Hästnostråden 2014

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #16
    Ursprungligen postat av DaRe
    David, är det annars
    Det har du helt rätt i David
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Hehe, no worries. DaRe... DåRe...
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • augusti 2013
        • 241

        #18
        Du kommer inte ångra dig Bo. Hästnosar är oerhört trevliga och roliga charmtroll som till och med kan få en ganska ointresserad fru på fall.
        Och klart som tusan att du kommer skaffa hästnosar Johan, förr eller senare - så är det bara

        och nu när jag ändå är här måste jag passa på att dela min fantastiska upplevelse ikväll. Jag hade inte bara turen att råka se när mina marksmithi lekte. Ta mig tusan råkade jag inte få turen att se när dom bytte larver/yngel dessutom (vet inte vad di små kallas i det stadiet). Som sagt. Nice att ha akvariet vid sängen där man ligger och dåsar och skiftar gluttar mellan nån tidning, slösurf och akvariebetraktelser (det där lät slött och oroväckande bekvämt).

        Precis som med leken var det en ganska diskret och utdragen procedur. Misstänker att dom tyckte javaormbunken kändes trygg för skiftbytet, för det var mellan bladen dom höll till under hela proceduren. Lite lekbeteende över det hela och där honan buffade och pocka på hannens uppmärksamhet. Inför varje släpp ställde hon sig lite diagonalt med nosen neråt och började skaka och såg ut som hon hostade och kräktes fram larven/ynglet. Sen snappade hanen upp det.

        Lyckades fånga ett kort klipp och tog ett snapshot från filmen när en liten är ute i det fria
        Bifogade filer

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #19
          Grymt att du fick det på film! Det är du nog rätt ensam om, jag hade också turen att se mina T. irsacae byta. Det gick vildare till, honan verkade nästan förbannad på hanen och simmade omkring, ungefär på samma sätt som dina fast ryckigare.

          Kommentar

          • Streamstone
            Användare
            • augusti 2013
            • 241

            #20
            Just på klippet är hon väldigt lugn, men hon hade några stunder där hon, som du säger, såg riktigt förbannad ut på hannen, for runt som ett yrväder och stångade till honom några gånger. Väldigt kul att jag fick det på film. Men det tog ett antal omtagningar innan jag lyckades pricka in när det hände (har för lite utrymme kvar på mobilen för att låta kameran gå). Överlämnandet skedde ju inte beräkneligt på löpande band precis utan det tog flera minuter mellan spottningarna.

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #21
              Ok, låter precis som mina. Vad är det för fångstplats på dina?

              Kommentar

              • Streamstone
                Användare
                • augusti 2013
                • 241

                #22
                Ursprungligen postat av Pierre_N
                Ok, låter precis som mina. Vad är det för fångstplats på dina?
                Kigoma - VF

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #23
                  Fantastisk film och bild Streamstone!
                  Vad du har lyckats med på bild är det knappt någon som sett det live.
                  En riktig höjdare, Grattis!
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Streamstone
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 241

                    #24
                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Fantastisk film och bild Streamstone!
                    Vad du har lyckats med på bild är det knappt någon som sett det live.
                    En riktig höjdare, Grattis!
                    Tack! och Oj, shit! Så ovanligt alltså. Det var värstans - nu känns det ju riktigt skitkul att att jag både fick se det och kunde fånga det på film. Var helt uppslukad av det som hände och det tog en stund innan jag kom på idén att plocka fram mobilen.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #25
                      Coolt. Jag har sett mina byta, men chanslös att filma det.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Streamstone
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 241

                        #26
                        Plötsligt tokaggressiv tuggande hane

                        Idag strax efter vattenbyte blev den tuggande hanen plötsligt väldigt, Väldigt aggressiv. Började med lite flirtliknande beteende mellan hanen och honan. Sen blev det mer irriterat mellan dom och urartade i ett praktgräl. Till slut gav honan upp och stack, och nu blir han skogstokig när han ser henne. Han patrullerar rastlöst i ett upprepande mönster mellan klipphyllan där dom båda brukar hålla till mest och längs skrevor och håligheter i bakgrunden. Jagar nigripinnisar som befinner sig där gör han också frenetiskt.

                        Han tuggar fortfarande - andra dagen sen överväxlingen. Honan verkar dock inte vettskrämd men håller sig gärna undan. Är dock framme och betar alger emellanåt och höll sig utan tvekan framme vid matning. Hanen ser mer stressad ut än honan för närvarande.

                        Är det här den klassiska snetändningen som hannar kan få då den till synes kärleksfulla parharmonin plötsligt stendör? Lite märklig tidpunkt mitt i ruvningstid bara, eller... kanske är det en utlösande faktor, att beskyddarinstinkten stiger hanen åt huvet. Kan det vara så att vattenbytet av någon anledning stört hanens band till honan och triggade fram den här hastiga beteendeförändringen? Inget avvikande vid vattenbytet - samma procedur som alltid.

                        Det här blir en lite väl spännande betraktelse att följa. Dock fullt medveten om risken med bara ett par.

                        Kommentar

                        • Bo Pärsson
                          NCS Medlem
                          • april 2008
                          • 17

                          #27
                          Så, då var akvariet klart! Nu återstår bara att få tag i fiskar!! Vi får se hur det går.

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            #28
                            Härlig film "Streamstone" som sagt inte många har sett just överlämnandet.Riktigt skoj o fått med det på film.Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • Streamstone
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 241

                              #29
                              Alltså Va? Plötsligt ser jag hanen köra våldsamt disco runt sig själv med ryckiga cirkulerande rörelser. Och vad ser jag trycka där i klippskrevet, jo honan. Som också börjar dansa runt och spänner upp sig i en båge. En stund. Plötsligt börjar hanen tokjaga honan igen och igen så fort han ser henne.

                              En stund senare håller han på likadant igen - honan har återvänt till det gemensamma tillhållet. Nu ser det ut som våldsamt flirtande mellan dom. Och honan är minst lika tuff och bufflar till hanen lite lätt några gånger. Hanen ser heltokig ut och verkar inte veta vad han vill göra, cirklar runt och rycker. Nu har natten fallit över karet och båda har lugnat sig och ligger sida vid sida på klipphyllan och tittar ut.

                              Har mycket att försöka lära och förstå hur dom här tokstollarna fungerar.

                              Kommentar

                              • Joakim Draktoft
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 7334

                                #30
                                Ännu en fråga om våra kära hästnosar samt lite bilder.

                                Har som bekant en grupp med T. irsacae, Moba som har börjat ge lite yngel på senare tid och nu noterar något som förbryllar mig lite. Hittills har det blivit två olika kullar med ca 15-16 yngel per kull.

                                Det jag noterat är att varje kull består av både ljusa och mörka individer.

                                Bifogar med en bild som uppvisar skillnaden (bild till vänster från första kullen och bild till höger från andra kullen, därav storleksskillnad).

                                Klicka på bilden för större version

Namn: irsacae_yngel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 25,1 KB
ID: 690327

                                Många är mörka, vissa nästan kolsvarta, flertalet mörkt randiga som till vänster på bilden och några helt ljusa som höger bild visar.

                                Vad jag känner till så har färger inte något med kön att göra och det har inte med ålder och tillväxt att göra eftersom det fortfarande är samma i båda kullarna.

                                Någon som vet något om detta eller noterat samma sak?
                                Joakim Draktoft
                                f.d Webmaster Ciklid.se
                                ____________________________________________

                                Kommentar

                                Arbetssätt...