Finn fem "fel"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Finn fem "fel"

    Återkoppling är alltid värdefullt.

    Jag skulle vilja ha just det angående fiskval, inredning, antal fiskar, filtrering, med mera.

    936 liter 160x90 cm bottenyta
    1500l/h x 2 i moduler + 2200 l/h externt filter
    matar med NLS enbart
    Jula sand
    Rötter 2st
    Belysning ordentligt med tid för att skapa alger
    Byter 40% per vecka en ggr per vecka
    26 grader C i vattnet
    dold vs synlig teknik...



    Senast redigerad av DaRe; 06 september 2013, 19:59.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    För mycket sten tycker jag!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Vet inte vad du vill med din fiskuppsättning riktigt. Jag skulle säga fisksoppa, det är mycket som händer samtidigt. Jag gillar att ha ett huvudfokus i burken och sedan några som spelar andrafiol till denna huvudattraktion. Men det är inte säkert att det är de som du vill uppnå med intrycket från ditt kar. Ditt blir mer som ett vilt och MYCKET levande rev, det händer saker överallt, men det är svårt att få fokus på något särskilt då det händer så mycket. Men det kanske är det du vill ha och då är det ju okej

      Det var min tanke iaf.

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Bra förklarat Johho, håller med till 100%
        fisksoppa med för mycket action i för min smak
        Känns som det är helt för många arter samt för många individer av vissa arter och för liten sandyta för ventralisarna.
        Men jag gillar verkligen karet i övrigt, mycket snyggt med inredningen!
        CA

        Kommentar

        • GraTis
          Användare
          • januari 2013
          • 414

          #5
          Jag hittar bara ett fel,

          1: På tok för litet akvarium.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Hahaha, jag så kan man se det Gratis!

            Ja jag håller helt klart med om för många fiskar, det är dock kul att se irl då fiskarna inte verkar störas av detta. De har alla ett intressant beteende.

            Nåja, jag ska nog ändå dra ned på ventralisarna, de är de som i mina ögon känns mest outsiders. Dock är det en helt annan situation nu när alla tre hittat sitt revir och ytterligare en hona är avlekt.

            tycker ni det är för många Cyprichromis microlepidotus , Bulu point?

            Jag vill i dagsläget inte skaffa fler pemba, då jag egentligen känner mig tveksam till ett troffekar, det blir för massivt med en art och känns inte som ett fönster mot naturen. Min vision har varit som sagt övergångszonen med ett stenrös som övergår i sandzon. En grupp av arter i stenzonen och som sedan tunnas ut till sandytorna där sandlekare håller till. Men karet är nog för litet för det.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • GraTis
              Användare
              • januari 2013
              • 414

              #7
              Personligen gillar jag inte hästnosar tillsammans med troffar, svårt att förklara varför men det blir lite kaka på kaka.

              Så jag håller med släng ut troffarna dom tillför inget och är ganska/helt ointressanta. Då kan du utöka hästnosgruppen istället.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Nja, jag gillar den lilla gruppen. Man får ge dem lite tid efter att man gått in i rummet innan de sätter igång att ockupera stengrottorna samt att beta av moduler och stenar. Jag har inte sett en enda film från sjön där troffar går så tätt som i ett standard troffekar, men det kanske finns? Någon som har någon länk till troffar i det vilda?

                Nästa jag ändå funderar på är antalet leleupi.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • PiaJo
                  • januari 2011
                  • 1744

                  #9
                  Jag gillar inredningen, mycket snyggt med dessa stenar
                  ----------------------------------
                  /PIA

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #10
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Nja, jag gillar den lilla gruppen. Man får ge dem lite tid efter att man gått in i rummet innan de sätter igång att ockupera stengrottorna samt att beta av moduler och stenar. Jag har inte sett en enda film från sjön där troffar går så tätt som i ett standard troffekar, men det kanske finns? Någon som har någon länk till troffar i det vilda?

                    Nästa jag ändå funderar på är antalet leleupi.
                    Troffar har inviduella revir i naturen, hur stora de är beror på fodertillgången. I Ad Konings nya troffebok Tropheus in their natural habitat anges allt från 0.2 till 10 kvadratmeter per individ. Ibland samlas troffar dock i stora stim och där kan säkerligen tätheten vara högre än i troffekar under vissa perioder. Men det är för mig inte så intressant när man sätter upp ett akvarie, anledningen till att man packar dem så tätt är som du vet för att det fungerar bättre. Om du vill ha ett fönster mot naturen så skulle du haft en troffe, vilket för mig inte låter så intressant. För övrigt så uppvisar troffar (inte säkerställt att alla varianter av troffar gör det) ett annat väldigt intressant beteende i naturen som man inte ser i ett akvarium. En hona tillåts att beta i en hanes revir flera veckor innan leken, under denna tid bildar de ett par och hanen leker inte av andra honor under denna tid. Kanske helt ointressant för denna tråd egentligen men det är ett häftigt beteende som mig veterligen inte någon annan munruvare upppvisar.

                    Leleupi är enstöringar i naturen och bildar endast par under ett par veckor under leken. Även där så skulle du då nöjt dig med en individ. Jag har sagt det förut men säger det igen, ta inte bort leleupi, de är arga av sig och det kan snabbt gå utför om de blir för då. Du skulle i och för sig kunna ta bort 5st så du slutar på 10st men då är frågan om det gör någon visuell skillnad egentligen. Jag tycker att du lika gärna kan behålla alla.

                    Jag hittar absolut inte fem fel, jag gillar inredningen. Jag hade tagit ut ventralisen och eventuellt också troffarna men börja med att ta bort ventralisen. Tar du ut både ventralisen och troffarna så får du nog ett mycket lugnare kar. Samtidigt tycker jag att du låter rätt så nöjd? I så fall tycker jag inte att du ska göra någonting alls, det är ju inte så att det är någon panik att göra något. Avvakta och känn efter, om något halvår vet du säkerligen precis vad du vill göra. Många tycker att akvariet ser väldigt rörigt ut och det gör även jag, jag kan inte fokusera på något men det är ju inte vi som ska glo på burken utan du och det är ju förmodligen lättare att observera individer i verkligheten än på en skärm som du säger.

                    En undran dock, vad gör slangen där i mitten? Den hade jag försökt att gömma.

                    Kommentar

                    • si1ver
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 63

                      #11
                      Det var full fart i det karet. Problemet med så mycket action i karet är att en del arter inte syns och deras beteende hela tiden störs. Jag kör med leptosoma som den dominerande arten (25 leptosoma, 2 calvus, 1 lelupi, 2 ocellatus gold, xenotilapia kilesa) vilket gör att de beter sig mycket roligare än i ett kar med troffar. Hanarna showar och slåss så där blir ändå lite fart i karet. De stör inte heller övriga karets invånare vilket är ett stort plus.
                      Jag skulle ta bort troffarna i ditt kar.

                      Kommentar

                      • Doktor-T
                        Användare
                        • april 2012
                        • 424

                        #12
                        Denna är lite svår.. Jag kan nog hålla med om att det är många Leleupi och att det är lite väl "stressigt" i karet. Ventralisarna tar ju yta och jag tycker dom borde få mer sandytor. Troffarna är i mitt tycke väl få. Jag tycker att man skulle plussa på Troffarna och tagit bort lite Leleupi. Hästnosar gillar jag inte men det är ju en smaksak. Jag gillar kar med drag i, liv och rörelse men det måste samtidigt vara harmoni.
                        720 Malawi
                        375 Yngel
                        112 Yngel
                        70 Yngel

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Jag tycker inte det finns något större att klaga på egentligen. I så fall är det för många grupper av munruvare i relation till substratruvare. Munruvarna tenderar till att flänga runt i hela akvariet vilket inte substratruvare gör.

                          Har någon försökt att hålla troffar i par vilket skulle vara mest likt de naturliga förhållandena? Ett akvarium knökfullt med troffar känns bara akvarieaffär för mig så jag har aldrig funderat på att ha dem.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • jhes
                            Användare
                            • september 2010
                            • 229

                            #14
                            Svårt att hitta fel här, tycker det är kanonfint och gillar verkligen djupet!
                            Själv föredrar jag dock att stenen har samma struktur och färg som bakgrunden, sen va ju inte den gröna slangen så fin!
                            Om du är rädd at det samlas för mycket skit under stenhögen, kan du rikta en streamer (5-8000l/h borde räcka), sen kör du den på timer, tex 2x2 timmar/dag

                            MVH/Henrik

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              #15
                              Tycker det ser trevligt ut, ventralisarna verkar jaga runt hela tiden. De skulle jag nog ta bort om jag hade alla dina arter i samma kar. Det räcker nog med sex apelsinciklider, men du kan ju vänta med att plocka bort dem. Tror att det blir mycket lugnare om ventralisarna får ett annat kar. Trädgårdsslangen ska du ha ute och inte i karet, om du inte byter vatten Behöver du en slang i karet, så köp en som inte sticker ut så mycket.
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...