Skäggalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse G
    NCS Medlem
    • november 2013
    • 235

    Skäggalger

    Hej!
    Har fått skäggalger. Varför och hur får jag bort dom?
  • Lillemor
    NCS Medlem
    • juni 2013
    • 117

    #2
    Tips från karlshamszoologiska.se

    Citat
    "Tofsalger är de svåraste algerna att bli av med. Tofsalger bildas när det finns för mycket näring i vattnet. Oftast pga för kraftig utfodring eller för få delvattensbyten


    Åtgärd: Kontinuelliga vattenbyten.
    Snabbväxande växter tex. Cabomba eller vattenpest som ”stjäl” näringen från algerna.
    Dra ner på utfodringen.


    Vid extrem algblomning måste preparat användas. Läs noga på förpackningen." Slut citat

    Hoppas detta kan hjälpa dig.

    Lillemor
    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

    Kommentar

    • Bosse G
      NCS Medlem
      • november 2013
      • 235

      #3
      Tack! Ja och nej. Det är tyvärr inte tofsalger. Ser ärligt talat inte ut som skägg heller utan en hel j-a skog av "könshår" . Har tyvärr ingen bättre beskrivning. Kan lätt ta bort dom manuellt genom att ta upp stenarna och rycka bort dom men dom kommer tyvärr tilbaks. Snabbväxande växter är tyvärr inte möjligt. pH 8,5 kH och 6000l/h i 420 kar. Hoppas det ger med sig.

      Kommentar

      • Stefan
        Användare
        • november 2013
        • 26

        #4
        Hur har det gått? Jag har också en jäkla massa hår. Särskilt på mina växter.

        Kommentar

        • Mreque
          Användare
          • juni 2011
          • 348

          #5
          Skulle vilja säga att även ordentliga vattenbyten är maktlösa. Algätare is the shit.

          Tex , Segelfens pleco, gibbiceps, etc..

          Kommentar

          • Stefan
            Användare
            • november 2013
            • 26

            #6
            bilderna visar hur det ser ut på anubias och Svärdsplantorna.

            Kommentar

            • Stefan
              Användare
              • november 2013
              • 26

              #7
              Gällande mitt skägg, så har jag 7-8 otociclus, 4 st amano räkor 1st ancistrus. Ingen av dem äter utav det svarta skägget vad jag har sett iallafall.

              Kommentar

              • Mreque
                Användare
                • juni 2011
                • 348

                #8
                Ursprungligen postat av Stefan
                bilderna visar hur det ser ut på anubias och Svärdsplantorna.
                Kör på 8 timmar ljus om dagen och byt lysrör om dom är över ett år gamla. Konstant ljus med timer så växterna lär sig.

                Och Easy life vid vattenbyten. Inge salt! =)

                Och näring till växterna om du inte har det. PMDD funkar bäst !

                Kommentar

                • Mreque
                  Användare
                  • juni 2011
                  • 348

                  #9
                  Ursprungligen postat av Bosse G
                  Tack! Ja och nej. Det är tyvärr inte tofsalger. Ser ärligt talat inte ut som skägg heller utan en hel j-a skog av "könshår" . Har tyvärr ingen bättre beskrivning. Kan lätt ta bort dom manuellt genom att ta upp stenarna och rycka bort dom men dom kommer tyvärr tilbaks. Snabbväxande växter är tyvärr inte möjligt. pH 8,5 kH och 6000l/h i 420 kar. Hoppas det ger med sig.
                  Vad sägs om en modifierad balkonglåda med lecakuor och massa växter där ?

                  Kommentar

                  • Bosse G
                    NCS Medlem
                    • november 2013
                    • 235

                    #10
                    ser ut som mina såg ut. Tror det var staghorn. Dom har börjat tyna bort. Verkat ha varit tillfälligt. Går att plocka bort med fingrarna. Tidsödande men det funkar så här långt.

                    Kommentar

                    • Stefan
                      Användare
                      • november 2013
                      • 26

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mreque
                      Kör på 8 timmar ljus om dagen och byt lysrör om dom är över ett år gamla. Konstant ljus med timer så växterna lär sig.

                      Och Easy life vid vattenbyten. Inge salt! =)

                      Och näring till växterna om du inte har det. PMDD funkar bäst !
                      Tack, för hjälp och ursäkta att jag snodde din tråd Bosse G.
                      Kör 8 timmar per dag. Lysrören (2st) är 5&6 månader gamla. Har timer. Dammsuger bakom min filterbakgrund en gång per vecka vid mitt 25% vattenbyte. Nån rådde mig att jag hade överskott på näring och att den nog frodades bland filterkuberna. Har tillsatt Torumin en gång per vecka, hade för högt pH för SA. Göder med Easy Carbo, tropicas järn pump och har en mindre co2 anläggning från dem. Matar i genomsnitt varannan dag och akvariet är på ca 170 liter. Algerna som jag har problem med började komma när jag haft akvariet igång i ca 4 månader. Nu är det som sagt 6 månader sen start. Har även kastat en väldig massa blad då jag fick de rådet tidigare på en affär" mekanisk rensning". Sänkte även tempen 1,5-2grader till runt23 grader.
                      Har ju tänkt på PMDD , men hjälper det verkligen bort dessa alger?
                      Kanske måste göra en hel omstart ser ju fördjävligt ut man blir ju bara less.
                      Fast fisken verkar trivas iallafall

                      Kommentar

                      • Mreque
                        Användare
                        • juni 2011
                        • 348

                        #12
                        Ursprungligen postat av Stefan
                        Tack, för hjälp och ursäkta att jag snodde din tråd Bosse G.
                        Kör 8 timmar per dag. Lysrören (2st) är 5&6 månader gamla. Har timer. Dammsuger bakom min filterbakgrund en gång per vecka vid mitt 25% vattenbyte. Nån rådde mig att jag hade överskott på näring och att den nog frodades bland filterkuberna. Har tillsatt Torumin en gång per vecka, hade för högt pH för SA. Göder med Easy Carbo, tropicas järn pump och har en mindre co2 anläggning från dem. Matar i genomsnitt varannan dag och akvariet är på ca 170 liter. Algerna som jag har problem med började komma när jag haft akvariet igång i ca 4 månader. Nu är det som sagt 6 månader sen start. Har även kastat en väldig massa blad då jag fick de rådet tidigare på en affär" mekanisk rensning". Sänkte även tempen 1,5-2grader till runt23 grader.
                        Har ju tänkt på PMDD , men hjälper det verkligen bort dessa alger?
                        Kanske måste göra en hel omstart ser ju fördjävligt ut man blir ju bara less.
                        Fast fisken verkar trivas iallafall
                        Växer det så det knakar? =)

                        Jag hade inte kört Easy Carbo och Co2.
                        Kör Co2 bara.

                        Höj till 25 grader, flesta växterna trivs då.

                        Hur är fiskbelastningen?
                        Ger du bara järn så får du en ojämn Nitrat och fosfat tillförsel.Har du då en liten fiskbelastning så får du ganska snabbt brister och då kommer algerna.

                        Mitt tips är, Kör bara trycksatt Co2, PMDD i dubbel dos om du har mycket växter. Ljuset som du har det och 50% vattenbyte i veckan.

                        Då du gör ett 50% byte nollställer du värdena och återställer dom med PMDD dubbel dos. Då får du jämn näringtillförsel hela tiden ( Samt att PMDD är mycket billigare )

                        Se till att du har några siamesiska algätare och någon sugmun, samt någon snigel.

                        Har du Svärdplantor, cryptor / annat som får någingen genom rötterna komplettera med Sera´s bottengödning.

                        Har du brunn så skippa vattenberedning, annars använd easy-life och vänta ett dygn efter det med att dosera näringen. Annars riskerar du att förstöra näringen.

                        Och ha ej kolfilter.

                        Sedan tålamod i en månad och håll rutinerna så lovar jag att du har en bra balans.

                        Lysrör jag rekomenderar till växt kar är ( Arcadia Plant Pro kombinerat med Aqua Medic Plantgrow ) Bästa ljuset enligt mig både för ögat och för växterna.

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          På vilket sätt förstörs näringen av easylife?

                          Kommentar

                          • Mreque
                            Användare
                            • juni 2011
                            • 348

                            #14
                            Ursprungligen postat av Erik Österlund
                            På vilket sätt förstörs näringen av easylife?
                            Kan inte ge ett bra svar på det, men jag har själv märkt att easy life har en påvärkan på nitrat.

                            Bättre säker ? Skadar ju inte direkt.

                            Kommentar

                            • Stefan
                              Användare
                              • november 2013
                              • 26

                              #15
                              35fisk flest tetror, apisto par, Scalare ,otociclusarna, fjärilar och en Ancistrus.
                              Tänkte att det skulle ge tillräckligt med skit att det bara behövdes tillsatt järn. Därav tropica premium fertiliser. Växterna går ganska bra tycker jag. Allt utom en Hygrophila. Lägger med en dålig bild som referens?
                              Jag kör igång med dina tips. Vill helst inte stoppa i siameserna. Har nog med arter tycker jag. Men PPMD är ju ett billigt alternativ att testa. Och absolut större vattenbyten i en period. Hade lerkulor vi rötterna på Svärdplantorna och den småbladiga som växer som ogräs lite till vänster i akvariet.
                              Crypto har också tagit sig bra. De har inte varit med sen början.
                              Rören är utav bra kvalitet. Har Aqua Glo & Flora Glo. Har kommunalt vatten. Mäter värdena med seras dropptester. Värdena är ok, har sänkt pH bara till 7, i kran 7,5. gH 5 kH 4, no2 0,0
                              Kol har aldrig vart aktuellt tycker jag då det inte är nån sjuka i vattnet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...