Tanganyika sällskapskar, kan det funka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Tanganyika sällskapskar, kan det funka?

    Som en del av er vet så har jag sålt av en del troffar, dock inte allt. Detta för att kunna köra featherfins/frisimmare i mitt 720. Eftersom det är en lugn & välfungerande Duboisigrupp + några Ikola kvar så börjar jag mer och mer fundera på om dom skulle kunna få gå kvar och tillsätta mina små O. Ventralis samt att jag tänkt köpa ett gäng Cyprichromis leptosoma , t ex Malasa eller någon annan fin variant.

    Jag har kört Ventralis ihop med Duboisi innan och tycker väl det funkar rätt fint sålänge inte karet är överfullt med troffar för då ser inte Ventralisarna ut att trivas så bra. Skulle det då funka om jag öser i ett gäng Leptosoma också?

    Inredningsmässigt så kör jag fin blästersand på botten, har 3 större stenar på botten och sen bara lösa moduler på baksidan och gavlarna. Troffarna verkar trivas mkt bra med denna sparsamma inredning. Jag tänkte även sätta i ett gäng med långbladiga Crinumlökar för att skapa lite snår som skydd för utsatta eller honor. Förövrigt så blir det inga mer stenar eller grottor som samlar smuts. Karet har alltså väldigt mkt simyta och det är där Cyprisarna kommer in

    Kan detta funka om jag matar med 50/50 granulat samt lite sprirulinaflingor emellan åt?

    Är så sugen på detta då jag har sett liknande sällskapskar på Youtube och dom var verkligen spännande att kolla på
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Christian Alfredsson
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 4122

    #2
    Jag har haft leptosoma tillsammans med Kejsare under några år och det funkade bra. Leptosoman fick anpassa sig efter kejsarnas mat så det var väl inte kanon. Kan inte påstå att de lekte så ofta, kejsarna lekte mer.

    Jag gjorde så i veckan att jag har helt separerade akvarium. 2 st med enbart Tropheus och 2 st enbart med sandlekare och leptosoma. Tror det funkar bäst så
    Christian Alfredsson
    http://www.zoopet.com
    http://www.christianalfredsson.com

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Bara att testa! Om det går bra vet man först efteråt!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • Doktor-T
        Användare
        • april 2012
        • 424

        #4
        Det är nog mest fodret som är grejen. Kan man få det att funka så bör det funka med andra ord. Jag ska börja vänja troffarna vid lite annat foder så får jag utgå från det.

        Man kan ju undra vad dom som har sällskapskar matar med för att det ska funka vettigt för alla individer?
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Vad får troffarna idag?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Går det att vänja troffar vid "fel" foder?

            Jag har kört troffar och leptosoma ihop, det funkade nice. Vet dock inte vad som händer om du blandar in ventralisarna i detta.

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #7
              Wilhelm
              Idag äter troffarna huvudsakligen spirulinaflingor och nån gång emellanåt får dom 50/50 granulat.



              Johho
              Fel foder kan man nog inte vänja dem vid men en viss anpassning går nog om man nu inte ger dom något som är käpprätt åt h-vete.
              Jag matan dock uteslutande min yngel och ungdjur av Duboisi & Moliro med 50/50 granulat. Jag har inte råkat ut för några sjukdomar bland dem så omöjligt är det nog inte att dom större skulle kunna acceptera en del av detta granulat med. Vad matade du dina troffar och Cyprisar med?

              Precis som när man byter foder för Troffar så bör man ju väva in det långsamt. Detta är min tanke även i detta fall.

              Mina Ventralis äter uteslutande 50/50 granulatet och funkar bra med det. Jag TROR att detta foder även kan funka fint för Cyprisar då dem som jag förstått det är plankton/småkrypsätare. SÅ, jag tror att tror att om Cyprisarn & Ventralisarna funkar med granulatet och om jag får Troffarna att funka på samma foder kanske en gång om dagen åtminstone så finns en sportslig chans att få det att lira. Jag kan ju ge spirulinaflingor vårt annat mål om det är nödvändigt.

              Eftersom jag ska på semester om nära veckor så tänkte jag låta troffarna få en invänjningsperiod på en månad och sen släppa ner Ventralisarna och Cyprisar när jag kommer hem igen. Detta mkt på grund av att jag vill kunna hålla ett vakande öga på nya fiskkombinationer.

              Det vore ju riktigt kul om man kunde få ett antal favoritarter i samma kar
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Jag matade med nån grön räkmix. Kommer inte riktigt ihåg. Cyprisen lekte iaf vid varje vattemänbyte. Kåta as!

                Kommentar

                • Doktor-T
                  Användare
                  • april 2012
                  • 424

                  #9
                  Ursprungligen postat av johho
                  Jag matade med nån grön räkmix. Kommer inte riktigt ihåg. Cyprisen lekte iaf vid varje vattemänbyte. Kåta as!
                  Ah! Det låter bra Som jag förstått det så leker Cyprisarna mer eller mindre i tid och otid. Det är ju i så fall utmärkt eftersom det vore oerhört coolt att bygga upp ett stim. Kanske 30-40st? Plussa då på 34 Dubbar i storlek från små prickiga till vissa kring 10-11cm. 7st ungdjur dock fint utfärgade, Ikolor och 14 st Ventralis Ventralisarna är ca 6-7cm och börja färga samt få sina vita äggatrapper på bukfenorna.

                  Kan det räcka att köpa 15st Cyprisar som man sen kan vänta sig fördubbla antalet inom överskådlig tid? Plockade inte troffarna ynglen från Cyprisarna? Vad jag läst så ska inte Cyprisarna själva plocka yngel.

                  Osäker dock om Ventralis plockar yngel men jag tror inte det. Nån som vet?
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Man behöver ta hand om ynglena. Ffa honor. De leker så mkt så honorna blir undernärda och krokiga i ryggen. Så bra att ha många honor av den anledningen. Jag hade 10+10

                    Kommentar

                    • Doktor-T
                      Användare
                      • april 2012
                      • 424

                      #11
                      Kan kanske vara bäst att tömma dessa rackare efter en till två veckor för att skona honorna från undernäring?
                      720 Malawi
                      375 Yngel
                      112 Yngel
                      70 Yngel

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Spännande tråd!!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Det är bättre att låta "cyprisarna" spotta i spottkar, då dom har så små munnar så det är väldigt lätt att skada dom o dom dör.. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            Det är bättre att låta "cyprisarna" spotta i spottkar, då dom har så små munnar så det är väldigt lätt att skada dom o dom dör.. Mille
                            Det låter vettigt. De har väl lite känslig hud också?

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              #15
                              Jag tömmer mina C Leptosoma "Kitumba" efter tre veckor och då har de fortfarande gulesäcken kvar. Jag använder en tandpetare för att öppna munnen när jag tömmer honorna.
                              //Peter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...