Prisbild på odlade troffar privat.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Prisbild på odlade troffar privat.

    Har lite funderingar kring detta med prisbilden på troffar som säljs privat då jag tänkt avyttra en hel del fisk till förmån för annan fisk

    Om vi utgår från att fisken är av god kvalitet och utav dom vanligare varianterna, vad tar ni betalt/skulle ta betalt om ni sålde?

    Storlek 2-3cm
    Storlek, 4-5cm
    Storlek, 6-8cm
    Storlek 9-11cm

    Nu utgår jag från styckpriser och inte grupper.
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Nästan omöjligt att svara på känns det som. Någonstans halva butikspris brukar väl vara nån riktlinje. Men jättesvårt beroende på vilka sorter det är.

    Kommentar

    • chas
      Användare
      • augusti 2009
      • 304

      #3
      Rätt dålig marknad för tillfället. Har tex köpt både golden kasumbe VF och Ilangi VF för under 100:- st senaste månaderna. Har du köpt dina hos handlare så ska du nog inte räkna med att få tillbaka ens 40% av vad du betalat tyvärr. Om det är av dom vanligare sorterna du har
      http://naistick.wix.com/photo

      Kommentar

      • Doktor-T
        Användare
        • april 2012
        • 424

        #4
        Misstänker dock att storleken kan vara ganska avgörande i sammanhanget. Jag förstår inte hur en del kan tycka att troffar är så dyra när man ser till vad det ändå kostar en slant och tid att dra upp dem i storlek.

        Utgår jag från mig själv så letar jag tills jag hittar dom riktigt fina exemplaren och köper dem. Om dom sen kostar 175kr styck (butikspris) och är 6-8 cm så är det obetydligt i mitt tycke. Huvudsaken är väl att man fått fatt på fisk i god kondition och av god kvalite. I min värld så snålar jag inte i sådana sammanhang. Att betala för kvalitet är inte “dyrt“.
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • februari 2005
          • 2753

          #5
          Ursprungligen postat av Doktor-T
          Har lite funderingar kring detta med prisbilden på troffar som säljs privat då jag tänkt avyttra en hel del fisk till förmån för annan fisk

          Om vi utgår från att fisken är av god kvalitet och utav dom vanligare varianterna, vad tar ni betalt/skulle ta betalt om ni sålde?

          Storlek 2-3cm
          Storlek, 4-5cm
          Storlek, 6-8cm
          Storlek 9-11cm

          Nu utgår jag från styckpriser och inte grupper.
          Vad är god kvalitet? Är ynglen F1r?
          Är köparen god vän? Hur stort är ditt behov av att bli av med ynglen? Är köparen från stan?
          Finns det överhuvudtaget en köpare?
          Varför föder du upp yngel?

          Det finns massor av frågetecken. Men en 30:- för dom små annars spolar jag nog hellre ner dom.
          Är ditt mål att du ska tjäna på affären så är det bara att räkna från början, inköp, foderinköp, elförbrukning, mm.mm.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Det känns som att det är många som drar yngel. Speciellt troffar och mbuna och då blir det svårt att kunna få betalt för fisken. 15:- styck såg jag i en annons för mbuna och troffar säljs ju ofta i grupp och då är det nog där någonstans man hamnar tyvärr.

            Många bryr sig inte om kvalitet eller vet inte riktigt vad som är kvalitet. Därför är det svårt att ha det som argument för ett högre pris.

            Kommentar

            • Doktor-T
              Användare
              • april 2012
              • 424

              #7
              Det verkar som prisbildning varierar ganska grovt om en toffe skulle hamna på 15 kr.

              Den erfarenhet jag har fått av det i Göteborgsregionen är:

              3,5-4cm som säljs till butik, 35kr. Det är vad jag sålt för hittills och jag tycker det är ganska dåliga pengar men ja, acceptabelt iaf. Det spelar ingen roll om jag sålt F1, F2 eller odlat i flera generationer, art av Troffe kvittar med, troffe som troffe, pengarna är desamma ändå. Tydligen struntar deras kund om det är odlat eller ej för annars hade deras krav vid inköp av T ex mig varit andra. Utpris på dessa i butiken är 95kr.

              När jag själv köpt T ex Pemba F1 2,5-3,5cm, privat, så har jag betalt 45kr styck. Jag tycker det är helt okej och jag ser ingen anledning att pruta på ett sådant pris.


              Vad jag sen däremot INTE skulle göra är att köpa Troffar med lång smal kropp och märklig huvudform som jag ofta ser i handeln. Dessa kanske på runt 10cm och halvbleka färger för ca 200kr styck hade jag aldrig accepterat. Dom är inte ens värda hälften i mina ögon då jag anser att fisken är av taskig kvalitet.

              Vad är då god kvalitet? I mitt tycke, oavsett om den är F1 eller F25, En välväxt fisk med framträdande "bröstkorg" bakom hakpåsen, ha ett kompakt och distinkt utseende och fin teckning och starka färger. En sån fisk är en sån jag skulle/låter odla på.

              Rätta mig om jag har fel men är det inte så vi vill ha troffarna?
              720 Malawi
              375 Yngel
              112 Yngel
              70 Yngel

              Kommentar

              • Kimmy-
                Användare
                • juni 2010
                • 458

                #8
                För min egen del så är penga frågan inte det viktiga. Visst är det kul om man kan få så man går plus minus med driftkostnader men det jag säljer för går in lika fort i ngt annat fiskköp
                Däremot så håller jag med om att kvaliteten på fisk i habdlen idag är bedrövlig. Kollar sällan på pris när jag köper en firre. Är det något jag vill ha som ser bra ut så köper jag det. Sen om man kan få det till en billig peng är ju ett plus. Men betalar gärna för kvalitet!
                Mvh / Jimmy

                Lokal

                Kommentar

                • Doktor-T
                  Användare
                  • april 2012
                  • 424

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kimmy-
                  För min egen del så är penga frågan inte det viktiga. Visst är det kul om man kan få så man går plus minus med driftkostnader men det jag säljer för går in lika fort i ngt annat fiskköp
                  Däremot så håller jag med om att kvaliteten på fisk i habdlen idag är bedrövlig. Kollar sällan på pris när jag köper en firre. Är det något jag vill ha som ser bra ut så köper jag det. Sen om man kan få det till en billig peng är ju ett plus. Men betalar gärna för kvalitet!
                  Det där med att pengarna går åt i nytt fiskköp känner jag igen! :-) I övrigt verkar vi ha samma tänk.
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...