Återfall pågång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    #91
    Även om det nog är väl många Cyprichromis leptosoma i mitt kar (12+13 i 450 liter) så är den en jäkla fart just nu. Nio hannar är utfärgade och fyra honor tuggar. Bilderna gör inte färgerna riktigt rättvisa, det är en underbar blå och gul färg på hanarna i verkligheten. Hade nog testat 5+10 om jag börjat om, men det är inte helt lätt att fånga dom utan att riva hela inredningen. Dom är fruktansvärt snabba. Kul fisk som rekommenderas.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3448.jpg
Visningar: 1
Storlek: 555,4 KB
ID: 689541Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3420.jpg
Visningar: 1
Storlek: 306,3 KB
ID: 689542Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3416.JPG
Visningar: 1
Storlek: 375,1 KB
ID: 689543
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #92
      Vad har du för belysning? Kanske det står någonstans, men kan inte hitta det. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • augusti 2013
        • 202

        #93
        Ursprungligen postat av Repen1
        Vad har du för belysning? Kanske det står någonstans, men kan inte hitta det. Mille
        Jag har tre av Juwels standard T5 rör "Daylight" och i test syfte ett "Marine". Marine är mer i min smak och det borde nog vara fler sådana, men Juwel har egen längd på rören och de är svindyra. Känner mig lite lurad på det området och överväger LED pga färgtemperatur, regleringsmöjlighet och lite mer skimmer effekt. Kör nog slut på nuvarande rör först och sen river jag ut Juwels T5 - vill inte vara i deras händer en gång om året 200-300 kr per rör, 4 rör. LED blir det.
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #94
          Jag kör ju med "Marin" ljus Mh 14000K eller 16000K ibland beroende vilken ramp jag kör med. Dom får helt klart härligare färger i det blåaktiga ljuset.Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • roedkft
            Användare
            • juni 2010
            • 189

            #95
            Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
            Jag har tre av Juwels standard T5 rör "Daylight" och i test syfte ett "Marine". Marine är mer i min smak och det borde nog vara fler sådana, men Juwel har egen längd på rören och de är svindyra. Känner mig lite lurad på det området och överväger LED pga färgtemperatur, regleringsmöjlighet och lite mer skimmer effekt. Kör nog slut på nuvarande rör först och sen river jag ut Juwels T5 - vill inte vara i deras händer en gång om året 200-300 kr per rör, 4 rör. LED blir det.
            Jag köper mina Juwelrör härifrån: http://fish.aquaristic.net/en/Aquari...W-1200-mm.html. Blir visserligen lite frakt. Men brukar passa på när jag ändå ska ha annat.

            Kommentar

            • Joakim Birgersson
              Användare
              • augusti 2013
              • 202

              #96
              Ursprungligen postat av roedkft
              Jag köper mina Juwelrör härifrån: http://fish.aquaristic.net/en/Aquari...W-1200-mm.html. Blir visserligen lite frakt. Men brukar passa på när jag ändå ska ha annat.
              Tack för tipset; 14 Euro i Tyskland, 300 SEK på Djurmagazinet
              720 l. Malawi mbuna
              720 l. Tanganyika
              112 l. Yngel och karantän

              Kommentar

              • Joakim Birgersson
                Användare
                • augusti 2013
                • 202

                #97
                Köpte ett Aquael kar på 112 liter igår som skall fungera spottkar, yngelkar och karantänkar. Reflekterade positivt på priset. Ett komplett kit med; Kar med perfekta glas och snygga fogar, plastig men funktionell ramp med dubbla T8 rör (i standard längd), innerfilter 450 liter per minut, doppvärmare och lite annat plock. 1100kr för hela paketet. Vill minnas det kostade lika mycket för 30 år sedan, så med dagens penningvärde har det nog aldrig varit billigare att komma igång med akvariehobbyn....

                Just nu går det tuggande Cyprichromis leptosoma och väntar. Men, funderingarna drar i väg - hur skulle det lilla karet se ut med ett lekpar Neolamprologus buescheri och en liten grupp Lamprologus similis eller Neolamprologus caudopunctatus Orange fin.....
                720 l. Malawi mbuna
                720 l. Tanganyika
                112 l. Yngel och karantän

                Kommentar

                • Joakim Birgersson
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 202

                  #98
                  Det drar ihop sig till yngel. Tittut.
                  Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3464.jpg
Visningar: 2
Storlek: 428,0 KB
ID: 689779Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3474.jpg
Visningar: 1
Storlek: 656,1 KB
ID: 689780Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3481.jpg
Visningar: 1
Storlek: 549,7 KB
ID: 689781
                  720 l. Malawi mbuna
                  720 l. Tanganyika
                  112 l. Yngel och karantän

                  Kommentar

                  • Joakim Birgersson
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 202

                    #99
                    Dåligt med uppdatering här, men karet har gått igenom flera faser. Första riktiga bekymret var "sönder lekta" Cyprichromis. Yngel på löpande band, spottade inte i tid och honorna fick aldrig någon tid att återhämta sig. Blev "fällknivar" och strök med. Hanar överlevde men uppvisar inget stim beteende i ett så litet kar som jag har. Dessutom är de så kvicka på maten att mina snäckisar tynade. Räddade Similis till ett annat kar där de hämtade sig kvickt. Leker och frodas igen. Lite byggare Bob över de här filurerna.

                    Sen blev det sommar, mycket (för mycket) sol i karet, varmt , täta vattenbyte och bikarbonat för att hålla pH uppe = perfekt för cyano. Riktigt skit att bli av med men nu är det borta. Karet stabilt igen.

                    Hästnosar och Julidochromis har mått prima hela tiden. Hästnosarna leker regelbundet men inga yngel klarar sig. Misstänker Jullarna som ständigt är runda om magen. Jullarna har inte läst boken. Jag har fyra fullvuxna och troligen 30-40 ungdomar i olika storlek som lever i någorlunda harmoni. Riktigt kul fisk att studera, just nu en ny kull var annan vecka verkar det som. Inte alls så aggressiva som jag läst om.

                    Så nu är det dags att fundera på nästa steg. Karets placering måste ändras till en plats med mindre solljus innan nästa sommar. Det innebär i mitt fall också större plats.....ett Akvastabil 720 liters är beställt och ska bli en riktigt fin Tanganyika biotop har jag tänkt mig. Som alltid börjar funderingar på arter. Mina tre favoriter från mitt nuvarande kar är givna

                    Julidochromis regani Kipili, 4 vuxna och några ungfiskar. Måste rensa ut ett tjugotal.
                    Tanganicodus irsacae , en liten grupp om 8 fiskar som går fint ihop. Riktiga charmtroll
                    Lamprologus similis , en liten koloni på 5 vuxna och ett 15 tal ungfiskar. Klar hierarki här. Chefen är liten, men stöddig.

                    så funderingarna går som följer på en fjärde art

                    1. Neolamprologus Buecheri eller Neolamprologus pulcher . Kanske lite för lite rörelse och för mycket revir tänk i konflikt med Jullarna.
                    2. Testa Cyprichromis igen, har fyra hanar och två honor( sterila eller flator? ) kvar, men nu i ett större kar kanske det går bättre. Utöka med 5 honor till....
                    3. En grupp om 20-25 Tropheus och starta med en grupp ungdjur 4-5 cm så där. Blivit avrådd tidigare, men är sugen att testa.

                    Hur tror Ni det skulle fungera? Andra förslag?

                    Matar med NLS som stapelföda och lite Cyclops några gånger i veckan. OK för Troffar också kanske?
                    720 l. Malawi mbuna
                    720 l. Tanganyika
                    112 l. Yngel och karantän

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      Ser inget större problem med troffar i det karet då du inte har några sillar mer än Cyprisar (dom brukar kunna gå ganska bra med troffar) utan dom flesta är ju klipplevande. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        Instämmer med Mille på detta.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...