Vi är olika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bossep
    Användare
    • januari 2013
    • 2352

    #16
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Det är verkligen intressant att läsa om ert projekt Bosse.

    Jag byter med tempererat vatten 23-24C. Kloramin är ett skit. Jag läste någonstans att det försvinner på ett dygn i ett inkört akvarium, är det någon som vet om det stämmer? Jag tillsätter Easylife vid mina byten.
    Min övertygelse är att man skall tillsätta så lite som möjligt då H2O är en ev de mest komplicerade molekyl som finns och ett av världens bästa lösningsmedel. Så ju mer man tillsätter ju tokigare kan det gå.
    Webmaster för Ciklid.org.
    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

    Kommentar

    • Rasmus E
      Användare
      • augusti 2013
      • 68

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Österlund

      Att det fungerar att inte byta vatten i en burk med mycket växter som man inte tillför någon näring i på två månader känns ju knappast som någon överaskning. Överaskningen är väl snarare att växterna hade växt utan näring...
      Jo, men eftersom burken är 3 hinkar stor (43 liter) var jag extra orolig för balansen. Jag trodde att växterna skulle dö av närings- och CO2-brist, ruttna och skapa algkaos. Jag skulle vara utomlands i två månader och hade bara att hoppas på vilken syn som skulle vänta mig när jag kom hem igen och öppnade ytterdörren. Men det gick ju väldigt bra visade det sig.

      Nästa burk blir en helt annan sak eftersom jag plannerar ett 375 liter SA med Uaru och utan växter (eftersom Uaru älskar att äta dem). Det blir två helt olika system.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Detta med kolfilter på ingående vatten är jag väldigt nyfiken på. Någon som gjort några mätningar kring ifall det blir bättre vattenkvalitet om man gör så?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #19
          Jo, tror att det finns minst en artikel/tråd om kolfilter på ingående vatten.
          Här är en intressant tråd, där det mesta om kolfilter finns!
          Senast redigerad av Wilhelm; 19 oktober 2013, 18:42.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #20
            Fast ingen med mätningar som visar på faktisk effekt av vad jag kan se.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #21
              Jag kör med 3 patroner typ Jula som är kopplade i serie.
              Eftersom jag är snål så byter jag 1 i taget och bara flyttar om så det nya kommer sist.
              Dessa filter släpper inte så stora mängder "sot" som löskol men det senare är nog bra mycket effektivare.
              Men tar man det lite lugnt med flödet så funkar de.
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              Arbetssätt...