Skäggalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mreque
    Användare
    • juni 2011
    • 348

    #16
    Ursprungligen postat av Stefan
    35fisk flest tetror, apisto par, Scalare ,otociclusarna, fjärilar och en Ancistrus.
    Tänkte att det skulle ge tillräckligt med skit att det bara behövdes tillsatt järn. Därav tropica premium fertiliser. Växterna går ganska bra tycker jag. Allt utom en Hygrophila. Lägger med en dålig bild som referens?
    Jag kör igång med dina tips. Vill helst inte stoppa i siameserna. Har nog med arter tycker jag. Men PPMD är ju ett billigt alternativ att testa. Och absolut större vattenbyten i en period. Hade lerkulor vi rötterna på Svärdplantorna och den småbladiga som växer som ogräs lite till vänster i akvariet.
    Crypto har också tagit sig bra. De har inte varit med sen början.
    Rören är utav bra kvalitet. Har Aqua Glo & Flora Glo. Har kommunalt vatten. Mäter värdena med seras dropptester. Värdena är ok, har sänkt pH bara till 7, i kran 7,5. gH 5 kH 4, no2 0,0
    Kol har aldrig vart aktuellt tycker jag då det inte är nån sjuka i vattnet.
    Jag tyckte det där såg riktigt bra ut faktiskt, Föresten, du hade filtermatta bakom bakgrunden va? Gammalt organiskt material som fastnar där i är väldigt viktigt att rensa ur, därför jag gillar ytterfilter bättre för där kan man bli av med allt.

    Kommentar

    • Stefan
      Användare
      • november 2013
      • 26

      #17
      Japp, filtermatta. Jag sätter ner slangen bland kuberna när jag byter vatten varje vecka. Jag är rätt nöjd som sagt. Bara algerna jag retar mig på. Sabbar hela hobbyn för mig när jag sitter och glor på dem.
      Beställer hem lite PPMD få se om det blir nån skillnad

      Kommentar

      • {_AquA_}
        Användare
        • februari 2013
        • 1299

        #18
        Sluta med att ha i järn i vattnet.. PMDD har redan allt detta inbakad i sig. Man får alger av järn också
        // Nasser H

        Följ mina projekt:

        Tråd 1:
        https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
        Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

        Finns mer gott på följande sida!
        Min Zoon:
        http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #19
          Jag hade samma problem. Började dosera PMDD efter det 50%-iga vattenbytet varje vecka. Då började växterna trivas och konkurrerade ut algerna. Gjorde inga andra förändringar.

          Kommentar

          • Stefan
            Användare
            • november 2013
            • 26

            #20
            Jag köpte tre Siamesiska algätare innan jag fått hem PMDD. Alla alger borta på två dagar tror fiskarna växte två cm under tiden, de åt som grisar. Har kvar dem och kör PMDD en gång iveckan nu. Alla algproblem är just nu lösta.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Bra belysning och lagom med belysningstid. I princip gynna växterna mer än algerna så kan de vinna konkurrensen.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...