720 SA jordätare med vänner ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Gymnogeophagus balzanii , min största hanne
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-11-22 16.17.47.jpg
Visningar: 1
Storlek: 323,5 KB
ID: 691747Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-11-22 16.17.42.jpg
Visningar: 1
Storlek: 248,6 KB
ID: 691748
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Satanoperca daemon
      Klicka på bilden för större version

Namn: 2014-11-22 16.16.56.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,7 KB
ID: 691749
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        Fina foton och fina fiskar David!

        Kommentar

        • PiaJo
          • januari 2011
          • 1744

          Ursprungligen postat av DaRe
          Gymnogeophagus balzanii , min största hanne
          [ATTACH=CONFIG]53819[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]53820[/ATTACH]
          ojoj, så fina
          ----------------------------------
          /PIA

          Kommentar

          • olaw
            NCS Medlem
            • juli 2006
            • 470

            Jättefina foton och fiskar DaRe.

            Läste först nu om bortfallet av fiskar du råkat ut för för ett tag sedan mycket tråkigt. Du skrev sedan att du rensat i akvariumet efter det och nämnde då bland annat liggunderlaget under stenarna. Kan liggunderlag avge farliga ämnen för fiskarna? Det skulle inte förvåna mig men jag har läst andra som säger att dom är ofarliga.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              Jo det kan de. Jag har iofs valt de som jag testat i andra akvarier och de fungerat bra. De kan ha antimögelmedel på sig och det är fyfy. Jag hade ett liggunderlag i ett akvarium ett tag och där dog alla väldigt snabbt så jag var tvungen att snabbt plocka ut det och tömma vatten flera gånger. Det luktade rätt konstigt märkte jag nära jag tog upp det.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                Ursprungligen postat av DaRe
                Jo det kan de. Jag har iofs valt de som jag testat i andra akvarier och de fungerat bra. De kan ha antimögelmedel på sig och det är fyfy. Jag hade ett liggunderlag i ett akvarium ett tag och där dog alla väldigt snabbt så jag var tvungen att snabbt plocka ut det och tömma vatten flera gånger. Det luktade rätt konstigt märkte jag nära jag tog upp det.
                Läskigt värre! Hade du ett som täckte hela botten? Vilken typ av liggunderlag, vanliga "camping"?
                Jag har klippt till ett par bitar jag lagt under lite större sten. Det är en grå lite tunnare variant som akvarielagret använder till underlag mellan botten och ställning.
                Kanske bör plocka bort dem?

                Kommentar

                • olaw
                  NCS Medlem
                  • juli 2006
                  • 470

                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Jo det kan de. Jag har iofs valt de som jag testat i andra akvarier och de fungerat bra. De kan ha antimögelmedel på sig och det är fyfy. Jag hade ett liggunderlag i ett akvarium ett tag och där dog alla väldigt snabbt så jag var tvungen att snabbt plocka ut det och tömma vatten flera gånger. Det luktade rätt konstigt märkte jag nära jag tog upp det.
                  Ok tack för den informationen. Jag hade tänkt ha liggunderlag på botten i nästa akvarium som skydd mot större sten. Nu blir det inget med det. Jag har sett att vissa har frigolit. Vet ni hur det fungerar? Inte så snyggt om fiskarna gräver fram den så det och sen kanske fiskarna kan bita bort små "frigolitbubblor" och få i sig är jag rädd.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    Pabbe den du har tror jag är helt ok. Jag har haft svart från rusta den fick jag ta bort omedelbart. Den jag tog bort nu var svart från Coop, den tar jag bort för säkerhets skull då jag haft lite småtrassel i akvariet med mindre lek och lite mer död än jag är van vid. Jag brukar inte ha döda fiskar alls om de inte blir uppätna dvs. I vanliga fall har jag bara under sten, denna gång en remsa under sanden nästa längs hela akvariet.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Vanlig vit frigolit ska vara helt ok.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        Ursprungligen postat av Pabbe
                        Läskigt värre! Hade du ett som täckte hela botten? Vilken typ av liggunderlag, vanliga "camping"?
                        Jag har klippt till ett par bitar jag lagt under lite större sten. Det är en grå lite tunnare variant som akvarielagret använder till underlag mellan botten och ställning.
                        Kanske bör plocka bort dem?
                        Deras underlag har jag använt i mina burkar till större stenar i flera år utan att jag märkt att det skulle vara någon fara.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          Låter bra det
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            Skönt att höra att de verkar säkra som jag har.
                            Trist för dig DaRe
                            Men bra att information sprids

                            Kommentar

                            • Pike
                              Användare
                              • september 2014
                              • 21

                              Använder Julas tjocka liggunderlag http://www.jula.se/catalog/fritid/fr...derlag-956087/. Har aldrig haft problem.
                              PS väldigt fina fiskar DaRe.
                              Senast redigerad av Pike; 24 november 2014, 11:38.

                              Kommentar

                              • ewa
                                NCS Medlem
                                • mars 2013
                                • 457

                                Liggunderlag borde inte vara farliga, men man försöker pressa ner priser och väljer leverantörer som är billigast.
                                Så det kan vara lite varierande kvalite på till synes samma produkt.
                                Bäst att använda produkter som är tillverkade i Europa där man har lagar som reglerar mycket.
                                Något som är farligt för fiskarna borde vara farligt för de som jobbar i fabriken är min tanke.
                                Dyrare kanske men värt pengarna.
                                Antisvampmedel- det finns i många material, fleece till exempel. Jag har för mig att sånt är vattenlösligt, men kan ha fel. Kanske en tanke att lägga underlaget i blött.... vad vet jag.
                                Tråkigt att fiskarna dör när man gör allt för att de ska trivas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...