KH, PH och CO2 frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • timebandit
    Användare
    • januari 2013
    • 186

    KH, PH och CO2 frågor.

    Hej

    Har funderat ett tag tillbaks på att börja med CO2, mest för att få växterna finare då jag tycker dem växer långsamt (förutom Vallesinera och andra snabbväxande då). Men har avfärdat nästan helt nu och igår började jag fundera på att prova Mäskmetoden, dels för att det är billigt och enkelt.

    Så jag började mäta KH och PH idag för att försöka ha bättre koll innan jag ev. börjar med mäsken.

    Orange Head vill ha PH mellan 6.2 och 7.
    Crytoheros Nanoluteus vill ha PH mellan 7 och 8.

    Vårat PH är 7.3 - 7.6 och KH är enast 3 DKH = ca 54ppm.
    Detta gör att CO2 blir endast 3.5ppm och det borde vara 15 som optimalt. Fiskarna verkar dock inte må dåligt och är aldrig uppe vid ytan pga syrebrist etc.

    Att hålla på och trixa med KH kan bli väldigt farligt för invånarna vad jag tidigare har fått lära mig. Fiskarna verkar må bra ändå.

    Om man börjar med Mäsk eller riktigt trycksatt CO2 så kommer PH att sänkas men hur långt ner i PH vågar man gå? Vågar jag gå ner till PH 6.8 - 7. Då skulle CO2 bli närmare 9 - 14ppm och det är ju nära optimalt.

    Vad har ni för erfarenheter angående PH värden just för invånarna. Skulle dem må sämre av en sänkning på ca 0.6?

    Alternativt bara strunta i allt å låta det vara som det är
    Senast redigerad av timebandit; 21 juli 2013, 21:00.
    Inneboenden i akvariet:
    L-134, Ancistrus
    Botia Striata
    Filterräckor av olika sorter
  • ansjo
    Användare
    • april 2006
    • 203

    #2
    Att köra med mäsk i ditt läge kan bli svårt av flera anledningar, dels storleken på kar (ett antagande baserat på invånare), sedan är det svårare att hålla ett jämt pH med mäskmetoden. Att komma ner i pH är inga större problem, bara du inte har något som motar i andra änden såsom kalk i gruset eller liknande.
    Har du någon pejl på vad det får kosta, och vill du även köra med controller?
    / Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Jag skulle inte göra nåt förutom byta vatten varje söndag!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • MagArne
        Användare
        • december 2006
        • 263

        #4
        Jag skulle inte satsa på CO2 om du har fiskar som vill ha över 7 i pH.
        Jag hade istället köpt Easylife EasyCarbo flytande kolgödning samt PMDD till att börja med.

        Men om du ändå vill ha CO2 så är det all-in som gäller för din del. Trycksatt system med gasflaskor och pH-styrd magnetventil så pH håller exakt inställt värde dygnet runt.

        Vad har du för belysning till ditt akvarium samt hur stort är akvariet?

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Kanske kunde köra flytande kolersättning (EacyCarbo, Flourish Excel) istället?

          Kommentar

          • timebandit
            Användare
            • januari 2013
            • 186

            #6
            Tack för svar!

            Vattenbyten görs varje lördag/söndag, oftast söndagarna. Byter då ca 40%.

            EasyCarbo har jag faktiskt kikat på, körde det förr i tiden men när det tog slut så uppehörde användandet av det.

            Karet är på 540L och är medelbelastat med ganska mycket växter.
            Vi har 4x80W T5 som belysning.

            Har misstänkt att det är all in som gäller tyvärr. Inköp av själva CO2 kittet är helt ok i pris. Det är engångsflaskan som verkar vara dyr. Hittar ingen 6kg flaska för under 1800:- färdigmoddad å klar. Vill gärna ha den nyligen provtryckt etc för att veta att den är OK i några år. Att köpa begagnat när det gäller CO2 system etc är uteslutet, har slutat att köpa begagnade produkter som går på el då vi verkar ha stor otur i begagnade saker. En CO2 6kg tub är ok att köpa begagnad OM den nyligen är kontrollerad och har rätt höjd för akvariebänken
            En PH kontroller tycker jag är en självklarhet om man kör ett riktigt CO2 system.

            Fiskarna mår ju absolut inte dåligt utan det är växterna som jag framförallt vill förbättra. Lägre än PH 7 bör vi inte gå så det handlar om PH sänkning på 0.4 - 0.5. Skulle det verkligen göra någon märkbar skillnad att köra trycksatt i vårat akvarium då?
            Iom att vi inte vill gå under PH 7 så kommer det inte ges ut så mycket CO2 lika ofta då det är en ganska liten PH sänkning som får göras. Kan man räkna ut hur mycket CO2 som kommer gå åt? Kanske räcker med en 2kgs flaska för 3 månader eller dyligt?
            Senast redigerad av timebandit; 22 juli 2013, 13:29.
            Inneboenden i akvariet:
            L-134, Ancistrus
            Botia Striata
            Filterräckor av olika sorter

            Kommentar

            • Mreque
              Användare
              • juni 2011
              • 348

              #7
              Ursprungligen postat av timebandit
              Tack för svar!

              Vattenbyten görs varje lördag/söndag, oftast söndagarna. Byter då ca 40%.

              EasyCarbo har jag faktiskt kikat på, körde det förr i tiden men när det tog slut så uppehörde användandet av det.

              Karet är på 540L och är medelbelastat med ganska mycket växter.
              Vi har 4x80W T5 som belysning.

              Har misstänkt att det är all in som gäller tyvärr. Inköp av själva CO2 kittet är helt ok i pris. Det är engångsflaskan som verkar vara dyr. Hittar ingen 6kg flaska för under 1800:- färdigmoddad å klar. Vill gärna ha den nyligen provtryckt etc för att veta att den är OK i några år. Att köpa begagnat när det gäller CO2 system etc är uteslutet, har slutat att köpa begagnade produkter som går på el då vi verkar ha stor otur i begagnade saker. En CO2 6kg tub är ok att köpa begagnad OM den nyligen är kontrollerad och har rätt höjd för akvariebänken
              En PH kontroller tycker jag är en självklarhet om man kör ett riktigt CO2 system.

              Fiskarna mår ju absolut inte dåligt utan det är växterna som jag framförallt vill förbättra. Lägre än PH 7 bör vi inte gå så det handlar om PH sänkning på 0.4 - 0.5. Skulle det verkligen göra någon märkbar skillnad att köra trycksatt i vårat akvarium då?
              Iom att vi inte vill gå under PH 7 så kommer det inte ges ut så mycket CO2 lika ofta då det är en ganska liten PH sänkning som får göras. Kan man räkna ut hur mycket CO2 som kommer gå åt? Kanske räcker med en 2kgs flaska för 3 månader eller dyligt?

              Aquaristic.net har ett helt kitt med magnetventil etc, UTAN ph controller. För dryga 1600kr. Fylld tub och allt du behöver. ( 2kg ) tub
              PH controller är överkurs.

              Kommentar

              • timebandit
                Användare
                • januari 2013
                • 186

                #8
                Ja, det är våran standard webshop att köpa från
                CO2 kittet köper jag troligen från http://www.us-aquaristikshop.com tror jag men har pratat med en kille på Hornbach som är trevlig. Han rekommenderade också att köpa från Tyskland men man kan stöta på patrull att få tuberna fyllda igen pga att dem bara är TÜV märkta och inte enligt EU/Svensk standard. Men det finns självklart alltid någon som vill/kan.
                Frågan är hur mycket CO2 som kommer behövas till vårat akvarium, hur länge räcker en 2kg tub till? Nu kommer vi aldrig kunna uppnå 15-30ppm med dem fiskar vi har valt att ha så det blir ju inte så mycket CO2 som skall ut.

                Hade vart skönt att iaf kunna göra en överslagsräkning så man kan få ett hum om hur stor flaska vi kommer behöva. Om en 2kg flaska räcker i 6 månader är det bra men då vill jag gärna införskaffa en något större så den räcker 1år och ha 2kg flaskan som reserv.
                Inneboenden i akvariet:
                L-134, Ancistrus
                Botia Striata
                Filterräckor av olika sorter

                Kommentar

                • ansjo
                  Användare
                  • april 2006
                  • 203

                  #9
                  Köp tuben i Sverige, du får en bagagnad fylld provtyckt tub för ca 1000:-. EC funkar säkert, men det priset äts snart upp om du jämför med trycksatt system. Visserligen kostar en controller en del, men allt blir så mycket lättare och att det skulle vara överkurs tycker jag nästan tvärtom...

                  Jag har den här http://www.rfcandy.biz/carbon/index.html som funkar super, klart den bästa jag har testat!
                  / Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • timebandit
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 186

                    #10
                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Köp tuben i Sverige, du får en bagagnad fylld provtyckt tub för ca 1000:-. EC funkar säkert, men det priset äts snart upp om du jämför med trycksatt system. Visserligen kostar en controller en del, men allt blir så mycket lättare och att det skulle vara överkurs tycker jag nästan tvärtom...

                    Jag har den här http://www.rfcandy.biz/carbon/index.html som funkar super, klart den bästa jag har testat!


                    1000:-, är det för en 2kgs eller 6kgs och vart isåfall?
                    Fått pris på en beg. 6kg fylld för 1800:-, lite väl mycket men vill gärna ha så stor som det får plats under bänken.
                    Köper nog med en 2kg flaska i vilket fall, perfekt att ha som reserv om/när den större tar slut isåfall.
                    Men om en 2kgs räcker i säg 6 månader så behöver jag inte ha en 6kgs utan kanske 2st 2kgs att alternera med.
                    Ni vet inte hur man kan räkna ut hur mycket CO2 det går åt för att hålla ett visst värde?

                    PH kontrollern är inte viktig att köpa direkt utan den får komma i efterhand isåfall. Sprida ut kostnaderna lite =)

                    Ja, den kontrollern har jag tittat på tidigare, nackdelen är väl att den låter en del pga att den öppnar/stänger så ofta? Dock så läste jag också att det går att modifiera men vill just helst inte modifiera nya delar.
                    Inneboenden i akvariet:
                    L-134, Ancistrus
                    Botia Striata
                    Filterräckor av olika sorter

                    Kommentar

                    • MagArne
                      Användare
                      • december 2006
                      • 263

                      #11
                      Jag tycker att US aquaristik är smidiga att göra med samt snabb leverans

                      Kanske att något av dessa system med pH-kontroller kan vara något?


                      Själv kör jag med denna som är för sodastreamflaskor


                      Samt denna kontroller med glaselektroden.
                      PH-Controller komplett mit Eichflüssigkeiten und Elektrode. Regelt nach unten (CO2) oder nach oben (Kalkwasser) im Süß- und Meerwasser einsetzbar. Überwachung Hi und Lo Bereich ...


                      En sodastreamflaska rymmer ca 475g gas och kostar ca 250kr. Sen pantar man denna flaska mot en ny fylld för ca 70kr
                      Så en tanke kan ju vara att ha två flaskor och byta snabbt och smidigt när den tar slut.

                      En tumregel brukar vara att det går åt 100g gas per 100 liter vatten och månad.

                      Magnetventilen klickar ganska högt när den slår av och på. pH-kontrollern är i stort sätt ljudlös och ingen man stör sig på.
                      Har du vägarna förbi Norrköping får du gärna kolla på mina prylar.

                      Kommentar

                      • timebandit
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 186

                        #12
                        Det var skönt att höra att dem är smidiga.
                        100g per 100l per månad. Det var ganska mycket ändå.

                        540L ~= 500g per månad. Då räcker 2kg till max 4 månader. Det är påtok alldeles för liten flaska isåfall. Men 100g/100l bör ju vara för ett optimalt PH/ppm värde och det kan vi inte nå med KH 3 och PH 7 så då borde CO2 åtgången bli mycket mindre, blir bara 9ppm?
                        Krävs det mer CO2 totalt sett att hålla PH 6.5 än tex PH 7 om grundvärdet är PH 7.4?


                        Kanske skall skall göra en resa till Örebro och Norrköping igen, men det får bli runt September isåfall =)
                        Senast redigerad av timebandit; 22 juli 2013, 18:38.
                        Inneboenden i akvariet:
                        L-134, Ancistrus
                        Botia Striata
                        Filterräckor av olika sorter

                        Kommentar

                        • MagArne
                          Användare
                          • december 2006
                          • 263

                          #13
                          Ja 100g per 100 liter och månad är ju när man har optimala värden enligt kH/pH tabellen.

                          Jag har ju bara ett litet 120 liters och då är sodastream perfekt.

                          Förr hade jag en 10kg tub från coca colamaskin (restaurangmodell) till ett 720 liters och den räckte nästan ett år. Men på den tiden hade jag bra kontakter för att kunna byta mot full.

                          Kommentar

                          • timebandit
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 186

                            #14
                            Ja, har man kontakter och kan få ner priser är det ju kanon! Då hade man inte tvekat inte

                            Frågan är om det går åt mindre CO2 att hålla ett mindre optimala värden än optimala? Kan tänka mig att uppstarten tar mer CO2 men när man nått målvärdet så är frågan om det går åt samma eller mindre CO2 för att bibehålla optimalt värde eller värdet som jag vill/kan få?

                            Skulle iofs kunna köpa ett kit med 2kg flaska å se hur länge den räcker. Å sedan avgöra om vi behöver ha 2st 2kgs eller om vi skall skaffa en större...
                            Tror ni växterna skulle uppskatta lite bättre förutsättningar? Istället för ca 3.6ppm till ca 9ppm? Kommer vi märka någon skillnad eller är det att kasta pengarna i sjön?
                            Senast redigerad av timebandit; 22 juli 2013, 19:31.
                            Inneboenden i akvariet:
                            L-134, Ancistrus
                            Botia Striata
                            Filterräckor av olika sorter

                            Kommentar

                            • ansjo
                              Användare
                              • april 2006
                              • 203

                              #15
                              Priset gällde en 6 kg:s flaska .
                              Fördelen med controller är även att du ställer in ett värde som den ska hålla, går pH:t under detta stängs gasen av. Kör du med timer fortsätter du köra in gas i systemet.
                              Ska du inte dra ner så mycket på pH:t går det heller inte så mycket gas, men å andra sidan beror det även på växtmassan och vilken typ av växter du har. Mer snabbväxande växter avger lättare syre, som i sin tur drar upp pH:t och gasen ökas på.
                              / Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...