Återfall pågång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    Återfall pågång

    Låt mig börja med att tacka för en mycket trevlig och informativ hemsida med forum. Jag har tillbringat många timmar här, plöjt igenom både forum och artregister med god behållning.

    Snabb presentation av mig själv. Jag är mitt i livet med ett antal akvariekarriärer bakom mig. Började på 70-talet med galvade stålprofilsakvarie med kittade rutor...och ja de läckte emellanåt och hade högljudda luftdrivna filter med vadd. Höjdpunkten var när jag som 12-13 åring fick 50 neontetra i present. Ojojoj vilket stim, tyckte men då. Andra intresse tog över en stund men första återfallet hände i mitten av 80-talet. Första akvariet med aluminiumram och stativ, åleds bottenfilter (någon som kommer ihåg?) och sen rakt in i Malawi och Tanganyika ”träsket” med fler och fler burkar. Vid millenie skiftet tog andra prioriteringar överhanden och det fanns för lite tid kvar för akvariehobbyn. Jag sålde av allt utom ett litet 120 liters Tanganyika set som jag skänkte till barnens dagis. Nu, mer än 10 år senare, har de fortfarande kvar det så jag hoppas jag bidragit med något positivt både för barnen och akvariehobbyn.

    Så hände det igen...

    Har alltid ”halkat in” på akvarie i samband med resor för att stilla begäret. Men så inträffade något oväntat på den senaste resan i Thailand. Vi testade på snorkling i korall reven. WOW! Hela familjen, inkl. min 15 åriga dotter, tände på alla cylindrar. Återfallet är ett faktum. Nu ska det bli akvarium igen.

    Vi börjar med lite krav;
    1. Tanganyika
    2. Biotop med flera arter – inte fisksoppa, men heller ett rent artakvarium. Sådär 3-5 arter.
    3. Ett snyggt möbelakvarium ca 130-150 cm långt
    4. Färg, liv och rörelse i karet
    5. Moduler med inbyggda, invändiga filter.
    6. Teknik som gör vattenbyte och annan skötsel så enkel som möjligt.


    Inte helt klar på vilka arter ännu men här är två alternativ som jag baserat utifrån fodret.

    Alternativ A – ”vegetarisk kost”

    Snäckskalslekare – Lamprologus similis eller Lamprologus multifasciatus – liten grupp om 6-10 individer
    Hästnos – Eretmodus – liten grupp om kanske 5 individer som får para ut sig
    Neolamprologus pulcher – liten grupp om 6-10 individer
    Tropheus - moorii eller red – en grupp om 20+

    Alternativ B – ”bland kost”

    Snäckskalslekare – Lamprologus similis eller Multifasciatus – liten grupp om 6-10 individer
    Hästnos – Tanganicodus – liten grupp om kanske 5 individer som får para ut sig
    Neolamprologus - Pulcher eller Cylindricus – liten grupp om 6-10 individer
    Cyprichromis – en grupp om 10+

    Har lite frågor;
    Vad tror Ni om ovanstående artsammansättning? Öppen för alla tips och råd! Troffe eller ej?
    Ska man lägga till ett par Synodontis Petricola malar eller konkurrer de med växtätarna om lite naturliga alger?
    Vilka akvarie fabrikat skall man titta på? Ett Juwel 400 får plats, finns det andra bra alternativ?
    Ska man ha med UV-C filter i planeringen. Gör det någon nytta?
    Något annat viktigt så här i planeringsstadiet innan man "dyker i"?

    Ber om överseende med ett lite långt inlägg men är full av frågor just nu och tacksam för svar och tips.
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän
  • maltandis
    Användare
    • oktober 2003
    • 1567

    #2
    Välkommen tillbaka i tanganyikaträsket Båda alternativen funkar ju, skulle kanske nöja mig med en snäckiskoloni och hoppat över Neolamprologusarterna. Jag har fyra olika hästnosar, två Eretmodus och två Tanganicodus. Jag har 7-8 stycken av varje och det funkar klockrent, har testat hästnosar förut med färre fiskar, det gick inte lika bra. Det slutade med en ensam mallig hane, men jag har kanske haft otur.

    Lycka till!
    /Jocke
    Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Verkligen Välkommen hit. Hoppas du får svar och vi får höra se och uppleva vad du gör och stöter på framöver.

      Uvc har jag kört men kunde inte notera skillnader i lekfrekvens, vattenvärden (mätte) eller klarhet i vattnet. Körde detta 6 månader men kopplade bort det. Andra kan ha andra erfarenheter.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Hej och välkommen till forumet!

        Kul att du drar igång en tråd och redan funderat ut lite kombinationer på fisk. Jag tycker att du borde välja alternativ B förutsatt att akvariet är på minst 400l. L.smilis/multifaciatus är ett klockrent val, i en sån koloni händer det alltid något. Cyprichromis är bra sällskap till dem i och med att de håller sig uppe i akvariet och snäcklekarna på botten. N.pulcher är en väldigt trevlig firre men de har en tendens att ta över ett akvarium eftersom att de försvarar sina yngel så bra. Väljer du dem så ska du i alla fall vara medveten om det. Cylindricus kan vara ett alternativ istället för N.pulcher, men kika även på någon Julidochromis eller varför inte N.leleupi för att få in lite mer färg i akvariet. Hästnosar är lite känsligare än de andra men fortfarande lite tåligare än Tropheus.

        Den främsta anledningen till att jag tycker att alt. B är bättre än A är just för att Tropheus är känsliga. Även om du hållit på mycket förr så kanske du är lite ringrostig efter 10 år och då är det bättre att vänta lite med Tropheusen tycker jag.

        *Edit: Så fort jag gick ifrån datorn så slog det mig att du kanske har haft troffar förut. Jag tog förgivet att du inte haft det eftersom att du specifikt frågade om du skulle ha troffar eller inte. Har du haft det förr så är det bara att köra på, troffarna har inte förändrats på 10 år.

        Faktum är att Alternativ B är nästan identiskt med vad jag har i ett 540l. I den burken har jag:
        Tropheus
        Tanganicodus irsacae
        N. multifasciatus
        S. petricola

        Angående juwel så är i alla fall jag nöjd med mitt. Jag har ett juwel rio 240l men jag kompletterade det med ett ytterfilter.

        Mvh Pierre
        Senast redigerad av Pierre_N; 09 augusti 2013, 18:34.

        Kommentar

        • Joakim Birgersson
          Användare
          • augusti 2013
          • 202

          #5
          Oj det var många snabba svar och kloka ord.

          Att skynda långsamt är aldrig fel och denna gång ska det få ta lite tid. Tror dock att det är vettigt att ha en målbild klar för sig innan man väljer kar och inredning, även om jag också vet att det alltid ändrar sig beroende på fisktillgång och impulsinköp.

          Jag har aldig haft troffar förut och det är nog klokt att inte börja där. Har en ide om att köpa "hårdvaran" först. Lite tåligare fiskar efter någon vecka, sen låta akvariet köra in sig några månader innan jag ökar på beståndet med art tre och fyra. Hade nästan glömt bort Julidochromis ornatus , hade dom en gång i tiden. Tuff och enkel liten fisk om jag kommer ihåg rätt, tack för tipset. Apelsiner hade jag också. Men bara två, mina var tråkiga och stog bara och hängde i varsitt hörn. Kanske var det två hanar...

          Sist det begav sig köpte jag det mest på Akvariekällan i Växjö och var mycket nöjd med service och kvalite. Tyvärr finns de inte kvar, några tips om bra ciklid butiker i Småland eller södra Sverige?
          720 l. Malawi mbuna
          720 l. Tanganyika
          112 l. Yngel och karantän

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Jag har aldrig haft troffar förut och det är nog klokt att inte börja där
            Klokt beslut!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #7
              Åled kanske? Annars finns väl mkt i skåne?
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Välkommen tillbaka. I ditt fall hade nog B varit bra. Cylindricus istället för pulcher säger jag. Både pulcher och multisar producerar nämligen en enorm mängd yngel

                Sen kan du gott köra 20+ cyprichromis. Har du kollat på Paracyprichromis nigripinnis ?

                Och till slut, glöm inte bort ett härligt stim på synodontis petricola, en underbar liten mal som kan hålla yngelproduktion i schakt samt att de är väldigt charmiga. 6-8 stycken hade passat.

                Kommentar

                • Joakim Birgersson
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 202

                  #9
                  Val av akvarie

                  Tack för bra fisktips. Verkar som alternativ B av fiskbestånd är det lämpligaste med lite justeringar beroende på tillgång och impuls. Så nu till frågan om akvarium för dom. Jag har en begränsning på längden till max 150 cm. Har hittat två som kan passa;

                  Juwel 400 som nu rymmer 450 liter och har 4 st T5 rör
                  Akvastabil Mark II som rymmer 360 liter och har två T5 eller T8 rör men kan utökas till 4.

                  1. Finns det fler fabrikat att utvärdera? Erfarenheter kring ovanstående?
                  2. Ska man slita ut Juwels inbyggda filter, eller behålla orginalfiltret och komplettera det med ytterligare ett filter i en modul?
                  3. Behöver man fler än två rör?
                  Senast redigerad av Joakim Birgersson; 10 augusti 2013, 10:47.
                  720 l. Malawi mbuna
                  720 l. Tanganyika
                  112 l. Yngel och karantän

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Juwels egna filter behöver iaf kompletteras då det i sig själv är för svagt. Pumpvolym upp mot 10 gånger volymen är fint.

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Du behöver inte mer än 2 rör. Fler rör kan behövas om man kör mkt växter

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #12
                        Välkommen, tillbaka. Tycker att båda alternativen funkar, men som sagts "troffar" kan vara himmel eller helvete, kanske det är smartare (läs billigare) att börja utan dom när man är ringrostig. Väljer du snäcklekar gruppen så (går bra till båda alternativen) så kan du ta dej en titt på ett par av någon av "Altoss" sorterna, bra som yngel kontroll. Lycka till o när det är på g så vill vi se bilder. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Gillar man inte de stora altolamprologusarna finns ju den lilla sumbu shell.

                          Kommentar

                          • Joakim Birgersson
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 202

                            #14
                            Juwel

                            Varit och tittat på Juwel idag och det ger ett blandat intryck.

                            Det viktigaste, karet, ser ju väldigt bra ut. Snygga glas med slipade kanter och fina limningar. Fem poäng!
                            Bänk och ramp ger ett blandat intryck. Funkar säkert men känns lite rackligt och plastigt.
                            Filtret OK om man kompletterar med en 3000 l. cirkulationspump och filter i en hörnmodul tänker jag.
                            720 l. Malawi mbuna
                            720 l. Tanganyika
                            112 l. Yngel och karantän

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Jag har en juwelbänk 121*41, men med två specialkar på. Bänken känns nice tycker jag. Tung och stabil, den större bänken kanske är annorlunda?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...