Caquetaia myersi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    Caquetaia myersi

    Med anledning av diskussioner om Heroina har jag läst på lite och konstaterade med viss förvåning att det fanns flera beröringspunkter mellan Heroina isonycterina och Caquetaia myersi ! Dels så är de påträffade på samma plats i naturen, och dels tyder de senaste studierna på att de kan vara mycket nära släkt med varandra.

    Den senare arten vet jag inte mycket om. Det finns en del skrivet på nät, men i artregiustret är det ganska tomt. Jag såg att den finns som beställningsvara just nu till ganska överkomligt pris. Är det någon på forumet som har erfarenheter av den här arten. Själv har jag inte tid och plats för mer fisk just nu.
  • Uffe Lindström
    Användare
    • maj 2005
    • 285

    #2
    Ursprungligen postat av Erik Åhlander
    Med anledning av diskussioner om Heroina har jag läst på lite och konstaterade med viss förvåning att det fanns flera beröringspunkter mellan Heroina isonycterina och Caquetaia myersi ! Dels så är de påträffade på samma plats i naturen, och dels tyder de senaste studierna på att de kan vara mycket nära släkt med varandra.

    Den senare arten vet jag inte mycket om. Det finns en del skrivet på nät, men i artregiustret är det ganska tomt. Jag såg att den finns som beställningsvara just nu till ganska överkomligt pris. Är det någon på forumet som har erfarenheter av den här arten. Själv har jag inte tid och plats för mer fisk just nu.
    Det var väldigt intressant. Kanske inte konstigt att det finns både Heroina isonycterina VF och Caquetaia myersi VF på Imazo.
    Jag har ingen erfarenhet alls av Caquetaia myersi men lite sugen på att skaffa eller kanske Caquetaia spectabilis
    Så jag bidrar bara med intresseflagga över infon du hittar
    www.youtube.com/user/Uffelimpan

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #3
      Håller en grupp om fem på uppväxt nu i stora burken (andra varvet med denna arten). En väldigt trevlig art med brett socialt register och lite udda och rätt vackert utseende. Jag försöker alltid när jag håller en art att så komplett jag kan kartlägga fisken både ekologin och utbredningen. Är det nått särskilt du undrar över så kan jag försöka svara så gott jag kan.
      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        Användare
        • september 2006
        • 796

        #4
        Just nu var jag mest nyfiken om dom skulle gå att hålla ihop, eller om Heroinorna skulle bli uppätna.

        Kommentar

        • Rivulatus
          Användare
          • december 2002
          • 811

          #5
          Jadu det beror helt på hur stora dom är men eftersom de har en utfällbar mun så bör man inte underskatta vad denna gape and suck predator kan få plats med. Vilket dom gärna skryter med genom sina otaliga "gäspningar". Deras munnar som är lite av en schweizisk fällkniv med tänder är lite känslig då lederna kan gå i baklås varför jag tror deras någorlunda fredliga sätt mot andra arter beror på. Dom är rätt ivriga på maten kan man lugnt säga och man får slänga i mycket för att de andra ska få en chans.

          Förövrigt måste jag tillägga att arten är förbaskat trevlig i rätt miljö och jag misstänker att de som finns inne nu på imazoo är den riktigt blå varianten som är den snyggaste i min mening. Mitt alfadjur visar redan upp en vacker blåsida redan vid 10cm
          SA:

          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

          Kommentar

          • Big_Sal
            Användare
            • maj 2010
            • 315

            #6
            bilder rivulatus!

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              Användare
              • september 2006
              • 796

              #7
              Jo,jag har haft Acaronia nassa och Ctenopoma acutirostre så jag vet vad en protraktil mun kan göra med en liten fisk. Och även på Ctenopoma kan munnen "låsa sig". Men någonstans stod det att dom kunde stoppa i sig fiskar hälften så stora som dom själva (eller var det hälften så långa?), och det verkar lite otroligt.

              Det finns dessutom tyskodlade hos Glaser om man kör budgetmodellen. Men det kan ju vara olika populationer med skillnader i färg. Verkar gå mer i gult.

              Har du lyckats odla?

              Kommentar

              • Rivulatus
                Användare
                • december 2002
                • 811

                #8
                Tror inte dom kan ta hälften så stora fiskar om den inte har en långsmal kroppsform. Mina går med fullvuxna Hemigrammus caudovittatus och det funkar bara bra än så länge, första varvet med arten funkade dåligt med arten då jag plötsligt en morgon hade ett stimm skalperade Hyphessobrycon columbianus..
                Jag fick dom inte till lekmognad förra varvet, så nej ingen odling ännu för egen del. Vet dock att många andra odlat dom och leken följer samma mönster som hos de flesta andra större sa-ciklider.
                SA:

                Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                Kommentar

                • Cichlid-Power
                  Användare
                  • november 2006
                  • 253

                  #9
                  Hei Erik, jeg har ikke fisken for øyeblikket, men vi fanget den ute i Caqueta provinsen i Colombia på utsiden av Florencia i flere elver, det var Quebrada Aquas Caliente,og i Rio Esmeralda, det var mange småelver som vi ikke fanget i alle sammen.
                  Fisken kan jo bli forholdvis stor og vi var vel de første til å innføre fisken til Europa, for Kullander sa at det ikke hadde vært noen fangst av fisk i dette området siden 1942 av Schultz tror jeg det var. Skal vedlegge noen bilder, en av biotopen Quebrada Aqua Caliente og fisken. Min gode venn Ingemann Hansen i København var den første til å oppdrette fiske, Jeg fant ikke bilden i første omgang så de får jeg sende senere.

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • december 2002
                    • 811

                    #10
                    En bild för att visa potentialen. Långt kvar till fullt utfärgad men det ser lovande ut. Tycker de verkar ta efter den lite mörkröda tonen på insidan av karet och eventuellt bli inte lika klargul som de brukar (syns inte så bra i bilderna)
                    Bifogade filer
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • Big_Sal
                      Användare
                      • maj 2010
                      • 315

                      #11
                      Riktigt coola. Speciellt övre bilden med skenet i fenorna

                      Kommentar

                      • Uffe Lindström
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 285

                        #12
                        Det ser lovande ut Vad var ursprunget på dina? VF från Imazo?
                        www.youtube.com/user/Uffelimpan

                        Kommentar

                        • Rivulatus
                          Användare
                          • december 2002
                          • 811

                          #13
                          Ursprungligen postat av Uffe Lindström
                          Det ser lovande ut Vad var ursprunget på dina? VF från Imazo?
                          Det stämmer! Tror jag ska maila dom och försöka luska ut fångstplatsen då dessa helt klart verkar vilja bli lite blåare.
                          SA:

                          Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                          Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                          Kommentar

                          • Kawasa
                            Användare
                            • september 2012
                            • 840

                            #14
                            Otroligt fina exemplar Rivulatus
                            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                            Kommentar

                            • Cichlid-Power
                              Användare
                              • november 2006
                              • 253

                              #15
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Biotop Q Aguas Caliente.jpg
Visningar: 1
Storlek: 901,4 KB
ID: 687088Klicka på bilden för större version

Namn: Biotop Q Aguas Caliente1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 941,7 KB
ID: 687089Klicka på bilden för större version

Namn: Quebrada Rio Grande.jpg
Visningar: 1
Storlek: 918,5 KB
ID: 687090Klicka på bilden för större version

Namn: Caquetaia meyersi.jpg
Visningar: 1
Storlek: 891,5 KB
ID: 687091Hei Erik, ja så mfikk jeg gjort klart bildene som jeg trodde jeg skulle legge ved i går. Jeg måtte scanne inn bildene på nytt, og jeg begynner med bilder på et par av biotopene som jeg fanget fisken. Vi fanget som sagt fiskene ute i Caqueta provinsen uten for Florencia i Colombia.
                              Den første biotopen var Quebrada Aguas Caliente og den andre var Quebrada Rio Grande, det var jo flere elver mellom disse to stedene, men vi var jo fornøyde bare at vi hadde fanget fisken.

                              Cichlid-Power

                              Kommentar

                              Arbetssätt...