Pierres Projekt (Tanganyika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #61
    Tyvärr har hon snurrat på snäckan igen så nu ser jag inget. Jag reagerade också på att de låg så långt ut men jag tror att det kan bero på att det var så mycket rom, jag kunde se mycket längre in i snäckan men jag kunde inte få till något kort på det. Hur som helst så var det fullt med rom så långt in jag kunde se. De har de 2 stora snäckorna jag fick av dig också men det är bara en hona som använder en sån. Hon har heller inte lyckats att få frisimmande. Det är väl tålamod som gäller som vanligt, lite märkligt dock eftersom att den första kullen verkade vara befruktad. Det är lite det som gör att jag funderar på om hanen som är dominant nu skjuter blankskott, det kan ha varit den andre hanen som lyckades leka av någon hona i början innan de var riktigt hemma i karet.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #62
      Ursprungligen postat av Pierre_N
      Fiskarna lekte bra i helgen och förra veckan som sagt, 2st Lepidolamprologus boulengeri lekte också och jag såg rommen i båda snäckorna men jag tycker att det ser obefruktade ut. Första gången de lekte hos mig var bara någon vecka efter att jag hade köpt dem, då hade jag inte hunnit fixa snäckor som var stora nog åt dem så de lekte i en skreva mellan två stenar istället. Jag kunde se rommen med hjälp av en ficklampa och de såg betydligt brunare ut tyckte jag. Frågan är om ena hanen skjuter blankskott eller vad det är som är fel... Jag slänger med 3 dåliga bilder, det var svårt att få till vettiga kort men visst ser de obefruktade ut?
      Coolt, hade missat bilderna.
      Skumt med att de inte skulle bli befruktade. Är det vanligt med snäcklekare?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Repen1
        Användare
        • januari 2013
        • 877

        #63
        Dom brukar vara "yngelsprutare" så det är lite konstigt.men det är kanske befruktade ägg längre inne i snäckan. Mille
        Dieselråttan

        Kommentar

        • Pierre_N
          Användare
          • mars 2004
          • 772

          #64
          Det har varit lugnt i 240l sedan senaste leken men i förrgår lekte hanen i filmen av en hona till och igår var han fortfarande lite sugen, 1-2 honor ser runda ut nog för att leka så det kanske blir någon mer. Honan som tuggade sedan innan flyttade jag till 720l när hon hade gått ca 2 veckor. Det blir ett rejält spottkar för henne. Jag har svårt att tänka mig att petricola-ynglena skulle röra dem så jag chansar på att det fungerar. Jag vill minnas att jag läst att just leptosomayngel är väldigt lätta att mata ihjäl första veckan, någon som har erfarenhet av det? Jag lurar på om jag behöver ha dem i yngelkasse första veckan efter honan har spottat dem för jag matar VÄLDIGT mycket i 720l.
          Jag matade strax innan jag filmade därav är vattnet lite grumligt.


          Här är en före och efterbild på 720l, inredningen (skifferplattorna och "krukorna") har jag bara så länge jag har petricolan där i. Som ni ser har jag tumblers i akvariet nu, egentligen vill jag inte tumbla yngel men troffegruppen vägrar att behålla tuggen just nu så jag har valt att tumbla ett gäng. Dessa är de sista ynglena som jag har lovat en bekant att spara så jag ska testa att flytta över nästa hona som leker tidigt till ett spottkar. Jag har satt upp ett spottkar redan nu som jag försöker få rejäl algtillväxt i. Jag vart inspirerad till att sätta upp ett "naturligt" spottkaret efter att ha sett bilderna i Tropheus in thier natural habitat av Ad Konings, bilderna var på troffar med yngel i det vilda. De håriga stenarna och honan med yngel fick mig att minnas hur kul det är att se en troffe-hona som vakar över sina småttingar medan de går och plockar bland stenarna.
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Pierre_N; 13 september 2013, 14:57.

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #65
            Kul med film, syns tydligt att även i ett 240 så är det en herre på täppan o dom andra hanarna blir uppjagade i ett hörn. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #66
              Jäkligt snygg cyprichromis. Vilken var det du hade nu igen?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #67
                Ursprungligen postat av DaRe
                Jäkligt snygg cyprichromis. Vilken var det du hade nu igen?
                C. leptosoma "Mpulungu" Det står i youtubeklippet.

                Förövrigt så har den rundaste honan nu lekt, de passade så klart på nu i helgen när jag var borta. Det är nu alltså en leptosoma som snart spottar, och två som går med rom. Tanken är att ha ett stim på 20-30st i varierande storlek i 720l senare.

                Jag skrev tidigare detta om multifacsiatusen:
                Ursprungligen postat av Pierre_N
                Multifasciatusen är en överraskning förresten, jag har haft dem förut i två omgångar och tröttnat. Denna gång fick jag 2+2 av en kompis som ändrade inriktning i sitt akvarium. Först höll jag dem med ett fåtal snäckskal för att de inte skulle bli så många. Det ena paret verkar inte kunna producera avkomma av någon anledning men det andra paret började leka direkt. Först med endast ett snäckskal men de löste dem genom att gräva lite under en sten, till slut gav jag dem 2 snäckor till och de har fått ett helt gäng överlevande yngel.

                Nu vill jag som sagt ha 2 kolonier och jag har totalt ca 25st snäckskal. Det är intressant att se när de byter koloni och minst lika intressant att försöka förstå varför de byter. I den första kullen överlevde två yngel. Av storleken att döma så var det en hane och en hona. Hanen stannade hos sina föräldrar och hjälper till mycket med att gräva och kolla till sina yngre syskon. Det andra ynglet (honan) försökte byta "koloni" när hon var ca 10mm, det tyckte inte honan som redan bodde där alls om. Efter att hon i några veckor hade vägrat ge sig och hanen dessutom börjar att hjälpa henne att gräva så började den andra honan att tolerera henne till slut. Nu har det varit väldigt rörigt i akvariet ett tag som sagt så nu ska det blir intressant att se hur kolonierna kommer att se ut.
                Jag kommer i fortsättningen att kalla det produktiva paret par1 och det paret som inte lekt alls på två(tre?) år par2.

                Jag hade rätt angående att den mindre av de två första överlevande ynglen var en hona, hon har som sagt bytt hane och har nu yngel med hanen i par2. Det är alltså troligen honan det är något fel på, för något fel måste det väl vara om ett multifacsiatuspar inte leker på över 2 år. Hane nr2 verkar ha tröttnat på sin gamla hona som inte ger honom några yngel och ägnar nu all sin tid åt den lilla nya honan och yngel. Hans gamla hona håller sig nu i utkanten av reviret. Det ska bli intressant att se om några yngel överlever här för hane nr2 är mycket sämre på att jaga bort inkräktare än hane nr1.

                Den större (hanen) av de första överlevande ynglen verkar se sig om efter ett nytt revir, han är och kikar på hane nr2s revir då och då.

                Efter all tumult i flytten så har 3 mindre yngel från par1 flyttat in hos par2, förmodligen eftersom att de båda paren efter flytten har bytt plats. Nu har alltså båda paren frisimmande yngel och det ska bli spännande att se vilken hane som först får två "lekande" honor.

                De båda hanarna börjar nog bli rätt gamla (de måste lätt vara över 5 år, gissningsvis 7år) så frågan är om inte den yngre hanen (som växt väldigt fort sista tiden) tar över ett revir snart.

                Kommentar

                • Pierre_N
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 772

                  #68
                  Ursprungligen postat av Repen1
                  Kul med film, syns tydligt att även i ett 240 så är det en herre på täppan o dom andra hanarna blir uppjagade i ett hörn. Mille
                  Ja han tar 80-90% när han är på lekhumör, nu har han lugnat ner sig och har "bara" 50% igen. Snart får de större, det blir kul att se vilka hanar som lyckas ta revir då. Hanen i filmen har riktigt mycket svart i fenan så jag är inte ledsen för att han som är far till de första kullarna. Det är i och för sig en till hane som har spelat lite men jag tror inte att han lyckats leka av någon.

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #69
                    Ikväll satte han fart igen och lekte av en hona till så nu har alla honor lekt förutom den som tuggade när jag köpte dem 5 augusti. Produktiva rackare detta. Det är riktigt kul, hoppas på ett rejält gäng yngel. Jag är dock lite orolig för honan som går i 720l, hon borde ju spotta tycker jag men hon verkar inte gilla det överdrivna spottkaret. Hon står under en lutad skiffersten hela tiden, det kan väl knappast räknas som ett lugnt och normalt beteende för en leptosoma? Trodde hon skulle känna sig tryggare under växterna som ligger i ytan än under en sten vid botten? Blir lite orolig att hon ska hålla dem för länge för att hon känner sig stressad. Hon har nu tuggat sedan den 24e augusti så ca 25 dagar. Har hört att 21 dagar är normalt? Tanken är att vänta 2-3 dagar till och sedan fånga henne, de spottar gärna i håven vad jag förstått. Är jag orolig i onödan? Ska jag låta henne vara eller göra något om 2-3 dagar om hon inte spottat?

                    De 3 andra honorna tillsammans med resten av leptosomorna tänkte jag flytta om ca 2 veckor, ifall de spottar i håven så klarar sig då ynglena bra ändå. Låter det bra tänkt?

                    Kul är det i alla fall att de leker så bra. Jag minns att vi hade C.leptosoma "utinta" för länge sedan, det måste varit när jag var 13-14år så ca 12-13 år sedan. Vi hade ett 20-tal har jag för mig, de gick i ett 320l med Tr. black "pemba" några jullar samt några altolamprologus och säkert något mer i en riktig soppa. Det var nog inte det bästa sällskapet, dessutom fick de nog bara räkmix. Vi fick bara en kull på dem och de resulterade i ett yngel, sedan fick de flytta, antagligen för att vi tröttnade på dem. Jag kanske har lärt mig något i alla fall, bättre anpassad mat och bättre sällskap så får man mycket intressantare fiskar, snart ska de dessutom få ett akvarium som är stort nog för dem vilket säkerligen resulterar att de blir än roligare att titta på!

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #70
                      Gratis, det är väldigt kul med lek hur många gånger man än ser det. Särskilt med nya arter man skaffar.

                      Jag läser för fullt kul med saftiga inlägg att läsa.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • RobinH
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 2150

                        #71
                        Kul läsning, vad matar du leotosomorna samt multifascistorna med?
                        CA

                        Kommentar

                        • Pierre_N
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 772

                          #72
                          Ursprungligen postat av RobinH
                          Kul läsning, vad matar du leotosomorna samt multifascistorna med?
                          Leptosoman får mycket frysmat, cyclops, daphnier samt mysis. De får även räkmix, NLS samt flingor. Multifacsiatusen går ihop med troffar så får de anpassa sig lite efter vad de vill ha, det blir främst räkmix, spirulina flingor samt NLS men även en del frysmat som cyclops, daphnier samt mysis. Hade jag haft multifacsiatusen i ett annat kar hade de fått ännu mer frysmat och en kraftigare räkmix (den de får nu ligger bara på 30% räkor).

                          Jag testar även granulat från "Dr. Bassleer Biofish Food", jag tycker att det verkar riktigt bra men jag har inte testat så mycket än.

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            #73
                            Jag flyttade alla leptosoma till 720l igår. Den dominante hanen gillade inte flytten, han simmade runt och såg mest förvirrad ut. De tre mindre tog tillfället i akt och speciellt två av dem passade på att försöka locka till sig honor och det är faktiskt två honor (de enda som inte redan tuggar) som börjar se lite runda ut igen.

                            Honan som har tuggar längst har det riktigt fullt i truten nu, hon släppte ut ett yngel för tre dagar sedan. Jag hoppas på att hon spottar resten nu när jag släppte i de andra. Nu uppträder hon mycket lugnare i alla fall. Jag försökte ta några bilder men det är med mobilkamera så ni får ta det för vad det är. Sugen på att köpa en vettig kamera men det är inte prio ett när man studerar.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #74
                              Roligt "Pierre" dom kommer mer till sin rätt i 720 baljan. Man kan verkligen inte missta sej på tugg på en "Leptosama". Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              • Pierre_N
                                Användare
                                • mars 2004
                                • 772

                                #75
                                Nu har äntligen honan på bilden spottat ut alla yngel. 9st vart det totalt, de andra 4 honorna som tuggar ser ut att ha betydligt färre men det gör inte så mycket, jag har inte bråttom.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...