Tankeprojekt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pertan
    Användare
    • januari 2014
    • 32

    Tankeprojekt...

    En idé har börjat gro innanför pannan... Efter att ha blivit lite inspirerad av andra trådar här, och sett all den nya teknik som kommit under den tid jag inte haft fiskar, så snurrar tankarna.... En tanke som dök upp eftersom jag gillar sandisar, var att bygga ett lågt kar med stor bottenyta. Eftersom man gärna vill ha fler kar, så slås man ju av tanken att bygga en ställning med plats för fler.... Just nu funderas det på en ställning med 3 plan. I mellanplanet ( i blickfånget ) en burk med måtten 160x100x35. Under den 2 kar på 80x80x40 och längst upp 4 kar på 40x80x40. Tanken är att ha ett gäng "Kilesa" i mellanburken. 5+10 eller liknande. Ihop med dessa möjligen någon snäcklekare. I de två kuberna är det tänkt Malawi i den ena. "Katale" och någon Aulonocara. I den andra lär det bli hästnosar och cypprisar. Burkarna längst upp är i första hand tänkta som yngelkar. Men man hittar säkert något kul att stoppa där utöver det. Som ni märker är jag sparsam med arter i karen. Det är medvetet. Vill inte ha för mycket i dom, utan vill kunna se deras beteende ordentligt. Och naturligtvis gärna få lite yngel. Men jag är inte dummare än att jag lyssnar på åsikter och kritik från erfarna akvarister. Så kör.

    Per.

    PS!

    Filter, pumpar och belysning har jag inte ens börjat fundera på än. Det här är ett projekt som ligger en bit fram i tiden.

    DS!
  • Pertan
    Användare
    • januari 2014
    • 32

    #2
    Det var inte många som hade något att diskutera här inte.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Hej

      Mellanburken verkar tillräckligt stor. Du kunde också ha fisk högre upp i karet, såsom Paracyprichromis nigripinnis eller någon trevlig Cyprichromis.
      Underburkarna verkar alltför små för Katale (gissar att du avser Labeotropheus fuelleborni ) och Aulonocara, och även för cyprisar. Ska du ha Malawi i ena kunde du titta på mbuna av mindre storlek (Labidochromis caeruleus, Golden, Iodotropheus sprengerae , Pseudotropheus sp. Polit och Ps. demasoni) och välja en eller två av dem I det andra kunde du göra ett rev med en snygg princessgrupp (det finns en handfull arter).

      Lycka till.

      PS: Lite provokativa svar, kanske. Hoppas det blir mothugg i tråden.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #4
        Kan inte svara för Malawi men annars håller jag med Mikael, tycker upplägget med karen inte är direkt bra för dom sorterna du har föreslagit,karen är för låga. Varför dela på Ta fiskarna ? Dom går utmärkt att ha ihop.Gör karet 160x100x60 sätt ihop "kilesa""cyprisar" o "hästnäsorna" o du får ett kar som drar mångas blickar till sej. Gör sen en lika stor plats ovan/under kanske ha dina Malawi i lite mindre kar o yngelburk/burkar bredvid, strunta i den 3e raden. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Pertan
          Användare
          • januari 2014
          • 32

          #5
          Är bara kul med svar. Och visst vet jag att måtten kan tyckas små i en del av fallen. Ska se vad jag kan hitta på.

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            Användare
            • september 2006
            • 796

            #6
            Eller så behåller du den ursprungliga planen och har icke utpräglat territoriella eller mycket små arter i de små karen. De flesta små relativt snälla cichliderna finns i Sydamerika t ex Apistogramma borellii . Men det finns andra fiskar. Riktigt territoriella men små hittar du till exempel i släktena Dario, vissa Badis, Trichopsis med flera. Annars behöver alla territoriella arter mer bottenyta än vad många tror. Det går att tränga ihop med lite tur, men det brukar inte fungera på längre sikt (nu har jag två gånger försökt att hålla ett mindre gäng Nannostomus trifasciatus i ett tättplanterat 100-liters, men efter några månader är det bara en kvar! - måste nog ha minst 10 om det ska gå)

            Annars skulle jag ha valt att ha 160x100x40 i alla tre planen, men med möjlighet att dela av i mindre kar. Om man delar av med nät kan man till och med hålla riktigt griniga arter med en hane på ena sidan och en hona på andra. Det finns de som lyckats odla på det viset - mjölken går igenom nätet.

            Kommentar

            • Pertan
              Användare
              • januari 2014
              • 32

              #7
              Här blir det Malawi och Tanganyika. Har hållt Katale förut, och det har funkat i 222r. Här är ju bottenytan större, så vad är det största problemet? Gällande aulonocaror är det ingen massiv blandning jag tänkt mig, utan en grupp på 2-3+5-6 någonstans.

              Kommentar

              • Pertan
                Användare
                • januari 2014
                • 32

                #8
                Vad tror ni om att göra ett kar med måtten 160x80x35, och köra kilesa, snäcklekare och hästnosar.... Går nog att ha cyprissar då oxå. De andra håller sig ju på botten. Och 2 kar 160x80x50 där det ena får innehålla "Katale", 2 sorters Aulonocaror och eventuellt något mer. Sista karet kan då få hysa något annat kul... Eventuellt "Calvus" och någon Troffe. Vill ha massa synpunkter.

                Kommentar

                • Bosse G
                  NCS Medlem
                  • november 2013
                  • 235

                  #9
                  har 110 x 60 x 35. hade nog gjort ditt 40 eller 45 högt. Det blir häftigt med 35 men i djupaste laget om du skall försöka ha koll på fisken. Snäcklekare och hästnosar blir garanterat kanon.

                  Kommentar

                  • Pertan
                    Användare
                    • januari 2014
                    • 32

                    #10
                    Ställningen kommer stå placerad så det finns utrymme att titta på karen från 3 håll. Och även manöverutrymme bakom. Så det problemet är jag inte orolig för.

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      35 högt är ju inga problem för "hästnosar" o "snäcklekare" men skulle inte rekomendera det till varken "Cyprisar" eller "kilesa" då för det första en "cypris"hane håller ett 3 dim revir på ca minimum av 60x60x60 där blir det problem med så lågt kar, sen att ha dom tillsammans med "kilesa" i det låga karet gör att "cyprisen" o "kilesa" hanar slåss som sjutton då det inte finns nog höjd mellan deras revir( mina har problem i 50-60cm höjd) o brakar ihop titt som tätt. Sen kommer nästa problem bara för att "kilesa" är en bottenfisk betyder det inte att dom håller sej där,jagade honor som försöker undvika en för pilsk hane går gärna uppåt då hanen vill ha ner dom till botten, i den höjden kommer hon inte undan,vilket kommer resultera i 2 saker, honorna kommer antingen tyna bort i ett hörn eller så kommer dom att slå ihjäl sej mot täckglaset då dom hoppar.Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av Pertan
                        Vad tror ni om att göra ett kar med måtten 160x80x35, och köra kilesa, snäcklekare och hästnosar.... Går nog att ha cyprissar då oxå. De andra håller sig ju på botten. Och 2 kar 160x80x50 där det ena får innehålla "Katale", 2 sorters Aulonocaror och eventuellt något mer. Sista karet kan då få hysa något annat kul... Eventuellt "Calvus" och någon Troffe. Vill ha massa synpunkter.
                        Vilket Max mått har du bredd, djup och höjd har du på platsen som ställningen ska placeras. Vad har du tänkt dig för mtrl. När det gäller ställningen?

                        Du bör ha minst 15 cm mellan överkant på kar och ställning,

                        Jag har 2x40 + 50cm kar på höjden på en träställning och högt blir det med trä.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Pertan
                          Användare
                          • januari 2014
                          • 32

                          #13
                          Höjden är inga problem. Har tillgång till ganska rejäl takhöjd, och det nedersta karet kommer stå lågt. Så jag får 25 cm mellan karen. Om jag hoppar Cypprisarna? Bara Kilesa, snäckisar och hästnosar? Just jagandet är jag inte jätteorolig för. Delar av karen med stenar. En kompis har 5+15 på samma bottenyta och det funkar utmärkt. Men det krävs ju lite tur också.

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            #14
                            Då blir det och ta fram pall/stege när du skall ner i de övre karen 😊
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Pertan
                              Användare
                              • januari 2014
                              • 32

                              #15
                              Jajamänsan. Men det är man van vid sedan många år. Jobbade i zoobutik i ett par år, plus att jag haft egen lokal med akvarier i 6 år tidigare, och då gällde det att ta vara på höjden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...