Vad ska det vara i stora karet, Troffar eller Sandisar/frisimmare eller rovmalawi?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • april 2012
    • 424

    Vad ska det vara i stora karet, Troffar eller Sandisar/frisimmare eller rovmalawi?!

    Jag har gått i funderingar en tid nu och tror jag vill ha lite förändringar i karet. Det gäller då mitt 720.

    I dagsläget så går det 34 Duboisi + ca 30 Moliro samt 7st Ikola. Karet funkar skitbra och är verkligen lättskött. Kort och gott perfekt. Men, så nu har jag funderingar kring detta med att eventuellt byta till nån annan sorts fiskar. Jag har 14st O. Ventralis på uppväxt i mitt 222 liters kar och jag står nu lite i valet och kvalet om Troffarna ska få hitta ett nytt hem och då lämna plats åt Ventralisarna som då får flytta in i mitt 720.

    Eller ska jag låta troffarna går kvar? Ska jag istället avyttra samtliga fiskar och kanske titta på Rovmalawi? Det vore rätt kul med fisk som blir lite större men räcker mitt 720 till för sånna? Jag har ingen direkt erfarenhet av rovisar men har haft en stor Venustushane som polisfisk bland bråkiga Körsbärstroffar.

    Som ni märker så är jag ordentligt villrådig så alla råd mottages med tacksamhet
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Tycker inte du ska byta till malawi. Rovfiskar och större fiskar finns det gott om i tanganyikasjön.

    Men vad gäller sandisar eller troffar så får du nog känna efter själv. Att avveckla en fungerande uppsättning för en mer osäker framtid, ja det är något du själv får känna om du orkar.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Känner igen de tankegångarna, jag är tyvärr usel på dessa beslut. Jag fastnar ofta mellan magkänsla och logiskt resonemang där jag lyssnar vad andra tycker och vad som håller i längden osv. Och det slutar oftast eller till och med alltid med magkänslebeslutet.

      Men, jag har aldrig blivit besviken då jag gått på magkänslan. Det är ju inget livsavgörande beslut som är oåterkalleligt och man kan alltid ändra sig.

      Så vad känner du? När du låter tankarna svepa över alternativen, när reagerar du mest?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Om jag hade varit du, så hade jag satsat på "featherfins" Ett gäng Cyathopharynx furcifer eller Cyathopharynx foae Nu vet jag inte om ventralisar går bra ihop med dessa, då jag inte haft dessa ihop. Men det funkar nog!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Som "Dare"skriver så är det vad man själv känner för,o ingen kan direkt råda en. Jag hade Malawirovisar förut "innan jag fastnade för Tangakar" hade "Dimidiochromis Compressieps" o " Nimbochromis linni " trevliga o intresanta då dom har ett lite speciellt beteende, var nog antagligen därför jag sen fastnade för "Tanganyika" Wilhelm" ger annars bra tips på lite större o riktigt fina fiskar, men jag skulle inte ha dom i samma kar o absolut inte med "Ventralisar" då kommer "Cyanthopharynx" sorterna att bli tillbaka knuffade o kommer inte till sin rätt.Dom tar lång tid på sej att komma igång o innan det händer så har "ventralisarna" bankat på dom rejält.Hoppas du hittar det du söker o delar med dej av det. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ja, det där är väldigt svårt att råda någon om. Som både DaRe och Mille säger är det ju vad man själv känner som måste gälla. Jag kan ju säga vad jag hade gjort och det är att behålla troffarna och rovamalawi hade jag inte satsat på eftersom jag haft det och inte tyckte det var speciellt roande. Men det är ju bara vad jag tycker och vad som passar mig och vad jag vill ha ut av min hobby. Det behöver inte på något sätt vara rätt för dig och kan därför inte ens vara ett råd egentligen.

            Däremot tycker jag det är lite intressant att du faktiskt har ett kar med fina fiskar som fungerar kanon och att du nu funderar på att eventuellt göra om. Hmm, varför? Är det inte det som är njutningen, att ha ett kar som fungerar och där man ser hur fisken trivs och mår bra? If it's not broken - don't fix it! Tror att många hamnar i samma sits som du ibland. Det är väldigt kul att planera och fixa och dona, att skapa det där perfekta karet men när man sen kommit dithän och har uppnått målet så blir det en abstinens där man saknar skapandet och då bryter man upp det fungerande karet eller skaffar ett nytt. Jag har själv varit nära att göra så med mitt SA-kar - men besinnade mig när jag insåg hur ogärna jag ville göra mig av med fisken som går där. Det är ett intressant fenomen tycker jag. Men NJUT av ditt fina perfekta kar! Det är mitt råd!

            //Kaj

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #7
              Många är nog så att dom vill förnya sej o göra om,jag själv är inget undantag, men jag gör så att det stora karet är som jag vill ha det, o sen har jag lite små kar (220-375) som görs om i mellanåt, då får jag min abstinens mättad. Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • Doktor-T
                Användare
                • april 2012
                • 424

                #8
                Tackar för många bra svar!

                Ärligt talat vet jag inte varför jag tänker som jag gör, jag är kanske dum som funderar på att "riva upp" ett välfungerande troffekar? Gällande rovmalawi så har jag bara läst någon stans att Fossorochromis rostratus ska vara så himla fina och passa så fint mot en fin sandbotten. Ja jag vet inte, hittils har jag faktiskt inte sett några supervackra rovmalawi så det är troligtvis inte så aktuellt att byta sjö.

                Cyatopharynx Foae, vilken fisk! Den var riktigt snygg samt blir skapligt stor, jag tror faktiskt att det skulle kunna vara ett väldigt bra alternativ Någon stans så gör detta med stoleken en hel del med. Runt 20 cm vore klart kul! Optimalt vore väl om dom skulle kunnat dela burken med Ventralisarna men det kanske inte är så lämpligt. Ventralisarna är tuffa men om man har små Ventralis och lite större Foae?

                Vad har man för sällskap annars till Cyatopharynx i allmänhet?

                REPEN1, jag VET att du ha bra koll på dessa typer av sillar, pumpa på med info!
                Senast redigerad av Doktor-T; 12 juli 2013, 00:37.
                720 Malawi
                375 Yngel
                112 Yngel
                70 Yngel

                Kommentar

                • Doktor-T
                  Användare
                  • april 2012
                  • 424

                  #9
                  Okej, jag hade kunnat fixa ett kar till men jag känner inte riktigt för det faktiskt. Sen en liten tid tillbaka skaffade vi en hund som är tämligen intensiv som valp och kräver rätt mkt av familjen. Faktum är att ett 720 i vardagsrummet och 2 små yngelkar i pannrummet trots allt skulle kännas lagom. Jag vill gärna ha möjligheten att odla lite i den lilla skala jag idag gör och kanske är det här det kommer ett svar på varför mina tankegångar går som dom gör. Jag vill ha en ny utmaning, en art/arter som är mer annorlunda, kanske svårare eller mer ovanliga och om jag gör det mesta rätt så kanske det blir lite yngel som kvitto på bra skötsel?

                  Jag misstänker att jag satt huvudet på spiken och OM det nu är så så ser jag det som att jag har två intressanta alternativ... änsålänge

                  1. Sätter ner hela Ventralisgruppen om 14 småttingar kring 6cm, tillsätter kanske nån Altolamprologus eller Lelupi som får lura i nån klippskreva.. Låter denna grupp växa upp ihop och vem vet, kanske det funkar när dom är såpass många Ventralis? Kanske man kan ha Nasuta i? Det blir rätt stora om jag inte minns fel.

                  2. Cyathoparynx av något slag, helt otrampad mark för mig men misstänker att dom är ungefär som Ventralis att hålla? Vet inte om jag kan ha dessa ihop med något annat men Altolamprologus calvus borde väl funka? Jag har fått känslan av att det är svårt att få fatt i odlat när det gäller C. Foae & Furcifer eller?
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Jag har aldrig haft Foae, men det skulle väl kunna fungera eftersom du har ett kar på två meter. Det ansers väl annars som absolut minimum, inomartsaggressiva fiskar det där.... Jag vet de som har testat i kar på 150 cm, och det har inte fungerat särskilt väl.

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Klicka på bilden för större version

Namn: furcifer foae.jpg
Visningar: 3
Storlek: 136,0 KB
ID: 686179Halloj,

                      Två kloka val! Men det förutsätter att du skaffar ett 720 till! !
                      1 är väl det alternativ som är minst besvärligt att sätta igång.
                      2 är det jag skulle satsa på! Tänk på fin sand och minst 5cm då de bygger rejäla bon! Fiskar som skulle passa bra är Cyprichromis sp. leptosoma jumbo eller någon annan cyprichromis variant. Några nigripinnisar skulle inte heller vara fel!
                      Jag letar själv efter odlade foae och en vacker dag så dyker det upp ett gäng och då är det bara att slå till!
                      Bild på mina foae som jag lyckats hitta bild på i brådrasket!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Repen1
                        Användare
                        • januari 2013
                        • 877

                        #12
                        Fina "sillar" "Wilhelm" Robban på Akvarievalvet har odlade "C foae Kabogo copper" "Doktor-T" "C foae/furcifer"är helt klart ett riktigt blickfång för ett kar, har ju själv "C furcifer Magara" det du måste tänka på om du vill ha sådana,är att du måste ha tålamod (tar lång tid att komma igång, o nu pratar vi inte om månader utan om år) sen så bör det vara huvudaktraktionen i karet (alltså inga andra som är tuffare, typ "Ventralisar" Bra sällskap är som "Wilhelm"skriver någon sort av "Leptosama" Min uppfattning är att det (Leptosama) o ett par "Altossar" räcker i ett 720L, ska du ha "Altossar" så måste det iordningsställas ett parti just för dom,(provade dom i mitt kar men det var för öppet, så dom låg bara under en sten) Själv har jag mina med "kilesa" "Pleurospilus" o "Leptosama" men funderar på att plocka bort "Pleurospilus"ur karet. Sen är det som det skrivs, minst 2M kar ( en hane som motar bort annan fisk är fruktansvärt snabb) ett par slag med stjärtfenan o 2M är slut o det går blixtsnabbt. Inredningen bör vara fin sand o sten/klippformationer minst 50-60cm (helst mer) från varandra då med lite tur kan man få upp till 3st hanar att färga o ta revir,( i ett 2m kar) bra även att ha något (neutralt) område med växter som går upp till ytan,som honorna kan få lite skydd i/bakom. Mille
                        Dieselråttan

                        Kommentar

                        • Doktor-T
                          Användare
                          • april 2012
                          • 424

                          #13
                          Wilhelm,

                          Riktigt fina exemplar! Jag kommer hålla mina framtida "storsandsillar" i mitt 720, jag tror det blir ett minimum för att få det att funka. Jag har redan i dagsläget blästersand som botten så det ska väl räcka att slänga i en hink extra med sand för att öka på nivån en smula.


                          Repen,

                          Inredningen är nog ganska väl anpassad som det är nu om jag tänker rätt. Har moduler på baksidan och kortsidorna samt en på botten i ena ändan av karet. Har också ett par skapligt stora stenar i mitten av karet, dessa bör kanske bytas ut mot en större bumling alternativt en fejksten/modul som jag sen flyttar mer åt andra ändan för att få space mellan reviren. I mitt 222 kar har jag några större Crinumlökar med långa blad så med dessa skulle jag kunna bygga ett snår där honor kan gömma sig vid behov. Jag skulle kunna tänka mig att två, max tre hanar skulle vara okej men hur mkt honor bör jag ha? Frågan är om karet är stort nog för tre hanar eller om det är en fördel att sprida aggressionen på tre hanar.

                          Är Foae & Furcifer lika aggressiva inom arten som Ventralis?

                          Jag ringde förresten till Nol Ciklidhobby, han har Foae, två varianter, den ena var Kipili och den andra kan varit karliani island men minns inte säkert. Vilka är era favoriter? Förresten så har jag bestämt mig, jag ska sälja troffarna.
                          720 Malawi
                          375 Yngel
                          112 Yngel
                          70 Yngel

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            #14
                            Det blir nog bra upplägg, Försök att få växterna någotlunda tätt så det blir ett bra skydd. En bra fördelning är att du köper 8-12 st till ett 720, kan man könsbestämma dom så är nog 3st hanar en bra start o sen minimum dubbelt så många honor, gärna några fler. Dom är aggresiva mot varandra men inte lika mycket som "Ventralisarna" Skillnaden "Foae/Furcifer" är att "Foae" har mörkare färg o är lite (marmorerad) "Furcifer" har ljusare färg utan (marmoreringen) det verkar finnas fler "Foae" i Sverige, vet inte riktigt hur mycket "Furcifer" det finns men mina är nog bland väldigt få, o det kan även hända att mina "Magara" är dom enda (vore roligt att komma i kontakt med någon om det finns fler).Får du till det med dom, vill vi ha bilder. Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • Doktor-T
                              Användare
                              • april 2012
                              • 424

                              #15
                              Jag får börja avyttra troffarna för att skapa utrymme men sen är ju frågan var man köper en sådan könsfördelning. Jag misstänker att de flesta butiker säljer dom 1+1 hane/hona. Så har iaf varit fallet när jag köpte Ventralis samt Malawi i Nol.
                              720 Malawi
                              375 Yngel
                              112 Yngel
                              70 Yngel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...