936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    Ursprungligen postat av Wilhelm
    3 veckor ungefär Låt henne spotta själv! Mer naturligt!
    Men i eget kar antar jag, eller spottar hon i den stora burken med alla andra fiskar?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      Hon kommer spotta i stora karet, men vill du behålla yngel så brukar jag flytta dom efter ca 2veckor till ett spottkar, sen är det bara att vänta. Fördelen i spottkar är att du får se yngelvård, o hur dom tar skydd i munnen vid fara.I kar med mycket fisk försöker dom att behålla ynglen så länge som möjligt i mun, men förr eller senare så släpps dom (oftast som mat) Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        Ursprungligen postat av DaRe
        Jo och ventralisarna är väldigt stora också, helt annan fisk än övriga. Dock kan jag säga att A. compressiceps inte viker en tum för en framrusande ventralis.

        Vad siar ni om troffarna då? Jag har två som tuggar nu av de åtta och det verkar gå väldigt bra i övrigt som sagt. Om de lekar antar jag att de är känsmogna.

        15 leleupi känns inte som en bra balans heller. Älskar dem men det känns för konstlat att ha dem alla tillsammans. Där blir det nog några till salu.

        Härligt att göra lite misstag, som jag var inne på tidigt. Jag gillar dock inredningen även om det inte just nu känns som ett vardagsrumskar, men det ger utrymme för mycket upptäckt, jag ser mina barn som sitter och pekar och säger åhh! Där! framför burken för att inte nämna mig själv som gör samma sak. Roten i mitten känner jag inte för och den ska nog bort. Jag är också lite orolig för att cirkulationen ändras med stenarna och att skräp ändå samlas därunder, jag kommer regelbundet lyfta och kolla.
        Inte så mycket att sia om, var nöjd att det fungerar med troffarna. Ta upp dem om 3 veckor om du vill spara ynglen och på så vis utöka gruppen, annars kan du låta dem vara men med ditt sällskap är det tveksamt om något yngel överlever, i alla fall i de första kullarna.

        Jag skulle inte ta bort leleupi bara för att det känns lite konstlat, de kan vara rätt arga av sig så det är bra att ha en rejäl grupp.

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          Har du redan dubblat ventralisarna och fortfarande bråkigt? Min erfarenhet är att the more the merrrier.
          Vill du ha yngel måste du flytta honan. Ett spottkar är förstås bäst, då kan man låta honan gå en tid med ynglen och dels vårda dem (om hon vill) och dels äta upp sig lite. Ett annat alternativ som jag brukar ta till när det inte finns ett ledigt akvarium är en spottkasse. Ynglen är sedan härdiga och lätta att flytta, och de växer ganska snabbt.

          Försiktighet rekommenderas vid fångst och flyttning. Ventralishonor spottar lätt om de blir skrämda. Jag har inte lyckats få dem att ta upp rom/yngel igen.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Tack för input om leleupi.

            Jag har honan i et spottkar och hon verkar trivas toppen, får se om hon spottar.

            Jag har 3+3 som från början, men tidigare hade endast en hanne en lekplats och jagade undan övriga sedan fick en hanne till en lekplats på andra sidan av akvariet, det lugnade ned det hela lite. Till slut såg jag idag att alla tre hannar har egen lekplats. Men de känns så mycket större än övriga fiskar att det inte riktigt stämmer. Avvaktar och ser vad som händer ett tag till.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              Vore synd att ge upp Ventralisarna tycker jag. Hade dessutom hållt kvar Leleupina i stort antal för det är nog en god chans att llyckas med arten då. Hade dessutom sparat ynglen på Troffarna för gruppen skulle nog må gott av att öka i antal. Dina Ventralis, hur stora är dom?
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                Jag håller med Ventralisar är fantastiska fiskar, jag har också precis fått min första lek. Om hon håller blir det att fånga henne snart.

                /Jocke

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  Ventralisarna är rätt stora, 12-13 cm i alla fall. Ja jag har inte bestämt mig, fungerar rätt bra nu.

                  Jag ökar nog bara troffeantalet om det blir för många fajter. Tycker ni det är snyggare med många troffar? Känns lite konstlat för mig, men jag är öppen för alla tankar.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    Är väl antagligen "kärringa mot strömmen" men jag hade lyft ut "ventralisen" o satsat på mera "troffar" då dom andra fiskarna är "klipplevare" o det brukar harmonera mera med fiskar ur samma biotop.Använt mej av "troffarna " som "huvudatraktion" o resten som en trevlig utfyllnad som syns när man studerar karet nogrannare.Förr eller senare(vid utökning av grupperna o ålder) så kommer konflikterna så att endera gruppen blir nertryckt. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      Bra tips, min grundide var att ha en övergång från klippzon till vänster och sandytor till höger och på så sätt ha båda varianterna. Ventralisarnas aggressivitet gjorde att jag blev tvungen att bryta upp klippzonen i flera med små sandytor däremellan.

                      Jag ska fundera. Ett alternativ är att fimpa ventralis. Återgå till stenrös till vänster och ha foai par till höger. De är mildare än ventralis om jag fattat rätt? !
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Lite bilder
                        Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.19.54.jpg
Visningar: 1
Storlek: 556,7 KB
ID: 686944Klicka på bilden för större version

Namn: 2013-09-04 19.20.10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 480,2 KB
ID: 686945
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Bra tips, min grundide var att ha en övergång från klippzon till vänster och sandytor till höger och på så sätt ha båda varianterna. Ventralisarnas aggressivitet gjorde att jag blev tvungen att bryta upp klippzonen i flera med små sandytor däremellan.

                          Jag ska fundera. Ett alternativ är att fimpa ventralis. Återgå till stenrös till vänster och ha foai par till höger. De är mildare än ventralis om jag fattat rätt? !

                          Cyathopharynx foae ? Jag har aldrig haft dem, men vad jag har sett/hört är de definitivt inte lugnare. Tvärtom.

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Cyathopharynx foae ? Jag har aldrig haft dem, men vad jag har sett/hört är de definitivt inte lugnare. Tvärtom.
                            /Jocke
                            Jag har/haft bägge arterna och det smäller på bra i båda fallen.
                            Dock upplever jag aggression innom egna arten som största problemet.
                            Kan lösas genom stort antal av arten eller en hane med flera honor.
                            Båda fungerar.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • maltandis
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 1567

                              Jag tror inte att foai är lämpligt sällskap till troffar, de kommer förmodligen att vara grå. Hittar du några fullvuxna utfärgade så kan du ju prova, jag har några yngel som går i källaren. De kommer att få Papilio och ochrogenys som kompisar.
                              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                              Kommentar

                              • Repen1
                                Användare
                                • januari 2013
                                • 877

                                Jag håller med föregående,angående "foae" då dom tar lång tid på sej o tillsammans med "troffar" så tror jag inte det kommer gå, dom kommer aldrig till sin rätt, o deras långa bukfenor kommer bli söndertrasade, utan strunta i "sandsillar" i det karet o fyll ut med "Cyprissar".Mille
                                Dieselråttan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...