Hästnostråden 2014

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #61
    Läcker!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Streamstone
      Användare
      • augusti 2013
      • 241

      #62
      Lätt att fånga på bättre bild är dom inte. Jomenvisst - dom. Idag upptäckte jag plötsligt en liten hästnos till. Så jäkla bra har dom vart på lura runt och hålla sig undan att jag aldrig fram till denna dag lyckats se mer än en åt gången. Till det mest lustiga är att deras favorittillhåll är kring stenarna och grottsystemet där den större Altosen för det mesta håller till.

      bedårande slta små miniatyrnäser
      Bifogade filer

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #63
        Stiliga
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Cichlidkeeper
          Användare
          • juli 2014
          • 17

          #64
          Toppentråd! Hästnosar verkar vara väldigt kul och intressanta, svåra att få tag på bara. Har letat efter en liten grupp Eretmodus men det verkar tufft att hitta :-(

          Kommentar

          • FLAVUS
            Användare
            • mars 2014
            • 122

            #65
            Skulle uppskatta lite råd här på Hästnostråden !
            Har en ruvande hona ( Irsacae ) nu och är i dagarna på G att överlämna ynglen till hanen !
            HUR ska jag göra sen ?
            Ta upp hanen efter ca.7 dagar till ett spottkar eller låta allt gå sin gång ?

            Skulle var mycket tacksam för råd nu !

            Kommentar

            • Joakim Birgersson
              Användare
              • augusti 2013
              • 202

              #66
              Jag har en grupp med 8 st Tanganicodus irsacae och de har lekt ett tiotal gånger. Men det verkar som om alfa hanen är mer intresserad av leken en sin del av ruvningen. Har inte sett honom ruva en enda gång? Liknande erfarenheter? Lär dom sig någon gång, eller blir dom störda på något sätt?
              720 l. Malawi mbuna
              720 l. Tanganyika
              112 l. Yngel och karantän

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #67
                Hos mig händer det att honan tar hand om hela ruvningstiden.
                Om hanen tar över så är det stor risk att han ger upp efter några dagar:-(
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #68
                  De brukar lära sig, jag brukar inte spara yngel på mina hästnosar förrän hanen hjälper till att ruva, det brukar inte ta så många gånger innan de lär sig. Kanske larvigt men jag vill vara säker på att de är bra föräldrar innan jag sparar yngel på dem. Det är ju trotts allt en av anledningarna till att jag har dem, för att det är intressant med biparentala munruvare.

                  Joakim: 10 gånger lät väldigt många gånger, för mina tog det inte mer än 1 eller max 2 gånger (mina var inte VF utan F1or), vad har de för sällskap?

                  FLAVUS: I ditt fall så borde ju hanen lära sig fort för visst ha du VF? Vågar du så låt dem byta och låt hanen gå i 5-6 dagar och spotta honom sedan. Finns väl risk att de blir osams när du släpper tillbaka honom efteråt annars, eftersom att du har så få. Mina har bytt efter 11-13 dagar och om de väl har bytt så har de gått hela vägen men där fanns det visst delade erfarenheter. Är du väldigt rädd att tappa kullen så kan du ju spotta honan nu vid första kullen och låta dem sköta sig själva sen.
                  Senast redigerad av Pierre_N; 02 november 2014, 16:11.

                  Kommentar

                  • FLAVUS
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 122

                    #69
                    Kunde inte hålla mig och var tvungen att kolla hur det går för mina Hästnosar.
                    Tände upp akvariet tidigare än vanligt och såg nu i morse att hanen går och ruvar.
                    Alltså helt enligt förväntan !
                    Blev faktiskt lite paff när Johan skrev att honan tar hela ruvningstiden, trodde inte att det fungerade så.
                    Av vad jag läst så ska hanen ta över efter ca. 9-12 dagar.
                    Naturligtvis så finns det undantag.
                    Men i detta fallet så har det utfallit gott, hanen tar sin pappa-roll efter att honan ruvat 10 dagar.
                    Frågan är bara hur jag gör nu ?
                    Vill naturligtvis att inga yngel går till spillo, första gången jag har hästnosar som förökar sig och det är ena riktigt fina exemplar, Viltfångade och dom var inte gratis.
                    Köpte 6 st. och 2 har strukit med, antagligen p.g.a. hierarkin som inte är helt ovanligt när det gäller hästnosar.
                    Hade faktiskt förväntat mig detta scenario och har splittat denna gruppen till 1+1 i 2 akvarium.
                    Är inte helt säker på att det sista paret är en hona+ hane men det verkar så på beteendet.
                    Bara att avvakta och se vad det kan ge.
                    Till saken nu !
                    VAD SKA JAG GÖRA ?
                    När och om ska jag ta hanen, tvångspotta honom eller bara flytta honom till ett annat kar och låta han spotta när han vill ?
                    Låta allt gå sin gång och hoppas att allt går sin väg.
                    Har i samma kar 5 st. Occelatusar, 4 st. Multisar,2 ancistrusar(ungdjur)2 st.kambodjanska trädgnagare.
                    Frågan är om ynglen går säkra med snäcklekarna då dom inte är vegetabiler och är rätt så tuffa som individer ?

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #70
                      I mitt fall så har det aldrig blivit några yngel om pappan ruvar och hela vägen. Bytet sker alltid (om det sker) vid dag 13-14 men min hane ruvar inte hela vägen utan har alltid jätt upp efter några dagar. Så de yngel jag har tagit hand om måste jag tvångs ta innan dag 18. Men sedan om din hane är lika dålig pappa som min återstår och se.
                      Mitt par går bland 40 stora troffar så de kanske inte alltid har det så lätt.
                      Senast redigerad av Johan F; 03 november 2014, 22:34.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #71
                        Min grupp bestod av 5 st ungdjur men ca 3 år senare i dag så är det ett par kvar. Nu har jag plockat en del yngel så jag tänkte prova med en större grupp på ett 20 talet. De är mellan 3-4 cm i dag och börjar nog närma sig årsdagen. Otroligt vad de växer sakta, nu matar jag inte flera gånger per dag utan jag matar endast en gång per dag.
                        Man undrar ju så klart hur många det är om ett par år, kommer de att slå ihjäl varandra eller kommer det fungera bättre med en stor grupp än några få individer?
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #72
                          Favoriter!

                          Hästnosar är en relativt ny bekantskap för mig.
                          Men den kommer fortgå länge för dessa firrar är rigtigt goa.
                          Här är ynglen 3.5 månader gamla.
                          Bifogade filer
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            #73
                            En av mina Eretmodus cyanostictus från Moba
                            Bifogade filer
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • Pabbe
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 1805

                              #74
                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Min grupp bestod av 5 st ungdjur men ca 3 år senare i dag så är det ett par kvar. Nu har jag plockat en del yngel så jag tänkte prova med en större grupp på ett 20 talet. De är mellan 3-4 cm i dag och börjar nog närma sig årsdagen. Otroligt vad de växer sakta, nu matar jag inte flera gånger per dag utan jag matar endast en gång per dag.
                              Man undrar ju så klart hur många det är om ett par år, kommer de att slå ihjäl varandra eller kommer det fungera bättre med en stor grupp än några få individer?
                              Oj, det var långsamt tillväxt jämfört med den kull Eretmodus marksmithi , Kigoma jag har. De har på 6-7 månader nått en storlek på 3,5 - 4,5 cm. Då har de gått själva, 28 st i 140 liter, och fått mat tre ggr/dag.

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #75
                                Ursprungligen postat av Pettap
                                En av mina Eretmodus cyanostictus från Moba
                                tar dem till artregistret
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...