Mitt 240l Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    Mitt 240l Tanganyika

    Ok inte riktigt där än men på G. Saknas bara lite fisk. Kan ju inledningsvis tyckas att det här är mer en både presentation och projekttråd i detta skede. Men målet är en Tangastråd som jag tänkte spinna vidare på hur det går och blir en tid framöver.

    Men nu äntligen har jag iallafall hällt på vatten och idag bonade jag till det med lite växter. Orkade inte ta mig längre än till Mölndal så det som erbjöds fick duga. Är ju inget jag prioriterar sådär nödvändigt måste. Däremot hade det vart kul att försöka lyckas med vad det blir/blev. Tanken var väl en lök, men det är tydligen inte säsong för såna. Så en hyffsat ståtlig Java fick fylla ut den platsen - helt ok. Sen ett gäng Vallisnera, som jag hoppas någon kan vilja rota sig och må bra. Lite späda och svåra att få att sitta kvar. Men nu har ingen simmat iväg på ett par timmar. Blev, eller ser mer grönt ut än jag tänkte mig, men räknar med visst bortfall. Tänkte klämma in nån Anubias i nåt skrev här och där sen också kanske (fanns inga inne).

    Sitter en inte alltför tyst Eheim Compact 1000 i bakgrundsfiltret. Inte för att jag väntade mig total ljudlöshet, men lite tystare trodde jag nog allt att den skulle vara - dovt vibrerande mummel. Ligger på filtermatta och varken pump eller utblås ligger an mot något annat. Låter lika mycket även om jag håller pumpen fritt svävande i vattnet. Lite besviken, men det duger så länge. Bra driv är det i alla fall i pumpen. Filtret består till största delen av rivna bitar av filtermatta, mest den grova och lite några bitar av finare matta. Ett gäng kalkstenar och diverse kalkskrammel i form av större och mindre bitar snäckskal bor i slutändan av filtret. Förkammaren är fylld av egenhändigt knypplade små bitar av fint sönderklippta PET-flaskor som är veckade och bildar ett kompakt men fluffigt mekaniskt trassel. Det här är en helt egenpåhittad idé som man får tycka och tänka vad man vill om. Volymen på filtret är i grova uträknade drag på nånstans mellan 20-22 liter och är toppmatat i bakgrundens övre del. Jag kan alltså lätt nå hela filtrets innehåll utan större besvär om det skulle behövas.

    Bakom modulen uppe i högra hörnet döljer sig en Sicce Voyager3 Streamer som flåsar 4500l/h!! Det låter vansinnigt mycket, men det är inget raketblås. Skapar bra flöde och cirkulation utan orkantryck så att säga. Ser helt normalt ut i karet. Den här hade jag tänkt ska få gå på en timer och slå till nånstans runt 13-tiden och sedan slå av vid 18. Varför? Kanske mer för att jag vill än av någon kunskapsformulerad anledning. Tanken är lite på kul att efterlikna - frampå dagen blåser det upp och mot em/kvällen mojnar det. Om fiskarna bryr sig om det här påhittet vet jag inte, men jag kände alltså för att pröva. Blir ganska coolt skiftande flöde i karet som ändrar lite karaktär och och riktning emellanåt. Bra fart och rörelse på vattenytan blir det också, tillsammans med pumputblåset - utan ett ljud av porlande.

    Tänkte ligga lite lågt med belysningstimmarna i början för att sedan öka på mot sista veckan innan fiskbosättning. Lysrören är två likadana Sera Brilliant Daylight på 6700k. Hyffsat neutralt vita, men drar åt det varma hållet. Ska nog mixa med typ Juwels lite kallare dagsljusrör sedan eller nästa gång jag byter. Bra kräm, friskt och fräscht ljus i alla fall så jag är nöjd.

    Vid niotiden så går min blå JadLed (LED ljusrör/stav) på och nånstans runt 10 är det bara blått nattljus i några timmar. Hollywoodnatt visserligen men läckert coolt.

    En massa om allt utom Tanganyika alltså, så långt. Just nu ska karet få gosa till sig i tre veckor och samtidigt lakas ur från eventuella rester från bakgrundsbygget. Kommer göra ett flertal vattenbyten fram till dess och under tiden matar jag och sköter om växterna med lite växtnäring och Easy Carbo. Jo jag fick för mig att det kanske var en bra idé i avsaknad av fisk för att ge växterna lite att suga på. Kanske bara är onödigt, men, ja. Så är det. Har ju i en tidigare tråd kommit med egna tankar och rådfrågat och fått lite tips om arter som skulle kunna funka bra. Och jag är väl fortfarande lite lätt -eller, eller... till viss del. Det blir nog ett val som blir lite öppen för nyckfulla infall som avgör vart det hela slutar. Så långt är jag ganska rätt säker på grävande kolonisnäckisar och ett par Altossor. Har dock oerhört svårt att slita mig från tanken på ett galet gäng hästnosar. Kan riktigt se hur dom struttar omkring däri karet. Ni som är övertygade vad ni tycker skulle passa eller om karet var ditt får gärna påverka mig. Lite beslutsångest har jag redan ändå.

    Tack å hej så länge
    Bifogade filer
  • Olivaw
    Användare
    • juli 2012
    • 115

    #2
    Riktigt snygg bakgrund!! Kommer se ännu mer grym ut med lite algpåväxt.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Härligt långt inlägg. Rena söndagsläsningen. Det uppskattade jag!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Streamstone
        Användare
        • augusti 2013
        • 241

        #4
        Tackar Olivaw - jo lite algpåväxt ska sitta fint. Då jämnar skillnaden mellan stenar och bakgrund ut sig lite också. Men framförallt är det bara snyggt.

        Tack för komplimangen DaRe. Jo, jag har lite svårt med det där att skriva kort och enkelt. Det bli väldigt lätt väldigt mycket och inte sällan lite för mycket, och ganska ofta lite underliga formuleringar på det. Det är inget jag strävar efter, det bara blir så. Uppskattar att du gillade söndagsläsningen en måndag som denna.

        Så ljuvligt att ligga här i sängen med akvariet en meter bredvid mig - kan det bli bättre.

        Kommentar

        • Streamstone
          Användare
          • augusti 2013
          • 241

          #5
          Gonatt

          iFånen har lite svårt att hantera blåljus märker jag, men ungefär såhär ser det ut med Hollywood månljus. Skön utsikt från sängen och kura ihop mot sömnen. Lite disigt just nu, men det ser ju lite extra effektfullt ut.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Häftigt
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Nu när du lagt upp dina tankar om fisken, multisar och altos, så har jag två fiskexempel att tillägga till detta.
              Jag tror att om du inte har något annat än detta i karet så skulle det kunna fungera med en grupp Paracyprichromis nigripinnis samt en grupp av synodontis petricola.

              Och tanken om att låta akvariet gå ett tag för att växterna ska få rota sig är inte alls dumt. Så orkar jag aldrig göra och det resulterar också i uppdragna växter

              Kommentar

              • Streamstone
                Användare
                • augusti 2013
                • 241

                #8
                Ursprungligen postat av johho
                Nu när du lagt upp dina tankar om fisken, multisar och altos, så har jag två fiskexempel att tillägga till detta.
                Jag tror att om du inte har något annat än detta i karet så skulle det kunna fungera med en grupp Paracyprichromis nigripinnis samt en grupp av synodontis petricola.

                Och tanken om att låta akvariet gå ett tag för att växterna ska få rota sig är inte alls dumt. Så orkar jag aldrig göra och det resulterar också i uppdragna växter
                Både Nigripinnis och Petricola är arter jag har tittat närmare och funderat på, så ingen dum idé alls. En bra kombo som jag ska fundera vidare på.

                Har nog aldrig någonsin varit så tålmodig som med det här projektet. Både på gott och ont. Men ibland kanske vara bra när pengarna styr och tvingas ta det lugnt och metodiskt. Men så olidligt frustrerande samtidigt - jobbigt att vänta.

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Paracyprichromis nigripinnis kommer se fantastisk ut i ditt blåa sken. De gillar lite dunklare belysning och de lyfter verkligen fram deras färger.

                  Det kan vara väldigt dålig ekonomi att skynda med ett tanganyikakar. Mest så man inte köper fiskar som kanske inte passar i karet, då kan en hel grupp gå förlorad.

                  Kommentar

                  • Streamstone
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 241

                    #10
                    Liten uppdatering. Dock inga firrar ännu. Hoppas på en Nolresa fre/lör nästa vecka om tiden vill mig väl. Nu har akvariet badat i ca 2 veckor och växterna verkar trivas bra. Vallisnerian hade en liten period av stiltje, svårt att slå rot och fick lite gula blad som tynade. Men nu har dom tagit fart. Massa nya blad och troligen några löpare under sanden - sticker upp små blad en bit från vid några moderplantor. Javan är svårt att sia om, växer ju långsamt och reagerar långsamt, men ser fortfarande fin ut. Har kanske funkat bra med växtnäring (Profito) och EasyCarbo, eller så hade det vart ungefär same same but different. Vem vet - har kört lite mindre än 1/2 dos av vardera. Karet blev rejält disigt ett tag och toppade efter drygt en vecka. Gissar på diverse damm från sanden och svävalger. Prövade att köra en extra pump med vitt vadd (en dag, på prov) blev lite brunt, kiselalger? Men nästan på dagen 14 dagar senare så klarnade det upp påtagligt. Har bytt vatten ungefär 7ggr i skiftande volymer mellan 25-50% fram till idag. Har även haft och har några mindre spridda fläckar av kiselalger på sanden och några stenar, men det är väldigt lite och har börjat backa mer än det etablerar sig. Annars inte mycket spår av alger i någon form ännu.

                    En gäst har jag fått. En Physia snäcka som kör rally, jäklar vad den ångar på. Och minsann tror jag inte den lagt en liten slemhydda i ett dolt hörn, svår vinkel att se. Intressant och billigt nöje i väntan på mer rejäla levande ting. Lyset går på ca 10h sen en vecka tillbaka. Tempen ligger utan värmare på runt 24-25. Ph och Kh har jag justerat in med bikarbonat nu och har legat stabilt på Ph 8,3 - färgen är nånstans mitt emellan 8 och 8,5 så jag säger 8,3. Kh ligger på 12.

                    En kul grej utöver att det känns och ser bra ut överlag så långt, är att min Eheim Compact 1000 som jag störde mig på att den lät lite väl mycket verkar ha kört in sig. Den är betydligt mer tystgående nu. Kan ju vara så att jag vant mig, men den brummar inte lika irriterande tycker jag. Mer ett väsande surr som är betydligt mindre störande. Gôtt

                    Shit vilken jobbig väntan till veckoslutet nu, men go morot att sikta på. Har aldrig varit I ciklidparadiset i Nol, ska bli kul.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Fina miljöbilder.

                      Hur är det med javaplantor, plockar de mest näring med rötterna? Eller kan de ta en del från vattnet också?
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #12
                        Ser jäkligt bra ut "Streamstone" kommer nog bli ett fint kar med fisk i. Om du får problem med "valisnerian" så kan det bero (enligt en av dina bilder) att du har den för långt ner i sanden (den vill gärna ruttna då) den ska inte täckas med sand mer än till rothalsen. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • Streamstone
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 241

                          #13
                          Ursprungligen postat av Repen1
                          Ser jäkligt bra ut "Streamstone" kommer nog bli ett fint kar med fisk i. Om du får problem med "valisnerian" så kan det bero (enligt en av dina bilder) att du har den för långt ner i sanden (den vill gärna ruttna då) den ska inte täckas med sand mer än till rothalsen. Mille
                          Det var det jag var lite orolig för, i början. Tyvärr hade dom här plantorna i princip obefintligt rotsystem när jag köpte dom (syntes inte då dom satt klampade). Så antingen gick dom inte att fästa alls eller så fick jag gräva ner dom en bit och lägga lite stenar runt/på. Men nu verkar det som om dom börjat stortrivas, trots djupare plantering än rekommenderat. Kommer som sagt massor av nya friska fina blad och som det verkar, även utlöpare. Verkar kunna gå ändå, i blästersand dessutom, som tydligen inte alls lär vara nåt höjdarsubstrat för växter. Gillar när inte borde gå funkar utmärkt

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            #14
                            Brukar vara problem med just "Valisneria" att rotsystemet är obefintligt, men om det börjar komma utlöpare så ställer dom in sej rätt. Har också mina växter i blästersand o har aldrig upplevt några problem med det, men då många av mina fiskar gärna gräver så har jag planterat många av mina växter i blå filtermatta, lätt att flytta utan att förstöra rotsystemet på dom.Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • Streamstone
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 241

                              #15
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Fina miljöbilder.

                              Hur är det med javaplantor, plockar de mest näring med rötterna? Eller kan de ta en del från vattnet också?
                              Tack! Med tanke på att Javaplantor inte gillar att grävas ner (har jag hört och förstått) utan helst kilas/surras fast, så kan jag tänka mig att den främst tar näring direkt ur vattnet. Främst från blad eller rötter eller både och? Ingen aning där. Min planta är inkilad och fastklämd mellan stenar. Sen har jag läst nånstans att dom trivs och utvecklas som bäst i vatten med kraftig cirkulation.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...