Projekt, Juwel Lido 200 med Scalarer och annan SA fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #31
    Vad gav du för Fluval's plantsoil? Hur många påsar/säck fick du hälla i?
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #32
      Ursprungligen postat av {_AquA_}
      Vad gav du för Fluval's plantsoil? Hur många påsar/säck fick du hälla i?
      Köpte på Hornbach för 200 kr säcken. Hade i två säckar, men hade jag inte haft stenröset i så hade de gått i 3 säck.

      Tror säkert man kan köpa in det billigare ifrån Tyskland om man ska fylla ett större kar.

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #33
        Kan man köra Plansoil under vanlig blästersand tro?

        Vad har den för egenskaper, eller vad var det som gjorde att du valde den?
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • {_AquA_}
          Användare
          • februari 2013
          • 1299

          #34
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Köpte på Hornbach för 200 kr säcken. Hade i två säckar, men hade jag inte haft stenröset i så hade de gått i 3 säck.

          Tror säkert man kan köpa in det billigare ifrån Tyskland om man ska fylla ett större kar.
          Stora kar har tyvärr sina nackdelar när det kommer till medicinering och sand inköp...
          Själv körde jag med vanlig svart sand innan och mina plantor stormtrivdes. Kanske det fanns något i sanden? Denna jag har nu är mer finkornig och kompakt..hmmm

          Du får säga till hur det går!
          // Nasser H

          Följ mina projekt:

          Tråd 1:
          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

          Finns mer gott på följande sida!
          Min Zoon:
          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #35
            Ursprungligen postat av Crenicichla
            Kan man köra Plansoil under vanlig blästersand tro?

            Vad har den för egenskaper, eller vad var det som gjorde att du valde den?

            Jag vet inte om det går, jag fastnade för att det håller PH nivån något sur samt att jag ville testa ett mörkt bottensubstrat denna gången.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #36
              Kolla på en aquascape video på tuben igår.. den gubben hade nog i 3-4 olika pulver innan han började fylla med olika grus å grejer... Man kände sig som en nybörjare som inte kunde nått när man såg han bygga upp landskapet
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #37
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Kolla på en aquascape video på tuben igår.. den gubben hade nog i 3-4 olika pulver innan han började fylla med olika grus å grejer... Man kände sig som en nybörjare som inte kunde nått när man såg han bygga upp landskapet
                Haha ja de finns massa hokuspokus om man vill göra det svårt för sig...

                Men dom får ju till fina scapes också!

                Idag släppte jag i 5 stycken Amonoräkor som levt i en plasthink med några tussar anubias i... Utan värmare eller rörelse i vattnet. Ja hur många månader vet jag inte men det känns som de ska mycket till innan dessa krabater dukar under!

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #38
                  Vad tror ni om följande:

                  1. En klunga med denna som fästes i rot. Och får agera "mellangrundsplanta".


                  2. Denna verkar vara den enklaste lösningen på en bottentäckare.


                  3.Den här mossan rätt högt upp i en klunga så den får bra med ljus:


                  4.Och denna som bakgrundsplanta



                  Sen blir de nog lite Anubias här och var och kanske någon mindre Cryptocyrone eller Svärdplanta i mellangrunden.

                  Kommentar

                  • {_AquA_}
                    Användare
                    • februari 2013
                    • 1299

                    #39
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Kolla på en aquascape video på tuben igår.. den gubben hade nog i 3-4 olika pulver innan han började fylla med olika grus å grejer... Man kände sig som en nybörjare som inte kunde nått när man såg han bygga upp landskapet
                    Det du tittat på är produkter ifrån ADA (Aqua Design Amano) som grundades och ägs av Takashi Amano. Kostar en jävla massa och används med jord/grus ifrån samma företag.

                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Vad tror ni om följande:

                    1. En klunga med denna som fästes i rot. Och får agera "mellangrundsplanta".


                    2. Denna verkar vara den enklaste lösningen på en bottentäckare.


                    3.Den här mossan rätt högt upp i en klunga så den får bra med ljus:


                    4.Och denna som bakgrundsplanta



                    Sen blir de nog lite Anubias här och var och kanske någon mindre Cryptocyrone eller Svärdplanta i mellangrunden.
                    Hade nog lindat rotens vissa höjdpunktsdelar med mossa istället! Du kan ha Riccia fluitans som bottentäckare som du binder på små små stenar här och var och sedan täcker det botten per automatik! Används mycket av Takashi Amano.

                    I ditt akvarium då du ska ha bottentäckare så rekommmenderar jag inte växter som växer upp till ytan och täcker för ljuset! Det du kan göra är att plantera "dwarf hairgrass" ut med sidorna av akvariet och sedan i mitten typ så planterar du Riccia fluitans som du binder på stenplattor och bara släpper ner (annars flyter de upp till yten för det är en flytväxt)...

                    Du binder mossan på rotens höjdpunktsdelar OCH slutligen Java Fern Narrow leaf som du länka i första länken... I mer skuggade områden kan du plantera någon anubias!!! Kommer bli så jävla sjukt HAHAHHA

                    Något i stil med detta menar jag med mossa på rot och java fern narrow leaf
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Customer_tank_Luiz_Moiz_large.jpg
Visningar: 1
Storlek: 86,1 KB
ID: 690031
                    Senast redigerad av {_AquA_}; 18 februari 2014, 22:27.
                    // Nasser H

                    Följ mina projekt:

                    Tråd 1:
                    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                    Finns mer gott på följande sida!
                    Min Zoon:
                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #40
                      Ursprungligen postat av {_AquA_}
                      Det du tittat på är produkter ifrån ADA (Aqua Design Amano) som grundades och ägs av Takashi Amano. Kostar en jävla massa och används med jord/grus ifrån samma företag.



                      Hade nog lindat rotens vissa höjdpunktsdelar med mossa istället! Du kan ha Riccia fluitans som bottentäckare som du binder på små små stenar här och var och sedan täcker det botten per automatik! Används mycket av Takashi Amano.

                      I ditt akvarium då du ska ha bottentäckare så rekommmenderar jag inte växter som växer upp till ytan och täcker för ljuset! Det du kan göra är att plantera "dwarf hairgrass" ut med sidorna av akvariet och sedan i mitten typ så planterar du Riccia fluitans som du binder på stenplattor och bara släpper ner (annars flyter de upp till yten för det är en flytväxt)...

                      Du binder mossan på rotens höjdpunktsdelar OCH slutligen Java Fern Narrow leaf som du länka i första länken... I mer skuggade områden kan du plantera någon anubias!!! Kommer bli så jävla sjukt HAHAHHA

                      Något i stil med detta menar jag med mossa på rot och java fern narrow leaf
                      [ATTACH=CONFIG]51297[/ATTACH]
                      Jag hör dig! Är rädd att ljusmängden är för liten för Riccia fluitans bara...

                      Har bara 0,24w/liter, skall förvisso sätta dit reflektorer också...

                      Kanske byta ut Juwels rör mot andra bättre kan göra en viss skillnad med.

                      Kommentar

                      • olaw
                        NCS Medlem
                        • juli 2006
                        • 470

                        #41
                        Roligt projekt Punkfredd, ska bli kul att följa. Spännande med SA fisk och växter. Jag håller också på att göra om mitt kub akvarium till något som är tänkt att bli mycket växter och några mindre SA fiskar. Jag har köpt en del växter på Tradera och Ebay, det kan vara ett tips.

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          #42
                          Ursprungligen postat av olaw
                          Roligt projekt Punkfredd, ska bli kul att följa. Spännande med SA fisk och växter. Jag håller också på att göra om mitt kub akvarium till något som är tänkt att bli mycket växter och några mindre SA fiskar. Jag har köpt en del växter på Tradera och Ebay, det kan vara ett tips.
                          Ja jag tror det kan bli ett riktigt trevligt och harmoniskt kar.

                          Hoppas inte scalarerna kommer kännas för stora men jag tror inte det.

                          Har sett scalarkuber på 50x50x50 som ju är betydligt mindre.

                          Kommentar

                          • {_AquA_}
                            Användare
                            • februari 2013
                            • 1299

                            #43
                            Hur går det? Något nytt?
                            // Nasser H

                            Följ mina projekt:

                            Tråd 1:
                            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                            Finns mer gott på följande sida!
                            Min Zoon:
                            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #44
                              Ursprungligen postat av {_AquA_}
                              Hur går det? Något nytt?
                              Hehe inte direkt.

                              Beställt massor av javaormbunke som jag kommer fylla basen av rötterna med.

                              Imorgon åker jag och hämtar installationssets utblåset så jag kan kicka igång filtret.

                              Fyllde karet till 60% första dagen och har sedan fyllt på ca 1-2 cm per dag för att gradvis sänka rötterna i vattnet och det verkar fungera! Man ser att roten varje dag sugit åt sig vatten ett par cm ovanför ytan.

                              Kan slänga upp lite bilder imorgon...

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #45
                                Suuuuuck.

                                Skulle kicka igång filtret idag men upptäckte att varje slang är 10 cm för kort.

                                Ska ändå åka och handla på mig resten av växterna imorgon är tanken

                                Sen får dom stå i krukorna till i helgen , få tömma ur allt och göra om hela scapen från början känner jag.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...