Caquetaia myersi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawasa
    Användare
    • september 2012
    • 840

    #16
    Jag är så glad att du finns här Cichlid Power!! Jag upphör aldrig att förvånas av de resor som du har gjort och fått uppleva i ditt liv!! Skulle vilja träffa dig någon gång och få höra dig berätta om dina resor. Tack för bilderna också
    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #17
      Vilken fantastisk resa det måste ha varit Alf! Än så länge är sådana resor endast i dröm/planeringsfasen för egen del.

      Stort tack till imazo för snabb och trevlig korrespondens och de fiskar jag har är fångade i Rio Ortequaza som är ett biflöde till Rio Caquetaia. Var du där nått Alf?
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #18
        Trevliga bilder Alf! Jag förmodar att du är medveten om att du befann dig mitt emellan två klassiska platser relaterat till cichlider och svensk biologi. 112 km km SO ligger den militära flygbasen Tres Esquinas där den första vetenskapligt kända Heroina isonycterina :n fångades 1958. 145 km åt NV ligger Popayán som var bas för svensken Kjell von Sneiderns insamlingsarbete av djur under 1930- 1940- och 1950-talen. Ursprungligen kom han från Dalsland eller Värmland, tror jag, som ligger ganska nära Norge! Han livnärde sig på att samla och sälja djur till Riksmuseet samt en del museer i USA. Sista decennierna av sitt liv bodde han i Cali som ligger ännu längre norrut. Jag träffade honom en gång på 1980-talet när han besökte Sverige. Jag har för mig att han spelar en roll i historien om Sydamerikas hemligaste cichlid. En historia som kanske skall berättas någon gång...

        Kommentar

        • Cichlid-Power
          Användare
          • november 2006
          • 253

          #19
          Hei Rivulatus, nei jeg var ikke så langt nede, jeg kjørte mere østover, men fisken finnes sikkert i flere elver. Angående drømmer så må man bare hive seg i det, man må bare prioritere. Jeg satt vel også å drømte før første søramerika turen i 1987, det var fantastisk og man vil bare mere, det gir en slik ønske om mere og det har blitt mange turer. Og slutt er det vel ikke, neste måned i midten slutten av Oktober håper jeg å dra til Cuba. Der har jeg aldri vært og håper å få med hjem Nandopsis ramsdeni , pluss levendefødere.

          Cichlid-Power

          Kommentar

          • Cichlid-Power
            Användare
            • november 2006
            • 253

            #20
            Hei Erik, jeg var ikke å besøkte de plassene du nevner, men kjenner bra til Cali, da er man ganske høyt i fjellene, det er heller ikke så langt unna Pasto.
            Når du snakker om Sydamerikas hemligste cichlid, tenker du på Cichlasoma blombergi (Mojarra platina?? Beskrevet av Georg Dahl??
            Jeg var i 2011 ute i Choco og planene var å kikke etter fisken, men vi ble sittende i Quibdo da ingen ville kjøre oss og veiene var stengt p.g.a Gueriljan, så de dagene der ute ble bortkastet, som Ingemann sa, mere spennende blir det ikke, men fisken er ikke glemt.

            Cichlid-Power

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #21
              Suck nu har min sista Myersi hanne blivit knäpp och står bara och trycker i ett hörn. Simmar ett varv i karet då och då.

              Svår att få och äta, maten måste ramla framför ögonen på honom.

              Är han ute och rör sig så rusar han tillbaka till sin hörna om jag rör mig i rummet.

              Allt detta efter jag satte i Crenicichla sveni i helgen.

              Myersi hannen fick ge upp sitt gömställe under den stora stenen till den största gäddan och måste ha blivit super stressad vid revir uppgörelsen.

              Tror ni han får tillbaka livslusten igen?

              Han flämtar inte och är fin i färgerna. Inga skador efter revirfighten.

              Funderar på att bygga en ny grotta till honom men vill inte ner och bröta i karet och stressa honom ytterligare...

              Känslig art det här helt klart...

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #22
                Det är något som går åt skogen hos dig i det karet ständigt!!! Tycker det är dags att ta reda på vad källan till alla problem är. VAD skapar detta... Inte första gången något sådant har hänt under sista tiden... Kanske du får slänga ner lite mer rötter och annat dylikt???
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #23
                  Ursprungligen postat av {_AquA_}
                  Det är något som går åt skogen hos dig i det karet ständigt!!! Tycker det är dags att ta reda på vad källan till alla problem är. VAD skapar detta... Inte första gången något sådant har hänt under sista tiden... Kanske du får slänga ner lite mer rötter och annat dylikt???
                  Håller delvis med dig fast de är ju bara denna arten som krånglar!

                  Samt den gamla Hantel hannen men de ordnade ju sig när jag bytte foder till honom.

                  Varför han är som han är nu beskrev jag ju. Han förlorade en en revirstrid med den största gäddan.

                  Jag tror fortfarande inte att det är något i karet då det bara är dessa fiskar som beter sig underligt. All annan fisk äter bra, färgar ut och visar ett normalt beteende.

                  Råkat ut gör en extremt känslig art bara.

                  Skall bygga en ny större grotta till honom då han helt klart verkar föredra "tak över huvudet" för att kunna gömma sig ifrån saker som rör sig utanför akvariet.

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #24
                    Idag har surpuppan ändrat sitt beteende. Rör sig mycket mer i karet och käkade friskt när jag kastade i Mysis och Artemia till dom.

                    Pelletsen ratar han helt av någon anledning. Har även sett honan spotta ut dessa. Kan en fisk bara rata ett foder helt plötsligt?
                    Kollade noga så att inte de frysta spottades och de gjorde det inte.

                    Tror dock fortfarande på att bygga en ny grotta till honom för han är fortfarande inte förtjust i rörelse utanför karet.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #25
                      Såg idag att han har ett märke.. Eller de såg ut som tre lösa fjäll på "kanten" av Gälingången. Fick bara lite taskiga mobil bilder.

                      Men vad jag kan se så ser de bara ut som lösa fjäll och inte några maskar eller liknande.

                      Fångade upp honom och körde saltbad i ca fem minuter.

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #26
                        Vad det än var på gällocket så är det borta nu.

                        Han är fortsatt något skygg och trycker i sin (nya) grotta fram till 19-20 på kvällarna men då kommer han fram och är social.

                        Något jag tror beror på att barnen lägger sig då och trafiken i vardagsrummet minskar.

                        Beteendet skiljer sig starkt mot honan som rör sig i hela karet hela tiden och konkurrerar med den största Crenicichlan om tronen.


                        Har läst mer om arten på amerikanska siter och för att vara en stor rovciklid så är dom känsliga för stryk. Vilket han fick när Crenicichlan tog över hans revir när dom introducerades i karet.

                        Nu är han ju iaf på fötter igen verkar det helt klart som.

                        Det enda som oroar mig är, att han ju ofta bara får i sig mat en gång/dygn Iom att han håller sig borta vid första matningen vid 17-18 tiden.

                        Han äter dock REJÄLT sen på kvällen.

                        Kommentar

                        • Kawasa
                          Användare
                          • september 2012
                          • 840

                          #27
                          Mina firrar får mat bara en gång om dagen, de får ordentligt med mat och verkar mår bra av det då ingen dött på flera år. Men det kan förstås vara olika från art till art med vad som passar bäst gällande matning.
                          Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kawasa
                            Mina firrar får mat bara en gång om dagen, de får ordentligt med mat och verkar mår bra av det då ingen dött på flera år. Men det kan förstås vara olika från art till art med vad som passar bäst gällande matning.
                            Skönt att höra!!! Matar gäddorna med mussla på förmiddagen och de verkar inte Myersi bry sig om alls.

                            Känns ju som rovfiskar precis som rov-däggdjur vräker i sig massor och låter det sedan smälta länge...

                            Kommentar

                            • ScreamingBroccoli
                              Användare
                              • mars 2013
                              • 231

                              #29
                              Läste den här nyss och kom att tänka på dina dödsfall.



                              Ca 1/3:del ner under underrubriken "Katastrofen". Låter lite som det du beskriver?

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #30
                                Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
                                Läste den här nyss och kom att tänka på dina dödsfall.



                                Ca 1/3:del ner under underrubriken "Katastrofen". Låter lite som det du beskriver?
                                Jisses! Ändra artnamn och de är ju min historia rakt igenom!

                                Mycket intressant att läsa.

                                Särskilt som jag också fått ett fungerande par utifrån en "svagare" hane som svarade på behandling och en hona som hela tiden varit helt oberörd av allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...