Tanganyika sällskapskar, kan det funka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    #31
    Efter att läst DAREs tråd om omsadlingen till tanganyika så blev jag allt mer sugen på temat med ett sällskapskar. JAG VET att jag skulle väntat ett tag och sakta vant troffarna vid annat foder men så var det vattenbyte idag och då var ju ändå karen öppna.. Efter att läst om Nasuta i DAREs tråd så drogs parallellerna till mina egna Ventralis och tärningen var kastad!

    Under återfyllnaden av stora karet så släppte jag i mina 14 Ventralis som mäter ungefär 5,5-7cm. Samtidigt flyttade jag över några Crinumlökar till stora karet och vips så hade jag vad som ska bli början till ett sällskapskar Ventralisarna fann sig väldigt snabbt till rätta och största hanen har redan börjat "spela" för honorna. Färgar gör hanarna så gott dom kan trots sin ringa storlek så nu får vi bara hålla tummarna.

    Troffarna bryr sig förövrigt inte ett dugg om Ventralisarna utan gnabbas som vanligt inbördes inom respektive art.
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

    Kommentar

    • Doktor-T
      Användare
      • april 2012
      • 424

      #32
      Hm, nu fattas bara en Cypris, typ Leptosoma Utinta. Någon som har sådana månntro
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #33
        Kul. Nu fick jag mig några funderare.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #34
          Utinta med orange stjärt hade jag med troffar tidigare. Så himla fina!

          Kommentar

          • Doktor-T
            Användare
            • april 2012
            • 424

            #35
            Johho

            Du har inga sånna liggande i nån hink eller tips på nån som kan ha? :-)


            Dare
            Tankeställare kring troffar och featherfins kanske? Hehe!
            720 Malawi
            375 Yngel
            112 Yngel
            70 Yngel

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #36
              hehe, lita på det!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #37
                Tyvärr inte

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #38
                  Här hittade jag däremot en gammal dålig bild på utinta, det var på den tiden kamerorna inte var så bra
                  Bifogade filer

                  Kommentar

                  • Doktor-T
                    Användare
                    • april 2012
                    • 424

                    #39
                    Utfodringen har ju varit lite på tapeten i detta ämne och jag tänkte fortsätta i det ämnet.

                    Troffar är väldigt snabba på maten, det vet alla. Håller sig inte de andra fiskarna framme och slåss om käket så blir det inget att äta heller. För att undvika detta så har jag vidtagit en åtgärd jag gått och grunnat på och även observerat i mina kar. Nämligen det att Troffar är morrontrötta. Betydligt mer morrontrötta än Ventralis som jag blandar dem med.

                    Me detta i åtanke så matade jag i gryningen mina fiskar utan att tända upp karet. Körde i lite 50/50 granulat i karet med grovpepparkvarn. Maten hamnar ungefär där vattnet är som mest strömt och fodret sprider sig snabbt i karet. Detta gjorde då att dom lite mer morgonpigga fiskarna hann attakera maten utan att större konkurrens. Efter nån minut tände jag ljusrampen och öste ner lite spirulinaflingor med. Troffarna var fortfarande sömndruckna och lite bleka i färgerna. Åt gjorde dom nu och Ventralisarna som var lite mer vakna attakerade nu även spirulinaflingorna.

                    Nu är detta en teori och en test men jag tror mkt på denna teknik. Tänk t ex på Frontosans jaktbeteede som är att plocka sömniga fiskar så bör ju detta vara en rimlig metod eller?
                    720 Malawi
                    375 Yngel
                    112 Yngel
                    70 Yngel

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #40
                      Det låter absolut som att det funkar.

                      Annars har jag upplevt att lite segare fiskar blir snabbade när de är med troffar. När jag hade Calvus med troffar så var de sega de första veckorna, men det slutade ju med att de inte fick mat så de ökade takten och var snabba och pigga på maten så att de han med i troffarnas tempo.

                      Men att mata på morgonen kan också fungera om ventralisen är piggare då.

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #41
                        Jag hade en del av mina "cyprissar" med mina "troffar" en längre stund (runt året) utan några som helst problem med maten,men jag matar mycket med fryst ( Cyclops,Daphnier,Mysis) även uppblött pellets typ"Tropical cichlid herbivore" funkar jättebra, "cyprissarna" är bra snabba när dom får smått.Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • Doktor-T
                          Användare
                          • april 2012
                          • 424

                          #42
                          Jag ska skaffa mig frysta Cyclops, känns som det kan vara vettigt. Hur stora eller små är dom?
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

                          Kommentar

                          • Banderad
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 3479

                            #43
                            Cyclops är riktigt smått, yngel till munruvande Tanganyika kan äta det direkt när honan spottar.

                            /Jocke

                            Kommentar

                            Arbetssätt...