KH, PH och CO2 frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    #16
    Ursprungligen postat av ansjo
    Priset gällde en 6 kg:s flaska .
    Fördelen med controller är även att du ställer in ett värde som den ska hålla, går pH:t under detta stängs gasen av. Kör du med timer fortsätter du köra in gas i systemet.
    Ska du inte dra ner så mycket på pH:t går det heller inte så mycket gas, men å andra sidan beror det även på växtmassan och vilken typ av växter du har. Mer snabbväxande växter avger lättare syre, som i sin tur drar upp pH:t och gasen ökas på.

    Får man fråga om det var från privatperson eller om du köpte från firma? Vill du tala om vilken firma det var isåfall (förutsatt att du får det för firman dvs) =)
    Ser att du bor i Varberg så det är inte många mil från mig

    Vi har en hel del snabbväxande växter och några få långsamtväxande. Men då låter det nästan som att det "bara" är att köpa ett CO2 kit och prova och se hur länge en 2kgs räcker då
    Utan kontroller kan jag tänka mig att man får kontrollmäta under flera dagar för att verkligen vara säker på att allt blir rätt inställt?
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter

    Kommentar

    • ansjo
      Användare
      • april 2006
      • 203

      #17
      Precis, mäta pH med kanske en bubbla/2 sekunder för att se vilket värde du får och sedan utgå därifrån. En annan del som avgör hur mycket co2 det går åt är vad man har för reaktor. Den bästa reaktorn jag kört med är en Eheim 2217 fylld med makaroner.

      Jag köpte min senaste tub på Åsklosters Brandservice som ligger mellan motorvägen och Veddige, även där jag fyller på min flaska. Ca 3 år sedan jag köpte den och den var då nytryckt och fylld . Att sedan ha tex en flaska på 2 kg som reserv är smidigt, om det finns möjligheter till det.
      När jag hade mitt 960 växtkar, räckte flaskan ca 8 månader men då gick det en hel del gas .
      / Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • timebandit
        Användare
        • januari 2013
        • 186

        #18
        Tack för alla svaren!


        Då skall jag ta och diskutera detta med regeringen här hemma också så får vi se vad som händer. Troligen blir det ett kit från http://www.us-aquaristikshop.com/
        Blir isåfall ett kit med AR-US50 reaktor kopplat till vårat JBL e1500 ytterfilter.
        Denna är det tänkt att bli isåfall: http://www.us-aquaristikshop.com/co2...-set-16va.html

        PH kontroller får jag komplettera i efterhand tror jag.
        Inneboenden i akvariet:
        L-134, Ancistrus
        Botia Striata
        Filterräckor av olika sorter

        Kommentar

        Arbetssätt...