Mitt 240l Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    #76
    Tack så mycket Mille, för en massa intressanta betraktelser och värdefull info. Mina Altosar är rätt nära den storleken, inte riktigt än men inom sin tid. Dom växer ju inte snabbt som sagt. Vet inte om dom är från samma kull (typisk fråga som jag aldrig tänkte på när jag köpte dom), annars är ju det en bra indikation på kön att hålla utkik efter. Just nu är dom rätt jämnstora som det ser ut. Enda skillnaden är att den ena oftast är lite mörkare.
    Det var inget dåligt bett/jack i skallen, stackare. Hoppas mina hästnosar kan hålla nyfikenheten och lusten att utmana ödet i styr.

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #77
      Ren tilfällighet/tur som fick se just när det hände, "Altossen" hade hela "hästnosens" skalle i käften o simmade över hela karet med den sprattlandes, spotta ut den mot glaset på den modulen, den försökte simma lite men var för skadad o på morgonen var den död. Denna "Altoss"hane har även attackerat mej när jag lyfte ut honan med snäcka till ett yngelkar, o det kändes rejält o han bet så det började blöda i fingret.Att dom blir mörkare är inget du kan gå efter, dom blir så även om hona möter hona.Om du inte kan be någon som kan hjälpa dej att vända fiskarna o könsbestämma så är det bara att vänta, eller om du kan få bra kort på dom från sidan när dom har spärrat upp fenorna så kan det gå o se om dom har kommit upp i tillräcklig storlek. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • augusti 2013
        • 241

        #78
        Jag väntar och ser. Att ta upp dom är ett hlvte, för bra gömslen i själva bakgrunden, så lyfta ur sten kommer inte att hjälpa - skyll mig själv liksom för min kreativa skaparlust . Oj vad jag jobbar på att få bra kort från sidan med utspända fenor, men det är lögn i helsike - jobbar på det. Hmm, just när man pratar om trollen (Altosarna) så har dom senaste timmen fått för sig att söka upp varandra fyra fem gånger, helt plötsligt. En märklig blandning av nyfikennhet och lite aggressivt för säkerhets skull. Inget varaktigt. Först gör den ena utfall, vänder tillbaka och då tvärvänder den andre och gör utfall. Så har dom gjort några gånger nu.

        Kommentar

        • Streamstone
          Användare
          • augusti 2013
          • 241

          #79
          Eller jo föresten, har ju en halvhyffsad bild på en av dom, den andre vägrar ställa upp. Uppskattningsvis nånstans runt 6-7cm

          \

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #80
            Kan ju naturligtvis inte svära på det, men jag är ganska säker på att det där är en hona, med den kortare höga kroppen o inte fullt så sur, hanarna brukar se mera långsmala ut o har oftast en riktig surmun. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Streamstone
              Användare
              • augusti 2013
              • 241

              #81
              Har alltid inbillat mig att det här skulle kunna vara honan, ingen aning varför, bara en känsla. Förstår att det är en avancerad gissningslek så sanningen återstår. Nu fattas bara att få till en bra bild på den andre. "Han" är svår att fånga på bild. Så fort kameran kommer fram ställer han sig med nosen fram och har järnkoll på mina försök att få en sidobild - "han" vägrar visa upp sig. Får hoppas Nol-Kent lyckades få till ett par. Han var ganska säker, men om inte så var han övertygad om att det var två hannar. Så nu känns det som om oddsen ökade. Tack föresten.

              Kommentar

              • Streamstone
                Användare
                • augusti 2013
                • 241

                #82
                Tjohoo Yngel i snäckan. Tänkte väl det. En massa små skuttiga saker. Får väl se hur det går. Kommer bli tufft. Ena Altosen har fått nys på vad som finns där i, men Ocellatusarna e tuffa ilskepiggar. Å andra sidan är Altosen sjukt snabb. Han kom ända fram en gång - gick blixtsnabbt. Ocellatusparet har även grävt ut en håla under en sten bredvid och där har jag sett några små yngel också.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Streamstone
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 241

                  #83
                  Extremt beskuren bild på några av Ocellatustrollen.
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Streamstone
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 241

                    #84
                    Ett litet filmklipp då också. Mot slutet i klippet ser man en liten "skutta" ut och sticker in i hålan under stenen som hannen grävt ut, och gräver vidare på. Kul underhållning det här.

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #85
                      Alltid kul med lek

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #86
                        Kul

                        Kommentar

                        • Streamstone
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 241

                          #87
                          Ja, man blir lite löjligt glad. Extra kul när man dessutom hållt upp så länge och startar om igen och återupplever dom här stunderna. Lite mer roligt i det hela är att den andra Altosen, som helst smyger omkring i kulisserna och mer eller mindre vägrar låta sig fotograferas blivit väldigt alert i och med det här - på gott och ont. Blivit en del bråk med snäckisarna, men nu har han lugnat sig. Tycker nog dom är jävligt jobbiga

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            #88
                            Som sagt, man ska inte vara säker, kort kan ju förvränga, men den slankare kroppen o långa huvudet, med den tjockare överläppen som gör att dom ser surare ut,även bukfenorna som ser ut att få lite förlängningar.så tror jag detta är en hane. Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • Streamstone
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 241

                              #89
                              Har räknat, så gott jag kan, till åtta st. Några är kvar i snäckan men dom flesta har flyttat till en utgrävd håla under en sten alldeles intill. Det är hanen som grävt ut den, och den är djup. Brukar dom göra såhär?
                              Bifogade filer

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #90
                                Coolt
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...