Projekt, Juwel Lido 200 med Scalarer och annan SA fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Ursprungligen postat av Jonas T
    Ser ut som att du fick samma problem som mig med Cryptocorynen... Rötterna klarar sig dock, så orkar man vänta kommer det upp nya blad. De blad som redan har början till "röta" kan man lika gärna klippa bort, för de kommer ändå att förtvina. Har bladen bara lite prickar på sig men inga hål, så kan de klara sig och kan därmed sparas.

    Lycka till!... oavsett vad du bestämmer dig för att göra.
    Allright. Ja dom får sitta tills vidare. "Problemet" är ju att jag kommer plantera om karet igen och då kommer dom behöva anpassa sig ytterligare en gång.

    När dom väl anpassat sig brukar de ju växa som ogräs dock...

    Den nya planen är att göra en total omstart.

    Kommer föra bak all soil så att där finns ca 8 cm att plantera i och sedan köra något vanligt botten material längst fram typ blästersand. Kommer skippa bottentäckare helt då jag tror karet är för högt för det.

    Kommer göra "ön" lite mindre för att ge växterna mer plats och för att göra det enklare att klippa dom.

    Kommentar

    • Jonas T
      Användare
      • mars 2014
      • 119

      Ursprungligen postat av Punkfredd
      Allright. Ja dom får sitta tills vidare. "Problemet" är ju att jag kommer plantera om karet igen och då kommer dom behöva anpassa sig ytterligare en gång.

      När dom väl anpassat sig brukar de ju växa som ogräs dock...

      Den nya planen är att göra en total omstart.

      Kommer föra bak all soil så att där finns ca 8 cm att plantera i och sedan köra något vanligt botten material längst fram typ blästersand. Kommer skippa bottentäckare helt då jag tror karet är för högt för det.

      Kommer göra "ön" lite mindre för att ge växterna mer plats och för att göra det enklare att klippa dom.
      Det går bra att flytta dem igen, så länge de inte har skickat upp nya blad eller bildat för mycket nya rötter. I annat fall är risken att det blir samma sak igen. Så vill du ha cryptocorynen någon annan stans kan du troligen flytta dem inom några dagar utan problem. Det är dock lättare att se dem nu när de fortfarande har något blad eller stjälk kvar, annars får du gräva lite och "sila" substratet efter rötterna. Jag tog dock bort mina helt och började om på nytt, så jag förstår om du vill göra det samma.

      Det låter som du har en bra plan på hur du vill göra om i karet, och det brukar blir bättre med en "total omstart", än att försöka anpassa sig för mycket till det befintliga. Lycka till!
      Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

      Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        Punkfredd, jag tycker du ska spara cryptorna, dom kan bli fina om dom tar sig senare. Kör du PMDD i det här akvariet? I så fall vilken dos?

        Kommentar

        • Ducce
          Användare
          • november 2009
          • 360

          jag har planterat om crypto tidigare i samma kar i samband med att jag flyttat karet ut problem att de smälter bort, tror det stora problemet är när man byter vatten (ex. att det är olika vatten i butik och hemm) och inte att man flyttar dem.

          /R

          jag har planterat om crypto tidigare i samma kar i samband med att jag flyttat karet ut problem att de smälter bort, tror det stora problemet är när man byter vatten (ex. att det är olika vatten i butik och hemm) och inte att man flyttar dem.

          /R

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            Jahapp...

            Ett tillfälle för mig i jobbet har dykt upp och jag tvingas att skära ner på min hobby. Säljer därför nu mitt Juwel Lido 200 (den stora modellen) köpt på Herkules Zoo i Gbg i höstas med 1,5 års garanti kvar. Medföljer gör även ett sprillans nytt ytterfilter Sera Bioactive 400 med UV! 2 Års garanti kvar! Mer info om

            Kommentar

            • westafrica
              Användare
              • mars 2014
              • 320

              Projekt, Juwel Lido 200 med Scalarer och annan SA fisk.

              Ursprungligen postat av Punkfredd
              hmm hoppas inte du gör dig av med ditt andra

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                Ursprungligen postat av westafrica
                hmm varför detta?
                Tiden finns inte just nu pga av barn och ändrade arbetsförhållanden som
                Behöver prioriteras.

                Kommentar

                • westafrica
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 320

                  Ursprungligen postat av Punkfredd
                  Tiden finns inte just nu pga av barn och ändrade arbetsförhållanden som
                  Behöver prioriteras.
                  hoppas du ska ha kvar ditt andra kar

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    Ursprungligen postat av westafrica
                    hoppas du ska ha kvar ditt andra kar
                    Jepp! Fick välja vilket jag får göra mig av med...

                    Kommentar

                    • westafrica
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 320

                      Ursprungligen postat av Punkfredd
                      Jepp! Fick välja vilket jag får göra mig av med...
                      va hemskt, skulle aldrig kunna göra det

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Ursprungligen postat av westafrica
                        va hemskt, skulle aldrig kunna göra det
                        Näae, men man får skilja på verkliga livet med barn, familj och arbete och sina nöjesintressen ibland.

                        Kommentar

                        • Falken
                          Användare
                          • december 2013
                          • 16

                          Tråkigt när dessa val måste göras. Gjorde själv sak samma för 12 år sedan då min dotter föddes. 1,7 kg vägde hon och med hjärtfel.
                          Nu är man tillbaks i hobbyn igen, dock tar det tid att sätta in sig i allt.

                          Richard

                          Kommentar

                          • {_AquA_}
                            Användare
                            • februari 2013
                            • 1299

                            Behåll akvariet även om det står tomt ... det är surt när du har lagt ner så mycket pengar och allt är i princip helt ny!!! Sälj fiskarna om du måste men resten kan stå och vila... tänk efter nu
                            // Nasser H

                            Följ mina projekt:

                            Tråd 1:
                            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                            Finns mer gott på följande sida!
                            Min Zoon:
                            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              Ursprungligen postat av {_AquA_}
                              Behåll akvariet även om det står tomt ... det är surt när du har lagt ner så mycket pengar och allt är i princip helt ny!!! Sälj fiskarna om du måste men resten kan stå och vila... tänk efter nu
                              Äh, bättre någon annan får glädje av det än att det står och samlar damm här hemma.

                              Har ju två småbarn och mycket på jobbet (hjärtattack inbound) känner verkligen att jag kan skiljas från baljan och ha kvar glädjen i rovfisk karet istället.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...