Tankeprojekt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #16
    Då skulle jag göra alla tre kar lika. 40-50 cm höga och dela av med filtmatta om så behövs för att skapa större möjligheter och flexibilitet.
    Senast redigerad av Johan F; 11 februari 2014, 22:54.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • Pertan
      Användare
      • januari 2014
      • 32

      #17
      Det är ingen helt dum ide. Men minst ett av karen blir lågt. Vill verkligen kunna efterlikna ett grunt standparti. Och blivit rejält inspirerad av annan tråd här på forumet. Någon som känner sig träffad?

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #18
        Fyll i med mindre vatten eller mer sand så vipps så har du ett grunt kar
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Pertan
          Användare
          • januari 2014
          • 32

          #19
          Helt sant. Men du vet ju också hur tråkigt att kar ser ut som inte har vatten hela vägen upp... Och för mycket sand flyttar ju firrarna bara runt. Får väl prova mig fram lite. Har blivit ruskigt inspirerad av denna tråd. http://www.ciklid.org/forum/showthre...ing-tanganyika
          Ska försöka ta mig iväg och studera det karet irl innan jag börjar bygga. Och då är ju mitt kar ändå 5 cm högre,,,

          Kommentar

          • Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 7334

            #20
            Ursprungligen postat av Pertan
            Det är ingen helt dum ide. Men minst ett av karen blir lågt. Vill verkligen kunna efterlikna ett grunt standparti. Och blivit rejält inspirerad av annan tråd här på forumet. Någon som känner sig träffad?
            Ha ha, jo då.

            För egen del var det dock nödvändigt att anpassa innehållet efter karets yttre mått för att ens kunna ha ställningen i detta rum (köpte begagnad ställning och kar i dessa storlekar så möjlighet till måttanpassning gavs inte).

            Du är välkommen !!!
            Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se
            ____________________________________________

            Kommentar

            • Pertan
              Användare
              • januari 2014
              • 32

              #21
              Det är ofta så man får göra. Och jag tror inte att höjden är något problem om man har 35 cm. Speciellt inte med sandisar och snäckisar... Är ju bottenytan som är viktigast. Många vill ju ha så höga kar som möjligt, men min erfarenhet är att det mest gäller om man har scalarer eller discus. Naturligtvis ska man inte stoppa ner troffar och frontosor i 35 cm höga kar, men med mina fiskval ser jag inte riktigt problemet. De lever ju många gånger på grundare vatten ändå i sin naturliga miljö. Hade en ställning när jag odlade som mest, med 5 kar som höll måtten 120x120x30 cm. Har aldrig haft några kar där yngel växt så fort. Så ytan är ju definitivt viktigare än volym. Därför blir det ju ofta missvisande när det anges minsta akvarievolym för fiskar. Vore bättre med minsta area.

              Kommentar

              Arbetssätt...