmi", på alexlistan. Ska maila och se om jag kan få svar på exakt vilken det är.

                  Kommentar

                  • concolor
                    Användare
                    • oktober 2010
                    • 13

                    #10
                    Ursprungligen postat av Camenius
                    Är ju lite ny (-gammal) och rostig här på forumet där jag smygläser och avnjuter era inlägg utan att kommentera så ofta. Blev dock lite nyfiken på ordet "osmos" som jag antar är osmosvatten. Varför använder du det? I så fall, vilka är fördelarna? Hur får du vattnet?

                    Jag har själv svagt färgat vatten och funderar därför att starta ett SA-kar när jag så småningom drar igång mitt projekt. En del osmosvatten i mitt brunnsvatten vore kanske en bra lösning?
                    Med tanke på hur bra kommunalt vatten är i termer av metaller och joner så är det kanske överflödigt med osmos för min del. Dock blir vattnet mjukare vilket gör det lättare och framför allt möjligt att med lätta medel sänka pH-värdet. Det är den främsta anledningen till att jag använder osmosvatten.

                    Kommentar

                    • concolor
                      Användare
                      • oktober 2010
                      • 13

                      #11
                      De verkar lugnare nu men tar fortfarande bara levande foder. Ska införskaffa lite alternativ i helgen. Honan börjar tjocka till sig lite nu tycker jag.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: hane 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,2 KB
ID: 690143Klicka på bilden för större version

Namn: hona 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 175,9 KB
ID: 690144

                      Kommentar

                      • Camenius
                        NCS Medlem
                        • oktober 2004
                        • 233

                        #12
                        Ursprungligen postat av concolor
                        Med tanke på hur bra kommunalt vatten är i termer av metaller och joner så är det kanske överflödigt med osmos för min del. Dock blir vattnet mjukare vilket gör det lättare och framför allt möjligt att med lätta medel sänka pH-värdet. Det är den främsta anledningen till att jag använder osmosvatten.
                        Med vad får du ditt osmosvatten (sorry för OT)?
                        Legitimerad Nortonist.
                        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                        Kommentar

                        • concolor
                          Användare
                          • oktober 2010
                          • 13

                          #13
                          Kör genom ett reversed osmosis filter som man kan köpa hos välsorterade zoohandlare. Använde det till saltvattenstiden. Misstänker att mitt har sett sina bästa dagar men det fungerar hyfsat och trycker ganska snabbt.

                          Kommentar

                          • concolor
                            Användare
                            • oktober 2010
                            • 13

                            #14
                            Lek!!

                            Såg redan igår att de visade upp lektendenser men hanen har varit aggresivare än vanligt mot honan. Hon har hela morgonen jagats uppp i ena hörnet av akvariet. Honan var dessutom mycket magrare än vad jag tyckte hon var igår. Därför kollade jag under krukan som hanen håller till i, och döm av min förvåning när jag såg en rejäl batch med ägg.

                            Det märkliga är att hanen är den som för tillfället håller grottan, och han jagar bort honan. Detta har jag inte observerat med någon av de andra Apistogrammor som jag tidigare odlat. Då brukar det snarare vara honan jagar bort hanen och sköter yngelvården relativt ensam.

                            Räknar inte med att de ska bli något första kullen. Är bara glad att de lekt eftersom jag nyss erhållit paret.

                            Kommentar

                            • concolor
                              Användare
                              • oktober 2010
                              • 13

                              #15
                              Precis den utgång jag förutsatte. Äggen är uppätna. Nu vet jag i alla fall att de har vad som krävs.
                              Nya tag!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...