Projekt, Juwel Lido 200 med Scalarer och annan SA fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas T
    Användare
    • mars 2014
    • 119

    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Kom hem och fick en "wow" känsla när jag såg karet.

    Otocinclusarna har verkligen jobbat hårt, algranden ner mot botten är obefintlig och dom har rensat av alla växter på de alger som fanns! Fantastiska fiskar!
    Låter toppen! Är alla Otocinclus lika effektiva algätare, eller är det bara Otocinclus macrospilus?

    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Gammelgäddan var på jakt inatt och 3 kardinal tetror gick åt

    Får glömma knallblåa tetror och hålla mig till höga tetror. Finns ju många fina sådana också!
    Så synd Blir övriga kardinaler också lyx-sashimi, eller kommer du flytta över dem till ett annat kar?
    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      Ursprungligen postat av Jonas T
      Låter toppen! Är alla Otocinclus lika effektiva algätare, eller är det bara Otocinclus macrospilus?

      Det vågar jag inte svara på. Första gången jag haft dom.


      Så synd Blir övriga kardinaler också lyx-sashimi, eller kommer du flytta över dem till ett annat kar?
      Nä dom får gå kvar, gäddorna blir fina och runda om magen iaf

      Kommentar

      • Jonas T
        Användare
        • mars 2014
        • 119

        Ursprungligen postat av Punkfredd
        Det vågar jag inte svara på. Första gången jag haft dom.
        Okej, såg nu när jag sökte lite mer att dina Otocinclus troligen är Otocinclus affinis... Vet du vilken "variant" det är som du har?
        Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

        Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          Ursprungligen postat av Jonas T
          Okej, såg nu när jag sökte lite mer att dina Otocinclus troligen är Otocinclus affinis... Vet du vilken "variant" det är som du har?
          Suck, ja du har helt rätt. Glömde vad dom hette, googlade och fick tydligen fram fel art. Men Affinis känner jag igen från affären! Dom hette bara Affinis.

          Kommentar

          • Jonas T
            Användare
            • mars 2014
            • 119

            Ursprungligen postat av Punkfredd
            Suck, ja du har helt rätt. Glömde vad dom hette, googlade och fick tydligen fram fel art. Men Affinis känner jag igen från affären! Dom hette bara Affinis.
            Okej, tack!

            Både snygga och effektiva Det blir troligen ett gäng med sådana i mitt kar också
            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

            Kommentar

            • {_AquA_}
              Användare
              • februari 2013
              • 1299

              Ursprungligen postat av Punkfredd
              Suck, ja du har helt rätt. Glömde vad dom hette, googlade och fick tydligen fram fel art. Men Affinis känner jag igen från affären! Dom hette bara Affinis.
              Ursprungligen postat av Jonas T
              Okej, såg nu när jag sökte lite mer att dina Otocinclus troligen är Otocinclus affinis... Vet du vilken "variant" det är som du har?
              Vill ni ha?
              // Nasser H

              Följ mina projekt:

              Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

              Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                Ursprungligen postat av {_AquA_}
                Vill ni ha?
                Coolt! Vilket lyckosvep han drar med håven! Måste ju vara flera tusen fiskar!

                Kommentar

                • {_AquA_}
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 1299

                  Ursprungligen postat av Punkfredd
                  Coolt! Vilket lyckosvep han drar med håven! Måste ju vara flera tusen fiskar!
                  Han sa något på två tusen på Spanska. Fyfan vad kan en kosta? 49 kr? Haha
                  // Nasser H

                  Följ mina projekt:

                  Tråd 1:
                  https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                  Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                  Finns mer gott på följande sida!
                  Min Zoon:
                  http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    Ursprungligen postat av {_AquA_}
                    Han sa något på två tusen på Spanska. Fyfan vad kan en kosta? 49 kr? Haha
                    Jo... Mina kostade 34:- skulle tippa på att de där killarna bara får några ören styck

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      Misströsta ej, här kommer veckans videodagbok!

                      Kommentar

                      • Jonas T
                        Användare
                        • mars 2014
                        • 119

                        Ursprungligen postat av Punkfredd
                        Misströsta ej, här kommer veckans videodagbok!

                        http://youtu.be/VpVSueKHVd8
                        Det börjar ta sig... som pyromanen sa Snyggt!

                        Har det gått åt en del kardinaltetror? Tyckte mig bara kunna se två stycken...

                        Det ser ut som du börjar få en del alger på rutorna... Tycker du att Otocinclusarna ändå gör ett bra jobb? Är det främst växterna de håller rena?
                        Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                        Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          Ursprungligen postat av Jonas T
                          Det börjar ta sig... som pyromanen sa Snyggt!

                          Har det gått åt en del kardinaltetror? Tyckte mig bara kunna se två stycken...

                          Det ser ut som du börjar få en del alger på rutorna... Tycker du att
                          Otocinclusarna
                          ändå gör ett bra jobb? Är det främst växterna de håller rena?
                          Nu hade de ju gått en hel dag med belysning samt eftermiddags sol in i karet. Men nu när ljuset är av så är alla Otosarna framme och putsar rutan! På dagen håller dom sig bland växterna eller på rötterna.

                          Du såg rätt, endast två kardinaler kvar! Men visst såg gäddorna rätt nöjda ut

                          Kommentar

                          • Jonas T
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 119

                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Nu hade de ju gått en hel dag med belysning samt eftermiddags sol in i karet. Men nu när ljuset är av så är alla Otosarna framme och putsar rutan! På dagen håller dom sig bland växterna eller på rötterna.
                            Okej
                            Du vet säkert redan detta, i och med att du har haft växtkar tidigare... Men tänkte att jag ändå kan påminna om att det kan vara en bra idé att släcka belysningen mitt på dagen, efter 4-5 timmars belysning, för att sedan slå på den på eftermiddagen igen under ca 5 timmar. Detta för att minska på algerna och förhoppningsvis då även kanske kunna locka fram Otosarna även på dagen

                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Du såg rätt, endast två kardinaler kvar! Men visst såg gäddorna rätt nöjda ut
                            Jo, de ser ut att må riktigt bra
                            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              Ursprungligen postat av Jonas T
                              Okej
                              Du vet säkert redan detta, i och med att du har haft växtkar tidigare... Men tänkte att jag ändå kan påminna om att det kan vara en bra idé att släcka ljuset mitt på dagen, efter 4-5 timmars belysning, för att sedan slå på den på eftermiddagen igen under ca 5 timmar. Detta för att minska på algerna och förhoppningsvis då även kanske kunna locka fram Otosarna även på dagen



                              Jo, de ser ut att må riktigt bra
                              Aldrig provat detta! Men har förstått att den koldioxid som finns i ett lowtech kar framför allt byggs upp under natten då växterna slutar producera syre då.

                              Att stänga av ljuset under några timmar mitt på dagen skall ju alltså ge ytterligare en liten co2 boost.

                              Skall låta karet gå som de gör en vecka till sen skall jag testa den metoden några veckor!

                              Kommentar

                              • Jonas T
                                Användare
                                • mars 2014
                                • 119

                                Ursprungligen postat av Punkfredd
                                Aldrig provat detta! Men har förstått att den koldioxid som finns i ett lowtech kar framför allt byggs upp under natten då växterna slutar producera syre då.

                                Att stänga av ljuset under några timmar mitt på dagen skall ju alltså ge ytterligare en liten co2 boost.

                                Skall låta karet gå som de gör en vecka till sen skall jag testa den metoden några veckor!
                                Att släcka belysningen mitt på dagen ska tydligen ha flera positiva effekter:
                                - Alger tycker inte om avbrott i ljusflödet, dvs man hämmar tillväxten av alger.
                                - Akvarieväxter trivs i regel med att få en viloperiod, vilket därmed stärker växternas tillväxt på sikt.
                                - När växterna vilar förbrukar de inte CO2 i samma utsträckning och därmed byggs halten CO2 upp i vattnet, framför allt i lowtech-kar, så att det finns mer att tillgå när belysningen tänds igen.

                                Exempel på ett ljusschema som jag har fått är:
                                Tänt kl 06.00-11.00
                                Släckt kl 11.00-17:00
                                Tänt kl 17:00-22:00
                                Släckt kl 22:00-06:00
                                Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                                Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                                Kommentar

                                Arbetssätt...