Jaguarciklid 2003 - del 5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    INXS: Det verkar bli en redig kull det där.
    Ska du låta föräldrarna försöka ta hand om hela kullen själva eller ska du fixa ett till yngelkar och göra ett nytt försök att föda upp dem själv?

    Har du någon teori varför ynglena i sumpen har vuxit snabbare än de i yngelkaret? Jag tycker fortfarande att mina jaguaryngel i yngelkaret växer irriterande sakta, de har dock vuxit lite snabbare på sista tiden då jag har gjort delvattenbyte lite oftare men trots detta så rör det sig bara om ca 5mm per månad.
    Dina "sump-yngel" har ju vuxit ruskigt snabbt och jag skulle gärna vilja veta vad som rör sig bakom detta... Matar du dem precis som de övriga fiskarna eller livnär de sig på överbliven mat som sugs ut från huvudkaret?


    Här hos mig så är det bara ett 20-tal yngel kvar, föräldrarna sköter fortfarande om dem men hanen verkar ha börjat förbereda sig för nästa lek då han nu har grävt en stor grop och börjat putsa och "provköra" skiffern. Hanen har dessutom börjat uppvakta honan och slår med fenorna och spänner sig som aldrig förr, de värsta aggressionerna har uteblivit än så länge och detta har nog mycket att göra med att honan nu har börjat tuffa till sig och inte längre tillåter alltför hårda tag utan att "ryta till". Honan spänner ut gällocken och kör värsta "chicken-racet" mot hanen när han kommer farandes och detta verkar göra att hanen inte går på för fullt som han har gjort tidigare. Det vore EXTREMT skönt om detta är ett tecken på att de nu börjar bli lite mer samspelta.

    Här är för övrigt några nya bilder på firrarna.







    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • INXS

      Fredrik - din fotografering ar suveran!! Det ar nagra av dom basta fotona jag har sett. Hanen ser ju daligt tjock och kraftig ut - min ser ju ut som varsta Starvin Marvin biafra barn mot den. Jag ser dessutom att han har fatt verkligen schysst monster som dominant hane. Du ska va stolt som fan , det ar suverana firrar och foton!!
      Bra jobb!

      OK till nasta punkt pa programmet: jag har inte bestamt mig vad jag skall gora med denna kull av yngel, det har varit mycket att gora pa jobbet och jag skall forsoka ta med mig kidsen pa en liten semester pa typ en vecka sa det ar ju inte smart att starta nagat om jag inte ar har och eftersom jag har bokat mycket grejor pa jobbet sa kommer akvarieverksamheten att bli lidande.

      Jag har lite teorier pa vad det skulle kunna vara som gor att ynglen vaxer battre eller samre och nar jag far tid skall jag undersoka det - kanske med nasta kull.

      Jag skall forsoka dra upp ett gang med yngel i en inhangnad i sumpen sa dom har samma vatten som foraldrarna men inte tillgang till foraldrarna och dessutom kommer dom att vara osynliga till foraldrarna. Det blir en bra jamforelse med dom ynglen som stannar med foraldrarna for att se om det ar nagot med kropps slemmet pa foraldrarna eller bara vattnet.

      Sedan vill jag test att dra upp nagra med farskt vatten mot nagra dar alla vattenbyten kommer ur huvudkaret.

      Dom ynglen som ar i sumpen tar nu fullvuxna frysta Artemia, daphnia och levande tubifex plus allt mojligt torrt och jag tror att efter att dom nar en viss storlek borjar dom verkligen vaxa.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        citat:Ursprungligen skickat av INXS

        Fredrik - din fotografering ar suveran!! Det ar nagra av dom basta fotona jag har sett. Hanen ser ju daligt tjock och kraftig ut - min ser ju ut som varsta Starvin Marvin biafra barn mot den. Jag ser dessutom att han har fatt verkligen schysst monster som dominant hane. Du ska va stolt som fan , det ar suverana firrar och foton!!
        Bra jobb!
        Tackar tackar, vad kul att du gillar bilderna och firrarna. Det värmer speciellt mycket att du gillar bilderna då jag har börjat experimentera med att fota utan blixt och då dessa bilder är de första riktigt lyckade bilderna från detta experiment. Blixt-bilderna har iofs mer detaljer osv men färgerna är verkligen helt off... de senaste icke-blixt-bilderna fick faktiskt ett väldigt naturligt utseende och det är detta som jag har försökt få fram i det nya experimentet.
        Fler liknande bilder dyker förhoppningsvis upp i framtiden.

        Appropå utseendet på firrarna så är det där hanens lekdräkt, detta härliga mönster visar han tyvärr bara upp 1-2 veckor innan leken... Det vore kul om han alltid kunde se ut så där men man kan ju tyvärr inte få allt här i världen.

        citat:Ursprungligen skickat av INXS

        Dom ynglen som ar i sumpen tar nu fullvuxna frysta Artemia, daphnia och levande tubifex plus allt mojligt torrt och jag tror att efter att dom nar en viss storlek borjar dom verkligen vaxa.
        Inse hur snabbt det har gått, bara drygt en månad gamla och de käkar redan "normalt" foder. Impressive!
        Jag vågar inte ens tänka på hur länge det tog för mina yngelkars-yngel innan de började kunna käka Hikari-mini och vanligt frysfoder... ruggigt länge tog det i alla fall.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • chrillo
          Användare
          • februari 2003
          • 180

          Ja förmodligen blir de aggresivare ju äldre de blir men än så länge är det lugnt. En fisk som jag däremot uppmärksammat som tokaggresiv då den leker är Jack Dempseyn. Vi har precis fått ett par av våra J.Dempseys och de far runt som galningar och jagar alla fiskar och de bråkar även med varann och mäter krafterna nå så otroligt. Har inte sett maken till mer alert fisk och där även honan är otroligt livlig och spänner sig mot hanen.

          Förästen FI vi har ju som sagt kvar våran parachromis art som vi inte vet exakt vilken den är. Men tyvärr så har vi fullt i alla våra kar nu så vi måste göra oss av med den. Men vi vill så hemskt gärna se vad det blir för en fisk. Så om du är sugen på att ta över den så får du den av oss. Vi flyttar snart till luleå så är du sugen så hör av dig.
          720liter Malawi

          Mvh /Christian
          http://www.akvaristforeningnord.org

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            citat:Ursprungligen skickat av chrillo

            En fisk som jag däremot uppmärksammat som tokaggresiv då den leker är Jack Dempseyn. Vi har precis fått ett par av våra J.Dempseys och de far runt som galningar och jagar alla fiskar och de bråkar även med varann och mäter krafterna nå så otroligt. Har inte sett maken till mer alert fisk och där även honan är otroligt livlig och spänner sig mot hanen.
            Jag håller med, personligen har jag dock bara ca 2 dagars erfarenhet av jack dempseys och anledningen att den blev så kortvarig var just deras aggression... Men mina fiskar hade inte parat ut ännu och det var troligtvis aggressionerna vid parbildningen som jag råkade ut för, det gick i alla fall inte att ha dem i samma kar hur jag än möblerade, ändå var fiskarna en bit under 10cm och karet samma 375a som jag har nu.
            Vi skaffade även en ensammen stor jack dempsey(uppskattningsvis 15cm) till ett kar med stora as till påfåglar när jag var yngre, detta är iofs en ganska osmart kombination men eftersom påfåglarna var rejält mycket större och eftersom vi var optimistiska så trodde vi givetvis att det skulle fungera i alla fall... Men icke då. Dempseyn intog ganska snabbt hela karet och lämnade ca 10cm i ena gaveln åt påfåglarna... vi bytte in honom ett par dagar senare...

            citat:Ursprungligen skickat av chrillo

            Förästen FI vi har ju som sagt kvar våran parachromis art som vi inte vet exakt vilken den är. Men tyvärr så har vi fullt i alla våra kar nu så vi måste göra oss av med den. Men vi vill så hemskt gärna se vad det blir för en fisk. Så om du är sugen på att ta över den så får du den av oss.
            Jag hade gärna tagit hand om den om jag hade kunnat men just nu så är det tyvärr lika fullt här hos mig som hos er. Jaguarparet går inte att kombinera med andra ciklider och citrinellumen är tveklöst den aggressivaste fisk jag någonsin har råkat ut för, i övrigt så har jag bara yngelkaret men det är ju inte direkt något alternativ...
            Rolle har ofta inne billiga begagnade kar nu på sommaren, är det ett alternativ att skaffa ännu ett kar så rekommenderar jag att du kollar med honom vad han har inne. Karet jag skaffade till citrinellumen fick jag för en struntsumma och ändå följde det med ett Eheim 2217 ytterfilter, en ordentlig trämöbel samt all annan utrustning som behövs. Det är tydligen många som stänger ner sina kar till sommaren och de blir tydligen aldrig sålda om han håller för högt pris på dem.
            Så pallra er till Rolles och fynda med andra ord.

            Har du någon bild på den okända parachromisen så att man kan få se vad det är för något?

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • INXS

              Vad ar det for fasoner att snacka om Jack Dempsey har pa Jaguar terratoriet ???

              Jag hadde ett(som jag gissade)par Jack Dempsey i 500 liters karet , 2 meter. Dar gick allt bra men det var ganska overbefolkat och jag ville se om jag kunde fa nagra yngel av dom sa jag plockad ur dom och satte dom i sitt eget 125 liters.

              Det gick helt at helskotta, hanen jagade honan och tuggade av alla hennes fenor inom ett par veckor och innan dom hade varit i sitt egna 3 veckor begick hanen sjalvmord nar han hoppade ur en dag.

              Jag har sett detta flera ganger - man tar ett par ur salskapsakvariet och ger dom sitt eget och det blir stans slagsmal. Troligen maste man ha stora kar for att undvika dessa agressionsproblem.

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                citat:Ursprungligen skickat av INXS

                Vad ar det for fasoner att snacka om Jack Dempsey har pa Jaguar terratoriet ???
                Förlåt. Men det finns en särskild jack dempseytråd nu om du är intresserad.


                Tillbaka till jaguarerna...
                Jag plockade fram kameran idag igen och tänkte för en gång skull ge honan lite utrymme här i tråden. Det är vanligast att man pratar om hanarnas färgprakt när man pratar om jaguarciklider men jag tycker att även honorna är vackra, fast då givetvis på ett lite annorlunda sätt. Min jaguarhona har ju ett ganska fattigt jaguarmönster för att vara en jaguarciklid... men jag tycker själv att hon är jättevacker med sina tydliga stora sidofläckar och sin gulaktiga basfärg.

                Kolla bara på dessa bilder.





                Och här är en film där hon visar upp sitt nya lite tuffare beteende(spänner ut gälarna åt hanen).

                (3.0MB)

                Hanen är givetvis också vacker och här är två färska filmer på hanen.

                (3.6MB)

                (4.8MB)
                I den andra filmen kan man om man koncentrerar sig se de fåtal yngel som fortfarande lever och man får också se när hanen så lydigt och fint ställer upp sig och poserar för kameran med utspända fenor.

                Här är en lite längre film där man ser lekparet under sina lugnare stunder, här syns det också tydligt att fiskarna ser oerhört olika ut jämfört med varandra.

                (9.7MB)

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • INXS

                  Faan va krallig hon ser ut - en riktig tjocka Berta.

                  Mitt par ser nog svultet ut mot ditt - eller sa kan jag saga att dom ar pa Adkins Diet,

                  Sa dom nya ynglen ar frisimmande for andra dagen och hela karet ar fullt av ett moln av yngel. Gibbicepcen den stackarn blir helt ihjal slagen av dom men han haller sig igang bra. Jag kollade in forra kullen som ligger i sumpen under och markte att storsyskonen ser otroligt tjocka ut , fast jag inte har matat dom ???

                  Plotsligt kom lite av molnet fran den nya kullen lite for nara overflodet och nagra av dom nya ynglen foll ner i sumpen - storebror/syster snappade i sig dom sa fenorna rok. Tur for lillbrorsan att vi inte ar Jaguarer nar den lille jakeln snodde mina Kiss skivor och andvande dom till att aka pulka pa utanfor plugget. Han skulle inte ha overlevt en mikrosekund i akvariet med mig!!

                  Na ja , den forsta kullen vaxer ju annu snabbare nu - dom storre kommer troligen att na 3 cm denna veckan och det har bara varit 5 (?) veckor.

                  Kommentar

                  • FI
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 3743

                    citat:Ursprungligen skickat av INXS

                    Faan va krallig hon ser ut - en riktig tjocka Berta.

                    Mitt par ser nog svultet ut mot ditt - eller sa kan jag saga att dom ar pa Adkins Diet,
                    Jag kanske matar mina för mycket, eller?
                    De får 3-4 av de största Hikari-pelletsarna 2ggr per dag. Ibland får de 3-4 Hikaris på morgonen och 1 Hikaris samt 10-15 Sera Cichlidsticks på kvällen.
                    Frysfoder äter de inte längre.

                    Kanske i mesta laget eller? ...de har ju aldrig sett magra ut i alla fall...
                    Hur mycket matar du dina?


                    citat:Ursprungligen skickat av INXS

                    Sa dom nya ynglen ar frisimmande for andra dagen och hela karet ar fullt av ett moln av yngel. Gibbicepcen den stackarn blir helt ihjal slagen av dom men han haller sig igang bra. Jag kollade in forra kullen som ligger i sumpen under och markte att storsyskonen ser otroligt tjocka ut , fast jag inte har matat dom ???

                    Plotsligt kom lite av molnet fran den nya kullen lite for nara overflodet och nagra av dom nya ynglen foll ner i sumpen - storebror/syster snappade i sig dom sa fenorna rok. Tur for lillbrorsan att vi inte ar Jaguarer nar den lille jakeln snodde mina Kiss skivor och andvande dom till att aka pulka pa utanfor plugget. Han skulle inte ha overlevt en mikrosekund i akvariet med mig!!

                    Na ja , den forsta kullen vaxer ju annu snabbare nu - dom storre kommer troligen att na 3 cm denna veckan och det har bara varit 5 (?) veckor.
                    Det där är ju helt suveränt! En sump rockar ju! De yngel som sugs in i mitt ytterfilter går ju bara till spillo, majoriteten dör och några plockar jag ur lite då och då. Att kunna använda de svagaste ynglena(de som sugs ut...) till mat åt de lite större ynglena utan att behöva fånga dem själv är ju fantastiskt bra, det blir dessutom ett mycket naturligt foder för dem och de får dessutom lära sig jaga redan vid en ganska tidig ålder.
                    Total perfektion!

                    Så... Hur bygger jag nu en sån där sump? *tar fram papper och penna...*

                    Mvh Fredrik Isaksson
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    • INXS

                      Hmm, jag vet inte direkt hur mycket jag matar - gibbicepcen ser ju ganska tjock ut.
                      Jag har pa sistone satt in 4 daggmaskar en gang pa dagen , krill (ca 20st) pellets 10-12, flingor 1-2 matskedar, artemia, svartmask ,mm. (inte allt pa en gang men det mixas up olika grejor jamt, jag ser dom sallan ata men dom overlever ju och leker sa dom maste ha atit nar jag inte kollar)

                      Sumpen var ju faktiskt valdigt latt:
                      - Det finns "overflows" som man bara hakar pa akvariet - det ar bara ett U formad plastror som gar mellan tva plastboxar. En plastbox i akvariet med "kam" for att sila ur grovt skrap och en utanfor som har ett hal i botten dar man satter in ett plastror som gar ner i "sumpen". Plastroret pa utsidan som gar in i boxen skall sticka upp ca 5+ cm sa att det alltid finns vatten i den boxen viket gor att vattnet aldrig tomms ur U roret som gar mellan boxarna. sedan slingrar man ner roret i sumpen som kann vara ett akvarium eller en plast container( jag gillar akvarium eftersom jag kan se firrarna. Om man har grus/sand i sumpen far man battre biologiskt filter. Sedan ar det bara att fixa en pump som pumpar upp vattnet till huvudkaret genom ett annat ror. Plastroren gar mellan sump och akvarium som fran ett ytterfilter. Man kan belysa och plantera sumpen sa man far annu battre biologisk filtrering.

                      Det var bara en liten latt beskrivning och det finns manga satt att gora det hela battre och skraddarsytt men det har ar forst steget.

                      Jag har tankt att att inreda plattor av plexiglas som skall klistras med silikon just fore insuget till pumpen och dar trycka ner tre olika grovlekar filter som vattnet skulle passera genom - dessa skulle bara dras ur och rensas da och da. Sedan skulle jag kora in det i akvariet genom ett Undergravelfilter men i Reverse sa vattnet trycker upp allt fran botten istallet for att suga ner det och det skulle rinna over i sumpen dar det filtreras ur. Detta skulle underlatta renhalningen ganska mycket.

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        INXS: Det lät ganska avancerat det där, jag förstod det mesta men säkert inte allt....
                        Du har inte någon bild på underverket?

                        Hålls sumpen tillräckligt ren så att det går att använda som ett vanligt akvarium? ...eller är det mer som att fiskarna lever i ett skitigt filtersystem?
                        Har du belysning till sumpen?

                        Hur som helst så verkar det väldigt intressant i alla fall.


                        Tillbaka till huvudämnet...
                        Ett av mina stora jaguaryngel dog i natt.
                        Den största av ynglena har börjat bli rejält aggressiv och har under en veckas tid regerat stenhårt i karet, de andra två har bara tillåtits komma fram ur sina gömställen vid matningen... Det är svårt att veta säkert vad som dödade ynglet men jag gissar att det var en kombination av stressen från att leva i skräck samt den ohyggliga värmen som vi har haft den senaste veckan. Inget av mina kar har haft en temp på under 29 grader de senaste dagarna...

                        Så nu är det bara två yngel kvar av föräldrarnas första lyckade lek. Tråkigt men sant...

                        Jag mätte i alla fall det döda ynglet och det var hela 4cm och var ändå lite mindre än det största ynglet, uppskattningsvis så borde detta innebära att det största ynglet är 4,5-5cm nu idag. Sakta men säkert så börjar det bli en riktig fisk av den där lilla krabaten.

                        Det är lite osäkert än så länge men eventuellt så kommer jag att byta in den ensamma citrinellumciklidshonan och i så fall så kommer 222-litrarn att stå tom... Ett perfekt ställe för vidare förvaring av de två kvarvarande jaguarynglena med andra ord.
                        I så fall så tänkte jag att jag skulle kunna ha de två jaguarynglena samt någon annan intressant ciklidart i 222-litrarn. Det kan bli ett intressant projekt tror jag, det skulle hur som helst vara jättekul att kunna ha kvar jaguarynglena så att man fick se hur de blir då de blir större(15-20cm).

                        Men om detta blir verklighet eller ej återstår att se.

                        Mvh Fredrik Isaksson
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • Daniel Odell
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 2437

                          Projekt "spara ett par" drog igång igår så jag åkte iväg med 4 oönskade jaguarer till leasing.

                          Kommer hem och ser att jag sparat fel fisk som hona *idiot*

                          Ska ju bli kul å försöka hitta rätt hona i försäljningskaret...
                          fish r friend

                          Kommentar

                          • walle_1
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 708

                            citatet är lite osäkert än så länge men eventuellt så kommer jag att byta in den ensamma citrinellumciklidshonan och i så fall så kommer 222-litrarn att stå tom... Ett perfekt ställe för vidare förvaring av de två kvarvarande jaguarynglena med andra ord.
                            Det var ett jäkla bytande fram och tillbaka med den där citrinellumen=).

                            Skämt åsido.
                            Är fisken inte intressant längre? varför ska du byta den?

                            citat:uppskattningsvis så borde detta innebära att det största ynglet är 4,5-5cm nu idag
                            Nu borde du kunna få dom att växa på allvar. Mina firrar växte 2 cm per månad när dom var ca 5 cm så du kan nog få dom uppåt 9-10 cm inom 2-3 månader.

                            Min jaguar börjar bli ruskigt fin i färgerna. Antar att han har någon sorts lekdräkt.

                            En sak jag undrar över bara: På mornarna innan jaguaren har blivit matad så är han ganska tjock av sig. Inte nå jättetjock men det syns att det är något magen. Första gången jag såg det så blev jag förskräckt, HJÄLP en hona. Men är detta en hona då måste det vara den snyggaste som simmat på denna jord. Den ser ganska exakt ut som FI:s hane på bilderna. Väldigt prickig överallt och blåskimrade fenor och lila sidor så det kan omöjligt vara en hona.

                            Kan det vara mjölke som syns så tydligt eller är det helt enkelt så att han har såpass stora inälvor så dom syns även fast han inte har ätit? han är väl närmare 18 cm nu.


                            MVH Martin

                            http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                            Kommentar

                            • FI
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 3743

                              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                              Det var ett jäkla bytande fram och tillbaka med den där citrinellumen=).

                              Skämt åsido.
                              Är fisken inte intressant längre? varför ska du byta den?
                              Hehe, jo jag håller med, det är nästan inte klokt det här...
                              Men anledningen till det tänka inbytet denna gång är mindre allvarligt än förra gången. Fisken i sig mår jättebra, däremot så är det mitt intresse som har svalnat rejält och då tror jag att fisken får det bättre hos någon annan. Arten som sådan gillar jag däremot helskarpt, en mer utåtriktad fisk har jag aldrig stött på och som "petfish" så kan man inte ha en roligare fisk.
                              I mitt fall så svalnade däremot intresset då det kom fram att det var en hona och inte en hane... Att ha en ensammen ciklidhona i karet är tydligen ingen höjdare... Det är en sak att sitta och vänta i 1-2 veckor på att en fisk ska fläkta och vakta ägg och nykläckta yngel, vetskapen att det snart dyker upp ett stort moln av småttingar gör att man gärna står ut med att fisken drar sig tillbaka under en kortare tid. ...men att se en ensammen fisk sitta lika länge och fläkta ägg som inte har en möjlighet att kläckas är inte särskilt kul...

                              citat:Ursprungligen skickat av walle_1

                              En sak jag undrar över bara: På mornarna innan jaguaren har blivit matad så är han ganska tjock av sig. Inte nå jättetjock men det syns att det är något magen. Första gången jag såg det så blev jag förskräckt, HJÄLP en hona. Men är detta en hona då måste det vara den snyggaste som simmat på denna jord. Den ser ganska exakt ut som FI:s hane på bilderna. Väldigt prickig överallt och blåskimrade fenor och lila sidor så det kan omöjligt vara en hona.

                              Kan det vara mjölke som syns så tydligt eller är det helt enkelt så att han har såpass stora inälvor så dom syns även fast han inte har ätit? han är väl närmare 18 cm nu.
                              Fiskarna blir grövre ju större de blir, det är förmodligen detta du ser. Min hane är nog nästan 5cm bred idag och han ser lika fet ut hela tiden, jag ser aldrig någon skillnad på magen före eller efter matningen. Men jag matar däremot aldrig tills fiskarna blir mätta utan lämnar dem alltid hungriga efter mer för att på så sätt bibehålla deras aktivitet i karet. Trots detta så misstänker jag att jag övermatar dem eftersom alla verkar säga att hanen är så grov osv...

                              Mvh Fredrik Isaksson
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

                              Kommentar

                              • The Jaguar King II
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 10

                                hej, jag har en tanke som e ganska ball, den e inte unikt tillängnad för jaguar ciklider men ändå!
                                Jag vet inte om detta är värsta gamla grejjen, som var inne på 80-talet men hursom helst.
                                Om man tex skulle ta ett litet akvarium och sänka ner det i ett större typ ett 100 i ett 720, så det vatten fylldes, och sedan vända på det så att inget syre kom in i det lilla, så att inte vattnet åker ut ur 100 liters akvariet, är ni med? och sen lyfter man upp 100ls akvariumet precis så överdelen,alltså nedåt är nedanför ytan. och hänger upp det så på nåt vis! och det stora skall alltså fyllas som vanligt!
                                Jag är lite trörr så det kanske verkar oförståligt, men om ni inte fattar så får ni skriva så försöker jag reda ut det.
                                Nån som hört talas om dylikt?
                                MVH/
                                / Filosofen Sven Hund

                                Kommentar

                                Arbetssätt...