tillökning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewa
    NCS Medlem
    • mars 2013
    • 457

    #31
    Lite uppdatering- yngel växer, just nu drygt 6 mån resp. 4 månader. Dåliga bilder men man ser fiskarna
    Det går både Cryptoheros nanoluteus och Guianacara geayi i yngelburken.
    Många försvann och de hamnade i fina akvarier hos snälla akvarister.

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0850.jpg
Visningar: 1
Storlek: 655,6 KB
ID: 691344Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0962.jpg
Visningar: 1
Storlek: 790,8 KB
ID: 691345

    Kommentar

    • ewa
      NCS Medlem
      • mars 2013
      • 457

      #32
      Ny lek på Guianacara geayi - samma mor som i början på tråden. Tyvärr skulle de flyttas till nytt kar och jag misskötte akvariet- alger gör det omöjligt att ta bra bilder, och jag vill inte störa mer än nödvändigt.
      Å andra sidan är det lättare att få lek i algernas rike...
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3122.jpg
Visningar: 1
Storlek: 826,9 KB
ID: 693498Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3123 a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 697,4 KB
ID: 693499
      Bifogade filer
      Senast redigerad av ewa; 19 juni 2015, 21:14.

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #33
        Trevliga bilder, hur funkar det att ha centralare med dina Guianacara? Kan de försvara sig mot dina Cryptoheros?
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • Micke_A
          NCS Medlem
          • januari 2003
          • 638

          #34
          Ursprungligen postat av Kawasa
          Trevliga bilder, hur funkar det att ha centralare med dina Guianacara? Kan de försvara sig mot dina Cryptoheros?
          Guianacara har nog inga problem att försvara sig mot nanoluteus, då den är en rätt liten och försynt centralamerikan, inte alls som sin släkting zebracikliden. Skulle nog påstå att t.o.m sajica är större och buffligare än nanoluteus Nanoluteus är nog så nära en centralamerikansk dvärgciklid man kommer.

          Hade själv ett par för ett tag se'n, en trevlig liten ciklid. Hoppas det är ok att jag lägger upp en bild i din tråd Ewa?

          Fina bilder på dina Guianacara, blir mer och mer sugen på nå'n art ur det släktet.
          Bifogade filer
          MVH Micke

          "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #35
            Snygg bild Micke! Jag har aldrig haft Cryptoheros nanoluteus hemma, jag har däremot haft

            Cryptoheros septemfasciatus
            Cryptoheros sajica
            Cryptoheros panamensis

            Och samtliga av dessa blev ganska tuffa vid lek

            Eftersom jag heller aldrig haft Guianacara hemma så undrade jag hur det funkade, Guianacara är ju inte heller några jättar och min erfarenhet har visat mig att centralare rent generellt artmässigt är snäppet tuffare än sydamerikanerna, men som sagt, jag har aldrig haft varken den ena eller den andra hemma
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • Micke_A
              NCS Medlem
              • januari 2003
              • 638

              #36
              Tack, lite suddig är den, men man ser ju vad den föreställer

              Har haft dem du räknade upp, förutom panamensis, har bara sett den på bild, och tycker den verkar fin. Skaffade för nå'n vecka se'n ett par Honduran Red Point (försöker luska ut om det är samma art som Amatitlania siquia), som verkar ha lekt. Han i "min" butik säger att han vill ha tag i Cryptoheros spilurus men att det var längese'n han såg den. Skulle vara kul att få tag i den. Liksom Archocentrus centrarchus (har haft den för längese'n), och Archocentrus spinosissimus .

              Guianacara blir nog större än nanoluteus, och som nå't av filmklippen (Ewas?) visade, så verkar de rejält tuffa vid yngelvården, har för mig att det var ett 720 i klippet? Så tuffa har jag inte för mig att mina nanoluteus var, de tog ett rätt litet revir.
              Senast redigerad av Micke_A; 21 juni 2015, 14:08.
              MVH Micke

              "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

              Kommentar

              • ewa
                NCS Medlem
                • mars 2013
                • 457

                #37
                Nej de går ensamma med några små malar. Nanoluteus hade dödat alla fiskar när de hade yngel, kan funka i större kar. Tur att geayi gick i ett annat. Mina nanoluteus fick så mycket levande och torrfoder att de var stora
                Nu ska geayi flytta till större.
                ( nanoluteus har flyttat för drygt ett år sen).

                Kommentar

                • Kawasa
                  Användare
                  • september 2012
                  • 840

                  #38
                  Ursprungligen postat av ewa
                  Nej de går ensamma med några små malar. Nanoluteus hade dödat alla fiskar när de hade yngel, kan funka i större kar. Tur att geayi gick i ett annat. Mina nanoluteus fick så mycket levande och torrfoder att de var stora
                  Nu ska geayi flytta till större.
                  ( nanoluteus har flyttat för drygt ett år sen).
                  Då var det som jag misstänkte, kul att se firrarna frodas Ewa! Det är en av grejorna som känns bäst för mig, som ett kvitto på att man gör rätt.

                  Jag minns att när mina Cryptoheros septemfasciatus ynglade av sig så klarade sig fler yngel när baksidan av karet var full med grönalger, de simmade runt algerna och nafsade i sig något från dem. Jag såg små vita saker som rörde sig i algerna när jag kollade med förstoringsglas. Vet inte ifall det var det ynglen nafsade i sig. Mer hur som helst så överlevde det alltid mer yngel när karet hade grönalger än när det var helt renskrapat utan några som helst alger
                  Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                  Kommentar

                  • ewa
                    NCS Medlem
                    • mars 2013
                    • 457

                    #39
                    Det känns extra kul att jag fortfarande gillar geayi, efter 2 år, till den graden att jag håller på och avvecklar alla andra akvarier
                    De ska gå nu i mer vatten per fisk nästan 40 liter
                    Det roliga är att de lever i grupp och trivs med varandra, håller ihop inga slagsmål, nu när honan har de små är hon lite mer energisk , jagar bort de andra men fortfarande inga "döda" eller skadade.
                    De går med psudomugil furcatus (inte biotop men funkar) och några gula ancistrusar med svarta ögon, plus några pyttesmå L397 som är riktiga kaffesumpmaskiner, men riktigt söta.
                    Det som finns i algerna kan vara nematoder eller annat... men när jag försökte odla de i sterila yngelakvarier växte de sämre.
                    Nu är jag inte så inriktad på att odla många, snarare få de att trivas.
                    Vad har du för ciklider nu, Kawasa?

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 457

                      #40
                      Ursprungligen postat av Micke_A
                      Tack, lite suddig är den, men man ser ju vad den föreställer

                      Har haft dem du räknade upp, förutom panamensis, har bara sett den på bild, och tycker den verkar fin. Skaffade för nå'n vecka se'n ett par Honduran Red Point (försöker luska ut om det är samma art som Amatitlania siquia), som verkar ha lekt. Han i "min" butik säger att han vill ha tag i Cryptoheros spilurus men att det var längese'n han såg den. Skulle vara kul att få tag i den. Liksom Archocentrus centrarchus (har haft den för längese'n), och Archocentrus spinosissimus .

                      Guianacara blir nog större än nanoluteus, och som nå't av filmklippen (Ewas?) visade, så verkar de rejält tuffa vid yngelvården, har för mig att det var ett 720 i klippet? Så tuffa har jag inte för mig att mina nanoluteus var, de tog ett rätt litet revir.
                      Micke, mina nanoluteusar var riktigt snälla innan de fick yngel, men som föräldrar... eftersom de var störst i akvariet dödade de ett par bågfensciklider och en massa småfisk, ancistrus var den som överlevde, kan bero på deras camouflagefärger och nattliga livsstil. Nanoluteus anfaller och slår till, medan geayi bara jagar eller markerar.
                      Nanoluteus har en annan kroppsform, men inte mindre än geayi (den sistnämnda har långa fenor och mer tillplattad, högre kropp).
                      Det var inte min filmklipp, men det finns en film på Youtube när de vallar yngel i deras naturliga miljö, där ser man att revir är där de befinner sig för stunden.
                      Senast redigerad av ewa; 22 juni 2015, 15:19.

                      Kommentar

                      • ewa
                        NCS Medlem
                        • mars 2013
                        • 457

                        #41
                        Eingestellt von DCG Mitglied D 87 5338www.dcg-allgaeu.com

                        Kommentar

                        • Kawasa
                          Användare
                          • september 2012
                          • 840

                          #42
                          Ursprungligen postat av ewa
                          Det känns extra kul att jag fortfarande gillar geayi, efter 2 år, till den graden att jag håller på och avvecklar alla andra akvarier
                          De ska gå nu i mer vatten per fisk nästan 40 liter
                          Det roliga är att de lever i grupp och trivs med varandra, håller ihop inga slagsmål, nu när honan har de små är hon lite mer energisk , jagar bort de andra men fortfarande inga "döda" eller skadade.
                          De går med psudomugil furcatus (inte biotop men funkar) och några gula ancistrusar med svarta ögon, plus några pyttesmå L397 som är riktiga kaffesumpmaskiner, men riktigt söta.
                          Det som finns i algerna kan vara nematoder eller annat... men när jag försökte odla de i sterila yngelakvarier växte de sämre.
                          Nu är jag inte så inriktad på att odla många, snarare få de att trivas.
                          Vad har du för ciklider nu, Kawasa?
                          Oj nu så har jag bara en enda stor ciklid soppa i mitt kar, den innehåller för närvarande följande arter:

                          Cichlasoma urophthalmus

                          Parachromis loisellei

                          Cichlasoma salvini

                          Amatitlania nigrofasciata

                          Andinoacara rivulatus

                          Är på jakt efter ett större akvarium och kommer då att byta ut arterna helt
                          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                          Kommentar

                          • ewa
                            NCS Medlem
                            • mars 2013
                            • 457

                            #43
                            Det är stora sorter, hur stort går de?
                            Tråkigt att bo i lägenhet, frihetskänslan sakna ofta
                            Hur stort bli det akvariet du ska byta till?
                            Spännande!

                            Kommentar

                            • Kawasa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 840

                              #44
                              Ja de blir ganska stora som fullvuxna, maya cikliden är den som blir störst. Jag har medvetet inte skaffat par av dessa arter då det alltid blir för mycket bök, eller ja guldsömns cikliderna är ett par. Fast hannen är steril så min hona gav upp efter 5 misslyckade lekar. Hennes tidigare hanne som dog tyvärr var väldigt viril och de fick flera kullar tillsammans.

                              Firrarna går nu i ett litet 500 liters kar, är på jakt efter ett möbelkar på minst 720 liter och uppåt
                              Senast redigerad av Kawasa; 26 juni 2015, 12:42. Anledning: Stavfel
                              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...